Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
jens

Preppen voor de tweede golf

Recommended Posts

We kunnen er op wachten denk ik, die tweede golf.

Afgezien van de bekende tekorten aan maskers, handschoenen en handgel, wat waren dingen, die ook niet meer te koop waren?

Ik ben alvast weer een voorraad aan het aanleggen voor de komende winter.

Wat ik tot op heden niet goed kan kopen zijn goede desinfectiedoekjes, voor het schoonmaken van de boodschappen.

Wie weet een goed merk?

Of is het beter om flessen spray bleekmiddel in te slaan?

Huishoudhandschoenen zijn ook al maanden niet te koop bij onze plaatselijke super.

Vitaminepillen heb ik al ingeslagen, met extra nadruk op zink (niet elke dag, maar om de dag) en D3.

Wat zijn dingen, die jullie extra inkopen, omdat ze plotseling niet meer te koop waren?

Ik zit nu nog steeds met voorraden broodmix, omdat de gewone levensmiddelen eigenlijk altijd wel te koop waren. :-)

Het zijn rare tijden...

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @jens Bleek middel is een krachtig middel om veel schadelijke objecten te vernietigen, maar blijft niet tientallen jaren goed, daar naast is "bio ethanol" een middel waar veel alcohol in zit daar mee kan je je eigen ontsmetting doekjes maken en ook nog een heel goedkoop.

De heer @vheeswijk heeft het ook over een goed middel om te ontsmetten, ik zal het zo opzoeken.

Huishoudhandschoenen kun je steeds weer gebruiken, en zijn nog steeds ruim te koop.

Om ze te preppen zou ik ze goed verpakken, en goed van binnen en buiten poederen met Talkpoeder (niet in ademen) en donker bewaren.

Boodschappen die zou je steeds uit voorraad kunnen gebruiken, en de nieuwe voorraad blijft dan vaak zeg maar in quarantaine.

Het is zeker een rare tijd en we komen er wel door heen als we elkaar goed op de hoogte houden, en bijstaan.

• Leuk 1

Deze post delen

4 uur geleden, jens zei:

Ik ben alvast weer een voorraad aan het aanleggen voor de komende winter.

Heel verstandig! Ook zonder tweede golf.

Je zoekt goede desinfectiedoekjes : bedoel je voor het schoonmaken of om te ontsmetten.Want dat zijn eigenlijk twee verschillende dingen.

Schoonmaakdoekjes zijn overal wel te koop ,ontsmettende doekjes minder.Hoogstens maken ze bacterien onschadelijk,maar bv virussen?

Als je daar iets voor zoekt kun je denk ik beter en goedkoper je spullen ontsmetten met @vheeswijk's befaamde Dakin's solution.Het recept hiervoor is op het forum te vinden.

Bedenk wel: ontsmetten bestaat eigenlijk uit drie stappen : 1.schoonmaken(schoonmaakdoekje) , 2. ontsmetten(bv.Dakin's sol.),3.nogmaals schoonmaken!

Zelf deed ik alleen de spullen die de koelkast in gingen of direct werden gebruikt, voorraad spullen liet ik gewoon een poos staan,dan was het besmettingsrisico ook wel weg.Want goed ontsmetten is best veel werk!

Als alternatief voor doekjes kun je ook keukenrol papier gebruiken.Spuit in met schoonmaakmiddel of de bleekoplossing .Voordeliger dan doekjes en deze waren en/of zijn soms moeilijker te verkrijgen.

Hierbij natuurlijk handschoenen gebruiken en dat is ook idd een probleem. Wegwerphandschoenen zijn niet of nauwelijks nog ergens te koop ( ja , rond 15 euro een doos,vind ik veel geld )en de herbruikbare zeg maar de So Rbo-kwaliteit zijn ook al sporadischer te koop heb ik gemerkt.

Deze probeer ik nu dus wat extra  te  hamsteren kopen.

Qua hygiene volstaan ze gerust ook , na gebruik gewoon met Dakin's ontsmetten en klaar voor een volgend gebruik.Ook zijn ze sterker en blijven je handen er droger in , is beter voor je huid.

Sprayflessen bleekmiddel bevatten vnl dikke bleek.Als je het recept van Dakin's bekijkt zul je zien dat je daar zeker dunne bleek voor nodig hebt.Helaas is dit ook niet zo makkelijk overal te koop ,het is er wel ( Ju.Mbo),want goedkoop dus aan luxe sprayflessen met geurtjes is wss meer te verdienen!Probeer alvast een paar flessen in te slaan .Een lege sprayfles heb je mss zelf al wel of is goedkoper los te koop .

