Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe gezond is ons groenten en fruit nog.


Aanbevolen berichten

Het moet niet nog gekker worden.

 

Dat microplastics in de lucht zitten die we ademen, het water dat we drinken en de vissen en schaaldieren die we eten, weten we al jaren. Maar uit twee studies blijkt dat plastic deeltjes ook in groenten en fruit kunnen terechtkomen.

Via het water dat ze opzuigen, nemen de wortelstelsels van sla- en tarweplanten microplastics op. Zo komt plastic in de eetbare, bovengrondse gewasdelen terecht. Appels en wortelen zijn respectievelijk het fruit en de groenten die de meeste plasticdeeltjes bevatten.

Dat vertelt het onderzoek van de Italiaanse Margherita Ferrante van de Universiteit van Catani. Haar rapport in het tijdschrift Environmental Research dringt aan op meer onderzoek naar de gezondheidseffecten van plastic.

'Via planteneters kan het zo ook in ons vlees en zuivel terechtkomen', stelt Maria Westerbos, directeur van Plastic Soup Foundation.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/plastic-dringt-appels-wortels-en-sla-binnen/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=20200626&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20200626#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20200626

 

Nog een paar jaartjes en we kunnen ook gerecycled, maar komen dat eerst bij het geschieden afval.

Ja ik maak er nu wel een geintje van, maar wat een toestand allemaal, het gaat ons boven onze pet.

 

Ik weet wel dat de medische zorg steeds meer aan ons gaat verdienen. 

Wij zijn het melkkoetje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
33 minuten geleden, JJ&A zei:

Nog een paar jaartjes en we kunnen ook gerecycled, maar komen dat eerst bij het geschieden afval.

Als we tzt nagenoeg uit plastic deeltjes bestaan , komen we na de recycling idd bij het plastic afval.

Dat kan dan mooi worden hergebruikt als grondstof voor de 3D-printer en als we nageslacht willen kunnen we kiezen:

druk op de blauwe printerknop voor een jongen of op de roze knop voor een meisje.

(of mss zijn we tegen die tijd allemaal genderneutraal).

 

Dus misschien is er dan helemaal geen medische zorg meer nodig.Niet meer helemaal goed,worden we gewoon

omgesmolten!  Maar melkkoetjes zullen we altijd blijven!

Je wordt hier idd niet vrolijk van. En die plastic-vervuiling is al heel vergevorderd,hoor.

groet,mevr.Grijpstra

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eenmaal ergens gelezen dat groente dat je in de winkel koopt (en eigenlijk altijd met kunstmest wordt geteeld), veel minder voedingsstoffen bevat dan groente en fruit dat je zelf teelt. Heb dat ooit opgeslagen (zie hieronder), maar de bron weet ik helaas niet. De verschillen zijn best groot! Op lange termijn lijkt mij dat zoiets ook niet goed is, voor zowel de planten als voor de mens.

 

Verschil_bio_industriele_teelt.thumb.jpg.46f2a11f034a580594195921c4d20e94.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden, Albis zei:

Ik heb eenmaal ergens gelezen dat groente dat je in de winkel koopt (en eigenlijk altijd met kunstmest wordt geteeld), veel minder voedingsstoffen bevat dan groente en fruit dat je zelf teelt. Heb dat ooit opgeslagen (zie hieronder), maar de bron weet ik helaas niet. De verschillen zijn best groot! Op lange termijn lijkt mij dat zoiets ook niet goed is, voor zowel de planten als voor de mens.

 

Verschil_bio_industriele_teelt.thumb.jpg.46f2a11f034a580594195921c4d20e94.jpg

 

Dit kan best eens kloppen.

Ik heb op een lezing eens iemand weten aanhalen dat ons voedsel van veel mindere kwaliteit is ivm pakweg 30-40 jaar geleden, en dit ons tammer maakt.

Alsook, meer uit eigen ervaring door de jaren heen, heb ik vele groenten aan smaak weten te verliezen. Ik dacht eerder dat het aan mijn leeftijd lag, en mijn eigen smaakpapillen, maar sinds die lezing weet ik wel beter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gekochte groente & fruit smaakt ook veel minder dan zelfgeteelde groente. Smakeloze tomaten, appels die niet meer zo'n uitgesproken smaak hebben. Eigenlijk alles wel. Het gaat een teler over het algemeen ook niet om de smaak, maar om met zo weinig mogelijk middelen een zo hoog mogelijke opbrengst te krijgen. In Duitsland hebben ze daar een paar decennia tegen geprotesteert, tegen de Hollandse "waterbommen". Daarmee werden de smakeloze tomaten bedoeld. Ook de biologische producten uit de supermarkt zijn weinig beter. En zijn een stuk kleiner en zien er vaak minder vers uit. En je betaalt er de hoofdprijs voor.

Een goede groentenboer heeft al een beter assortiment waar alles wel goed smaakt, maar daar betaal je wel flink voor. Had ik er wel voor over, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

 

Iedereen die zelf ook maar iets zelf teelt, weet dat het zelfgeteelde veel beter smaakt. Een groententuin kan ik daarom ook iedereen aanraden, ondanks dat het niet goedkoper is dan wat je in de winkel koopt. Denk alleen maar aan de hoeveelheid tijd die je erin moet stoppen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...