Ga naar inhoud
GENEGEERD

Machetes


kwakster

Aanbevolen berichten

Mijn mening: eigenlijk zou elke prepper een goede machete in zijn of haar bug-out bag moeten hebben, en een tweede naast het bed kan heden ten dage ook geen kwaad.
Zelf ben ik een overtuigd fan van deze nuttige gereedschappen, zowel vanwege de veelal uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, alsook vanwege het feit dat machetes met eenvoudige middelen gemodificeerd kunnen worden voor meer specifieke doeleinden.
Zelf gebruik ik allerlei machetes voornamelijk voor trail clearing (het enigszins beloopbaar houden van bospaden e.d), maar ook het modificeren & slijpen ervan heeft mijn interesse.
In deze thread wilde ik een aantal voorbeelden tonen, wie weet heeft iemand anders er ook wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De Cold Steel Black Bear machete kun je het beste zien als een kruising tussen een kort kapmes en een fors uitgevallen bowie.
Vanwege de klingdikte & het gewicht gedraagt dit model zich echter meer als een groot mes dan als een machete, en qua hakwerk is het daarom ook beter geschikt voor (dikkere) takken & kleinere boompjes dan voor licht kreupelhout of braamstruiken.

 

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpg

 

Deze machetes zijn gemaakt van zeer goed gehard 1055 koolstofstaal dat vooral bekend staat om zijn extreme taaiheid.
Niet alleen zijn ze vrijwel onverwoestbaar, ook kennen ze eenmaal goed nageslepen een onverwacht goede standtijd van de snede.
Af fabriek zijn ze echter stuk voor stuk extreem bot, en wat er aan "snede" op zit is tevens compleet verbrand door ongekoeld machinaal slijpen.
De originele greep is zowel te dik als te glad waardoor je weinig grip hebt, een serieus nadeel wanneer je met zo'n ding aan het werk gaat.
Er gaat aardig wat tijd & ellebogenvet in zitten om de werkelijke kwaliteit naar boven te halen, maar dat is het mijns inziens alleszins waard.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.

 

Modificaties:

 

- Greep handmatig gecontoured & voorzien van "fuzzy finish" voor een sterk verbeterde hanteerbaarheid & grip.
- Hoofdsnede handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)
- Swedge handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)


Specificaties van dit exemplaar:

 

Totale lengte: 45,2 cm
Klinglengte: 30,6 cm
Klingdikte: 2,88 mm (vrij star, weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal voorzien van zwarte anti-roest coating
Hardheid: +/- 56 HRC
Greepmateriaal: polypropyleen kunststof
Guard: polypropyleen met staal er onder.
Gewicht: 511 gram
Schede: Cor-Ex

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cold Steel Bowie machete kun je het beste zien als een kruising tussen een kort kapmes en een lang slank bowiemes.
Door die slanke bouwwijze en het feit dat het gewicht meer naar achteren ligt kun je met dit model gemakkelijk een hoge tipspeed ontwikkelen, hetgeen deze machete bij uitstek geschikt maakt voor licht kreupelhout en bijvoorbeeld braamstruiken.
Vanwege de snelle wendbaarheid gecombineerd met een vrij starre kling leent dit model zich ook uitstekend voor home defense.

 

Modificaties:

 

- Greep handmatig gecontoured & voorzien van "fuzzy finish" voor een sterk verbeterde hanteerbaarheid & een zeer goede grip.
- Hoofdsnede gekoeld machinaal gereprofileerd & convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte (apex ligt tussen de 30 en 35 graden inclusief)
- Swedge gekoeld machinaal gereprofileerd & convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte (apex ligt tussen de 35 en 40 graden inclusief)

 

GEDC1998.jpgGEDC1999.jpg

GEDC2004.jpgGEDC2002.jpg

GEDC2008.jpgGEDC2006.jpg

GEDC2011.jpgGEDC2014.jpg

GEDC2010.jpgGEDC2016.jpg

 

