Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat zou je doen tijdens een SHTF als je helemaal niks meer zou hebben?


TyrionLannister

Aanbevolen berichten

Stel je voor:

 

Je bent jaren lang bezig geweest om het ideale prepplan voor te bereiden en je hebt al het denkbare in huis of op je BOL. Kortom je bent helemaal klaar voor een SHTF.

 

Dan moet je voor je werkgever een congres in de Verenigde Staten bijwonen in een grote Amerikaanse stad.

 

En juist als je daar bent dan vind de SHTF plaats. Om maar wat te noemen, het land wordt aangevallen met een EMP wapen en alle electronica valt uit, vliegverkeer is niet meer mogelijk en je kan dus niet meer thuis komen.

 

Je hebt niets bij je behalve wat je meehebt genomen in je reguliere baggage. En daar zit nog geen zakmes in wat daar zouden ze bij de douane vast moeilijk over hebben gedaan dus die heb je thuis gelaten.

 

Zou je dan kunnen overleven alleen met de kennis die je hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Naar het strand gaan en genieten van een mooie zonsondergang.

 

Een EMP aanval ga je sowieso niet overleven, laat staan in de situatie die je hierboven schetst.

 

Oke dat begrijp ik. Dacht ik aan nadat ik het postte, kans om in een grootstad een EMP op termijn overleeft is idd niet al te groot. Laten we dan zeggen dat het congres in een mooi landelijk gebied wordt gehouden ver van de bewoonde wereld. En dat het geen EMP is maar iets anders, met grotere kans op overleven maar nog steeds zeer dodelijk en met een breakdown van law and order zodat je je overlevingsskills nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol, goed punt maar de stad is LAS VEGAS genoeg zand weinig zee ;-)

 

Las Vegas is in elke SHTF al gauw het haasje, de stad is afhankelijk van ongehinderde dagdagelijkse aanvoer van brandstoffen, voedsel en water. Met name dat laatste wordt al snel een probleem. En de stad wordt omgeven door woestijn dus vluchten gaat niet als aan alles gebrek is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar de Vs ga heb ik mijn boodschappenlijstje bij me: een paar mooie messen en leatherman multi-tools die ik daar goedkoop kan kopen en op kan sturen naar Nederland, allemaal apart want dan valt het minder op. Ik heb al eerder dure messen gekocht in de VS en nooit iets gehoord van de douane, volgens mij omdat het kleine pakjes zijn. Voor veel minder dure Maxpedition tassen moest ik echter wel betalen, volgens mij door het formaat.

 

En nu to the point: heel veel survival stuff mag ik gewoon meenemen in mijn bagage, misschien niet in mijn handbagage maar dan zeker in mijn rugzak. Rugzak? Ja, ik reis altijd met een rugzak, nooit met een rolkoffer of zo (rolkoffers zijn voor watjes :cool:). Zo snel mogelijk na aankomst in de VS koop ik alles wat ik verder nog nodig heb voor een shtf-situatie. En als het daar dan gebeurt? Prima, dan blijf ik daar!

 

Overigens kan je ook iets dergelijks in Nederland overkomen: ik zou best morgenmiddag wakker kunnen worden in een ziekenhuis vanwege een dakpan die zo dadelijk op mijn hoofd valt. Gelukkig mankeer ik weing (harde schedel, bord voor mijn kop) maar ik lig daar wel zonder zelfs maar een tandenborstel. Het ziekenhuis in mijn woonplaats was vol dus ik lig 200 km verderop en dan gaat die EMP af ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol, goed punt maar de stad is LAS VEGAS genoeg zand weinig zee ;-)

 

Daar kun je je als prepper dan wel weer op voorbereiden. ; )

 

Oke dat begrijp ik. Dacht ik aan nadat ik het postte, kans om in een grootstad een EMP op termijn overleeft is idd niet al te groot. Laten we dan zeggen dat het congres in een mooi landelijk gebied wordt gehouden ver van de bewoonde wereld. En dat het geen EMP is maar iets anders, met grotere kans op overleven maar nog steeds zeer dodelijk en met een breakdown van law and order zodat je je overlevingsskills nodig hebt.

