Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koffie? of toch niet, eikel


Simurgh

Aanbevolen berichten

In de vakantie het SAS boek doorbladerend eengezien dat onze eikels eetbaar zijn. En er koffie van te maken is.

 

Ik het bos in en verzamelen. Als kind vind ik ze overal, nu leek het wel of er een eikel migratie had plaatsgevonden. Eiken zat, maar die zijn vaak erg hoog. Goed na een uurtje een handje verse onaangetast eikels gevonden.

 

Nu die dagen weken in water, de buitenste schil en het dopje er af om het nootje te vinden. Mocht je na dit gelezen te hebben ook 'koffie' willen maken, alleen de grote eikels hebben noemenswaardige noten.

 

De volgende stap is het roosteren van de 'boontjes'. Op laag vuur, erg lastig met een nova plus brander, helemaal roosteren.

 

Dan hebben we dit.

57d3412c-c91a-e6ee.jpg

 

Deze maal ik in een Turkse koffie maler. Dan hebben we dit.

57d3412c-c95f-2701.jpg

 

Om de koffie te zetten zonder alle eikel drap te hoeven drinken heb ik het in een thee zakje gedaan.

 

57d3412c-c9c2-33d0.jpg

 

Kokend water erop, 4 minuten laten staan en viola 'koffie'.

 

57d3412c-ca16-31ad.jpg

 

 

Tja, zoveel werk voor 1 bakje, daar moet op gedronken worden.

 

Hoe smaakt dat nu, word je ziek, een sluitend antwoord heb ik niet maar ik zal mijn best doen.

 

Qua smaak, die is persoonlijk. Mijn referentie kader betreffende koffie is het volgende. Kopi loewak, Hawaï kona, blue mountain en nog meer voor de portemonnee slecht koffie zijn mij niet onbekend. (Wat is die Hawaï kona lekker, Kopi loewak vind ik zelf minder, kan ook aan het idee liggen.) Oploskoffie, senseo, vindt ik geen koffie. Ook op het gebied van thee veel interesse en gebruikers ervaring.

 

Wat vind ik van de eikel koffie. Terwijl ik de mok aan mijn lippen zette was het commentaar van de drie jarige naast mij, ieuw papa, fieze koffie, erg bemoedigend is anders. Hoewel het voor een senseo drinker nog betiteld kan worden als koffie heeft het eigenlijk meer weg van de smaak van een thee soort namelijk van oolong long thee. De smaak impressie voor mij, muf, rokerig, weeïge thee met een sterke bittere nasmaak.

Nu vind ik de woo long(wulong, oolong, afslank thee) twee ook al niet lekker, het blijft persoonlijk natuurlijk.

 

De tweede vraag, word je er ziek van? Het kan, ik weet het nog niet, in het kader van dit forum heb ik ondanks het commentaar en de smaak alles op. Mocht ik ergens last van krijgen dan horen jullie het later, hoop ik.

 

Simurgh

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

He Simurgh, jij hebt gedaan waar ik al tijden over liep te denken en niet gedaan heb omdat ik dacht; als het dan toch fout gaat, kick ik wel af, want het lijkt me niks.

Ik denk dat jij nu bevestigd heb wat ik al die tijd dacht. De caffeinekick krijg je er ook niet van. Als je toch aan het experimenteren bent, heb je als eens de wortel van paardebloem overwogen? Schijn je een soort chicorei van de kunnen branden, iets dat tijdens WO2 gebruikt werd als koffievervanger.

Die Civetkattepoep bonen trekken mij ook niet echt aan moet ik zeggen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Wat vind ik van de eikel koffie. Terwijl ik de mok aan mijn lippen zette was het commentaar van de drie jarige naast mij, ieuw papa, fieze koffie, erg bemoedigend is anders. Hoewel het voor een senseo drinker nog betiteld kan worden als koffie heeft het eigenlijk meer weg van de smaak van een thee soort namelijk van oolong long thee. De smaak impressie voor mij, muf, rokerig, weeïge thee met een sterke bittere nasmaak.

