Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
JJ&A

Wat te doen bij extreme hitte of vochtig koud, het klimaat zal met de jaren steeds extremer worden dus goed om daar rekening mee te houden.

Recommended Posts

Wat te doen bij extreme hitte of vochtig koud, het klimaat zal met de jaren steeds extremer worden dus goed om daar rekening mee te houden.

Je huis nachts verkoelen door te ventileren.

Het afschermen door grote stukken zeildoek of zo.

Muren en dak besproeien met water is alleen een optie als je zelf een bron hebt, door verdamping koelt je huis af.

Ga je een huis bouwen ga het dan heel goed isoleren en zeker het dak.

Mogelijkheid bestaand huis.

Plaats je lichtpanelen of warmte panelen kijk of je die van onderen kunt isoleren en dat er wat ruimte tussen het dak kan komen maak wel een overkapping die zorg bij eventuele sneeuwval het niet tussen de panelen komt, de overhelling moet ook wat ruimer genomen worden anders kan de hitte niet weg komen.

Het lichaam beschermen.

Om zelf de hitte te kunnen verdragen, eet niet te zwaar voedsel en eet het zo warm mogelijk, ook drinken zo warm mogelijk.

Ja velen zullen denken die is gek, haha dat snap ik de meesten denken lekker alles zo koud mogelijk, maar het lichaam reageert anders om die gaat de temperatuur van het lichaam bij sturen.

Bij koude koel eten en drinken gaat het lichaam het lichaam extra verwarmen.

Bij warm weer goed warm eten en drinken gaat het lichaam het tegen over gestelde doen en heb je het minder warm.

In warme gebieden zie je mensen met hoofdbedekking tegen de hitte.

De kleding kan ik niet helemaal vatten in Afrika hebben de mensen vel gekleurde kleding aan de zet volgens mij nog meer het  zonnelicht om in warmte.

Arabieren zagen we vroeger in zwarte kleding zelf op het hoofd.

Het tegen over gestelde zie je nu meer meer alles in het wit, dat lijkt mij zelf aangenamer, vooral als het van katoen is.

Vroeger zag je ook de dames met een paraplu tegen de hitten en bruin worden, want blank blijven was voornaam, ha daar denken de dames tegenwoordig wel alders over.

Wat voor tips heb jij voor ons???

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb mijn huis vrij goed geïsoleerd maar als het zo lang warm is dan krijg ik het ook niet meer koel in huis.

Het enige wat ik nog kan doen is een airco installeren.

Deze post delen

3 uur geleden, candyman zei:

Ik heb mijn huis vrij goed geïsoleerd maar als het zo lang warm is dan krijg ik het ook niet meer koel in huis.

Het enige wat ik nog kan doen is een airco installeren.

Als je een plat dak hebt: water op zetten.

Deze post delen

Een mogelijke tip: bedek de gevels met bvb een klimop, dat filtert de warmte meer weg van je muur/isolatie.

En misschien nog beter, waarom geen verticale moestuin genereren van de gevel?

Deze post delen

Op 12-8-2020 om 20:07, OBL-Rien zei:

Als je een plat dak hebt: water op zetten.

Tegenwoordig zie je steeds meer dak begroeiingen dat er kunstmatig op word beplant, en af en toe met een wagentje bemenst dat zag ik een keer op een flat gebeuren.

Het is ook nog eens mooi en geluiddempend, isolerend zowel koude als hitte, tevens heb je een op deze manier enigszins een water filter, wat je zeker kan perfectioneren.

Deze post delen

Op 12-8-2020 om 23:45, wandering neone zei:

Een mogelijke tip: bedek de gevels met bvb een klimop, dat filtert de warmte meer weg van je muur/isolatie.

En misschien nog beter, waarom geen verticale moestuin genereren van de gevel?

Bij de klimop moet je wel rekening houden met wildgroei, voor dat je het goed en wel in de gaten hebt groeit het over je dak heen, onder je dakpannen wat voor veel schade kan zorgen plus lekkages, in heb het mee gemaakt bij mijn ouders, heb alles weg moeten halen, wat er over bleef was een lelijke muur door de restanten van de begroeiing en niet goed voor de voegen.

• Leuk 2

Deze post delen

Zojuist, JJ&A zei:

De tip van @Kans is ook mooi.

Geplaatst: 7 mei 2014

Ik koel mijn huis met grondwater.

Dat pomp ik op met een 250watt waterpomp.

Water temp is zo'n 12 graden.

Omdat ik luchtverwarming heb waren alle kanalen al aanwezig.

Dus enkel een 'radiator' in het systeem gehangen waardoor het grondwater loopt met tuinslang aangesloten op de pomp.

De cv installatie was al op een airco voorbereid, dus enkel wat draden aansluiten en klaar.

Zo'n oplossing is makkelijk te maken, als je een waterput hebt.

Als je geen luchtverwarming hebt dan moet je de 'radiator' zo hoog mogelijk ophangen en met een ventilator lucht langs blazen.

Redelijk simpel dhz projectje.

