Ga naar inhoud
GENEGEERD

leven als in 1900


Mrsjones

Aanbevolen berichten

om voor te bereiden op geen electra,ik verhuis naar een plek met weinig en onbetrouwbaar electra,ben ik bezig steeds meer over te gaan op handmatige.

so far, geen afwas machine meer, val goed te doen als je steeds gelijk was.

bezem ipv stofzuiger,is veel fijner em sneller op mijn houtvloer.

gras maai met de machete ipv grasmaier. best zwaar, neem liever een geit

brooddeeg met de hand kneden ook zwaar maar goed te doen.

kleding met de hand, val ook wel mee....

maar de grote ellende is de laken en handoeken, het is zo swaar en rot werk, vooral het uitwringen.

ik kook op hout nu en ook dat is erg wenen, je brand eht veel aan in het begin.

 

ik ben echt benieuw of meer van jullie die soort dingen uitprobieren.het is ingrinpender dan je denk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

gras maai met de machete ipv grasmaaier.

 

Mrsjones, als je met een machete in je tuin loopt te zwaaien heb je dan geen klachten vanuit de buurt?

Ben bang dat ik binnen een korte tijd een arrestatie team bij mij in de tuin heb en niet om te barbercuen:cool:

Maar misschien komt het anders over als een vrouw met een machete in de tuin loopt te maaien (zwaaien) dan ik met mijn bruut voorkomen, ben er zelf nog bang voor als ik me zelf met een machete zie lopen als ik me in de ramen zie spiegelen:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar, het electra is tijdens orkaan vaak 2 a 3 weken uit. ik dacht aan een kleine windturbine die je binnen al bij hoge wind en iest wat ik in afrika zag ,one units solar systhem, dus een ijskast op een panel, een radio met ingebouw zonpanel.het is minder kwesbaar dan een hele huis op zon panel en opslaag capaciteit.

niet echt voor nederland , hier zo ik gaan voor flinke wind turbine en zonboilet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPS/accu's met diverse voedingen lijkt me beste oplossing: zonne-, wind- en waterenergie welke via omvormers de UPS/accu's bij laden danwel apparaten direct voeden indien UPS/accu's max. capaciteit hebben;

Daarnaast bekijken wat je écht nodig hebt; hierbij zou een koel/vries bij mij op 1 staan.

 

De rest zijn alternatieven voor te verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een beetje wat ik nu doen kijken wat ik wel en niet echt mis. een flinke koelcel op eigen energie is een geweldig droom. maar een wasmachine is de vrouw beste vriend.ik zal ook uit amerika gaan importeren en daar kijken wat ik kan doen. onderhoud is de grootste problem. ik ben niet super handig met electra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

orkaan zijn niet zeldzaam,somige jaren heb je 2 of 3 achter elkaar, maar ook de gewone electra is niet goed ,dagelijk heb je black out van een paar minuten tot een paar uren.ik heb wel al een ijskast op propane bestel uit trinidad.maar zij er meer van jullie die een tijdje zonder electra of zonder apparaat geleefde hebben?ik heb ook een solar oven, werk geweldig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je voordeel zijn groot, eerst weinig mensen,veel water achter het terrein is een waterval,heel vruchtbare grond, 3/4 oogts per jaar. er zijn al vele volwassen boom.het is rond de 28 de hele jaar. trouwens de weinige mensen zijn best aardig ,kunnen goed festen en iederen is vrij zelfreedzaam.

een orkaan is vaak vooral een problem voor de infrastruktuur.

en wij maken great ,great ,great rum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder stroom is ook voor mij ver terug en nu nog even te ver...

Met wat zonnepanelen en omvormer van samen ongeveer 5000 euro kun je bij zonneschijn je was doen enz.

Als je nog 5000 besteed kun je bijna altijd je was doen en heb je 24 uur stroom, beperkte hoeveelheid natuurlijk..

 

De accus zullen na zon 10 jaar op zijn, dus dan heb je weer alleen stroom als er zon is.

Dan zal ook je wasmachine aardig versleten zijn en ik denk bijna alle electrische apparaten.

De zonnepanelen zullen 20-30 jaar halen wel steeds minder rendament, maar wat is verder nog heel?

Daarna zal iedereen wel aan de realiteit hebben moeten kunnen wennen, of is eea al lang weer op orde?

 

Dus dan blijft de vraag is dat geld je 10-20 jaar gemak waard?

Plus hoe zeker is het dat je niet je uis uit hoeft evacuatie om welke reden dN ook?

 

Ik heb het hoog op de lijst staan..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar de grote ellende is de laken en handoeken, het is zo swaar en rot werk, vooral het uitwringen.

 

ik ben echt benieuw of meer van jullie die soort dingen uitprobieren.het is ingrinpender dan je denk .

