Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tiny house idealen en het realiseren er van.


JJ&A

Aanbevolen berichten

Ja Nederlandse gemeenten staan er steeds meer positief tegenover.

 

Er zijn plaatsen waar je een stuk grond kan pachten van de gemeenten, voor rond de €100,- en de mogelijkheid het huisje geheel naar eigen idee te bouwen, met de bedoeling geheel zelfvoorzienend te gaan wonen, eerst kan je nog gebruik maken dan het net tot je de boel kan laten afsluiten en je zelfvoorzienend bent, en de uitgaven tot nul te hebben gereduceerd. 

Stropakken, wat hout en leem is snel op te bouwen en de kosten zijn denk ik gering, de dikke pakken hebben een heel hoog isolatie waarde daar kan haast niet te overtreffen.

 

Ons idealen van zelfvoorzienend wonen, wie denkt er mee.

 

De omstandigheden zijn van dien aard dat we niet meer naar het buitenland kunnen we dachten als we gepensioneerd zijn doen we dat maar nu door het toedoen van de Corvit-19 is het overal onzeker geworden.

Of het moet nog kunnen in omliggende landen.

 

Dus zien we uit om ergens tussen een mens vriendelijke omgeving met mooie natuur een een klein huisje te mogen zetten, eerst met de basis voorzieningen, zoals te kunnen koken, verwarmen, doezen, compost of recreatie wc, en een behoorlijke isolatie, stromend water zou ook mooi zijn.

Later kunnen we van het geld wat overblijft andere voorzieningen treffen richting het zelfvoorzienend te zijn.

Ook is het mooi als we zoveel mogelijk uit de natuur konden eten, en de natuur om ons heen te verrijken met wilde groenten, fruit, knollen, kruiden.

Het zou ook heel mooi zijn als we zelf aan goed water kunnen komen, daar bij denk ik aan een gebied waar je gebruik kan maken van het grondwater.

 

Wie kan ons verder helpen.

We zoeken dus een heel klein stukje grond net genoeg voor het Tiny house, wat zo goedkoop mogelijk moet worden want geld hebben we niet veel achter de hand.

Misschien van stropakken of overgebleven bouw spulletjes, of gratis kringloop materiaal, maandelijks kunnen we genoeg overhouden om alles idealer te maken.

 

Later schrijf ik er meer bij.

Ook wie wij zijn en waarom we nu maar eens moeten genieten van ons leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hey,

 

Ik kan je niet echt verder helpen met grond, behalve dan met mogelijk wat tips om al wat plannen te maken.

 

Je hebt bvb de tiny house academy (https://tinyhouseacademy.nl/)

 

Daarnaast heb je intussen al zovele boeken ter inspiratie, video's allerhande,

allemaal om, tijdens je zoektocht ook al ideeën op te doen van hoe jij/jullie willen van hoe je tiny house er kan gaan uitzien.

 

Veel succes!

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja ik heb het,,,, vocht uit je Tiny house halen, en het omzetten in drinkwater, hoe ideaal kan het zijn???

 

Een paneel kost circa 1.700 euro (plus 425 euro installatiekosten) en genereert gemiddeld 2 tot 5 liter water per dag, afhankelijk van de vochtigheidsgraad en het zonlicht. De Source werkt overal, en panelen kunnen zelfs worden ingezet in woestijnen, vertelde CEO Cody Friesen, materiaalwetenschapper en MIT-alumnus eerder aan Business Insider.

https://www.businessinsider.nl/deze-zonnepanelen-kunnen-schoon-drinkwater-uit-de-lucht-halen-zelfs-in-de-woestijn/

 

Het water verrijken

Het geoogste waterdamp wordt gesteriliseerd en omgezet in een vloeistof. Het apparaat voegt mineralen toe om de pH-waarde van het water te verhogen. Het water smaakt daardoor naar bronwater.

 

Drinkwater voor je zelf en anderen.

Voor twee personen moet je dan minimaal twee panelen hebben, dan kan je nog redelijk wat overhouden.

Sta je ergens waar meer Tiny house staan, kan je het water ook *ruilen* voor producten wat zij verbouwen, maken, of voor wederdiensten daar mee win je ook nog weer wat terug van je investering.

Uiteraard zorg je voor een behoorlijke vorstvrije opslag voor je zelf, want er zullen ook dagen zijn dat je geen gebruik kunt maken van de panelen.

