Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kunnen we als mensen nog gezonder leven???


Aanbevolen berichten

Een bescheiden begin.

Later schrijf ik nog wel waarom deze dingen in te nemen, waarom het zo belangrijk is.

 

De heilige koe de auto onderhouden mensen veel beter dan hun onvervangbare lichaam die zo belangrijk is want die is bepalend voor de kwaliteit van leven.

Met een sterk en gezond lichaam kan je de wereld aan spreek woordelijk, zelf je oude dag kan je daar nog veel plezier aan hebben.

Het spelen of er op uit trekken met de familie, in plaats van achter de geranium zitten kniezen, en je vervelen de dag niet meer door komen, dan maar uren lang naar de Tv kijken waar je niets aan hebt mensen sta daar AUB bij stil, nu je nog kan doe er wat aan wees niet gemakzuchtig maar maak wat van het leven, nu het nog kan.

 

Als je de auto niet regelmatig onderhoud laat hij je plots staan, zo ook je lichaam en geest, denk aan de tal van hersenziekten, misschien dat de heer @vheeswijk nog nieuw inzichten heeft.

Want we willen toch geen plantje worden.

======================================

 

Wij gebruiken veel tips van de heer @vheeswijk 

 

Voor sterke botten.

Borium met Magnesium Citraat 400 mg , daar naast nog kiezelzuurpoeder, pure Calcium door eieren doppen tot heel fijn poeder te vermalen, dat nemen we elke dag.

Fosfor moeten we nog kopen, we weten niet waar deze het beste te kopen.

Ook moeten we nog heel wat kruiden kopen om nog gezonder te leven.

 

Om gezond te blijven, of om het te worden.

Ook haast elke dag nemen we Kurkuma in combinatie met zwarte peper en olie die drie versterken elkaar.

Ook Paranoten, voor genezing haast niet werkende schildklier.

Knoflook, Kardamom, Rozemarijn, Bonenkruid, Tijm, Marjolijn,

Oregano, kaneel, verse kurkuma, peterselie, Cayennepeper, Knoflookpoeder,  neem ik ook vrijwel elke dag.

 

Daar moeten nog wat gezondheid ondersteunende kruiden bij.

Zoals Vlierbessen gedroogd, en als siroop, Koriander, Gember enzovoort.

https://drogespieren.nl/gezondheid/gezondste-kruiden-en-specerijen.

 

Wordt vervolgt met tips, die van jullie zijn ook welkom.

Mooi als we er een top topic van maken waar velen wat aan kunnen hebben.

 

Ik zet er regelmatig wat bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
39 minuten geleden, JJ&A zei:

Een bescheiden begin.

 

Bedoel je het begin van dit topic? Dan zeg ik ja, mss bescheiden maar wel een erg leuk en interessant topic! Goed onderwerp!

Als je met bescheiden het aantal kruiden bedoeld dat je gebruikt ,dan zeg ik : dat lijkt mij al heel wat meer dan bescheiden.

En gebruik je dat alles voornamelijk vers of gedroogd?

Ik vind het heel knap zoals jullie aan je gezondheid werken.

Zelf doe ik ook wel mijn best natuurlijk maar jullie niveau haal ik toch niet ,hoor!

Ik kom niet veel verder dan zoveel mogelijk basaal en vers eten.Met basaal bedoel ik :geen liflafjes ,versieringen en vooral zo weinig mogelijk toevoegingen,oftewel

"rommel " in m'n eten , maar als je sober eet heb je dat ook niet zo gauw.

Het menu in huize Grijpstra bestaat dan ook meestal uit veel verse groente en een stukje vlees , ei, af en toe vis of iets als zelfgemaakte burger oid.

Aardappelen worden weinig gegeten: slechts in stamppot of af en toe als puree of gebakken of friet.

Verder de ene week een keer rijst,de andere week een keer pasta.

Wel regelmatig soep.En ook wel zuivel,dat is mss weer niet zo gezond!

