Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

mondkapjes plicht? De wetgeving

Recommended Posts

• Admin

Omdat aboutaleb zich verschuild achter een zogenaamd mandaat dat hem het recht zou geven deze plicht in te stellen. Ben ik even gaan zoeken naar de wetgeving en kijk hier:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2020-07-01#HoofdstukV

Hierin is te lezen dat er idd allerlei bevoegdheden zijn om maatregelen te treffen mbt quarantaine en onderzoek. (hierbij moet dus een vermoeden bestaan dat iemand een virus uit groep A bij zich draagt)

Onder deze bevoegdheden valt dus NIET:

Het verplichten van het dragen van bepaalde attributen zoals mondkapjes. Zeker NIET om dit te doen ter preventie van en al helemaal NIET enkelt en alleen maar om te herinneren aan de 1.5m regel zoals deze burgemeester hier stelt.

Deze wet is bedoeld om maatregelen te treffen op een persoon of groep personen bij direct gevaar. (lees acute uitbraak bijv) Hoewel ik niet alles gelezen heb kan ik niet zeggen of dit uit de tekst te halen is, maar alles uit de tekst doet dit wel lijken. Maar ook als dat niet duidelijk in de tekst staat, dan spreekt wat ik hiervoor zei boekdelen.

Burgemeester mag NA overleg met GGD, directe maatregelen treffen ter verspreiding van een virus uit groep A, dmv quarantaine onderzoek isolatie EN het verbod om te gaan werken. Alsmede gebruik te maken van OV hieruit blijkt dus maatregelen voor een persoon die (vermoedelijk) een besmetting heeft.

OOK staat er in deze wet het volgende:

De gemeente draagt de kosten van de maatregelen die krachtens hoofdstuk V van deze wet worden genomen. Ook draagt de gemeente de kosten van door haar toegekende tegemoetkomingen aan hen, die inkomsten derven door de maatregelen, bedoeld in de artikelen 31, 35, 38 en 47.

Lees vooral ook artikel 31, het moet gaan om een actie mbt tot een persoon die niet bereid is zelf mee te werken en (vermoedelijk) drager is van een virus.

Op de website van het RIVM staat ook dit:

*Groep A:
Mogelijk wettelijke maatregelen: gedwongen opname tot isolatie of thuisisolatie, gedwongen onderzoek, gedwongen quarantaine (inclusief medisch toezicht), verbod van beroepsuitoefening. Dit geldt voor:

COVID-19.....etc*

Geen mondkapjesplicht dus
Geen preventierecht dus
Geen help herinneren aan een andere maatregel recht dus!!

• Leuk 2
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je geen mondkapje draagt wordt je gevraagd het gebied te verlaten. Volg je dat niet op, krijg je een boete voor het niet opvolgen van aanwijzingen van bevoegd gezag. Kun je wel bij de rechter het mondkapje gaan aanvechten, maar daar heb je dan geen boete voor gekregen.

• Leuk 1
  • Admin
4 uur geleden, Raycoupe zei:

Als je geen mondkapje draagt wordt je gevraagd het gebied te verlaten. Volg je dat niet op, krijg je een boete voor het niet opvolgen van aanwijzingen van bevoegd gezag. Kun je wel bij de rechter het mondkapje gaan aanvechten, maar daar heb je dan geen boete voor gekregen.

Gezag moet wel een reden hebben voor die aanwijzing, mag niet zomaar besluiten waar jij je buiten verplaatst. Die reden van die aanwijzing is dan het mondkapje wat niet gedragen wordt, dus eigenlijk heb je daar dan wel een boete voor gekregen. Je vecht dan de onterechte aanwijzing aan.

• Leuk 1
16 uur geleden, Sterredag zei:

Gezag moet wel een reden hebben voor die aanwijzing, mag niet zomaar besluiten waar jij je buiten verplaatst. Die reden van die aanwijzing is dan het mondkapje wat niet gedragen wordt, dus eigenlijk heb je daar dan wel een boete voor gekregen. Je vecht dan de onterechte aanwijzing aan.