 

Leef vocht.

Je kan er ook waarschijnlijk een systeem om heen bouwen bij leef vocht en buiten droog kan je dan via een klep regelen, is het buiten vochtig en het toestel haalt die vocht er uit kan je de droge lucht koelen en in je Tiny house laten stromen.

Maak je de in je Tiny house een dubbele wand in combinatie met het systeem je onttrekt daar de vocht uit en je kan zo een vocht buffer creëren voor vochtige koude dagen.

Uiteraard moet de dubbele wand daar geschikt voor zijn om als buffer te kunnen worden gebruikt

 

Voedsel, kleding en "droog box" drogen.

Je zou ook een droogkas kunnen maken waar het systeem het vocht aan onttrekt je zou er dan voedsel kunnen drogen, je natte kleding.

"Droog box" met silica gel met of zonder blower die kan je ook in de droogkast zetten om weer geregenereerd te worden.

Daar kan je meerderen van maken, en die *verruilen*.

Elke box zou drie liter vocht kunnen onttrekken aan een ruimte. 

 

Accu's er mee laden?

Ik denk dat het zonnepanelen ook wel gebruikt kan worden om stroom in accu's op te slaan, dan zou er een schakelaartje tussen het "vocht onttrek systeem" moeten komen want die gebruikt aardig wat van de stroom die opgewekt word.

Misschien hoeft er helemaal geen schakelaartje tussen, levert het systeem misschien genoeg stroom, en anders maar een regelaartje er tussen.

Het systeem werk ook als er wat minder zon schijnt dus met de volle zon zal er genoeg stroom worden op gewekt om er wat van te kunnen opslaan, registreert de regelaar wel.

 

Vocht verdampers.

Je kan ook proberen meer water te produceren door vocht verdampers te maken bij de inlaat van het systeem.

De vocht verdampers zijn heel makkelijk te maken je kan er slootwater voor gebruiken of gras bladeren, groenten en andere afval.

 

Het kan met een platte zwarte bak met daar overheen plastiek gespannen of een platte deksel met een aansluiting voor naar het systeem.

Horizontale spleetjes aan de achterkant van de deksel zo word constant het vocht over het warme water onttrokken.

Een afsloten plastiek emmer met een slangetje kan diens doen als toevoer op de vocht verdamper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook mooi is aan een Tiny house je kan als starter heel goedkoop beginnen, en alles in de loop van de tijd idealer maken, en dan verkoop je het weer voor een goede prijs, en zo begin je weer op nieuw met een leuke duit geld, je begint nu met een nog betere Tiny house nog luxer en verkoopt die weer voor een aardige duit, haha je begint rijk te worden en maakt nu een paar Tiny house en gaat die verhuren, en zo ga je maar verder, tot je schat rijk bent haha dat is in de eerste plaats een geintje maar het is niet onmogelijk, het is maar net hoe je inzet is.

De vraag naar Tiny house's word steed groter, want het kan best ideaal zijn geheel zelf redzaam te zijn en wonen voor een heel klein prijsje per maand.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Is een fatsoenlijke blokhut niet een idee?

 

Ff google kom ik bij bijv deze uit.

 

https://www.blokhutwinkel.nl/santander-a-gecoat.html

 

voor 2 personen lijkt het me genoeg maar er is keus genoeg.

zelfs in het buitenland voor nog lagere bedragen.

Tsjechië Koop je 8n bosrijke omgeving voor lage bedragen houten huizen met 1000 mtr grond voor bedragen waar we in Nl om lachen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A

 

https://www.sreality.cz/en/detail/sale/house/hut/zlutice-zlutice-/3182485340#img=0&fullscreen=false

 

ff op engels klikken voor leesbare taal.

amper 10duizend euro en ik denk een bod rond de 9 ook wel geaccepteerd zal worden.

uiteraard de lokale kosten.

 

woon kosten zijn dan 0 euro en jullie hebben aow en daar kom je dan ook wel mee uit de voeten.

 

dit zijn best aardige huisjes voor niet al teveel geld denk ik dan maar

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super idee, een huisje in een bos in Tsjechie. Dus ver van de bewoonde wereld, met een taal die je niet spreekt. Leuk voor een week, maar als je naar de dokter moet, alle boodschappen met de auto moet doen, je buren een paar km verderop wonen en niemand je hoort schreeuwen als er iets gebeurt ( ongeluk zit in een klein hoekje)

Ver weg van alle vrienden en bekenden.   