Kruiden gebruik ik weinig : peterselie , kurkuma ,selderij , kervel wel.

Verder veel ui.Breng veel op smaak met gefruite ui,kurkuma en zwarte peper,heerlijk!!

Ui is tevens een heel goede fosforbron.Fosfor hoef je volgens mij niet apart te kopen,dat zit al in vrij veel voedingsmiddelen,ik vond deze bron:

https://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/fosfor/,mss heb je er ook iets aan,vermeld ook doseringen enzo.

Als supplementen gebruik ik dagelijks vit.C poeder, vit.D en af en toe een zinktablet.

 

Al is mijn menu dan "bescheiden " ,mijn leefstijl zal vast wel gezonder kunnen.

Gezond leven is natuurlijk niet alleen gezond eten!

Ik rook niet (meer) , alcohol slechts sporadisch , maar snoepen kan ik moeilijker laten...Tja,menselijke zwaktes...

(Ga straks fijn gras maaien om de stroopwafel van gisteravond weg te werken , beweging is mijn penitentie ! )

Ben benieuwd hoe gezond andere forumleden leven en hoe en waarmee ze dat dan doen!

groet,mevr.Grijpstra

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezond eten is al een mooi begin. Zelf eet ik met moestuin een stuk gezonder dan voorheen zonder moestuin. Waar ik voorheen nog regelmatig kant en klaarmaaltijden at, eet ik die nu helemaal niet meer. Zelf je eten bereiden, dan weet je tenminste wat erin zit aan toevoegingen. Is wel meer werk, maar een stuk gezonder.

Roken doe ik niet, alcohol drink ik niet en met snoepen ben ik ook gestopt. Bewegen doe ik ook dagelijks, maar meer kan altijd.

Supplementen gebruik ik eigenlijk niet, af en toe een vitamine C pil, dat is het wel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren tuinkers in een bloempot gezaaid, zodat we in September genoeg zaad hebben, 

om de winter door te komen.

In het voorjaar de salie verjongt, Marokkaanse  munt is aan het drogen,, net als de Citroenmelisse.

Groente tuin is nu volop aan het geven, en naast de gezonde beweging, (nu even op krukken en gat)

geeft het voldoening, en een leuke afleiding.

De Basilicum staat ook in een bloempot, uit de wind met 's avonds een glasstolp erover, zodat het niet te koud wordt.

Mijn fruitbomen staan dan weer in het vuil in de buurt van de geluidsschermen naast de snelweg.

Hier wordt niet door ons van gegeten, maar ze zijn bewust geplaatst,

zodat er fruit voor de wespen is, en dat ze ons met rust laten.

Wespen verminderen muggen.

Kersen zijn natuurlijk al ingemaakt en opgegeten.

Aardbeien staan nu de stekken te versterken, rechtstreeks in potjes.

Zoveel mogelijk dus vers eten, en ervaring moet men opdoen voor als het echt nodig is.

Ik probeer dab ook zoveel mogelijk eigen zaad te kweken.

Ook ik rook (niet meer), drink eigen gemaakt, bier en sterker. (alles van Bio productie)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
1 uur geleden, Albis zei:

Supplementen gebruik ik eigenlijk niet, af en toe een vitamine C pil, dat is het wel.

 

Het is wellicht een goed idee om een meting van de meest kritische vitamine, mineraal en hormoon waardes te laten uitvoeren om te zien of je moet supplementeren of niet.

Ook kun je overwegen door bv 23andme een DNA gezondheidsanalyse uit te laten voeren om de gevoeligheid voor bepaalde (genetische) ziektes te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een hele omschakeling @Albis heel goed bezig.

Je bent dan een voorbeeld voor veel mannen.