 

Ik denk dat het belangrijk is dat je je zo snel mogelijk aansluit bij een georganiseerde groep. In een vreemd land is dat lastig omdat je al snel als buitenstaander gezien zal worden. Zit je in Washington DC dan zou ik naar de Nederlandse ambassade lopen om daar in contact te komen met andere Nederlanders. Geeft een vertrouwd gevoel en er zullen meer Nederlanders zijn met wie je een plan kan maken en uitvoeren (hoeven niet perse de aanwezige diplomaten te zijn natuurlijk, die zullen namelijk ook wel in paniek raken, hoewel ze over belangrijke lokale info kunnen beschikken).

 

In een andere grote stad zou ik een stuk karton pakken, met stift NEDERLAND opschrijven en die boven m'n hoofd houden. Overal zitten Nederlanders heb ik inmiddels wel ervaren dus je zult binnen no-time medelanders treffen. Met je prepper mentaliteit kun je vervolgens een plan voorstellen bij je nieuwe groep.

 

In de middle of nowhere is het denk ik ook van belang dat je snel een soort van groep vindt. Bij een club rednecks zul je niet zo snel geaccepteerd worden, en als ze je al opnemen in de groep ben je als het slechter gaat als eerste de sjaak. Dus opzoek naar andere westerse buitenlanders die in het zelfde schuitje zitten zou een goed idee kunnen zijn. Bij een congress moet dat goed te doen zijn. Liefst iemand erbij die ook lokale kennis heeft.

 

Kortom, zorg dat je iets organiseert. Samen kun je betere oplossingen bedenken dan in je eentje, en je kunt elkaar beschermen. Wat daarna moet gebeuren ligt aan de situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Goeie draad Tyrion, want hij kan tot een groter inzicht leiden. Als je het goed vindt, dan verander ik je verhaal een beetje. Ik ga het hebben over een Amerikaan die hier gestrand is. Domweg omdat ik een echte kaaskop ben met weinig verstand van de Amerikaanse samenleving. De Amerikaan met een hoop survival kennis gaat hier zeker overleven. Geen hond die hier iets van survival begrijpt. We hebben wel wat clubjes van hoogleraren rampenbestrijding, maar op een paar goede uitzonderingen na, zijn dat voornamelijk luchtfietsers, mind fuckers en circuit zuipers met veel te hoge salarissen, waar je weinig aan hebt. Alleen in het begin zal de Amerikaan het even heel moeilijk hebben. Want hoe overtuigt hij anderen ervan, dat zijn kennis van grote waarde is voor de gemeenschap. Een gemeenschap die zo dom is op prepper gebied, dat ze niet eens in staat is om een expert te herkennen. Maar dat zie ik uiteindelijk wel goed komen voor onze Amerikaan. Hierboven zegt iemand dat je niets aan kennis hebt, alleen aan vaardigheden. Wat een onzin. Beiden zijn onmisbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens kan je ook iets dergelijks in Nederland overkomen: ik zou best morgenmiddag wakker kunnen worden in een ziekenhuis vanwege een dakpan die zo dadelijk op mijn hoofd valt. Gelukkig mankeer ik weing (harde schedel, bord voor mijn kop) maar ik lig daar wel zonder zelfs maar een tandenborstel. Het ziekenhuis in mijn woonplaats was vol dus ik lig 200 km verderop en dan gaat die EMP af ...

 

Inderdaad, ook al is Nederland een klein land. Maar toch een afstand die je met de auto in een uurtje overbrugt zal te voet meerdere dagen reistijd kosten. Je kan dan erop rekenen dat je zo'n 20-30km per dag loopt, afhankelijk van je conditie en van wat je meeneemt.

