Ga naar inhoud
GENEGEERD

Grondwater en geen stroom


Aanbevolen berichten

Ik heb dit stukje al op een ander forum gezet dus een aantal zullen het wel herkennen maar er is inmiddels een vervolg.

 

Ik woon ongeveer op het laagste punt van nederland. Als dus regent (en dat doet het af en toe;)) dan wordt dit stukje nederland ongeveer het afvoerputje van water in nederland.

 

Het grondwater staat ongeveer een 75 cm onder mijn huis. Dit grondwater wordt natuurlijk 24/7 afgevoerd.

 

Ik zat te denken wat nou als er totaal geen stroom is en de gemalen kunnen niet draaien, hoe lang duurt het dan voordat het grondwater tegen mijn voordeur klost?

 

Ik heb daarom de lokale waterbeheerder gebeld.

Ze vonden mijn vraag een beetje vreemd (whats new).Maar bij nader uitleg vonden ze eigenlijk wel een goeie vraag want niemand wist het.

 

Uiteindelijk heb ik na 14 dagen iemand gesproken die betrokken is geweest in een nationaal rampenplan.

 

Volgens hem, als er niet een gemaal zou werken dan zou het enige (??) weken duren. Ik maak daar maar max. 2 weken van want ik ken die voorlichters.

 

MAAR als het regent.....

 

Zijn antwoord was;"Ik zou maar snel weggaan!"

 

Dus voor iedereen die onder zee-niveau woont en van plan is om op de bovenste verdieping van zijn woning een BOL te maken houd dan rekening met een verblijf van niet langer dan 3 weken voordat je kan gaan zwemmen.

 

Maar omdat het toch wel prettig is om thuis te kunnen blijven met al mijn preps moest ik met een oplossing komen zodat ik vroegtijdig kan bepalen of ik thuis kan blijven of dat ik moet gaan.

 

Ik heb nu achter in mijn tuin een gat geboord van een bijna 1.5 meter diep. Onderin het gat heb ik wat grind gedaan zodat mijn buis niet verstopt. Vervolgens heb ik de buis in het gind geduwd met een sok aan het einde. Daarna heb iknog wat grind in de buis gedaan zodat het aan de onderkant lekker poreus is zodat het lekker makkelijk water toelaat. Daarna heb ik in de PVC buis een isolatiebuis (voor het drijfvermogen) met daarin een pvc elektrabuis.

 

P1070458.jpg.7c6fc05c0555edbb742486917fabe777.jpg

 

De isolatiebuis drijft op het grondwater met de witte pvc buis die eruit steekt. Als het grondwater dus stijgt zal ik dus de witte buis zien stijgen. Alleen nog even een mooi schaaltje erachter maken zodat het makkelijk te lezen is en Viola geen verassingen meer. Ik noem het mijn grondwaterniveaumeterpijlstok :D

 

P1070459.jpg.cbe082b4d6ba0f46c4d64808558b68ae.jpg

 

 

JV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo John, Jouw idee is goed maar de uitvoering zie ik nog niet helemaal voor mij. PVC is zelf zwaarder dan water en drijft niet. De isolatiebuis waarschijnlijk wel? Met stoffen die het soortelijk gewicht van water benaderen krijg je een behoorlijke meet fout. Het water is dan al behoorlijk gestegen voordat jouw peilstok omhoog komt. Een buis die aan de onderkant afgesloten is komt wel vrij snel omhoog maar een buis die open is werkt beduidend minder. Het verplaatste water moet de hele drijver overtreffen en dat kan nog wel eens te veel zijn met een rechtopstaande drijver met die behoorlijk lang is. stel dat jouw meet buis 2 mtr lang is dan moet het water waarschijnlijk al 1,60 mtr gestegen zijn voordat deze begint te drijven. Een vlotter met schakelaar werkt veel preciezer of je moet jouw drijflichaam aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel scherp Ivan. Dat was ook mijn gedachte dus heb ik de witte PVC buis aan de onderkant gesmolten en dicht geknepen. En de witte pvc buis die uitsteekt is inderdaad nog wat lang maar ik kon niet langer wachten om het ding te laten zien, maar ik ga daar nog wel een stuk van afhalen zodat er zo min mogelijk gewicht is. De onderkant van de vlotter ( witte pvc met isolatiebuit) steek nu een 15 cm onder water en heb daar onder nog een 20 cm speling. Als ik de vlotter omlaag duw komt hij direct weer terug op het niveau waar het op stond.

Volgens mij moet het dan toch werken of vergis ik me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een vrij actuele hoogtekaart van Nederland

 

http://www.swartvast.nl/ahn_voorbeelden.php#toelichting_voorbeelden_AHN2

 

Ik ben even gaan kijken, onze nieuwe wijk was heel lang niet te vinden op postcode, maar nu wel. Resultaat -0,5 nap. Nu wonen wij aan een plas. De huizen zijn dusdanig opgehoogd dat ze 1,5 meter hoger dan het water liggen. Een trappetje aan het einde van de tuin dus. Ik neem aan dat de hoogte gemeten wordt vanaf het water? Dat betekent dat ik effectief 1 meter boven nap woon en dus op een eilandje kom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...