Heb onlangs bij het kruitvat een paar literflessen handgel ingeslagen , ook wel handig om alvast te hebben.

Had zelf geen mix maar wel meel ingeslagen , maar het broodbakken wil maar niet goed lukken dus daar zit ik nu ook flink mee in m'n maag!Maar daar moet dan maar iets anders van gebakken worden,koekjes of taart 🤩. Rare tijden idd....!!

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 2

Deze post delen

29 minuten geleden, JJ&A zei:

Het is zeker een rare tijd en we komen er wel door heen als we elkaar goed op de hoogte houden, en bijstaan.

Verdraaid nog toe @JJ&A , je bent me net voor !!!

groet,mevr.Grijpstra

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Fijne tips allemaal, dank daarvoor!

Ik bedoel echte ontsmettingsdoekjes, geen schoonmaakdoekjes.

Dat wordt dus zelf knutselen.

Bleekwater (dunne), daar heb ik nu 4 liter van, plus flessen dikbleek en bleekspray.

Ik ga ook een paar rollen van die Sorbo huishouddoekjes op rol kopen (bij Action heel goedkoop), die zijn lekker stevig en kunnen daar goed voor gebruikt worden.

De meeste spullen kunnen inderdaad wel in quarantaine, maar je houdt altijd dingen over, die je moet desinfecteren.

Ik dacht eigenlijk dat in Glorix doekjes ook bleek zat, maar dat is niet zo.

Ik koop nu Blue Wonder doekjes, maar ik heb geen idee, waarom die wel zouden desinfecteren, behalve dan, dat het er op staat...

Lekker naïef dit...:-)

Overigens, als de broodmix niet meer in de winkels ligt: ik heb grote zakken bij de Welkoop gekocht, niet direct een winkel waar je dat zou verwachten.

Het zijn 2,5 kilo zakken, merk Soezie.

We gaan ons aggregaatje weer eens testen, mocht de stroom uitvallen (dat gebeurt soms in ons buitengebied), dan kunnen in elk geval de koelkast en de vriezer blijven werken.

Vast ook maar brandstof ervoor inslaan.

Kaarsen, waxinelichtjes, grote theelichten, ook wel handig.

Batterijen voor de zaklampen.

Onze bug-out staat op de oprit, afgetankt en met volle propaan flessen. 

We gaan het allemaal best wel redden, maar wat me een ietwat onrustig gevoel geeft, is dat we dadelijk de winter in gaan.

Op de één of andere manier lijkt het daardoor allemaal nét iets urgenter dan de afgelopen maanden...

O, en niet vergeten: hondenvoer inslaan.

aangepast door jens
Aanvulling

Deze post delen

1 uur terug, mevr.Grijpstra zei:

Verdraaid nog toe @JJ&A , je bent me net voor !!!

groet,mevr.Grijpstra

Hoe zit het trouwens met lysol daar roken de ziekenhuizen vroeger helemaal naar, hoe werkzaam zou dat zijn tegen de Corvit-19, trouwens onze @***** die op het andere ***** zit schreef in een chat dat desinfecteer middelen niet helpen tegen de corvit-19 hij heeft ook een studie gevolgd met daar door de nodige inzichten, als dat zo is wat kunnen we dan nog???

Maar het werkte wel tegen de Ebola dat is toch ook een virus, maar ja de corvit-19 zou dus een ingenieuze virus zijn volgens kenners.

Misschien weet onze heer @vheeswijk dat.

Deze post delen

26 minuten geleden, jens zei:

Dat wordt dus zelf knutselen.

Dat zal vast geen probleem zijn!

De blue wonder doekjes werken tegen bacterien en schimmels , helaas ook niet tegen virussen.Zijn wel de meest werkzame die je in de gewone winkels kunt vinden.

Er is sowieso weinig kant-en-klaar ontsmettends te vinden:niet als doekjes en niet als reinigingsmiddel. Meer dan gewoon schoonmaken doet het meeste niet.

Is niet naief van jou , is eerder misleidend van de fabrikanten.Veel mensen denken /verwachten dat Dettol-doekjes ontsmetten maar dat doen ze niet.

