Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lockpicken: Hoe werkt het?


sormano

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb het ook wel eens met een paperclip-achtig dun metaal geprobeerd, bij wat hangsloten, die vergelijkbaar zijn met oudere types deursloten. Het is niet moeilijk, binnen een paar tellen heb je die open. Voor moderne deursloten heb je wel een goed setje voor nodig. (Hele goedkope hangsloten die je zonder sleutel dicht kan drukken, en die met een pin in de beugel ankeren, kan je met een superdun plaatje metaal in 1 klap open krijgen, als je lang de beugel het slot ingaat met het plaatje.)

 

Het is net als veel dingen, een kwestie van oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is net als veel dingen, een kwestie van oefenen.

 

En net als heel veel dingen, je snapt het en komt er verder mee of je blijft steken bij het begin.

Ik ben zeker geen ervaren lockpicker maar steeds meer sloten krijg ik open. Maar ik betwijfel of dit nou echt een goede toevoeging is aan je skills bij een SHTF situatie. Begrijp me niet verkeerd ik heb zeker een set lockpicks bij me maar sloten zijn zo verschillend van elkaar.

 

Wat belangrijk is dat je alles kan voelen in in je vingers wat er gebeurt in het slot. En aan de hand van die info kan je bv de druk op je tension wrench aanpassen.

Om uiteindelijk een slot snel open te krijgen moet je kunnen bepalen wat de volgorde is van de pinnen. Meerdere vrienden die het ook wel wilde proberen en een oefenslot open kregen, maar dat was meer geluk en random de pinnen omhoog drukken dan echt voelen wat er aan de hand is binnen het slot. En dat is een slot zonder veiligheidspin(nen).

 

Zelf heb ik meerdere sets lockpicks liggen maar meestal als ik vastzit pak ik de picks uit mijn eerste set. Die vind ik het fijnst en geven het meeste feedback. En wederom zoals met

veel dingen is het aanlokkelijk om een set te kopen met de woorden Pro/Master/Sniper ed. Maar als je er geïnteresseerd in bent en wil kijken of het je ligt zal ik voor een beginner setje gaan. En je eerste oefenslot is ook wel belangrijk. Omdat je nog niet echt kan voelen wat er precies gaande is in het slot is het belangrijk dat het een slot is wat makkelijk te openen is. Dus een slot met 3 pinnen is beter dan 5. Of een doorzichtig oefenslot zonder veiligheidspinnen waar je dus kan zien wat je doet en de feedback kan zien. En begin aan hangsloten en niet gelijk aan cilindersloten :) dat was mijn fout.

 

En ik las laatst dat de wet aangepast is voor het bij je hebben van inbrekers gereedschap. Ze willen het aan een tijd gaan koppelen geloof ik. Maar ja in mijn rugtas zitten altijd een paar sloten en een set picks en nog nooit gezeik gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@redman Ik doe zulke dingen dan ook van kinds af aan. Ik had al heel erg vroeg lego, en dat ging al snel naar kleinere, en veel verschillende objecten. Leer het gevoel.

Ik heb niet eens een lock-pick setje, ik heb het geleerd met dingen die ik vond. De borstelveren van de stratenveger, zijn mooi plat verenstaal. Heet maken en buigen, en je hebt al een hefboompje, voor de hele simpele sloten zonder dubbele gleuf. Dun paperclipje erbij om de pennetjes te bewegen, en je eerste slot heb je zo open. Goedkope cijfersloten zoals je wel eens bij fietsen zag vroeger, hadden we ook zo open. Alleen voor de nieuwste cilindersloten zou ik wel een setje nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan inderdaad veel materialen gebruiken ipv kopen. En dat is zeker een eigenschap die ik mijzelf meer eigen moet maken. Het metaal in ruitenwissers is perfect om een tension wrench te maken en oude ijzerzaagjes zijn goed om de picks te maken. Je hebt alleen gereedschap nodig om het in de vorm te krijgen. En voor de outline zijn er genoeg templates online te vinden.

 

Maar cilindersloten zijn niet veel anders anders dan hangsloten en heb je er niet perse een aangeschaft setje voor nodig hoor. Het principe blijft hetzelfde. Sterker nog voor de nieuwere, beter beveiligde sloten maken de gasten die ze open krijgen hun eigen gereedschap. En dan heb ik het niet over een paar veiligheidspinnen.

 

Die cijfersloten waren dat toevallig die waar je aan de ketting/plastic kon trekken en voelde wanneer de nummers klopte? dat waren nog eens mooie tijden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Die cijfersloten waren dat toevallig die waar je aan de ketting/plastic kon trekken en voelde wanneer de nummers klopte? dat waren nog eens mooie tijden :)

 

Ja, die! We deden het vaak bij bekenden, voor de lol, en de skill. Nooit voor diefstal, meer om te laten zien dat die dingen echt niet zo veilig zijn. Net als de kluisjes op school, waarbij je met je eigen sleutel, vaak ook andere kon openen. Die heb je ook op andere manieren snel open. Brievenbussen ook.

Als ik voor de nieuwe cilinders zelf wat zou maken, zou ik een oude sleutel nemen, en die aanpassen zodat ik boven de basis met gleuven kan komen met de picker. En de sleutel gebruiken voor het draaimoment.

Voor de 3D/bolletjes/putjes veiligheidscilindersloten, moet je volgens mij echt handig zijn. Dat zou ik nog wel willen leren. Net als kluizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste sloten zijn niet veilig. Of iig minder veilig dan dat je denkt dat ze zijn. Er zijn sowieso heel veel verschillende soorten sleutels dus een sleutel aanpassen werkt niet voor elk slot en ik denk dat je dan te weinig ruimte overblijft om met je pick aan de gang te kunnen gaan.

 

En voor elk soort slot zijn er wel lockpicks te bestellen dus ook voor de sloten met bolletjes, ronde sloten of sloten met pinnen aan beide kanten.

 

Op de betere sloten is meestal een keurmerk vermeld, bv skg met 2 sterren. Maar lockpicken is geen onderdeel van de tests die gedaan worden om het aantal sterren te bepalen. Dus dat geeft ook gelijk aan dat lockpicken geen gevaar is voor inbraak.

 

Voor mij is het vooralsnog een hobby en een slot is een puzzel die ik wil oplossen. Kluizen zijjn de volgende stap als ik de meeste cilinders open kan krijgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuw bij het lockpicking is ook de 3d printer. Hiermee kun je eenvoudig sleutels uitprinten. Ze blijven nu nog wel kwetsbaar, maar samen met een orgineel lockpickings setje vormt het een mooi geheel.

http://lockpickers.nl/lockpick-news/handboeien-kraken-met-een-3d-printer/

 

Het is alleen de vraag of je nog stroom en werkende computers hebt als shtf…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zelf ook wel sleutels maken, met mijn dremeltje. Samen met een mooi voorbeeld van een loper ofzo, en zelf opgewekte energie..

Ik zet er ook vast bij, dat ik geen echte dremel nodig heb, maar ook de motor uit mijn radiografische autootje kan gebruiken. Daar ligt ook altijd een volledig opgeladen accu bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...