Specificaties van dit exemplaar:

 

Totale lengte: 44,1 cm
Klinglengte: 29,5 cm
Klingdikte: 2,74 mm (vrij star, weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal voorzien van zwarte anti-roest coating
Hardheid: +/- 56 HRC
Greepmateriaal: polypropyleen kunststof
Gewicht: 372 gram
Schede: Cor-Ex

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Cold Steel Magnum Kukri Machete heb ik met enkel een korrel 120 diamantvijl voorzien van een convexe snede waarvan de apex +/- 30 graden inclusief meet, met op de rugzijde een eveneens convex geslepen swedge (zit er normaal niet op), hetgeen het penetratievermogen van de machete sterk verhoogd.
Door het gebruik van die grove vijl hebben beide snedes als het ware zgn "microtandjes" welke enigszins naar achteren gericht staan voor maximale bite in die richting.
Tevens is het oppervlak van de PVC greep veranderd van "sterk blaarvormend" naar "handpalmvriendelijk" d.m.v. het aanbrengen van een zgn "fuzzy finish".
Zgn "home defense" uitvoering.

 

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

 

Specs van dit exemplaar:

 

Totale lengte: 56,5 cm
Klinglengte: 43,0 cm
Klingdikte: 2,93 mm (vrij star en weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal (niet roestvast, wel uitermate taai)
Hardheid: +/- 56 HRC
Greepmateriaal: PVC (goed schokdempend)
Gewicht zonder schede: 546 gram
Gewicht met schede: 674 gram

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vintage Incolma No.131 luxe kwaliteitsmachete uit de jaren '60, gemaakt in Manizales te Colombia met gebruikmaking van technologie & machines afkomstig van de Gebroeders Weyersberg, zwaardmakers van oudsher in Solingen, Duitsland.
Kenmerken van deze kwaliteitsmachetes zijn het beduidend hardere & slijtvastere staal vergeleken met de meeste moderne machetes, de dunner uitgesmede & verchroomde kling, en de fraaiere afwerking met metalen greep voorzien van houtinleg en deels vergulde etsing op de kling.

Met een gewicht van 420 gram valt deze machete in de middengewicht klasse, waardoor breed inzetbaar voor allround gebruik, van braamstruiken & struikgewas tot niet al te dikke boomtakken. 
Omdat het staal te hard bleek om te vijlen heb ik de machete met de hand op diamant geslepen tot een licht convexe, en armhaar scherend scherpe snede met een apex van +/- 30 graden inclusief.
NB: alle zgn "microtandjes" van deze snede staan naar achteren gericht voor maximale bite.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.

 

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpg

 

Specs:

 

Totale lengte: 58,5 cm
Klinglengte: 45,7 cm
Klingdikte: deze verjongt zich van 1,85 mm net voor de greep tot 0,9 mm net voor de punt, maar niet of nauwelijks van rugzijde tot snede. (zgn enkele taper)
Staalsoort: verchroomd koolstofstaal (harder dan een F.Dick basterdvijl)
Greepmateriaal: verchroomd metaal met houtinleg en messing klinknagels
Gewicht: 420 gram
Geen schede.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, kwakster zei:

 met op de rugzijde een eveneens convex geslepen swedge (zit er normaal niet op), hetgeen het penetratievermogen van de machete sterk verhoogd.
 

image.jpgimage.jpg

 

En dat maakt het een verboden wapen. Kijk de wapenwet er maar eens op na.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als SHTF er is, denk ik niet dat wat er nog van de politie 'macht' over is, zich druk maakt over een machete, vooral als je het onder je jas/ kleding draagt.