(Niet zelf Dettol aan toevoegen, want dat mag niet bij etenswaren gebruikt worden).

Azijn schijnt ook een ontsmettende werking te hebben , op oppervlakken ook goed te gebruiken.

Je kunt het ook  in de Dakin's sol. gebruiken als vervanger voor het zuiveringszout.Werkt straffer maar minder lang houdbaar als oplossing.

Bio-ethanol als ontsmettingsmiddel kende ik niet,goeie tip van JJ&A.

Ja, die doekjes op rol die zijn idd geniaal! Echt overal voor te gebruiken,je kunt het zo gek niet bedenken.Daar houd ik van:iets wat je voor veel dingen kan gebruiken!

Vwb. broodmix : als ook de Welkoop is uitverkocht kun je ook zelf meel maken door havermout of kikkererwten te vermalen....

Maar ik houd op : zo te lezen ben je als prepper uit het goeie hout gesneden en heb je mijn tips niet direct nodig !!

Al is het altijd leuk om tips en ideeen uit te wisselen natuurlijk , ik sta er iig voor open!

groet,mevr.Grijpstra

P.s ik ga lezen wat JJ&A te melden heeft , hij zal toch niet weer......

Deze post delen

35 minuten geleden, JJ&A zei:

Hoe zit het trouwens met lysol

Weet ik niet. Lysol en Dettol worden tegenwoordig dacht ik beschouwd als ouderwetse en ongezonde middelen. Ik meen vanwege de fenol .

Lysol was toch destijds verboden?Er zijn dacht ik voor professioneel gebruik inmiddels veiligere middelen.

Maar nogmaals , ik weet het zo precies niet.Wel weet ik dat zowel Lysol als Dettol niet bij etenswaren of op oppervlakken waar eten op bereid wordt , toegepast mag worden.

We moeten ons denk ik toch  met bleekoplossing , azijn en , zoals jij tipte , bio-ethanol behelpen..

( Is dat trouwens de bio-ethanol die je bij die actie-winkel kunt kopen ? ).

Wel zorgwekkend als dat niet tegen het corona-virus zou werken.Idd wat moeten we dan?

Daar moet ik me toch eens wat meer in verdiepen.

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 1

Deze post delen

Op 19-7-2020 om 14:32, mevr.Grijpstra zei:

( Is dat trouwens de bio-ethanol die je bij die actie-winkel kunt kopen ? ).

groet,mevr.Grijpstra

Wij hebben de bio-ethanol gekocht bij Action wat daar best goedkoop is één liter voor €1,72.

Deze post delen

Wat doet dat bio-ethanol?

Ik maak mijn levensmiddelen schoon met water en azijn.

Desinfectie met bleek(oplossing) of 70% alcohol.

Buiten dat je er een leuk vuurtje mee kunt stoken, weet ik niet wat bio-ethanol doet?

Kikkererwtenmeel moet ik weer eens proberen, dank voor de tip!

Trouwens: brownies bakken kan heel goed met zwarte bonen, klinkt gek, maar ze zijn echt lekker!

Ik heb altijd wel een aantal blikken staan, speciaal daar voor.

Deze post delen

1 uur terug, jens zei:

Het Amerikaanse EPA heeft lysol een paar weken terug goedgekeurd als desinfectie tegen het corona virus.

Heb je link bekeken,dank voor het plaatsen ervan!

Vraag me toch af , of hier met Lysol en Clorox wordt bedoeld de middelen zoals wij die hier kennen of meer als merknamen voor bepaalde producten.

https://edition.cnn.com/2020/03/05/health/epa-disinfectants-coronavirus-trnd/index.html.

Wel zouden er volgens het artikel zo'n 420 andere middelen zijn die doeltreffend zouden zijn tegen virussen , dus er is nog hoop!

groet,mevr.Grijpstra

Deze post delen

14 minuten geleden, jens zei:

Buiten dat je er een leuk vuurtje mee kunt stoken, weet ik niet wat bio-ethanol doet?

Als ontsmettingsmiddel kende ik het ook niet.Zal op hetzelfde vlak liggen als alcohol en spiritus?

Dus nee, voor etenswaren wss niet geschikt , maar mss voor oppervlakken?

Die zwarte bonen , ja klopt. Lekkerrrr...!!

Ook met bruine bonen kan dat.Trouwens van witte bonen kun je (alternatief)amandelspijs maken!!

Wordt ook in de voedingsindustrie toegepast in de goedkopere kerstkransen en staven.