 

Dat is de reden dat onze voorouders meestal nooit verder kwamen dan hun eigen dorp en de directe omgeving (paardrijden was niet weggelegd voor de gewone man). Pas in de 20ste eeuw veranderde dat eerst door de fiets en daarna de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug komend op de opmerking van Dick, ik denk ook dat kennis en vaardigheden erg belangrijk zijn tijdens SHTF maar ook daarna. Het is is leuk dat iedereen overleeft tijdens de eerste maanden maar als we daarna dood gaan van de honger en of de honger van anderen hebben we er niet veel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug komend op de opmerking van Dick, ik denk ook dat kennis en vaardigheden erg belangrijk zijn tijdens SHTF maar ook daarna. Het is is leuk dat iedereen overleeft tijdens de eerste maanden maar als we daarna dood gaan van de honger en of de honger van anderen hebben we er niet veel aan.

 

Inderdaad, als de SHTF blijvend is dan heb je niks meer aan je 6 jaar voorraden wanneer het 7e jaar zich aandient. In die tijd kun je beter zoveel mogelijk in de praktijk leren te overleven. Want reken maar dat al je verwachtingen de eerste aanraking met de realiteit niet zullen overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

 

Kortom, zorg dat je iets organiseert. Samen kun je betere oplossingen bedenken dan in je eentje, en je kunt elkaar beschermen. Wat daarna moet gebeuren ligt aan de situatie.

 

Ha dat is weer een reply naar mijn hart..

En mag ik vragen wat je nu aan het organiseren doet?

Niks persoonlijk hoor, maar het lijkt een laatste stap in het prepper gebeuren.

Ergens beseffen we allemaal dat alles wat je schrijft waar is.

 

Maar blijkbaar is de drempell enorm groot.

Niet helemaal raar in deze tijden ven individualitieit en maximale luxe...

En een van de basis regels blijf low profile en anoniem, dus makkelijk is het zeker niet.

En er is dus maar een enkeling die deze stap maken.

Velen denken aan een mogelijke samenwerking wat later, nadat de shtf.

 

Het moment van potentiele samenwerking is dan opvallend vaak samen met het toch wel erg klein worden van de eigen voorraad.....

Ook niet vreemd, als wijzelf hulp nodig hebben dan zijn we wel bereid om 'offers' te brengen..

Daarvoor, nou dan hadden die sukkels zich maar beter moeten voorbereiden?

 

En waarom denken wij dan dat op het moment dat wijzelf hulp nodig hebben er anderen zijn die dat kunnen bieden, en als die er zijn is het dan vreemd dat diezelfde personen over ons denken "had je maar eerder aan moeten denken (sukkel)".

 

Mijn visie is dus ja orginiseer je, en hoe eerder hoe beter.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, als de SHTF blijvend is dan heb je niks meer aan je 6 jaar voorraden wanneer het 7e jaar zich aandient. In die tijd kun je beter zoveel mogelijk in de praktijk leren te overleven. Want reken maar dat al je verwachtingen de eerste aanraking met de realiteit niet zullen overleven.

 

In principe zou het overleven van de transitie na een SHTF situatie voldoende moeten zijn voor overleving op langere termijn. Dan kun je zonder dat je zelf over alle kennis beschikt namelijk aansluiting zoeken bij de nieuwe samenleving. Ook nu (over)leven we in een systeem zonder dat er mensen zijn die álles daarvan begrijpen.

 

Na de transitie periode (volgend op een SHTF situatie) zal er een nieuwe normaal ontstaan met (hopelijk) een nieuw systeem of way of life. Het hoeft dan niet noodzakelijk te zijn om over zelfvoorzienende kennis en ervaring te beschikken om te overleven. Duurt de transitie langer dan je hebt geanticipeerd dan ben je alsnog de pineut uiteraard.

 

Overigens is het handig als je de kennis wel hebt natuurlijk, je zult dan waardevoller zijn in de nieuwe samenleving.

 

Ha dat is weer een reply naar mijn hart..

En mag ik vragen wat je nu aan het organiseren doet?

Niks persoonlijk hoor, maar het lijkt een laatste stap in het prepper gebeuren.

Ergens beseffen we allemaal dat alles wat je schrijft waar is.