Dan rennen zij ook voor hun leven, of vechten voor hun leven, geheel afhankelijk van de situatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje ellebogenvet valt er een uitstekende chopper van een standaard Cold Steel kukri machete te maken, en het is een van mijn favoriete machetes voor daadwerkelijk gebruik.
Hier een link naar een thread van me op een Amerikaans messenforum: 

 

https://www.bladeforums.com/threads/optimizing-3-cold-steel-kukri-machetes.1561064/#post-17968792

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vleesgeworden braafheid? Iiieuw! Dat klinkt in mijn oren toch werkelijk heel vies! 😄

Ik ga liever voor burgerlijke ongehoorzaamheid, / Zelf Denken! 

 

Ik moet het nog effe goed door lezen, mijn oog is ondertussen gevallen op handboog & pijlen, uiteraard...

Is er hier iemand die daar verstand van heeft? 

Ik ben niet zo groot en fors uitgevallen.... Waar kan  je leren boogschieten? Behalve in je achter tuin? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Zie in dit topic de cold steel magnum kukri machete voorbij komen.

Wat mij betreft een geweldig stuk staal! Beproefd en goedgekeurd! (Nageslepen dan.)

Wat ik miste was een haak op de rug om "iets" naar je toe te trekken, dit heb ik er ingeslepen op ongeveer 7 cm van de tip waar het zo min mogelijk impact zou hebben op het totale staal.

Verder vind ik het heft wat te dun en te ruw, dit heb ik (op dit moment is het er weer af) verdikt met behulp van 2cm brede stukjes binnenband (rangerband). Dit is een prima methode het handvat op maat en slipvast te krijgen. Eventueel te bevestigen met montagekit of epoxy naar keuze.

Overall vind ik deze machete een bijzonder goed stuk gereedschap voor een hele goede prijs.

Ik vind het een aanrader.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Vandaag 2 cold steel kukri plus machetes gekocht voor 30 eu incl verzenden. Prima machetes zien er goed uit en lekker in de hand. Heb ook een jungle machete van cold steel die is behoorlijk zwaar vergeleken bij deze. 

Hieronder de link bij wie ik ze gekocht heb. Geen geld.

 

Cold Steel kukri machete
€ 12,50
https://link.marktplaats.nl/m1678090560?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Op 11-9-2020 om 13:06, kwakster zei:

De Cold Steel Black Bear machete kun je het beste zien als een kruising tussen een kort kapmes en een fors uitgevallen bowie.
Vanwege de klingdikte & het gewicht gedraagt dit model zich echter meer als een groot mes dan als een machete, en qua hakwerk is het daarom ook beter geschikt voor (dikkere) takken & kleinere boompjes dan voor licht kreupelhout of braamstruiken.

 

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpg

 

Deze machetes zijn gemaakt van zeer goed gehard 1055 koolstofstaal dat vooral bekend staat om zijn extreme taaiheid.
Niet alleen zijn ze vrijwel onverwoestbaar, ook kennen ze eenmaal goed nageslepen een onverwacht goede standtijd van de snede.
Af fabriek zijn ze echter stuk voor stuk extreem bot, en wat er aan "snede" op zit is tevens compleet verbrand door ongekoeld machinaal slijpen.
De originele greep is zowel te dik als te glad waardoor je weinig grip hebt, een serieus nadeel wanneer je met zo'n ding aan het werk gaat.
Er gaat aardig wat tijd & ellebogenvet in zitten om de werkelijke kwaliteit naar boven te halen, maar dat is het mijns inziens alleszins waard.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.

 

Modificaties:

 

- Greep handmatig gecontoured & voorzien van "fuzzy finish" voor een sterk verbeterde hanteerbaarheid & grip.
- Hoofdsnede handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)
- Swedge handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)


Specificaties van dit exemplaar:

 

Totale lengte: 45,2 cm
Klinglengte: 30,6 cm
Klingdikte: 2,88 mm (vrij star, weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal voorzien van zwarte anti-roest coating
Hardheid: +/- 56 HRC
Greepmateriaal: polypropyleen kunststof
Guard: polypropyleen met staal er onder.
Gewicht: 511 gram
Schede: Cor-Ex

Beste

Was het niet 1095 staal ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...