Echt een super idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de taal is wel iets wat je moet leren als je in een ander land gaat wonen. Toch is dat niet iets waardoor je je moet laten afschrikken, vind ik. De grondprijzen in NL zijn gewoon belachelijk hoog in vergelijking met omringende landen. En als je toch zelfredzaam wilt leven, dan is dat in NL ook minder goed te doen met een kleiner budget. Dat kan beter in het buitenland. Zelfs over de grens in Duitsland zijn de grondprijzen al een stuk normaler dan in NL en de levensstandaard verschilt niet met de NL levensstandaard. Ook in Frankrijk gaat dat al prima, al is de taal daar wel wat lastiger.

 

Je hoort en leest steeds meer over tiny houses. Het idee is leuk, maar zoiets is alleen werkzaam als je alleen of met 2 personen bent. Zodra er kinderen bijkomen, is het al snel te klein. De mensen die kinderen krijgen en in een tiny house wonen, verhuizen dan al snel naar een gewoon huis. Daarnaast moet de relatie ook goed en stabiel zijn, je zit de hele dag letterlijk op elkaars lip in zo'n huis, daar moet je wel tegenkunnen. 

 

Het is een redelijk nieuw fenomeen en veel landen en gemeentes weten niet echt hoe ze dat moeten inschalen. Ook omdat in tegenstelling tot een gewoon huis, een tiny house zowel voor permanente bewoning als een voertuig / aanhanger is. Eigenlijk net zoals een camper. In Duitsland is er wel een camping omgezet naar leefgemeenschap voor mensen met een tiny house en dat loopt heel erg goed.

Zelf denk ik dat ik eerder een camper zou kopen dan een tiny house. Al is dat dan weer onpraktischer als je boodschappen moet doen. Veel mensen met een tiny house hebben er een auto naast.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

Super idee, een huisje in een bos in Tsjechië. Dus ver van de bewoonde wereld, met een taal die je niet spreekt. Leuk voor een week, maar als je naar de dokter moet, alle boodschappen met de auto moet doen, je buren een paar km verderop wonen en niemand je hoort schreeuwen als er iets gebeurt ( ongeluk zit in een klein hoekje)

Ver weg van alle vrienden en bekenden.   

Echt een super idee.

Op zich echt heel mooi maar we worden op onze oude dag ook al voelen we ons heel jong, wat meer van artsen en ziekenhuizen afhankelijk.

Wij doen heel goed ons best zo gezond mogelijk te leven, om nog sterker en gezonder te worden maar we moeten wel realistisch zijn.

Beste @Herman blijf ons verassen met ideeën en @-geanonimiseerd- om ook ons alert te houden, want het is wel een heel aantrekkelijk huisje.

Het moet trouwens wel terdege geïsoleerd worden, en zeker zoldervloer de zijkanten want daar komt het daglicht naar binnen en dak isolatie is ook best belangrijk.

Het kan ook zijn dat het huisje gebouwd is met een enkel steens muur dat maakt het ook tot een koud huisje, maar we zijn al een beetje koude gewent, en wat extra kleding aan dat scheelt ook weer wat.

Maar in Tsjechië kan het winters ook nog lekker koud worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Albis zei:

Ja, de taal is wel iets wat je moet leren als je in een ander land gaat wonen. Toch is dat niet iets waardoor je je moet laten afschrikken, vind ik. De grondprijzen in NL zijn gewoon belachelijk hoog in vergelijking met omringende landen. En als je toch zelfredzaam wilt leven, dan is dat in NL ook minder goed te doen met een kleiner budget. Dat kan beter in het buitenland. Zelfs over de grens in Duitsland zijn de grondprijzen al een stuk normaler dan in NL en de levensstandaard verschilt niet met de NL levensstandaard. Ook in Frankrijk gaat dat al prima, al is de taal daar wel wat lastiger.

 

Je hoort en leest steeds meer over tiny houses. Het idee is leuk, maar zoiets is alleen werkzaam als je alleen of met 2 personen bent. Zodra er kinderen bijkomen, is het al snel te klein. De mensen die kinderen krijgen en in een tiny house wonen, verhuizen dan al snel naar een gewoon huis. Daarnaast moet de relatie ook goed en stabiel zijn, je zit de hele dag letterlijk op elkaars lip in zo'n huis, daar moet je wel tegenkunnen. 