 

Maar blijkbaar is de drempell enorm groot.

Niet helemaal raar in deze tijden ven individualitieit en maximale luxe...

En een van de basis regels blijf low profile en anoniem, dus makkelijk is het zeker niet.

En er is dus maar een enkeling die deze stap maken.

Velen denken aan een mogelijke samenwerking wat later, nadat de shtf.

 

Het moment van potentiele samenwerking is dan opvallend vaak samen met het toch wel erg klein worden van de eigen voorraad.....

Ook niet vreemd, als wijzelf hulp nodig hebben dan zijn we wel bereid om 'offers' te brengen..

Daarvoor, nou dan hadden die sukkels zich maar beter moeten voorbereiden?

 

En waarom denken wij dan dat op het moment dat wijzelf hulp nodig hebben er anderen zijn die dat kunnen bieden, en als die er zijn is het dan vreemd dat diezelfde personen over ons denken "had je maar eerder aan moeten denken (sukkel)".

 

Mijn visie is dus ja orginiseer je, en hoe eerder hoe beter.....

 

Grt

Kans

 

Momenteel organiseer ik niets op het gebied van prepping. Te weinig mensen om mij heen zijn overtuigd van de noodzaak ervan. En ik woon momenteel in een grote stad dus de buurt preppen is ook redelijk nutteloos.

 

Er zijn natuurlijk verschillende manieren van preppen. Iemand met een groot budget kan in principe een beveiligd compound laten bouwen en van daaruit de situatie 'uitzitten' totdat er weer wat orde is ontstaan. Met voldoende voorbereiding en geld kun je heel goed je eigen hachje redden. Iemand met een gemiddeld budget en een eigen huis kan zijn locatie volstampen met voorraad en als grey men hopen dat niemand ze opmerkt. De kans op overleven is dan, afhankelijk van de situatie, al iets geslonken maar zeker wel aanwezig.

 

Wat Tyrion schetst vraagt om weer een hele andere aanpak. Je hebt niks, dus jezelf als grey man gaan gedragen is vrij nutteloos. Je hebt immers niets om onopvallend over te doen. Snel nog even voorraad inslaan bij een 24/7 is ook niet echt handig, want waar ga je ermee heen? In zo'n situatie moet je dus zo snel mogelijk in een groep zitten van mensen die je enigszins kunt vertrouwen. Nu is dat lastig in deze situatie, maar je kunt wel in de buurt komen van een wenselijke groep. De ideale groep in de VS is wat mij betreft een zooitje Nederlanders met gezond verstand en iemand met lokale kennis. Van daaruit kun je dan een nood-prepplan bedenken en uitvoeren.

 

Maar ik snap waar je naartoe wilt, namelijk in Nederland op grotere schaal (straat, buurt of dorp) voorbereidingen treffen. Het probleem is alleen dat je mensen nu niet overtuigd krijgt van de noodzaak. Vandaar dat de meeste preppers zich zonder samenwerking voorbereiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch wel een ultiem scenario.

Sorrie ik trek het wat verder uit zijn verband:

 

Tshtf...

Je hebt voor x dagen weken maanden jaren, eten en voedsel.

Zodra dat opraakt dan loop je je huis uit en kom je de anderen tegen.

En alles komt goed.......

 

Sorrie, dat gaat NIET gebeuren....

Wie denk je dat dan wel over die zelfvoorzienende kennis en ervaring beschikt?

En in hemelsnaam waarom zouden die jou in leven houden?

 

Ik geloof niet dat de supers zomaar weer vol komen te liggen en je niet hoeft af te rekenen, of zie jij dat anders?

 

Die 'nieuwe samenleving' dat is niet zomaar iets, ..... dat ben jij als je het overleeft en zonder die kennis no fuck.. Way.

 

Grt

 

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je écht niks kunt en niets weet, tja dan ben je inderdaad redelijk nutteloos voor een samenleving na de transitie, maar dan nog. Zware arbeid kan ook heel waardevol zijn bij een wederopbouw.