Alleen een fijnproever merkt het verschil...

Leuk toch , die veelzijdigheid van simpele produkten ? (O,hoop niet dat we teveel off-topic gaan! )

groet,mevr.Grijpstra

Deze post delen

Ben inderdaad ook bezig met het inslaan van wat extra producten. Je leest overal weer dat de infecties toenemen en de hotspots ook. Het is een kwestie van tijd voordat de regelgeving weer verscherpt wordt, vrees ik.

In tegenstelling tot de eerste lockdown heb ik nu voldoende gist op voorraad. Mondkapjes heb ik nog steeds niet voldoende (ja, wel de zelfgemaakte, maar niet de goede). Ik vertik het om hoge prijzen te betalen voor iets wat voor corona veel minder kostte. Maar gezien de ontwikkelingen zal ik toch wel wat wat moeten kopen.

Desinfectiedingen heb ik wel, dat had ik voorheen ook.

Water moet nog aangevuld worden (daar heb ik wel heel veel van gedronken), dat komt bij de komende boodschappenrondes wel aan de beurt. Ook wc-papier moet nog. Heb daar wel wat van, maar als de infecties echt toenemen, dan wil ik wel een flinke tijd zonder tekort daaraan thuis kunnen zitten.

Eten is er ook voldoende, de moestuin levert ook goed.

Deze post delen

Op 19-7-2020 om 15:00, jens zei:

Wat doet dat bio-ethanol?

Weet ik niet wat bio-ethanol doet?

Hoi beste @jens,

Ik heb het even voor je opgezocht op het internet.

Bio-ethanol wordt onder andere verkregen uit suikerbiet, suikerriet, suikerpalm en ook uit graan (zoals maïs en tarwe).

Er zijn olie lampjes waar je de olie in kan branden, het zou een mooie gele vlam geven zonder walm en stank branden.

Ook als haard olie gebruikt.

Het kan 96.6%  tot 100% alcoholgehalte bevatten daar houden bacterien en virussen echt niet van.

10 Liter bio-ethanol bioethanol 100% in jerrycan

52,50 excl. btw

https://www.gereedschappelijk.nl/5-liter-bio-ethanol-bioethanol-100-biobrandstof-brandstof.html

Ethanol - Wikipedia

nl.wikipedia.org › wiki › Ethanol

De molecuulformule van ethanol is C2H5OH, wat C2H6O geeft als brutoformule.

In het dagelijkse spraakgebruik wordt ethanol gewoon alcohol genoemd. ... vaak gebruikt, waaronder eliminatiereactie of andere reacties waar een erg sterke ...

Deze bio-ethanol wordt gewonnen uit vergist sap van suikerriet met behulp van ...

=================================================================

Ik weet niet of je het ook kan gebruiken voor hogedruk olie lampen.

Dan krijg je misschien een behoorlijke felle vlam door de verneveling van de olie, en de verbruik is misschien zelfs ook spaarzamer daar door.

• Leuk 1

Deze post delen

Hartelijk dank voor dit uitgebreide antwoord!

@Albis: ik weet niet, wat jij duur vindt, maar op Amazon koop ik er 50 voor rond de twintig euro.

Binnenkort ga ik weer even naar Duitsland om boodschappen te doen en daar liggen ze bij de Lidl, 50 stuks voor €33,-.

Dit zijn allemaal gewone, 3-lagen, tussen de 95% en de 99%.

Geen medische, maar voor een kortdurend boodschappen doen is het voldoende.

Ik ben toch niet van plan om uitgebreid te gaan shoppen...

Aan levensmiddelen heb ik eigenlijk geen gebrek gehad vorige keer.

Meer aan de non food dingen zoals desinfectie materiaal, schoonmaakdoekjes, bleekwater, dat soort dingen.

Daar ga ik nu de nadruk op leggen.

Mijn pantry is aardig gevuld, daar maak ik me niet zoveel zorgen om.

En dan nu maar wachten, wat er zal gaan gebeuren de komende paar weken en maanden.

We wilden nog op vakantie eind augustus, maar of dat doorgaat?

Afwachten maar.