 

Het is een redelijk nieuw fenomeen en veel landen en gemeentes weten niet echt hoe ze dat moeten inschalen. Ook omdat in tegenstelling tot een gewoon huis, een tiny house zowel voor permanente bewoning als een voertuig / aanhanger is. Eigenlijk net zoals een camper. In Duitsland is er wel een camping omgezet naar leefgemeenschap voor mensen met een tiny house en dat loopt heel erg goed.

Zelf denk ik dat ik eerder een camper zou kopen dan een tiny house. Al is dat dan weer onpraktischer als je boodschappen moet doen. Veel mensen met een tiny house hebben er een auto naast.

De taal is echt een hele klus beste @Albis en o zo belangrijk als je wat ouder bent.

Trouwen ook als je kleine kinderen hebt.

Trouwens al je in een goed stevig Tiny House woont die je mag uitbreiden naar eigen ideeën, kan je er  kleine ruimten aan vast maken voor de kinderen dat zou je niet hoeven te verhuizen, en leren je kinderen ook klein en zelf redzaam te leven, heel goed opvoed kundig.

En wat je schrijft, is echt heel belangrijk je moet heel goed met elkaar weten te vinden om met elkaar in een kleine ruimte, niet in elkaars haren te vliegen, en einde relatie te krijgen.

Wij zijn een keer zeven maanden op pad geweest en veertig duizend kilometer gereden en dat in een kleine VW-T3-campertje en dat ging heel goed.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

Super idee, een huisje in een bos in Tsjechie. Dus ver van de bewoonde wereld, met een taal die je niet spreekt. Leuk voor een week, maar als je naar de dokter moet, alle boodschappen met de auto moet doen, je buren een paar km verderop wonen en niemand je hoort schreeuwen als er iets gebeurt ( ongeluk zit in een klein hoekje)

Ver weg van alle vrienden en bekenden.   

Echt een super idee.


ik denk er iets anders over.

We hebben het over ene beperkt budget en het voorbeeld wat ik gaf was een voorbeeld van veel huizen in dat land waar je midden in de bewoonde wereld, dus niks bos betaalbaar kunt wonen.


gewoon nette huizen voor 15 tot 20 K in fatsoenlijke plaatsen met winkelcentra/trein dichtbij.

 

daarnaast.

om het even welk land, overal zul je wat tijd in de taal moeten steken.

maar een huis van 20K wat niks meer hoeft te kosten geeft veel financiële mogelijkheden Voor de toekomst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, Hermanusb zei:


ik denk er iets anders over.

We hebben het over ene beperkt budget en het voorbeeld wat ik gaf was een voorbeeld van veel huizen in dat land waar je midden in de bewoonde wereld, dus niks bos betaalbaar kunt wonen.


gewoon nette huizen voor 15 tot 20 K in fatsoenlijke plaatsen met winkelcentra/trein dichtbij.

 

daarnaast.

om het even welk land, overal zul je wat tijd in de taal moeten steken.

maar een huis van 20K wat niks meer hoeft te kosten geeft veel financiële mogelijkheden Voor de toekomst.

 

Ervaring? Ik neem aan dat je met een huis voor dat bedrag niet een villa hebt op een top plek maar een afbraak in een dorp wat uitgestorven is.

Als je jong bent kijk je er anders tegen aan maar het spreekwoord is niet voor niets: oude bomen moet je niet verplaatsen.

Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen op dit gebied. Of houd dat op bij de internet makelaar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-

 

Nee, niet daar hoewel een kennis van mij er wel 1 gekocht heeft in die omgeving.

 

Ik gaf dit als voorbeeld voor een alternatief.

TS geeft aan laag budget, zelfvoorzienend wonen en zelf iets te bouwen.

 

Ts gaf ook aan niet het buitenland maar dat was wel het oorspronkelijke plan.

mijn voorbeeld was heel erg basis niveau maar omdat Ts aangaf zelf nog dingen te willen doen zou het een alternatief kunnen zijn.

 

als je wat meer geld kunt besteden kom je met 40 a 50K al op hele nette huizen uit met dito grond om te gebruiken voor dieren en groenten.

mijn kennis heeft duurder gekocht.

95K heeft hij betaald maar heeft ook 25 Ha grond en bos erbij.

hij kon dat doen omdat zijn partner van oorsprong uit die omgeving weg komt.

anders mag je niet zoveel grond kopen.