Nu vind ik de woo long(wulong, oolong, afslank thee) twee ook al niet lekker, het blijft persoonlijk natuurlijk.

 

De tweede vraag, word je er ziek van? Het kan, ik weet het nog niet, in het kader van dit forum heb ik ondanks het commentaar en de smaak alles op. Mocht ik ergens last van krijgen dan horen jullie het later, hoop ik.

 

Simurgh

 

 

Bedankt voor deze waardevolle en mooie review.

Vooral de plaatjes maken het helemaal af.

 

koffie.jpg

 

Ik ben bang dat zonder de kaffeine het niet veel zin heeft om een vervanger te zoeken voor koffie.

 

Net als frank had ik deze ook op mijn lijstje staan om eens te proberen.

Ik kwam dit stukje nog tegen op het internet over surrogaat in de 2e wereldoorlog.

 

Surrogaat is een vervanger voor andere producten, om zuiniger te leven met producten.

men dit dit met cichorei ( witlof of andijvie)

 

In de 2 de wereldoorlog was er maar weinig geld om producten te kopen.

Vlees werd gepekeld, snijbonen werden in zout potten gelegd, en de koffie werd aangelengd met surrogaat, vaak werd dit gedaan met witlof

 

 

Je zette koffie en liet het pruttelen,maar in de 2 de wereld oorlog had je natuurlijk geen koffiezetapparaat of een Senseo, of 1 van de andere koffiezetapparaten

Dus zette je koffie door water te koken , je deed wat koffiedik in een filter en goot het kokende water over de koffiedik .

Het filter gooide je niet weg, maar dit bewaarde je voor een volgende pot koffie.

Als de koffie bijna op was, pakte je het oude koffiefilter en je legde hier andijvie of witlof op en je giette er weer kokend heet water overheen, en zo had je weer een heerlijk kopje koffie.

Later kwam Buisman als surrogaat op de markt.

Buisman zorgde voor net dat beetje meer smaak aan de koffie.

 

Dus wie voelt zich geroepen om eens de cichorei versie van surrogaat koffie te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je de interpunctie bedoeld en de twee ipv thee. Dat heeft te maken met het schrijven op de mobiel en de woordspeling hierop. De kindertaal was met opzet. Als dit het niet is hoe ik het graag voor volgende teksten. Ik kan trouwens met tekst niet langer aanpassen de regels zijn verandert tot maximaal 180 minuten door de beheerder volgens tapatalk.

 

Wortels en surrogaat, eerst mijn smaakpapillen laten bijkomen van dit avontuur, maar wie weet.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten dat het in een boekje staat is 1, maar het dan kunnen is 2. Ik leer het beste door het te doen, Tja dan zit er maar één ding op...

En meel snap ik wel als je ze laat drogen en dan maalt zonder te branden, maar als de smaak net zo goed is als de koffie, nu denk ik echt niet, volgende keer in het bos bak ik eikel koekjes... Haha heb er wat voor over om de kennis te onthouden...

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net wezen rennen, en ik kijk alleen maar rond naar dingen die ik kan eten, onderweg heerlijk bramen, wilde aardbeien, vlierbessen en klavers gegeten. Tevens een berg berken schors meegenomen, die zijn aan het vervelen. Zulke grote stukken dat je er op kunt schrijven...mochten er nog mensen goede tondel willen. En dat in een grote stad.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke test zeg! Zelf heb ik eigenlijk altijd Chichorei in de kruidentuin staan.

Erg krachtig kruid (bevat veel inuline, natuurlijke insuline..). Maar daar waar die op zou moeten komen kwam ie niet op dus dit jaar geen Chichorei.. jammer!

Volgend jaar beter dan maar :)

Had gerust zo'n test willen doen echter lust ik uberhaupt geen koffie dus kan ik ook niet vergelijken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net wezen rennen, en ik kijk alleen maar rond naar dingen die ik kan eten, onderweg heerlijk bramen, wilde aardbeien, vlierbessen en klavers gegeten. Tevens een berg berken schors meegenomen, die zijn aan het vervelen. Zulke grote stukken dat je er op kunt schrijven...mochten er nog mensen goede tondel willen. En dat in een grote stad.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Als zelfs de bomen zich vervelen....