Nee hoor, ze hoeven jou die reden niet uit te leggen. Er zijn genoeg situaties waarbij jij aanwijzingen van 'bevoegd gezag' krijgt zonder dat ze gaan uitleggen waarom. Bv. het rustig houden van een straat omdat over tien minuten een arrestatieteam een vuurwapen gevaarlijk verdachte uit z'n woning gaat halen. Ze zijn niet verplicht dat aan de grote klok te hangen, of achteraf daarover te verklaren voor een rechtbank.

Daarnaast gelden er lokale verordeningen dat burgemeesters voor de veiligheid dienen te zorgen, nog afgezien van speciale verordeningen mbt tot corona. Tijdelijk mensen van een plek weren kan gewoon, is in normale tijden ook het geval, bv bij demonstraties, koningsdag, sportwedstrijden of andere evenementen.

Voor het mondkapje is het gerechtelijk allemaal nog onduidelijk of zelfs niet mogelijk dat te verplichten, maar bij het opvolgen van aanwijzingen van bevoegd gezag krijg je gewoon een boete en kan je zelfs gearresteerd worden.

• Admin
6 uur geleden, Raycoupe zei:

Nee hoor, ze hoeven jou die reden niet uit te leggen. Er zijn genoeg situaties waarbij jij aanwijzingen van 'bevoegd gezag' krijgt zonder dat ze gaan uitleggen waarom. Bv. het rustig houden van een straat omdat over tien minuten een arrestatieteam een vuurwapen gevaarlijk verdachte uit z'n woning gaat halen. Ze zijn niet verplicht dat aan de grote klok te hangen, of achteraf daarover te verklaren voor een rechtbank.

Daarnaast gelden er lokale verordeningen dat burgemeesters voor de veiligheid dienen te zorgen, nog afgezien van speciale verordeningen mbt tot corona. Tijdelijk mensen van een plek weren kan gewoon, is in normale tijden ook het geval, bv bij demonstraties, koningsdag, sportwedstrijden of andere evenementen.

Voor het mondkapje is het gerechtelijk allemaal nog onduidelijk of zelfs niet mogelijk dat te verplichten, maar bij het opvolgen van aanwijzingen van bevoegd gezag krijg je gewoon een boete en kan je zelfs gearresteerd worden.

Een politie agent mag dit niet voor de lol doen, dus dossier technisch zit dat toch wel anders. Bij een boete moet er een situatie schets gemaakt worden.
Net als dat een politie agent ook niet zomaar om je ID mag vragen, er moet eerst een redelijke verdenking zijn van een strafbaar feit (of bij grootscheepse controle acties), die moet dus wel degelijk in het dossier vermeld worden. Want als je de boete voor het niet tonen van een ID aanvraagt moet de politie wel aangeven dat ze daar een gegronde reden voor hadden en waarom. Het niet tonen van een ID is strafbaar, maar kan wel degelijk rechtmatig aangevochten worden als de politie geen gegronde reden had om dit te vragen.

Kom ik toevallig net mooi een bron tegen die dit ook zegt:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/197838/Geen-juridische-grond-voor-boete-voor-overtreding-mondkapjesplicht?fbclid=IwAR2MxubSDnevxpB3ZwP_GkwRIWZEqLBCuPir6iD1YE6tjtrJnTMZP8WNbAw

• Leuk 1

Ik sta er zo helemaal niet in.

Het gaat om de gezondheid van ons allemaal.

Ik vind het helemaal niet erg, om dit soort simpele dingen te doen, als dat gevraagd wordt.

En als het me niet aanstaat, dan blijf ik daar gewoon weg.

Momenteel, als het me ergens te druk is en mensen kunnen (of willen) zich niet aan de afstand houden, doe ik zelf al een mondkapje op.

Ik heb daar helemaal geen problemen mee.

Ik vind het jammer, dat er een groep mensen schijnt te zijn, die elke maatregel, om ons zo gezond mogelijk te houden, wil aanvechten met de wet in de hand.

Dit is een heel nieuw fenomeen, natuurlijk is er nog geen sluitende wet- en regelgeving.

We zullen over een poos wel gaan zien, wie er gelijk had, als dat zo belangrijk is.

Maar ik vind: better safe than sorry.

• Leuk 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...