Ga naar inhoud
GENEGEERD

papieren briketten maken


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wanneer ik mijn houtkachel probeer aan te maken met NL-krantenpapier, dan valt me op hoeveel slechter dit papier brand dan in de jaren 70. Ik vermoed dat de samenstelling veranderd is, mogelijk een brandremmer?

 

Zou dit papier dan wel werken in een briket?

 

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Wanneer ik mijn houtkachel probeer aan te maken met NL-krantenpapier, dan valt me op hoeveel slechter dit papier brand dan in de jaren 70. Ik vermoed dat de samenstelling veranderd is, mogelijk een brandremmer?

 

Zou dit papier dan wel werken in een briket?

 

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

 

Ja, ik denk dat de chemische bestandsdelen van bvb inkt zijn veranderd sinds de jaren 70. Alsook de sterkte van het papier lijkt me beter

Ik herinner me ook een ander, droger gevoel van vroeger krantenpapier, als ik me niet vergis.

 

Maar ik heb er recent enkele gemaakt, en uitgetest (kleine stukjes, gebruikt in die mini stove).

Absoluut niet bedoeld als firestarter (want je krijgt enkel een rokerige rotzooi),

maar eens je een vuurtje gaande heb, is het een goeie additie met wat hout hoor.

 

ps ik heb er een andere methode bij geplaatst, misschien nog beter/makkelijker als voorgaande: de "roll up" methode: https://www.youtube.com/watch?v=WaiySYFAIUI

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rook werd ook al aangesproken in een van de video's.

Ik vraag me af of dat geen problemen zal opleveren.

 

In het dorp waar ik woon kun je in de herfst en winter duidelijk ruiken dat er (veel) hout (en??) gestookt wordt. Op windarme dagen zou ik het zelfs "problematisch" willen noemen. Niet voor mij, maar mensen met luchtwegen klachten kunnen dan toch echt beter niet naar buiten gaan (voor bv een avondwandeling).

 

De gemeente is dit een doorn in het oog (terecht imo) en ieder najaar komen de berichten over hoe te stoken en vooral wat niet te stoken, opnieuw in de weekbladen.

 

Ik ben bang dat wanneer papier briketten veel kwalm en stank veroorzaken, dat het dan zo maar eens zou kunnen dat de gemeente komt controleren wat je verstookt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-8-2020 om 10:14, OBL-Rien zei:

De rook werd ook al aangesproken in een van de video's.

Ik vraag me af of dat geen problemen zal opleveren.

 

In het dorp waar ik woon kun je in de herfst en winter duidelijk ruiken dat er (veel) hout (en??) gestookt wordt. Op windarme dagen zou ik het zelfs "problematisch" willen noemen. Niet voor mij, maar mensen met luchtwegen klachten kunnen dan toch echt beter niet naar buiten gaan (voor bv een avondwandeling).

 

De gemeente is dit een doorn in het oog (terecht imo) en ieder najaar komen de berichten over hoe te stoken en vooral wat niet te stoken, opnieuw in de weekbladen.

 

Ik ben bang dat wanneer papier briketten veel kwalm en stank veroorzaken, dat het dan zo maar eens zou kunnen dat de gemeente komt controleren wat je verstookt. 

 

da's simpelweg niet het geval, indien je het niet gebruikt als firestarter (in mijn geval, heb dergelijke bricks eens gemaakt, zonder wax of dergelijke als test)

 

Eens je een vuurtje gaande hebt, kan het een goeie additie zijn, zeker gezien het aantal van dergelijke dagbladen, momenteel nog beschikbaar.

 

maar let wel, mijn aanvoelen is dat de brand tijd van dergelijke paper bricks minder zijn dan ze zeggen. Het is nog altijd veel minder lang dan een gewoon stuk hout.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...