 

Maar zonder gekheid, nogmaals geweldig dat je ook alles uitprobeert. Ik heb alleen mijn sas wetenschap en boekje met eetbare planten en paddestoelen. Verder reken ik erop berken tegen te komen als ik ze nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik woonde vroeger in de buurt van een bos met veel eiken. Ik heb er zowel koffie mee gemaakt als brood. Verder heb ik een poging gedaan om leer te looien, maar dit was niet zo succesvol...

Er zijn verschillende soorten eiken, met verschillende hoeveelheden looizuur/tannine. (hoe groter het hoedje, des te meer looizuur) hierdoor kan het dus gebruikt worden om leer mee te looien. Het roosteren van de eikels maakt het looizuur onschadelijk, maar toch geven verschillende soorten eikels verschillende smaken aan de koffie.

Het maken van meel is een arbeidsintensief proces, maar als je op een meelrantsoen zit is het het meer dan waard. Je moet de eikels schillen, en daarna zo fijn mogelijk malen. Afhankelijk van hoe fijn de eikels gemalen zijn, en het soort eikel moet je vervolgens het looizuur uit het pulp koken. Doe dit in een ruime pan, en ververs het water meerdere keren. (ter indicatie: ik moest ongeveer 12 keer het water verversen toen ik meel ging maken van Amerikaanse eiken eikels). Als je lang de tijd hebt, of meer gebrek aan brandstof dan behoefte aan voedsel, kan je het ook in koud water laten weken, maar ik heb er geen ervaring mee hoe lang het dan duurt. op den duur zal het water niet meer verkleuren, en dan is het dus klaar. als je het nu droogt en eventueel nog fijner maalt, kan het als meel gebruikt worden. Het brood wat ik gebakken heb bevat geen gist (ik heb ook geen idee of dit werkt), en ik kreeg uiteindelijk een soort roggebrood-achtig brood met een noot-achtige smaak. Er staan genoeg eiken in Nederland, en ik denk dat er zeer weinig mensen op het idee komen dit te gebruiken in voedsel, dus voor de prepper een handige voedselbron.

 

P:S: Ik heb nog een foto gezocht van mijn creatie, maar die is helaas achtergebleven op de computer van mijn ex denk ik..

 

P.P.S: het bruine vocht van tijdens het koken is antiseptisch, en kan dus gebruikt worden om dingen mee te ontsmetten of schoon te maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh zeg Simurg, ik vind je een held hoor. Dat zou ik dus echt niet durven. En inderdaad met de lifestraw in de Maas of zo gaan hangen lijkt me dus ook vreselijk eng. Zou dat eigenlijk wel kunnen of is die veel te vervuid met metalen enzo? Ik zou de hele tijd gaan zitten "voelen"of ik al iets raars bespeur.

Denk altijd: als de nood aan de man is, zal ik het wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh zeg Simurg, ik vind je een held hoor. Dat zou ik dus echt niet durven. En inderdaad met de lifestraw in de Maas of zo gaan hangen lijkt me dus ook vreselijk eng. Zou dat eigenlijk wel kunnen of is die veel te vervuid met metalen enzo? Ik zou de hele tijd gaan zitten "voelen"of ik al iets raars bespeur.

Denk altijd: als de nood aan de man is, zal ik het wel doen.

 

Hoi Caroline,

 

In Zuid-Limburg zou ik eerder water uit een beek drinken, dan uit de Maas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is oploskoffie geen echte koffie?

 

Er word eerst geconcentreerde koffie gezet gemaakt, daarna gevriesdroogd waardoor er fijne korreltjes bestaan dat oploskoffie is geworden.

 

Dus eigenlijk is het gewoon tweedehandse koffie in mijn opinie.