 

Gemiddeld consumeert een Nederlander volgens het RIVM iedere dag in totaal 7,3 gram zout. Dat is 2,3 gram boven het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) - die 5 gram zout per dag als maximum hanteert. Nederlandse mannen tussen de 31-50 jaar eten dagelijks 9,4 gram zout. Haast twee keer zoveel als het advies van de WHO.

We weten inmiddels wel dat teveel zout niet bepaald gezond is: het kan lijden tot verhoogde bloeddruk (met als gevolg hart- en vaatziekten), een verhoogd risico op maagkanker, nierschade en botontkalking. Onze zoutconsumptie moet dus omlaag. Helaas blijven producenten veel te veel zout in voedingsmiddelen stoppen..

https://nieuwsbrief.foodwatch.nl/l/mailing2/browserview/2d6709a0-e855-406a-8931-b45c72e08bed?utm_source=mailing&utm_medium=email&utm_campaign=dit-kun-je-niet-met-een-korrel-zout-nemen

 

De kruiden die ik beschreven heb zijn best heel gezond en ze brengen ook nog je voedsel op lekke op smaak, en verminderd zout gebruik.

Als wij zout gebruiken is dat Himalayazout, het is lekker smakelijk de reform zegt dat de zout beter is??? maar we hebben het een keer twee pakken heel goedkoop bij de ACTION gekocht.

Het koste een schijntje van wat het kost bij de reformwinkels.

 

HIMALAYAZOUT.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden, OBL-Rien zei:

 

Het is wellicht een goed idee om een meting van de meest kritische vitamine, mineraal en hormoon waardes te laten uitvoeren om te zien of je moet supplementeren of niet.

Ook kun je overwegen door bv 23andme een DNA gezondheidsanalyse uit te laten voeren om de gevoeligheid voor bepaalde (genetische) ziektes te bepalen.

Ik heb geen behoefte om te weten welke ziekten ik ,mogelijk, kan krijgen.

Gedrag is even belangrijk.

Ik rook niet meer, zus wel.

Drink weinig , maar wel bio gemaakt. (Eigen productie)

Door geen schulden op te bouwen, zuinig te leven,en snel de hypotheek af te lossen, leef ik gezond.

Ik ben in “armoede” opgegroeid, maar heb het zelf financieel goed.

En toch had ik een grote kans om ook financieel een ramp te zijn.

Met 18 woonde ik alleen, maar door veel “zwart” te werken, kreeg ik een buffer.

Ik was in 3 generaties de eerste die dat voldoende opbouwde.

Mijn ouders en grootouders leefde van loonstrook naar loonstrook, en ik heb gezegt: “nooit ”.

Ik eet gezond, tewijl mijn zus zich dit tot voor kort niet kon veroorloven.

DNA  krijg je van 2 ouders, dominant en recessief wordt bij DNA onderzoek niet bewezen.

Ik ben boven de 50, ben ervan overtuigd dat ik 100 wordt, en zal niet eerder stoppen met ademen.

Daarna overigens ook niet vrijwillig.

En ja , volgens standaard bloedonderzoek, eens per 2 jaar, blijkt dat ik vitamina B en Foliumzuur moet slikken.

Dus dat heb ik nu voor een jaar extra in huis. :)

Maar daar passen we dus ook de voeding op aan.

B12 is ook zoiets, veel zeevruchten, vette vis en gevarieerde voeding. (Opname)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, steve zei:

Door geen schulden op te bouwen, zuinig te leven,en snel de hypotheek af te lossen, leef ik gezond.

 

Goed punt wat je hier aanhaalt , @steve .

Financieel gezond zijn draagt zeker ook bij tot een gezonder leven.

Geldzorgen doen een mens geen goed. Erg genoeg als ze niet te vermijden zijn , maar soms zou

een zuinigere leefstijl al veel stress kunnen voorkomen.

Knap dat je dat hebt weten te bereiken !

 

En die 100 jaar hoop ik van harte voor je , helaas  verwacht ik niet dat ik dan nog op je feestje zal kunnen komen !