 

Helemaal mee eens: leven zonder electriciteit is een grotere uitdaging en verandering dan in eerste instantie gedacht.

Ik heb het diverse keren gedaan om te oefenen. Maximale was 2 weken.

Wat af en toe vooral tegenviel, was dat het tijdrovender was en af en toe ook vermoeiender dan in eerste instantie gedacht.

 

Voor het uitwringen heb ik een mangel aangeschaft via marktplaats. Daar is nog volop keuze. Scheelt een hele hoop gedoe bij het wassen.

 

Een zeis om het gras te maaien gaat na enige oefening prima. Maar als een machette je beter past, dan gebruik je die natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tot mijn achtse hadden wij geen electra, pas na mijn 18 ,toen ik in ny woonde had ik een tv in huis. ik denk dat ik andere dingen geween ben.er bestaan ook wel apparaat op gaz in fles , zelf een was droger.maar vinden dat zo extreem ,leven met beperkt electra ,en offgrind gaan.ik ben zelf opgegroei en vond het een leuke leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder stroom is ook voor mij ver terug en nu nog even te ver...

Met wat zonnepanelen en omvormer van samen ongeveer 5000 euro kun je bij zonneschijn je was doen enz.

Als je nog 5000 besteed kun je bijna altijd je was doen en heb je 24 uur stroom, beperkte hoeveelheid natuurlijk..

 

De accus zullen na zon 10 jaar op zijn, dus dan heb je weer alleen stroom als er zon is.

Dan zal ook je wasmachine aardig versleten zijn en ik denk bijna alle electrische apparaten.

De zonnepanelen zullen 20-30 jaar halen wel steeds minder rendament, maar wat is verder nog heel?

Daarna zal iedereen wel aan de realiteit hebben moeten kunnen wennen, of is eea al lang weer op orde?

 

Dus dan blijft de vraag is dat geld je 10-20 jaar gemak waard?

Plus hoe zeker is het dat je niet je uis uit hoeft evacuatie om welke reden dN ook?

 

Ik heb het hoog op de lijst staan..

 

Grt

Kans

het is mijn zeker 5000 waard trouwens het is wat goedkoper uit de us. zon ook in overvloed .het is ook niet een verhuizing uit angst of armoede, maar een soort back to the roots.het was onze vakantie verblijf en het is echt een uithoek van de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in 1900 was er groei en welvaart en dat stopte eigenlijk al in 1980

 

in 1970 was er een waarschuwing oliecrisis

 

Toen was er vanaf 1960 IMF en was er een derde wereld *hulp geld voor elite *

 

En vanaf 1980 is de voedsel ziek en daar door de mens

 

onze voedsel is al lang geleden verdronken in diesel

 

Terug naar oorsprong is gemakkelijke dan het lijkt je moet het combineren met oud en nieuw

 

brood bakken is bij molenaar basis halen

gebruik alleen puur produkten *roomboter,volle melk*

 

mooiste

 

Eigen beesten

 

gebruik techniek

 

wind zon energie

 

werk samen met boeren

http://www.groenteboerinnetje.nl/oogsttuin.php

 

leer te koken op hout/kolen *dat doe ik nu een jaar*

 

terug naar 1900 betekend niet dat je iets niet meer kent

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal mee eens, ik ben absolut van plan gebruikt te maken van modern teckniek, ik houd ook een auto , een computer en zeker een wasmachine.

maar ik wil weer leven inblazen in de plantage, in 1980 leefde 6 gezinnen van de opbrengs. ik kan dat ook weer doen. als vele jaren bak ik eigen brood, maak ik jam,en houd ik dieren.maar er is een leven off the grid,just dan moet je slim zijn met alles on je heen.wat jij doet in drenthe zal ik ook doen,alleen in een andere werelddeel. en ik hoef mij minder zorg te maken om wat er in de wereld gebeurde.in domenica lees je de wereldnieuws als fictie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OBL,

 

Helemaal mee eens, het is mens eigen, maar we weten van gekkigheid niet meer wat we moeten doen.

Veel en veel te ver doorgeschoten!

 

Grt

Kans

 

 

Vanochten op de fiets realiseerde ik me hoe onnatuurlijk de mens eigenlijk leeft.

 

Maar kijk eens om je heen: te beginnen met je kleding (daar is niets natuurlijks meer aan) je voedsel (bijna niets komt zo in de natuur voor, zelfs de appels niet!) alles wat je verder nog aanraakt, ook daar komt er vrijwel niets zo in de natuur voor. Zelfs de lucht die we inademen.

 

Is het een wonder dat er zo veel ziektes zijn?

 

Mrsjones: zo bezien is het misschien wel een orkaantje of 2 waard om hier uit te komen....

