Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pannen voor in mijn BOB


Zanshin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Aluminium mess kit of tin. Een aanbaklaag houdt het op bivak niet lang uit is mijn ervaring. In mijn BOB heb ik ondanks het hogere gewicht blikken defensievoer / struikmaaltijd in plaats van droogvoer, deze zijn op gloeiende kooltjes goed op te warmen. Doe dit alleen in nood en niet als standaard kookmethode, in vele blikken zit een coating waarvan de langzaam vrijkomende stoffen o.a. hormoonverstorend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op rommelmarkten heb ik een paar mooie pannensets gekocht voor maar een paar euro per set. Al die sets zijn ontzettend degelijk. Daarnaast mess tins bij de dump en van die stevige legermokken die je over je veldfles heen kunt schuiven. Ik heb zo'n mok in mijn rugzak in de auto gestopt met een esbitbrandertje met brandstof en wat pakjes poedersoep: prima opkikker voor als ik ooit lopend naar huis moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt ervanaf hoe je gaat koken.

Op gas benzine enz dan maakt de pan niet zo heel veel uit.

Ik zou gaan voor kwaliteit en dat is dus gewicht en dan ben je dus meteen minder mobiel.

Als je op houtvuur gaat koken is gietijzer en dan een hoge pan met goede deksel toch wel de allerbeste, en de enige die het lang volhoud.

Maar ja of dat kan in een bob, denk het niet.

Ben zelf helemaal van de antiaanbak troep afgegaan, veel te kwetsbaar, ik wil met zand mijn pannen kunnen schoonmaken, zoek maar een pan met antiaanbaklaag die daar tegen kan? ik heb er een met titanium laag...

 

Je praat zelfs over pannen, ik zou gaan voor 1 goede met deksel, RVS met eventueel een kopere bodem als geld niet zo heelveel uitmaakt.

Maar ik zou eerst mezelf vragen, moet een pan mee? als het voor een paar dagen is om bv bij je BOL te komen vraag ik me af of een pan nou dat item is wat in mijn Bob moet zitten?

Als dat een ja is, dan heb je dus ook een brander nodig en voedsel enz enz?

Het hangt dus, zoaks altijd, af van het scenario dat je voor ogen hebt?

Als je dat scherp hebt komen de antwoorden ook wel of kan ik je gerichter helpen..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook gewoon een mess-tin; als ik buiten ben ga ik niet alles apart staan koken; gewoon alles in een, opwarmen en snaaien met die handel. Als ik mooi wil eten ga ik naar een restaurant ;)

Maar serieus: ligt helemaal aan je doel en verwachtingen: in een BOB tellen omvang en gewicht. Een mess-tin voldoet aan mijn behoefte; namelijk iets om eten/water in te koken. punt. Daarnaast is het praktisch, want klein, licht en makkelijk schoon te maken (tip: schoonwrijven met water met was witte as en daarna uitspoelen)

 

Wil je in je BOB de luxe van uitgebreid(er) kunnen koken opnemen: prima, dan zou je voor een titanium setje kunnen gaan; stevig, licht, goed schoon te krijgen. Of voor het setje uit je post als het goedkoper maar wat zwaarder mag zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De titel zegt het al...maakt het uit wat ik koop? Voldoet de goedkoopste set van de outdoorwinkel, of is iets met een antiaanbaklaagje als deze beter?

http://www.perrysport.nl/wildebeast-basecamp-alu-nstick-5pcs-cook_820635.html

 

Je kan me alles wijsmaken, dus brand los! :)

 

Ik heb zelf een paar pannen en RVS thermosflessen behandeld met hitte bestendige lak/verf.. werkt perfect. Heb de tip opgedaan via een van de video's van Dave Canterbury.. waarin ie een budget BOB gaat samenstellen.. hij koopt een of ander gaar pannetje.. behandelt het met heat primer.. et voila.. pannetje werkt perfect. Dus zelfs het goedkoopste pannetje voldoet dan perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mestin in mijn BOB maar ik ben alleen. Dat scheelt. Anders heb ik gietijzer. Geweldig maar zwaar.

Vroeger hadden we van die groene blikken met een soort brandpasta. Daar deed je lang mee. Het noodrantsoen.. werd in de blikken verwarmd.

Wel even openmaken voor de druk Blikvoer zit dus in principe al in een kant en klare pan. Niet ideaal misschien maar het scheelt gewicht.

geeg ik liever meer ruimte aan een goede brander uit. Ik heb nog mijn coleman peak 1 model 400A een geweldig ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Op de rommelmarkt kwam ik naar mijn idee een ideale pan tegen. Een rvs aspergepannetje. Wist niet eens dat ze bestonden. Het is een, in verhouding, hoge pan met een mandje erin,

Voordelen. onderin het mandje kan je voedsel koken. Maak een roostertje van bv kippengaas in het midden van het mandje en je kan tegelijk stomen. Het warme kookvocht hoef je niet weg te gooien of af te gieten want je kan het mandje eruit tillen. Ik ga het deze week ff uitproberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de rommelmarkt kwam ik naar mijn idee een ideale pan tegen. Een rvs aspergepannetje. Wist niet eens dat ze bestonden. Het is een, in verhouding, hoge pan met een mandje erin,

Voordelen. onderin het mandje kan je voedsel koken. Maak een roostertje van bv kippengaas in het midden van het mandje en je kan tegelijk stomen. Het warme kookvocht hoef je niet weg te gooien of af te gieten want je kan het mandje eruit tillen. Ik ga het deze week ff uitproberen

 

Dergelijke pannetjes zijn ook te koop bij de toko, in de Oosterse keuken wordt heel wat afgestoomt. Ik doe het zelf ook, vind het zonde om groentes klef te koken, paar minuutjes in de stoom en de boontjes zijn nog heerlijk knapperig. En dan heb ik het nog niet gehad over aardappelen in de schil stomen.

 

En als je toch in de toko staat: een wok. Zo'n aluminium ding. Essentieel onderdeel voor de konijnenpilaf en verder al het bak- en braadwerk. Is ook wat makkelijker mee te nemen omdat je die plat op je rugzak vast kan binden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ook twee aluminium mess tins (tinnen?) in mijn BOB ,

Een grotere en een iets kleinere, deze passen dus netjes in elkaar.

Beiden hebben ook een inklapbaar handvat.

 

Daarnaast kun je ze helemaal opvullen met andere spullen,

zodat het volume dat ze in beslag nemen geheel te verwaarlozen is.

( ik hou mijn BOB zo compact en licht als mogelijk, met enkel essentiële dingen )

 

Maar dat geldt ook wel voor een kleine pannenset denk ik.

 

** Tip : In mijn grootste mess tin heb ik met een dremel en slagcijfers nog een maatindicatie gemaakt ,

zodat je gemakkelijk volume kunt aflezen in milliliters (250, 500 , 750).

Handig voor bijv. vriesdroogmaaltijden waar een bepaalde hoeveelheid gekookt water bij moet.

(ik ben slecht in inschatten van volumes)

 

vango-mess-tins-big.jpg.364a812b1e397f4ffcdacb2a07aef7d0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor in mijn bob zou ik ook gaan voor de mess tins... puur uit ervaring dat ze gewoon erg makkelijk in gebruik zijn, snel schoon te maken zijn (deden we in het leger met zand en dan net zo lang poetsen tot er geen zwart meer te zien was...) en ze nemen erg weinig ruimte in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...