• Leuk 2

Deze post delen

@jens

Goed dat je het zegt, bij Amazon kun je die dingen inderdaad goedkoper kopen. Hier betaal ik zo'n 30 euro voor 50 van die kapjes. Ik vind dat veel te duur (20 euro eigenlijk ook), aangezien die dingen voor de corona-uitbraak veel goedkoper waren. Maar je moet wat. Uitgebreid shoppen doe ik ook niet, maar voor de boodschappen is het meer dan prima.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik heb net nog een aantal kapjes via aliexpress besteld. Ze worden van Spanje naar België verzonden ipv rechtstreeks uit China waardoor ze iets duurder zijn maar dan zou de verzending ook vlotter moeten zijn en betaal je geen import taksen meer. 

Ze zouden CE gekeurd zijn alhoewel de CE markering niet op de kapjes staat dus dat is nog te bezien. 
Ik zal nog een seintje geven hoe de kwaliteit is en of de verzending wat vlot is gegaan als ik ze ontvangen heb. 

57523BFA-A7C4-497C-ABB8-5D0DF58CAE48.jpeg

Deze post delen

Op 19-7-2020 om 12:39, mevr.Grijpstra zei:

Had zelf geen mix maar wel meel ingeslagen , maar het broodbakken wil maar niet goed lukken dus daar zit ik nu ook flink mee in m'n maag!Maar daar moet dan maar iets anders van gebakken worden,koekjes of taart 🤩. Rare tijden idd....!!

groet,mevr.Grijpstra

Broodbakken moet je niet overcompliceren....ik moet wel toegeven dat ik een kitchen-aid  Artisan keukenmachine heb wat het kneden een stuk gemakkelijker maakt. Goedkopere keukenmachines doen het waarschijnlijk net zo goed. Als je fysiek voldoende sterk bent kun je natuurlijk altijd handmatig kneden. Ik gebruik een broodbakblik van Kaiser (€ 8,99 https://www.blokker.nl/p/kaiser-brood-bakvorm-antiaanbak-30-cm/1122338

Hier mijn methode en gebruikte ingrediënten: 

Bruggeman droge gist (500gr is het voordeligst) maak je 50 broden mee!!!

Broodverbeteraar https://molenmulderpot.com/webshop/bakingredienten/broodverbeteraar/

Bakspray voor het invetten https://molenmulderpot.com/webshop/bakbenodigdheden/pancoating-spray/   (dr. oetker is goedkoper)

Broodmeel https://molenmulderpot.com/webshop/broodmeel/dubbel-drents-donker/

Mijn methode: Ik volg alleen de opgegeven hoeveelheden die op de broodmix staan, met de overige info doe ik niets.

500gr broodmeel, 10 gram droge gist, 290 gram water, 30 gram broodverbeteraar. Geen extra zout toevoegen!

Alles bij elkaar en 20/25 minuten kneden. Na het kneden afdekken met plasticfolie en 1 uur rustig laten rijzen. Daarna op een met meel bestoven snijplank kneden, vouwen en oprollen (ook hier weer niet te precies, het komt wel goed) Deeg in het ingevette bakblik leggen en afdekken met folie. Weer een uur laten rijzen. Als je denkt, dit is niet voldoende gerezen laat het dan rustig nog eens 30 tot 60 minuten extra rijzen. Verwarm de oven voldoende op tijd voor op zo'n 220/230 graden. Bak het brood in 25 minuten af. Haal het brood uit het blik en laat het afkoelen op een taartrooster of bord. Het brood blijft een tijdje knapperig dus als je van het knapperige korstje wilt genieten zou ik het brood na een uurtje al aansnijden en ff lekker genieten.

Succes. En kijk voor meer tips naar het youtube kanaal van Leo Pelzer, een echte topper qua bakken en uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=x8ohzngWui8

aangepast door Pantoffel
juiste link

Deze post delen

Ik heb waterstofperoxide, glycerine, paracetamol, alcohol Ketonatus 96% op voorraad. Deze waren in de piek van de hamsterij lange tijd niet leverbaar.

Alles besteld bij www.drogist.nl (vanaf 20 euro verzendkostenvrij!)   https://www.drogist.nl/

aangepast door Pantoffel

Deze post delen

5 uur geleden, T.A.P. zei:

Ik heb net nog een aantal kapjes via aliexpress besteld. Ze worden van Spanje naar België verzonden ipv rechtstreeks uit China waardoor ze iets duurder zijn maar dan zou de verzending ook vlotter moeten zijn en betaal je geen import taksen meer. 