 

edit.

 

ik kijk zelf naar Spanje voor de toekomst. Zou dit najaar gaan kojken voor de locatie maar haak om de zelfde reden even af als dat TS dat nu doet.

aangepast door Hermanusb
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Hermanusb zei:

@-geanonimiseerd-

 

Nee, niet daar hoewel een kennis van mij er wel 1 gekocht heeft in die omgeving.

 

Ik gaf dit als voorbeeld voor een alternatief.

TS geeft aan laag budget, zelfvoorzienend wonen en zelf iets te bouwen.

 

Ts gaf ook aan niet het buitenland maar dat was wel het oorspronkelijke plan.

mijn voorbeeld was heel erg basis niveau maar omdat Ts aangaf zelf nog dingen te willen doen zou het een alternatief kunnen zijn.

 

als je wat meer geld kunt besteden kom je met 40 a 50K al op hele nette huizen uit met dito grond om te gebruiken voor dieren en groenten.

mijn kennis heeft duurder gekocht.

95K heeft hij betaald maar heeft ook 25 Ha grond en bos erbij.

hij kon dat doen omdat zijn partner van oorsprong uit die omgeving weg komt.

anders mag je niet zoveel grond kopen.

 

edit.

 

ik kijk zelf naar Spanje voor de toekomst. Zou dit najaar gaan kijken voor de locatie maar haak om de zelfde reden even af als dat TS dat nu doet.

Ja wij neigen ook naar Spanje, maar dan in het noorden het is er goedkoper, vriendelijker, minder droog en je kan er ook nog genieten van winters willen nog dit jaar kijken of we er heen kunnen met ons T5-campertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

Ervaring? Ik neem aan dat je met een huis voor dat bedrag niet een villa hebt op een top plek maar een afbraak in een dorp wat uitgestorven is.

Als je jong bent kijk je er anders tegen aan maar het spreekwoord is niet voor niets: oude bomen moet je niet verplaatsen.

Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen op dit gebied. Of houd dat op bij de internet makelaar? 

 

Ik ken verschillende mensen die in Oost-Europa wat moois hebben gekocht voor weinig geld. En er tot volle tevredenheid wonen. Zelf woon ik ook niet meer in Nederland. Wil je betaalbaar in een rustige omgeving wonen dan kom je al snel buiten Nederland terecht. Echte stilte heb je in Nederland niet echt en waar ik woon gelukkig nog meer dan genoeg. Dus ja, ik weet waarover ik spreek en ik kan het iedereen aanraden als je werkelijk op zoek bent naar rust en ruimte voor normale bedragen. Een taal leren gaat inderdaad makkelijker als je jong bent, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf naar welk land je gaat. In een Engelstalig, of Duitstalig land is het makkelijk dan in Oost-Europa. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Albis zei:

 

Ik ken verschillende mensen die in Oost-Europa wat moois hebben gekocht voor weinig geld. En er tot volle tevredenheid wonen. Zelf woon ik ook niet meer in Nederland. Wil je betaalbaar in een rustige omgeving wonen dan kom je al snel buiten Nederland terecht. Echte stilte heb je in Nederland niet echt en waar ik woon gelukkig nog meer dan genoeg. Dus ja, ik weet waarover ik spreek en ik kan het iedereen aanraden als je werkelijk op zoek bent naar rust en ruimte voor normale bedragen. Een taal leren gaat inderdaad makkelijker als je jong bent, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf naar welk land je gaat. In een Engelstalig, of Duitstalig land is het makkelijk dan in Oost-Europa. 

En waar is dat als ik vragen mag?

Want als ik even redeneer op de manier die ik hier begrijp wordt er advies gegeven omdat een vriend van een kennis die een verhouding heeft met de vrouw van een man die een aangetrouwde neef heeft die in de kroeg een bekende tegen kwam waarvan de ex nu verlooft is met iemand die een buurman heeft die dit ook gedaan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nooit advies geven over een vriend van een dochter van een buurman die ik nooit heb gezien. Of een kennis van een kroegganger die een aangetrouwd familielid heeft die weet ik veel waar is gaan wonen. Wat is vertel is uit eerste hand, gewoon van vrienden en kennissen die in Hongarije een en in Tjechië wonen. Waar ik zelf woon, weet de topicstarter en wie hier leest kan ook wel vermoeden in welk land ik woon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Albis
 

Daarom gaf ik advies naar een ander land te gaan.

mensen die hun eigen leven willen leiden en minder of niet afhankelijk willen zijn van de overheid hebben in NL gewoon geen kans.

onbetaalbaar om wat te kopen, en een onbetrouwbare overheid.