Ik gebruik het water daarna om de tuin mee te bevloeien.

Als het boven de 30graden buiten wordt hou ik het onder de 24 binnen, in het hele huis, maar belangrijker de luchtvochtigheid blijft een stuk lager en dat maakt het grote verschil.

Prep ze,

K a n s

Je kan ook een stap verder gaan, heb je vloerverwarming met de bekende slangen door het beton, maak het zo dat  gefilterd grondwater ook daar door hen kan stromen.

Nog een stap verder breng ook leidingen in de muren aan als die goed zijn geïsoleerd zijn dan kan je nog meer verkoeling en verwarming in je huis geven.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om je regenput te gebruiken voor verkoelen van je huis, dat vind in echt zonde.

Bij hitte kan je het water juist heel goed gebruiken, als er tekorten optreden.

Deze post delen

13 uur geleden, JJ&A zei:

Je kan ook een stap verder gaan, heb je vloerverwarming met de bekende slangen door het beton, maak het zo dat  gefilterd grondwater ook daar door hen kan stromen.

Nog een stap verder breng ook leidingen in de muren aan als die goed zijn geïsoleerd zijn dan kan je nog meer verkoeling en verwarming in je huis geven.

Da's nog geen slecht id hoor, itt zelfs 🙂

Maar hoe laat je je vloerverwarming koud water er door stromen? Ik denk niet dat er een thermostaat programma bestaat hierover, of misschien nog niet.

Deze post delen

14 uur geleden, JJ&A zei:

Bij de klimop moet je wel rekening houden met wildgroei, voor dat je het goed en wel in de gaten hebt groeit het over je dak heen, onder je dakpannen wat voor veel schade kan zorgen plus lekkages, in heb het mee gemaakt bij mijn ouders, heb alles weg moeten halen, wat er over bleef was een lelijke muur door de restanten van de begroeiing en niet goed voor de voegen.

yep, je hebt gelijk, daarom ook dat ik dacht aan een "vertical garden", dat de hitte wat meer afweert,

een beetje zoals een klimop zou doen,

en tegelijkertijd mee zorgt voor decoratie/voedsel.

• Leuk 1

Deze post delen

3 uur geleden, wandering neone zei:

Da's nog geen slecht id hoor, itt zelfs 🙂

Maar hoe laat je het koude water door de vloerverwarming stromen? Ik denk niet dat er een thermostaat programma bestaat hierover, of misschien nog niet.

Gewoon met een kraan er tussen waar mee je kan overswitchen.

De meeste thermostaten kan je op een lage stand zetten om bevriezingen te voorkomen, ((of je zet ergens een schakelaartje tussen,)) en zo koud zal het grondwater niet zijn.

• Leuk 1

Deze post delen

Gasten zijn ook altijd welkom op berichtjes te reageren, wel even een account aanmaken, en er gaat een deur voor je open.

Deze post delen

Bomen en grond planten rondom je huis. Deze zorgen ervoor dat de zon de omgeving minder kan opwarmen en bufferen vocht in de grond. 

Deze post delen

57 minuten geleden, Red zei:

Bomen en grond planten rondom je huis. Deze zorgen ervoor dat de zon de omgeving minder kan opwarmen en bufferen vocht in de grond. 

Zeker, maar er zijn niet veel nederlanders die dat kunnen...

Deze post delen

16 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Zeker, maar er zijn niet veel nederlanders die dat kunnen...

Klopt, maar minder bestrating in je tuin (als je die hebt) zal ook al helpen. 

• Leuk 1

Deze post delen

3 uur geleden, Red zei:

Klopt, maar minder bestrating in je tuin (als je die hebt) zal ook al helpen. 

Dat zou volgens mij een enorm verschil maken. Heb hier (flatje vier hoog) alle ramen en deuren afgedekt met witte lakens. Tegen de zon, maar heb de afgelopen weken gevoeld dat ook de stralingswarmte (van omliggende flats) enorm verminderde! Heb t deze keer 29 graden in huis gehad, twee jaar geleden was t 32 graden!

Deze post delen

48 minuten geleden, Cynica zei:

Dat zou volgens mij een enorm verschil maken. Heb hier (flatje vier hoog) alle ramen en deuren afgedekt met witte lakens. Tegen de zon, maar heb de afgelopen weken gevoeld dat ook de stralingswarmte (van omliggende flats) enorm verminderde! Heb t deze keer 29 graden in huis gehad, twee jaar geleden was t 32 graden!

Wij gebruiken wel het aluminium van de redding "dekentjes".

Deze post delen

13 minuten geleden, OBL-Rien zei:

En dan met de goudkleur naar de zon gekeerd😉

Deze post delen

38 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Hebben ze die ook in een lengte van 3.25 m?

Maar denk niet dat de overburen daar blij mee zijn 🤣.

Deze post delen

Het helpt iets, maar eigenlijk werkt zonnewering aan de buitenkant beter (maar ook dat is niet altijd mogelijk) Omdat de warmte al binnen is met een scherm aan de binnenzijde. 

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...