Ga naar inhoud
GENEGEERD

tips rond het starten van een vuurtje?


Aanbevolen berichten

Hey,
Dit klinkt misschien wat onnozel, maar heeft er misschien iemand een tip rond het starten van een vuurtje, en dit zo basic als mogelijk? Maw met zo weinig middelen als mogelijk, maar toch effectief?

Ik heb onlangs een review geschreven rond een kooksetje, dat twijgjes gebruikt om te koken, (zie reviews in dit forum)
maar ik had, alweer, last om een vuurtje te starten. 
Ik eindig altijd met een smeulende, en rokerige smurrie, dat maar geen vlam wil vatten blijkbaar.


Ik heb uiteindelijk, voor deze review, de "makkelijke" manier gekozen, en een vuurstarter gebruikt (bbq starter). Dat deed het wel, maar zijn er geen andere, meer basic, en effectieve manieren opdat een vuurtje vlug vlam vat?

Bedankt voor de tips ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
10 uur geleden, wandering neone zei:

Hey,
Dit klinkt misschien wat onnozel, maar heeft er misschien iemand een tip rond het starten van een vuurtje, en dit zo basic als mogelijk? 

 

Ik gebruik in onze houtkachel altijd WD-40...

 

Kleine stukjes hout, afgedekt met grotere, en dan ZEKER ZIJN DAT ER GEEN VUUR IS dan spuit je wat WD-40 op de onderste houtjes en presto: vuur.

 

Voor het koken zou ik even wachten tot de WD-40 verbrand is, de stoffen die die verbranding produceert zijn waarschijnlijk niet eetbaar ;-) 

 

PS: Doe dit alleen KOUD. Als je vuurtje ondanks alles toch uitdooft, GEEN WD-40 meer gebruiken! veel te gevaarlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wandering neone

Om het makkelijk te maken:

Twijgjes zijn zo'n beetje het slechtste aanmaak materiaal die je je maar kan bedenken, maar daar ben je zelf al achter gekomen ;)

Hars houdend hout zoals Spar,Den, Connifeer zal een veel beter resultaat geven.

De bast van een Berk is perfecte tondel om vuur mee aan te maken en als je enkele Berken heb staan in je omgeving, trek dan wat losse stukjes bast er van af en bewaar dit in een zakje. Zo ben je altijd voorzien van voldoende aanmaakmateriaal.

 

Begin je vuur door je tondel aan re steken. Doe hier kleine (droge) takjes bovenop (geen twijg ? ) en zorg ervoor dat je voldoende zuurstof door je takjes laat lopen zodat je vuur ontsteekt.

Als dit eenmaal goed brand, kan je wat dikkere takjes er op leggen (let er altijd op dat je rekening houd met ruimte voor zuurstof). Bij eventueel enigzins nat hout, kan je de takken splijten zodat het droge binnenste makkelijk vlam vat.

In de natuur altijd hout zoeken dat van een boom gevallen is en los in takken/struiken hangt. Dit hout zal relatief droog zijn.

Bij nat weer nooit takken van de grond rapen. Deze zijn vaak doorweekt namelijk.

Bij een goed brandend vuurtje geraapte takken tegen je kookstel aanleggen/rond je vuurtje leggen, zodat deze opdrogen en makkelijker vlam vatten.

Hou er rekening mee dat je deze takken in de gaten houdt en dat deze geen vlam vatten voordat je ze op je vuurtje gooit.

Als na ongeveer 1,5 uur je kooltjes knal oranje zijn en er zo goed als geen zwarte kooltjes meer te zien zijn, kan je zo goed als elk hout er opgooien. Dan brand namelijk alles.

 

Succes! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat watten met vaseline werkt ook prima, ook handig om in een waterdicht zakje te bewaren samen met het strijkkartonnetje van een pakje lucifers en een paar lucifers. Daarnaast is wat kaarsvet op de aanmaakhoutjes ook een goede manier.

 

In het dagelijks leven( en ik verwarm mijn huis alleen met een houtkachel) gebruik ik die bruine aanmaakblokjes van de action. Kost weinig en werkt erg goed. 1 blokje voor het aanmaken van de houtkachel, 2 blokjes voor het aansteken van de bbq

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, die bruine aanmaakblokjes (o.a. Action) zijn prima bruikbaar:

20200827_082036.thumb.jpg.88973cd0abc28734224b77dd2fe98166.jpg

Het makkelijkst is natuurlijk om die blokjes gewoon los mee te nemen. Maar als je een uitstekend houdbaar voorraadje bij je prepper-spullen wilt: dan vooraf vacuum verpakken. 

En een beetje prepper heeft al een vacuum-apparaat (o.a. Lidl: ca 30,-). 

Ook voor o.a.:

- Alles wat echt niet nat mag worden: lucifers, batterijen en zo.

- Droge sokken + een gastenhanddoekje.

- Verschoning (T-shirt + onderbroek + ?)

Spullen blijven droog, schoon, en nemen (vacuum gezogen) weinig plek in.

 

En natuurlijk ook voor thuis, in de keuken, om van alles in te vriezen zonder dat er ijskristallen ontstaan.

aangepast door henkg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

En als dit alles zijn beslag bij je heeft gevonden @wandering neonedan ga je het uiteraard proberen zonder lucifer of aansteker.

Er zijn vele goede manieren te vinden op het internet die laten zien hoe je dmv een fire steel en je mes een prachtige serie vonken kunt trekken om je nestje tondel aan te steken. Lukt je dat op een gegeven moment dan wordt het tijd voor vuursteen plus vuurslag. Vuursteen plus markasiet is de volgende stap.

Heb je dan nog puf, en geloof me, mocht het vuurmaakvirus je te grazen nemen dan heb je die puf, dan zijn de vuurboor en -boog aan de beurt.

Minder vermoeiend maar erg leuk is ook de fire piston. Veel plezier alvast!

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, Roel zei:

En als dit alles zijn beslag bij je heeft gevonden @wandering neonedan ga je het uiteraard proberen zonder lucifer of aansteker.

Er zijn vele goede manieren te vinden op het internet die laten zien hoe je dmv een fire steel en je mes een prachtige serie vonken kunt trekken om je nestje tondel aan te steken. Lukt je dat op een gegeven moment dan wordt het tijd voor vuursteen plus vuurslag. Vuursteen plus markasiet is de volgende stap.

Heb je dan nog puf, en geloof me, mocht het vuurmaakvirus je te grazen nemen dan heb je die puf, dan zijn de vuurboor en -boog aan de beurt.

Minder vermoeiend maar erg leuk is ook de fire piston. Veel plezier alvast!

 


@Roel

 

klopt.

ik gebruik een firesteel en dit samen met wat dunne droge takjes bladeren desnoods op een stukje droge berkenbast brand in notime.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...