 

heb je 60K koop je in spanje vlak aan de kust een gloednieuw appartement wat nog moet worden opgeleverd.

ja dan zijn andere huizen al gauw een heel stuk goedkoper.

Maat van mij zit in zuid Spanje en die adviseerde ook al kom hier naartoe.

heeft ondertussen 2 huizen daar.

 

een Finca met 2Ha grond voor minder dan 25K gekocht en voor 15 laten verbouwen incl een zwembad.

 

Een XC70 op diesel rijden voor iets  van 120 euro per jaar aan belasting.
Tja.

ik zou zeggen blijf in Nl wonen.

aangepast door Hermanusb
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, JJ&A zei:

Ja wij neigen ook naar Spanje, maar dan in het noorden het is er goedkoper, vriendelijker, minder droog en je kan er ook nog genieten van winters willen nog dit jaar kijken of we er heen kunnen met ons T5-campertje.


@JJ&A
dat is het enige wat me doet twijfelen,

in het zuiden van Spanje kun je een moestuin bijkans wel vergeten ivm de hitte en water gebrek.

 

of je moet rond 1 vd rivieren gaan zitten die naar de kust lopen.

wel heb ik weinig behoefte om tzt nog veel te moeten doen als ik er eenmaal ben.
ik ben meer van de voorraden opbouwen en wat kippen enz enz.

 

het inkopen van voedsel hoeft niet zo duur te zijn in Spanje,  maar je moet het kunnen bewaren.

daarom koop ik tzt een all american pressure canner.

 

ik had een T3 omgebouwd tot camper waarmee ik eerder op vakantie ging, maar ga nu al jaren met de caravan omdat mijn partner meer ruimte wil. 
als het je lukt zou ik zeggen rij er heen zodra het kan. Corona moet je enkel bang voor zijn als je zelf niet instaat bent om afstand te houden.

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

En waar is dat als ik vragen mag?

Want als ik even redeneer op de manier die ik hier begrijp wordt er advies gegeven omdat een vriend van een kennis die een verhouding heeft met de vrouw van een man die een aangetrouwde neef heeft die in de kroeg een bekende tegen kwam waarvan de ex nu verlooft is met iemand die een buurman heeft die dit ook gedaan heeft.


als je blijft chargeren dan zijn we natuurlijk snel klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Hermanusb zei:


@JJ&A

Ik had een T3 omgebouwd tot camper waarmee ik eerder op vakantie ging.

De T3-campertje is feitelijk ook een tiny house.

 

Ha dat is mooi, onze voorkeur is ook de T3-campertje.

In een betere tijd hebben we in zestien jaar 8 Ton meegereden.

En behalve de motor heb ik alles vernieuwd met nieuwe onderdelen, ik heb hem totaal gerestaureerd rondom nieuw plaatwerk in gelast met proplassen, kitnaden vol gelast met geelkoper, dus roesten zal daar nooit doen, het plaatwerk vertind en oneven heden mooi gemaakt met smeertin.

Als ik kan wel een A4tje vol schrijven wat ik allemaal heb gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, Hermanusb zei:


als je blijft chargeren dan zijn we natuurlijk snel klaar.

Het gaat niet om het chargeren. Het gaat erom dat je ook in het oosten niet voor dat bedrag een echt huis koopt zonder er nog een hoop aan te moeten opknappen. Of je komt in een vakantie huisje terecht.En of je daar een winter in wil zitten? Daarbij komt dat de meeste huizen geen gas hebben, dus stoken op hout of kolen. En daar is , geloof mij nu maar, de romantiek snel vanaf. 

Dat je voor dat bedrag een flat koopt in het oosten, dat klopt. Maar dan heb je weer geen tuin. Wat nog steeds niet wegneemt dat de taal een probleem wordt, maar dat geld net zo goed voor Spanje. Want het is toch wel fijn als de dokter jou begrijpt en andersom. 

Als de topikstarter een 40 jaar jonger had geweest dan had ik hier gelijk DOEN geroepen, maar als je het heel nuchter bekijkt is het een slecht idee. 

( dat vindt ik , maar iedereen is vrij om een mening te hebben) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

1e reactie en gelijk n topic waar ik ook mee bezig ben.