 

Heb van dat spul ook in mijn voorraad staan, gewoon om even heel snel een bakkie te kunnen maken zonder teveel tijdverlies. Echter, heeft het nut om ongemalen koffie ook te hebben? Gewoon om een paar keer van wel echte koffie te kunnen genieten mischien? Na een goede jacht, na het voltooien van een bewerkt stuk land, na het bouwen van een goede shelter ofzo zou dat wel een goede reden kunnen zijn.

 

Anderzijds, ongemalen verse koffiebonen zou wel een goed ruilmiddel kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is oploskoffie geen echte koffie?

 

Er word eerst geconcentreerde koffie gezet gemaakt, daarna gevriesdroogd waardoor er fijne korreltjes bestaan dat oploskoffie is geworden.

 

Dus eigenlijk is het gewoon tweedehandse koffie in mijn opinie.

 

Heb van dat spul ook in mijn voorraad staan, gewoon om even heel snel een bakkie te kunnen maken zonder teveel tijdverlies. Echter, heeft het nut om ongemalen koffie ook te hebben? Gewoon om een paar keer van wel echte koffie te kunnen genieten mischien? Na een goede jacht, na het voltooien van een bewerkt stuk land, na het bouwen van een goede shelter ofzo zou dat wel een goede reden kunnen zijn.

 

Anderzijds, ongemalen verse koffiebonen zou wel een goed ruilmiddel kunnen zijn.

 

Precies de reden die je aangeeft, het is tweedehands koffie.

 

Haha, alle gekheid ter zijde, ik ben gek op echte goede koffie en ben dus verwent. (Korte versie zeg maar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Ik woonde vroeger in de buurt van een bos met veel eiken. Ik heb er zowel koffie mee gemaakt als brood. Verder heb ik een poging gedaan om leer te looien, maar dit was niet zo succesvol...

Er zijn verschillende soorten eiken, met verschillende hoeveelheden looizuur/tannine. (hoe groter het hoedje, des te meer looizuur) hierdoor kan het dus gebruikt worden om leer mee te looien. Het roosteren van de eikels maakt het looizuur onschadelijk, maar toch geven verschillende soorten eikels verschillende smaken aan de koffie.

Het maken van meel is een arbeidsintensief proces, maar als je op een meelrantsoen zit is het het meer dan waard. Je moet de eikels schillen, en daarna zo fijn mogelijk malen. Afhankelijk van hoe fijn de eikels gemalen zijn, en het soort eikel moet je vervolgens het looizuur uit het pulp koken. Doe dit in een ruime pan, en ververs het water meerdere keren. (ter indicatie: ik moest ongeveer 12 keer het water verversen toen ik meel ging maken van Amerikaanse eiken eikels). Als je lang de tijd hebt, of meer gebrek aan brandstof dan behoefte aan voedsel, kan je het ook in koud water laten weken, maar ik heb er geen ervaring mee hoe lang het dan duurt. op den duur zal het water niet meer verkleuren, en dan is het dus klaar. als je het nu droogt en eventueel nog fijner maalt, kan het als meel gebruikt worden. Het brood wat ik gebakken heb bevat geen gist (ik heb ook geen idee of dit werkt), en ik kreeg uiteindelijk een soort roggebrood-achtig brood met een noot-achtige smaak. Er staan genoeg eiken in Nederland, en ik denk dat er zeer weinig mensen op het idee komen dit te gebruiken in voedsel, dus voor de prepper een handige voedselbron.

 

P:S: Ik heb nog een foto gezocht van mijn creatie, maar die is helaas achtergebleven op de computer van mijn ex denk ik..

 

P.P.S: het bruine vocht van tijdens het koken is antiseptisch, en kan dus gebruikt worden om dingen mee te ontsmetten of schoon te maken!

 

Ik kom deze post nu pas tegen, dit is interessante aanvullende informatie. Dus eikels moeten niet alleen gedroogd, maar ook geroosterd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de smaak van de eikeltjes koffie wat naar voren te halen kun je ook wat zout toevoegen. Maal genoeg gedroogde eikels voor ong. 3 koppen koffie en voeg daar een mespuntje zout aan toe. Daarna in filter en water heel langzaam toevoegen. Zo deed mijn moeder het vroeger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...