Ga naar inhoud
GENEGEERD

Apocalypse Not: Waarom je je geen zorgen zou moeten maken over het einde der tijden.

Rothbard
 Share

Recommended Posts

Matt Ridley, de Engelse schrijver van het boek De Rationele Optimist, schreef recent voor het blad WIRED een boeiend stuk over waarom velerlei toekomstige doemscenario's (opraken grondstoffen, overbevolking, global warming, globale pandemie etc.) erg onwaarschijnlijk zijn.

Een aantal van de besproken scenario's zie regelmatig terugkomen op dit forum, onterecht zo wellicht uit het artikel blijkt.

Ik zal het kort houden, dus: Lees hier het artikel op de site van WIRED.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed artikel en ook wel heel herkenbaar voor de iets ouderen onder ons. Wat echter onbesproken blijft, logisch ook, zijn de economische, politieke en religieuze ontwikkelingen op de wereld, die kunnen leiden tot problemen. Ook de invloed van onze zon, en nog groter, het universum kan moeilijk meegenomen worden. er blijven dus altijd onzekere factoren over, waarbij het denk ik afhangt van je persoonlijke insteek of je die als gevaarlijk beschouwt, want veel valt pas te bewijzen wanneer het daadwerkelijk zover is, maar dan zijn de gevolgen ook wel soms catastrofaal.

Link naar reactie

Rothbard, het boek gaat alleen over de laatste 50 jaar en hoofdzakelijk over de wetserse welvaart die nog nooit zo hoog is geweest in de geschiedenis.

Voor het eerst kan er op werkdagen door duizenden mensen op het strand geluierd worden zonder dat men zich bezig moet houdenn om de maaltijden te verdienen. In de jaren 20 waren er Nederlanders die honger leden omdat er niets te verdienen viel, men ging in de rij staan bij een fabriek in de hoop om een dagloon (dus een maaltijd) te verdienen.

En dood gaan van de honger? niet in ons rijke westen (al heb ik vraagtekens bij de verzorgingstehuizen waar mijn moeder broodmager werd)

Maar het boek is voor de prepper wel weer een goed middel om te overleven omdat er weer minder mensen gaan preppen en dus bij de eerste de beste hongersnood verhongeren, denk aan een EMP waarbij 80 tot 90 % van de bevolking niet overleeft in het eerste jaar. In Nederland van de jaren 1800 tot 1900 konden maar een paar miljoen leven zonder moderne middelen die we nu kennen en dus geen 16 miljoen. (Lees zonder stroom)

Er zijn ook andere berichten die ik naast het boek houd en dan mijn eigen conclusie's trek, moet toch kunnen?

Dit is meer mijn richtlijn;

DO IT NOW – Wait or Die

Stan and I augmented our food supplies this week after thinking we were finished. Finito. Put to bed. Done.

Rethink... Famine is on the horizon and seeing the highest food prices in history should zap your sleepy brain cells. This disaster is propelled by these simultaneous factors:

most importantly, unprecedented Midwest drought and scalding-hot temperatures

crops dying in other world food-producing regions

growing global demand for high quality food

expanding global population

economic collapse in progress and,

persistent demand for ethanol-enhanced fuels.

This prep warning is not limited to food. Not by a long shot.

http://standeyo.com/NEWS/12_Food_Water/120826.buy.it.now.dont.wait.html

[ATTACH=CONFIG]785[/ATTACH]

Photo: In March 1993, photographer Kevin Carter made a trip to southern Sudan, where he took now iconic photo of a vulture preying upon an emaciated Sudanese toddler near the village of Ayod. Carter said he waited about 20 minutes, hoping that the vulture would spread its wings. It didn’t. Carter snapped the haunting photograph and chased the vulture away.

Can you imagine this being you child?

Link naar reactie

Ik heb het artikel gelezen en voor mij is de strekking ongeveer dat allerlei doemscenario's uit de vorige eeuw niet zijn uitgekomen en dat we ons dús geen zorgen hoeven te maken over het heden. Tja, zo redeneren struisvogels ook: vroeger stak ik mijn kop in het zand en dat werkte, dús zal het nu ook wel werken. Nou ja, dat is niet onmogelijk. Verder gaat de optimistische schrijver er van uit dat de wetenschap waarschijnlijk ook wel weer oplossingen zal bedenken voor toekomstige problemen. Ook dat is niet onmogelijk. Ik hoop ook dat alle verhalen over klimaatverandering, peak oil en in elkaar stortende economiën tijdelijk dan wel onzinnig zijn. Maar voor de zekerheid bereid ik me toch voor op shtf-situaties.

Waar het artikel niet over schrijft is de geschiedenis van iets langer geleden, de beschavingen van de afgelopen 5000 jaar die wel degelijk ten onder zijn gegaan. Het meest recente voorbeel daarvan is het Romeinse Rijk waar men het lang voor onmogelijk hield dat de barbaren Rome onder de voet zouden lopen.

Dream on!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...