Ga naar inhoud
GENEGEERD

SAS Survival Guide


Chinaka

Aanbevolen berichten

Toen ik vandaag even door mijn SAS Survival guide aan het bladeren was ( Heb zo'n pocket editie) viel het mij ineens op dat bij Fire ( kgeef toe , nog nooit gelezen :( ) er niet geschreven wordt over de Dakota fire hole of Dakota fire pit.

Spijtig want dat is volgens mijn bescheidde mening een van de betere zij het niet de beste manier om vuur te maken om ongezien te blijven.

Het gaat als volgt in zijn werk ( hmm ik en iets beschrijven dat word lachen ) Je graaft een gat in de grond voor je vuur en een tunnel van om en bij 30 - 40 cm die schuin oploopt van je vuur pit . Nu wat hier zo leuk aan is, is dat wanneer je je vuur aansteekt in dat gegraven gat er maar heel even rook ontsnapt en verder is dat vuur bijna onzichtbaar. Je moet daar natuurlijk geen zalm of zo gaan boven laten garen he :) Allez misschien hebben jullie er iets aan.

 

Grt Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Misschien willen er meer mensen onderwerpen naar voor brengen van uit bv Sas Survival guide en die bespreken of verbeteren.

Dacht laats nog aan de Chippewa kitchen omdat daar ook veel misverstanden over bestaan. chippewa_.jpg.410e6ebe9e4a5918b0fa857afd1cc708.jpg

Leuk onderwerp die rivier loopt bijna achter ons huis. Zoals je kan zien op de tekening dat is geen Chippewa kitchen. De opbouw wel maar het typerende van een Chippewa is dat je daar op kan koken en op deze tekening gaat dat dus degelijk niet. Daar waar de dwars stokken liggen , moet een platform made from clay komen waar je terwijl je de klei aanbrengt je met een pot of dergelijke een ronde vorm in aanbrengt die later als de klei is uitgehard kan dienst doen om bv houtskool in te deponeren en om zo als vuurpot te dienen. Een Chippewa waar je even tijd insteekt gaat makkelijk 1 jaar mee. Dus leuk voor een permanente basis.

 

Grt Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

doordat je via de onder/zijkant lucht aan voert, is het een erg goede verbranding waardoor je weinig rook creëert en met relatief weinig brandstof een heet vuur kunt krijgen.

alleen als je erg natte grond hebt is het wat lastig in het begin en krijg je stoom/damp van je vuur maar in droge grond is het ideaal! Roostertje er op en je hebt een ideaal kookputje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dat is een rocket stove "in de grond". Leuk concept. Staat ook in het rocket stove boek.

 

Juist, nadeel is dat deze heel heet wordt, dus voor stoven zal dit wat lastiger zijn tenzij je wacht tot alles bijna uit is en dan de stove riser gebruikt als oven (aangezien die ondergronds zit zal daar heel wat warmte worden opgeslagen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...