 

Na de transitie zal er veel werk nodig zijn om een nieuwe samenleving op te kunnen bouwen. Als jij kunt aantonen dat je bruikbare skills hebt, dan zou je een hele goede kans maken om geaccepteerd te worden in een gemeenschap.

 

Stel je bent momenteel bouwkundig ingenieur, en je kunt na de SHTF een permacultuur dorp uitleggen dat het mooie (en op het oog stabiele) schuurtje wat ze zojuist gebouwd hebben bij de eerste de beste hevige sneeuwval in zal storten, reken maar dat je vanaf dat moment te eten kan krijgen, zonder dat je ook maar iets weet van voedsel verbouwen of kleding repareren.

 

Iedereen kan bepaalde waarde bieden aan een samenleving. Hoe nuttiger je kennis en ervaring hoe groter de kans dat je geaccepteerd wordt in een gemeenschap na de transitie. Maar pure zelfvoorzienende skills waar door preppers veel over gediscussieerd wordt hoeven dat niet perse te zijn. En nogmaals, ook het aannemen van de zware of smerige en onwenselijk klussen kan een optie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen op het onderwerp, hier nog twee alternatieve methodes om een EMP te overleven/ontlopen in de VS. En wellicht nog wel effectiever dan iets organiseren, wat ik eerder voorstelde.

 

Zoals ik al eerder zei, in het getroffen gebied blijven ga je op termijn simpelweg niet overleven. Wat je wilt is zo snel mogelijk naar een plek wat niet door de EMP is geraakt. Laten voor de discussie uitgaan dat de VS volledig is getroffen en rond de grenzen met Mexico en Canada het gebied ok is.

 

Hoe kom je daar? Je zit in New York en je hebt $100 op zak.

 

Methode 1: Binnen 72 uur Montreal bereiken

 

  • Koop een rugzak
  • Stamp deze vol met eten en drinken
  • Koop een wegenkaart
  • Koop twee binnenbanden of een plaksetje
  • 'Leen' ergens een fietspomp
  • Huur een racefiets
  • Stap op de fiets en zorg ervoor dat je 200 km per dag aflegt in Noordelijke richting

 

Binnen deze 72 uur zullen de mensen vooral met zichzelf bezig zijn en nog enige hoop hebben op redding en herstel. Je zult dus redelijk ongemoeid je weg moeten kunnen vinden naar Canada, waar je de grote vluchtelingenstroom voor zal blijven en hopelijk door kan reizen naar Nederland.

 

Methode 2: Je wilt het er niet op gokken dat Canada een veilig gebied is, maar gewoon direct een enkeltje Nederland

 

  • Leen een winkelwagentje
  • Koop voor $99,75 aan eten en drinken
  • Loop met je shopping cart naar de dichtstbijzijnde jachthaven
  • Ga opzoek naar een zeewaardige zeilboot onder Nederlandse vlag
  • Indien niet aanwezig eentje van een ander Europees land
  • Overtuig de eigenaar van het plan om zo snel mogelijk de oceaan over te varen
  • Overhandig je zojuist verworven prepvoorraad en beloof een riante beloning bij aankomst

 

:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je écht niks kunt en niets weet, tja dan ben je inderdaad redelijk nutteloos voor een samenleving na de transitie, maar dan nog. Zware arbeid kan ook heel waardevol zijn bij een wederopbouw.

 

Na de transitie zal er veel werk nodig zijn om een nieuwe samenleving op te kunnen bouwen. Als jij kunt aantonen dat je bruikbare skills hebt, dan zou je een hele goede kans maken om geaccepteerd te worden in een gemeenschap.

 

Ik moet denken aan die PR deskundige die in One Second After aan kwam wandelen bij het dorp waarin het verhaal zich afspeelde en probeerde om zich nuttig te maken door de harde maatregelen van de dorpsmilitie op een zachte wijze te verkopen. Helaas voor haar zag niemand daar het nut van in. Veel mensen hebben skills die ze helpen om in de huidige maatschappij te overleven maar die zijn vaak niet nuttig in een postapocalytptische samenleving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...