Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ervaringen met workshops/cursussen?


SeRo

Aanbevolen berichten

Geachten, 

 

Mijn naam is Sebastian, 36 jaar oud en sinds kort geïnteresseerd in bushcraft geraakt. Mijn interesse is vooral gewekt na een aantal lange natuurwandelingen, (hiking) zowel overdag, als in de nacht met wat vrienden. 

 

Alleen merk ik, als een echte stadsjongen, dat ik nog een hoop kennis en ervaring mis. 

Op het internet ben ik diverse bushcraft introductiecursussen tegengekomen. Deze cursussen zijn best prijzig en ik twijfel of dit het geld wel waard is. 

 

Hebben jullie ervaringen met dit soort cursussen? Alle tips zijn welkom!

 

Groet,

 

Sebastian 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Sebastian,

Nee,ik heb geen ervaringen met dit soort cursussen en heb zelfs geen idee van de kosten.

 

Wat verwacht je van het volgen van een cursus?

Ongetwijfeld zul je er in korte tijd veel tips en kennis door verkrijgen ,maar dat zou je mss ook kunnen bereiken door :

 

1.lid te worden of mee te lezen van een bushcraft- forum of hiking-sites via internet

2.een boek te  lezen of lenen uit de bieb

3.een boek wat je goed bevalt te kopen ( zo heb je altijd een naslagwerk!)

4.gewoon lekker lange natuurwandelingen blijven maken,evt. met vrienden en daar fijn van genieten.

   Hoeveel kennis en ervaring heb je daar voor nodig? De beste ervaring doe je toch meestal op in de praktijk ( en blijft het beste "hangen")

 

Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe jij het bushcraften precies in wilt vullen.

Dit zijn dan ook maar tips van iemand die de zaken graag simpel en sober benaderd , maar is dat niet het mooie/de essentie van natuurwandelingen/hikingtrips

maken?

Ik wens je in ieder geval veel plezier met je bushcrafthobby , laat je er hier eens iets over horen ,dat lijkt me heel leuk!

(Btw,hier op het forum zijn vast ook wel bruikbare tips te vinden waar je mss wat aan hebt....en betere dan deze ☺️

O, en niet te vergeten: welkom op het forum!

groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarvoor zou je zo'n cursus willen doen? In NL is er geen bush meer. Waarschijnlijk vindt je het gewoon leuk om te doen? (begrijpelijk!) Dan zou ik zeggen maak er gewoon een vakantie van, doe het niet voor het 'preppen', maar gewoon als leuke vakantie. Kosten zijn dan nevenzaak. En natuurlijk je steekt er altijd wat van op. Misschien krijg je zelfs een nieuwe hobby ?

 

Oh, en PS: Je kunt ook gewoon beginnen met de simpele "lange afstand" wandelingen van hut tot hut. Gewoon wandelen en in de natuur zijn. Je zult verstelt staan hoeveel je daarmee 'oppikt'. Zeker als je er een boekje en wat video's bij neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, Vladimir zei:

Alle info die je op zo'n cursus krijgt staat ook gratis op youtube.

 

 

alsook mijn gedachten.

 

Ik heb al door vele werelden zitten zwerven, en altijd vind je die "goeroes" terug, die je meestal vet moet betalen, om eigenlijk niets meer te weten te komen, of wat je altijd had kunnen terugvinden elders.

 

Ik zeg altijd tegen anderen:

 

Quote

be your own guru!

 

Dus interesse in bushcraft? Start er gewoon zelf mee, met het te onderzoeken, en te doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ook ik heb wel es naar zo`n bushcraft / overleven in de woods, cursus gekeken.

Ten eerste zijn ze mega duur, ( voor mijn portemonnee) 

 

Meestal ergens in de Belgische Ardennen..

 

Moet je van te voren al van alles aanschaffen / hebben,  en is het vaak in de herfst, dus koud en nat.. (not my thing) 

 

Als je eerst leert, via kruiden boekjes, bijv, of info online, wat eetbare planten zijn?

Of een cursus eetbaar uit de natuur oid volgen, 

vuur maken en vooral veilig uit doen. 

Denk ik dat je al een heel eind komt.

Als je dan daar de hoogstnoodzakelijke dingen bij koopt moet je al een heel eind komen, 

denk ik.

en dan samen met vrienden op pad en laten zien wat je ondertussen allemaal al geleerd heb? 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 4-8-2020 om 07:46, mevr.Grijpstra zei:

@Sebastian,

Nee, ik heb geen ervaringen met dit soort cursussen en heb zelfs geen idee van de kosten.

 

Wat verwacht je van het volgen van een cursus?

Ongetwijfeld zul je er in korte tijd veel tips en kennis door verkrijgen ,maar dat zou je mss ook kunnen bereiken door :

 

1.lid te worden of mee te lezen van een bushcraft- forum of hiking-sites via internet

2.een boek te  lezen of lenen uit de bieb

3.een boek wat je goed bevalt te kopen ( zo heb je altijd een naslagwerk!)