Dat is nou wel jammer , toch?

groet,mevr.Grijpstra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-7-2020 om 13:06, mevr.Grijpstra zei:

 

En die 100 jaar hoop ik van harte voor je , helaas  verwacht ik niet dat ik dan nog op je feestje zal kunnen komen !

Dat is nou wel jammer , toch?

groet,mevr.Grijpstra

Ook voor u @mevr.Grijpstra is het misschien mogelijk om zo oud en gezond te blijven als @Gast

 

Eet geen of zo weinig mogelijk ongezonde dingen en verbouw enkel wat het lichaam heel goed kan gebruiken.

Gecultiveerde groenten zijn twijfelachtig, enkelen uit gezonderd en dan nog moet de grond optimaal zijn als het veel goede voedingstoffen bevat zit er ook veel goed leven in en zeker wormen, de voeden de grond ook nog eens en maken het luchtig het teveel aan vocht word goed opgenomen en afgevoerd.

Daar naast heb je een microbiologie wat ook weer heel belangrijk is voor de grond.

Goed gezonde bodem is dus heel goed voor de beste groenten ontwikkeling de gewassen worden heel sterk en weerbaar tegen ondermijnende leven en schimmels, sterke gewassen op die basis maakt de mens ook weer gezond en sterk, en hoeven we amper ziek te worden.

 

Een groot voorbeeld waren de Hunza's maar die beschamende info is van het internet verdwenen, beschamend omdat deze (WIJZE) productie maatschappij daar door beschaamt word, de mensen kenden totaal geen ziekten en waren Oersterk ze bereikten leeftijden tot sinds kort tot 110, 120, tot uitschieters van 140 jaar.

Wij mensen zijn ook melkkoetjes en moeten zoveel mogelijk melk op brengen,  wie zijn daar mee gemoeid, het laat zich reden, er worden miljarden mee verdient, en de economie draait er op.

Kijk maar wie er allemaal aan verdienen en waar mee om niet goed van te worden, de heel boel heeft een verkeerde wending gekregen, ten nadele van ons allemaal, ook degenen die er geweldig veel aan verdienen, maar de boel is daar ook al sinds kort verpest, de vallei was eerst haast onbereikbaar ook voor slechte invloeden.

Je had er ook geen enkele manier van misdaad ze leefden vredig en heeeeeel gezond.

 

Toch nog iets gevonden, maar het studie boekwerk van Een schotse arts, Sir Robert McGarrison is verdwenenhttps://www.rememberme.nl/inspiratie/home-1/gezond-oud-worden-hunza

 

Zo weer even over gezondheid.

Gedroogde bruine bonen, en zeker kikkererwten zijn lekker en best heel gezond, kikkererwten zijn ook heel goed te verbouwen de wortels gaan heel diep en hebben mede daar door geen last van droogte, ik weet niet hoe ze zich kunnen handhaven in provincie Groningen in verband met de verzilting door de bodem daling.

Ook ander gedroogd voedsel en kruiden is handig te preppen

 

Hoe gezond zijn de kikkererwten:

Inhoudsstoffen[bewerken | brontekst bewerken]

Kikkererwten bevatten per 100 g ongeveer:

55 g koolhydraten

20 g eiwit

15 g voedingsvezels

5 g vet

veel lysine en tryptofaan, vitamine B1, B6, foliumzuur, magnesium, ijzer, kalium, calcium en zink.

Energetische waarde: 535 kJ (127 kcal)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kikkererwt

 

We kunnen het niet genoeg benadrukken het beste voedsel haal je uit de natuur, dat wat beheren waar het kan, is ook een vorm van preppen.

Zoals:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100686-de-geneeskracht-van-zevenblad.html

https://www.elleeten.nl/eten-drinken/weetjes/a25005155/paardenbloem-eten-gezond-of-giftig/

Rode klaver bevat net iets meer vitaminen en mineralen dan witte klaver.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/172649-de-gezonde-klaver.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...