 

Mbt deTS zo simpel is het allemaal niet althans niet voor de wet.

 

De beruchte regelgeving is een killer als het gaat om goed koop alternatief bouwen, echter er is ook wel iets voor te zeggen.

 

Veel info kan je halen op https://www.tinyhousenederland.nl/

 

Er is een architect die zich specifiek met dit soort huizen bezig houd en een van de problemen is hoogte, maar mn de isolatie normen.

Hij heeft het voor elkaar gekregen dat er 1 THOW is die aan alle wetgeving voldoet en de rest volgens hem niet, met alle gevolgen voor die bewoners.

 

Die waren lange tijd iets van 3.2 en zijn of worden nu opgeschroefd naar 4.3 en dat heeft invloed op de breedte binnen want naar buiten kan niet althans als je een THOW neemt ga je op een dieplader of neem je n soort chalet achtig TH dan  is het weer veel anders.

Kortom er is niet one size fits all.

 

Tevens zijn er wereldwijd ook in dit land gezinnen met kinderen die prima in een TH wonen zolang ze nog klein zijn komt de tienerleeftijd in zicht dan is er voor begrijpelijke redenen wel een ruimte probleem.

 

En de grond prijzen zijn in NL niet duur vraag het maar aan een onteigende boer het is het beleid van de gemeente als ondernemen zonder winst oogmerkt om het niet met vette winst te verkopen en daar onstaat het probleem.

Prijzen van 250 zijn meer reeel tenzij je op echt braakliggende grond staat waar de gemeente niets aan doet.

De keerzijde is dan dat je er ook tijdelijk staat.

 

Een ding waar ik maar niet achter kom  is de rechtsstatus van een TH bewoner.

Je hebt nl geen recht op fiscalititeiten dus geen aftrek, maar ook geen huur subsidie en je kan geen rechten  ontlenen aan een tijdelijke woonplek dus wie gaat een andere plek regelen of heeft de gemeente een zeg maar zorg plicht.

Wie het weet mag het zeggen.

aangepast door Alta
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-3-2021 om 20:39, Alta zei:

je kan geen rechten  ontlenen aan een tijdelijke woonplek dus wie gaat een andere plek regelen of heeft de gemeente een zeg maar zorg plicht.

Er bestaat een Europese bivakeer recht om maar zo te noemen, als je een brief adres hebt en je bent dakloos, dan zou de politie je in feite niet weg mogen sturen, hoe het precies beschreven staat ben ik even kwijt.

Maar een vereiste is wel dat je niet zegt ik woon hier,,,,, nee je moet zeggen ik bivakeer hier.

Spit het even uit op het internet en je moet het vinden, er zijn camper bezitters die van dat recht af weten, en het kunnen onderbouwen, en er een tijdje ergens staan.

Bind me er niet op vast, doorvors het internet, en je moet het vinden @Alta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@JJ&A

 

het leven is gewoon duur in Nl.

of ik nu naar mijn eigen leven kijk, of dat van collega’s.

 

80% zijn ze kwijt aan vaste lasten.

 

ga je met je Nederlandse pensioen in oost Europa zitten of in Spanje ja dan ben je rijk.

 

maar in Nl is het nu eenmaal de bedoeling dat je het liefst elke euro die je krijgt weer “investeert” in de maatschappij zodat de aandeelhouders vd grote bedrijven nog rijker worden,

 

mbt een klein huisje.

de genoemde tinyhouse website kun je volgen.

marjolein in het klein ook.

 

je zou een stukje grond kunnen proberen te kopen op een camping waar je 12 maanden mag staan, desnoods met een postadres ergens anders. (Nooit huren )

 

als je de grond gekocht hebt (duur vrees ik ) zou je mbv ytong blokken iets kleins kunnen bouwen.

de grootste maat ytong blokken hebben geweldige isolatie waardes waardoor energie verbruik laag kan blijven.

 

kleine woonkamer slaapkamer en sanitair voorzieningen voor 2 personen hoeft niet groot te zijn.

nadeel, zelf bouwen want laten doen kost weer donders veel geld.

schuin dak met voldoende zonnepanelen en een opslag systeem. (Kost 10K denk ik )

energie op campings kost vaak het dubbele van de echte prijs.

 

mbv voornoemde sites kun je soms locaties vinden waar gemeentes het goed vinden als je wat kleins plaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...