 

PS: Ik ben niet anti-techniek, maar ik denk dat we te ver doorgeschoten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

so far heb ik ,een ijskast op propaan gas,een solar oven,een diesel generator,2 kleine windmolen voor irrigatie vd landbouw en dieren.en een neef van mij kijk nu voor een zonenergie systhem met accus en onvormer.ik heb ook een kleine tractor gekocht en ben bezig met een soort satelite dish voor internet.oh ja ook een stuk of 20 olielampen bestel .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder stroom is ook voor mij ver terug en nu nog even te ver...

Met wat zonnepanelen en omvormer van samen ongeveer 5000 euro kun je bij zonneschijn je was doen enz.

Als je nog 5000 besteed kun je bijna altijd je was doen en heb je 24 uur stroom, beperkte hoeveelheid natuurlijk..

 

De accus zullen na zon 10 jaar op zijn, dus dan heb je weer alleen stroom als er zon is.

Dan zal ook je wasmachine aardig versleten zijn en ik denk bijna alle electrische apparaten.

De zonnepanelen zullen 20-30 jaar halen wel steeds minder rendament, maar wat is verder nog heel?

Daarna zal iedereen wel aan de realiteit hebben moeten kunnen wennen, of is eea al lang weer op orde?

 

Dus dan blijft de vraag is dat geld je 10-20 jaar gemak waard?

Plus hoe zeker is het dat je niet je uis uit hoeft evacuatie om welke reden dN ook?

 

Ik heb het hoog op de lijst staan..

 

Grt

Kans

 

kans heb link hier van ?

 

jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jolanda, ik heb deze bedragen zelf berekend met een fictieve installatie in mijn hoofd..

De prijzen heb ik van victron energy nederlandse site met redelijke qualiteits spullen.

Ik tel alleen materiaal kosten omdat ik dit soort zaken zelf installeer.

Als je wat reken voorbeelden wilt of er niet uitkomt wat je allemaal nodig hebt mail me even.

Er zijn al meer draadjes waarin ik eea uitleg en bereken.

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jolanda, ik heb deze bedragen zelf berekend met een fictieve installatie in mijn hoofd..

De prijzen heb ik van victron energy nederlandse site met redelijke qualiteits spullen.

Ik tel alleen materiaal kosten omdat ik dit soort zaken zelf installeer.

Als je wat reken voorbeelden wilt of er niet uitkomt wat je allemaal nodig hebt mail me even.

Er zijn al meer draadjes waarin ik eea uitleg en bereken.

 

Grt,

Kans

 

Kans zonnepanelen heb ik al liggen op het dak hoe heet die batterij ?

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi jolanda, je hebt zoals altijd veel soorten, bekijk de victron site daar kun je dagen lezen en staat het vast beter dan ik in het kort kan vertellen..

Kijk bij producten onder accus daar staan de verschillen uitgelegt, en kun je ook ee prijslijst downloaden.

Als je vanaf nul zou beginnen bekijk je eerst wat je verbruik is, daar hoort een accucapaciteit bij en daar volgt dan weer je zonnepaneel uit.

Ik zou toch bij je verbruik in tshtf situatie beginnen en dan de accucapaciteit en soort bepalen, daar komt dan een lader bij En een de omvormer die de accuspanning in 220 wisselspanning kan omzetten zonder dat je daar de bestaande 220 van je leverancier nodig hebt.

 

Het zal je bestaande installatie redelijk veranderen je moet bv ook het bestaande net, automatisch, kunnen ontkoppelen enz...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi jolanda, je hebt zoals altijd veel soorten, bekijk de victron site daar kun je dagen lezen en staat het vast beter dan ik in het kort kan vertellen..

Kijk bij producten onder accus daar staan de verschillen uitgelegt, en kun je ook ee prijslijst downloaden.

Als je vanaf nul zou beginnen bekijk je eerst wat je verbruik is, daar hoort een accucapaciteit bij en daar volgt dan weer je zonnepaneel uit.

Ik zou toch bij je verbruik in tshtf situatie beginnen en dan de accucapaciteit en soort bepalen, daar komt dan een lader bij een de omvormer die de accuspanning in 220 wisselspanning kan omzetten zonder dat je dasr de bestaande 220 van je leverancier nodig hebt.

 

Het zal je bestaande installatie redelijk veranderen.....

 

Grt

Kans

 

huiswerk te doen :cool:

 

bedankt jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones:

Ik vind het echt geweldig wat je doet! Ik zou ook wel met minder elektriciteit willen doen, maar ben nog teveel gewend aan het comfort. Sowieso is de was met de hand doen met straks 2 in de luiers me net iets te intensief ( hou ik minder tijd over om op dit forum te lezen:p) maar ik vind het echt fantastisch dat jij het wel doet :D!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...