Ze zouden CE gekeurd zijn alhoewel de CE markering niet op de kapjes staat dus dat is nog te bezien. 
Ik zal nog een seintje geven hoe de kwaliteit is en of de verzending wat vlot is gegaan als ik ze ontvangen heb. 

57523BFA-A7C4-497C-ABB8-5D0DF58CAE48.jpeg

Goed bezig beste @T.A.P. 

Daar mee heb je een beste voorraad, ik zou haast zeggen voor het leven, vooral als je er voorzichtig mee omgaat, in verband met slijtage, iets dus niet echt zichtbaar aan de buitenkant is denk ik niet echt een groot probleem.

Maar knikken en vouwen moet echt voorkomen worden.

Na gebruik kan je het weer in quarantaine, met silica gel die vooraf zijn is gedroogd door hitte, ACTION heeft grotere zakjes waar je ook op kan zien of ze goed zijn gedoogt, in alles in iets doen waar geen vocht ik kan trekken, misschien een stikker aan de buitenkant hoe vaak gebruikt en de tijdsduur van gebruik.

Ik denk dat als een goede hoeveelheid silica gel 100% geregenereerd is er niets van leven in de pot met de kapjes overleven, en de kapjes goed steriel blijven.

Mocht iemand een verbetering zien, geef het aan in een reactie.

Deze post delen

Op 19-7-2020 om 13:49, jens zei:

Het Amerikaanse EPA heeft lysol een paar weken terug goedgekeurd als desinfectie tegen het corona virus.

https://edition.cnn.com/2020/07/07/health/epa-lysol-disinfectant-covid-19-trnd/index.html

Beste @jens als je lysol zou kopen hoe kan je weten wat de goedgekeurde Lysol is,  en niet een nepper met de naam Lysol wat niet de zelfde werking heeft.

Zou er een certificaat op zitten?

Deze post delen

@JJ&A bedankt voor de tip. 

Ik heb de kapjes zowel privé als voor op mijn werk nodig, als zelfstandige koeltechnieker kom ik bij een aantal klanten per dag en met een gezin van 4 gaat zo’n voorraad toch best snel op.  

Ik zou zelf ook nog wat bio ethanol en glycerine moeten inkopen om nog handgel te maken want de bus Sterrillium in de auto is bijna op, ik weet niet of het nu al terug verkrijgbaar is maar de prijzen van PBM’s zijn absurd tegenwoordig. 

Deze post delen

Hoi @T.A.P.

Misschien een beter idee om de bio ethanol zo puur mogelijk te gebruiken zonder verdunning van glycerine.

Mij tip gebruik het puur.

====================

Deze tip daar heb je niets aan? kan je uitleggen waarom.

Na gebruik kan je het weer in quarantaine, met silica gel die vooraf zijn is gedroogd door hitte, ACTION heeft grotere zakjes waar je ook op kan zien of ze goed zijn gedoogt, in alles in iets doen waar geen vocht ik kan trekken, misschien een stikker aan de buitenkant hoe vaak gebruikt en de tijdsduur van gebruik.

Ik denk dat als een goede hoeveelheid silica gel 100% geregenereerd is er niets van leven in de pot met de kapjes overleven, en de kapjes goed steriel blijven.

Je kan het ook in quarantaine doen, zonder de silica gel.

Deze post delen

Hoi @JJ&A

De tip om de kapjes te bewaren in een luchtdichte verpakking met silica is zeker goed. 
Ik gebruik ze zelf echter te frequent om ze voor lange termijn te stockeren. In Januari had ik al 150 ffp2 kapjes gekocht en deze zijn er ondertussen bijna allemaal door. Ik heb ze zelfs nog hergebruikt na ze in bleekwater te weken en nadien ze te laten drogen aan de waslijn in de volle zon. 

De reden waarom ik de handgel met glycerine wil vermengen is zodat de alcohol niet te snel verdampt. Ik had ergens gelezen dat om goed te zijn de alcohol 70+% iets van een 2 minuten contact met de virussen op je handen zou moeten hebben om de deze onschadelijk te maken. Zuivere ethanol verdampt hiervoor te snel en gewone handgel zelfs ook als je zeer weinig gebruikt en het niet goed in de hand in masseert. 

Glycerine word ook in veel cosmetica producten gebruikt maar ik weet niet of het zelf iets van positieve eigenschappen heeft voor de huid. Maar ik heb toch de indruk dat ik met handgels minder last heb van een droge huid dan met enkel alcohol te gebruiken. 

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...