4.gewoon lekker lange natuurwandelingen blijven maken, evt. met vrienden en daar fijn van genieten.

   Hoeveel kennis en ervaring heb je daar voor nodig? De beste ervaring doe je toch meestal op in de praktijk ( en blijft het beste "hangen")

 

Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe jij het bushcraften precies in wilt vullen.

Dit zijn dan ook maar tips van iemand die de zaken graag simpel en sober benaderd , maar is dat niet het mooie/de essentie van natuurwandelingen/hikingtrips

maken?

Ik wens je in ieder geval veel plezier met je bushcrafthobby , laat je er hier eens iets over horen ,dat lijkt me heel leuk!

(Btw, hier op het forum zijn vast ook wel bruikbare tips te vinden waar je mss wat aan hebt....en betere dan deze ☺️

O, en niet te vergeten @Sebastian: welkom op het forum!

groet, mevr.Grijpstra

O die @mevr.Grijpstra ik geniet steeds maar weer van je reacties, wat een aanwinst jou bij het forum te hebben, prachtig.😃

 

En @Sebastian jou onderwerpen spreken mij ook aan heb me er ook een klein heel beetje in verdiept, zou er ook graag heel veel van willen weten, een lid van het forum weet er heel veel van alleen hebben we hem hier nog niet terug gezien dat is @janvanloon.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inmiddels aardig wat boeken te vinden (prepper en survival) die een basis aan informatie geven. Het is leerzamer om zelf daarna het bos in te gaan om te zoeken wat je hebt gelezen. Als je éénmaal zelf het verschil tussen de verschillende eiken, tamme/wilde kastanje, eetbare plantjes hebt gevonden vergeet je het veel minder snel dan als je het "voorgekauwd" hebt gekregen. En ik zou eerst alle makkelijk planten zoeken voordat je eetbare paddenstoelen tussen de giftige probeert te zoeken. 

Geef je n.a.v. boeken kleine opdrachten; verzamel je lunch (evt gewoon in je eigen keuken gemaakt), zoek 3 planten met geneeskrachtige eigenschappen, maak je eigen strik, (evt in de tuin beginnen met het principe en daarna met alleen een mes (en evt wat touw)) ect. 

 

Natuurlijk is een weekendje boeken vast ook leerzaam en misschien een grotere stok achter de deur om het echt te gaan doen. En laten we eerlijk zijn, je leert het uiteindelijk alleen maar door het te doen. Blaadjes vergelijken in een boek is niet hetzelfde als naast 2 bomen staan en de verschillen zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb weleens video's van dit soort cursussen gezien en ik sluit mij bij mijn voorgangers aan. Zelf lezen en doen levert je die kennis ook op. En je onthoudt alles ook nog beter ook dan van bij zo'n cursus / workshop.

 

Een onderkomen in de natuur bouwen, kun je zelf ook. Even wat filmpjes kijken en je vindt diverse manieren waarop dat kan. En dan zelf proberen natuurlijk. Eetbare zaken uit het bos / de natuur halen kun je zelf ook leren. Is wel niet iets wat je zo even leert, ook niet met een cursus / workshop. Maar zelf veel wandelen en zien helpt! En als je twijfelt over planten, dan zijn er genoeg fora of facebookgroepen waarin je vragen kan stellen.

 

Vuur maken is ook goed te doen. Je hebt hulpmiddelen waarbij dat makkelijk gaat. Als je die hebt en je weet wat je uit de natuur ervoor kunt gebruiken, dan oefen je dat thuis in je tuin een paar keer en dan weet je ook hoe dat moet.

 

Dieren vangen en slachten mag niet in Nederland in verband met stroperij. In het buitenland nemen ze dan een kip of konijn mee en dan wordt dat geslacht op zo'n cursus / workshop. Zelf vind ik dat totaal overbodig om dat te oefenen, maar goed dat schijnt erbij te horen. 

 

Heb je een tuin, dan heb je er ongetwijfeld ook veel onkruid in staan (ik tenminste wel). De meeste onkruiden zijn eetbaar en hebben nuttige eigenschappen ook! Probeer het uit en google je onkruid. Paddenstoelen zoeken in Nederland blijft lastig, officieel mag dat niet. In bepaalde gebieden wordt 250 gram gedoogd, maar het mag dus officieel niet zonder toestemming van de grondeigenaar. Als je met paddenstoelen begint, begin dan met buisjeszwammen. En ook daar zitten giftige soorten tussen. Het is niet van pluk maar raak, altijd prijs. 

 

En ga eens met mensen op pad die er veel vanaf weten. Eetbare planten / paddenstoelen leren kennen is niet iets wat je zo even leert. De simpele exemplaren misschien nog wel, maar die zoekt iedereen in tijden van nood. dat zie ik hier ook. Eekhoorntjesbrood (paddenstoelen) zoekt iedereen, maar eetbare melkzwammen zijn al weer een stuk minder bekend. De basis is goed te doen, maar die extra kennis kost meer tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...