Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar komt geld eigenlijk vandaan?

Pin d"Ar
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Geld zoals Munten, waardepapier, of gaan we het hebben over bankafschrift getal, of gouden spaarmunten, beleggingsmunten, gouden zilveren, palladiummunten.

In de 6e eeuw had men behoefte aan een eenheidsmiddel om handel tussen mensen en landen te kunnen afhandelen.

Deze middelen moesten een vaste waarde hebben, en dus koos men voor zeldzame metalen.

Eerst in gewicht (goud zilver), daarna in muntvorm. 

Met munten kon men vaste waarde geven aan een goed.

Een koe is namelijk een slecht ruilmiddel, want er zijn nogal wat variabelen. 

(Hoeveel vlees, melk, vruchtbaarheid, dat is bij elk dier anders)

Toen men munten in vaste gewichten ging maken, had men een gelijkwaardig ruilmiddel.

Toen door inflatie en  om veiligheid , teveel munten voor een product te zwaar werden , ging men waardepapieren uitgeven. 

Bedrag X op een door iemand uitgegeven (koning, land) papier , had zijn tegenwaarde in goud, en dit goud kreeg men ook als men het papier inleverde.

Dit was een redelijk systeem, zo lang de eigenaar er op vertrouwde dat hij dit goud ten alle tijden kon krijgen.

In 1972 lieten de VS de zo geheten goudstandaard los, en was een biljet zijn geld waard wat er op staat/stond, maar onderliggend was er geen goud meer als onderpand. (Volgens uitgever heeft het die waarde)

Vanaf dat moment wordt het wazig, want een land zegt ,dit papier is zoveel waard, en je moet me maar geloven.

Ook geldt dit dus ook voor munten.

Geld is dus een waardeproduct waar de wereld van zegt, je kunt het vertrouwen.

De devaluatie van de Mark in de Weimar republiek heeft door het bijdrukken van geld bewezen dat dat niet altijd zo is.

Hyperinflatie was het gevolg.

En het einde van de Weimarrepubliek, en het broeinest voor WO II

Een brood koste een kruiwagen biljetten (uitdrukking)

Tegenwoordig is er plastic geld, een creditcard heeft blijkbaar een waarde op een bank, maar niemand kan rechtsstreeks zien hoeveel.

(Ook dit is onzin , hoe weet anders een tankstation dat je kan tanken zonder dat er genoeg geld is)

Op het moment wordt er via computers op papier geld bijgemaakt, dat er niet eens is.

Europa gaat voor 600 miljard staatspapier opkopen, om de schulden van de landen laag te houden (lage rente)

Dit geld wordt tijdelijk bijgemaakt, want het is er niet, maar bij aflossing verdwijnt het ook weer (zeggen ze)

Geld is dus ingevoerd om handel te kunnen drijven met bekende vaste waarde, dat dit in het huidige systeem alleen nog op vertrouwen steunt en niet op onderliggende waarde is een moeilijker verhaal. 

aangepast door Gast
Link naar reactie

56 minuten geleden, Pin d"Ar zei:

Tsja, waar komt geld nu eigenlijk vandaan? vraag het een econoom en hij/zij  staat meteen met een bek vol tanden.

Als je het niet erg vind ga ik er geen tijd meer insteken.

@Paraatpaal

Deze kan denk ik wel gelijk op slot want ik kan je nu al garanderen dat de TS niet instaat zal zijn om vragen te beantwoorden of argumenten te gebruiken.

De TS heeft vermoedelijk geen kennis van terminologie. De vraag "waar komt geld vandaan" is heel eenvoudig te beantwoorden.

Wat hij vermoedelijk bedoeld is "wie/wat bepaald de waarde van het geld" maar dat is een compleet andere vraag.

En normaal gezien zou je de TS proberen te helpen met zijn vraag. De TS heeft echter geen enkele interesse om geïnformeerd te worden.

@Pin d"Ar

Maak een website en post alle zaken die je bezighouden op deze website. Dat werkt veel beter als het gaat om eenrichtingsverkeer. Dit is echt (zoals ik in mijn eerste reactie reeds opmerkte) het vervuilen van een forum.

• Leuk 2
Link naar reactie

8 uur geleden, steve zei:

Geld is dus ingevoerd om handel te kunnen drijven met bekende vaste waarde, dat dit in het huidige systeem alleen nog op vertrouwen steunt en niet op onderliggende waarde is een moeilijker verhaal. 

Moeilijk? welnee, Geld wordt momenteel gemaakt uit......niks (Money out of thin air).

Het is in die zin moeilijk dat het zo simpel is dat mensen het niet 'zien'. 

The process by which banks create money is so simple that the mind is repelled.

John Kenneth Galbraith

Dus banken 'lenen' geld uit wat niet bestaat,en dat moet men dan terugbetalen, met interest! Maar het is nog erger want de banken creeren een ''boom' waarbij veel mensen

niet bestaand geld lenen, en dan creeren dezelfde banken een 'down'  waarbij mensen hun 'lening;  niet kunnen afbetalen en dan nemen de banken de echte 'producten'  zoals huis,

auto etc in beslag en voila!  de banken weer een stuk rijker!!!!

Tsja, het is gelegaliseerde diefstal.

73D79227-5847-4C05-AEEC-A68B8B78484E-227

Link naar reactie

9 uur geleden, martin zei:

Als je het niet erg vind ga ik er geen tijd meer insteken.

@Paraatpaal

Deze kan denk ik wel gelijk op slot want ik kan je nu al garanderen dat de TS niet instaat zal zijn om vragen te beantwoorden of argumenten te gebruiken.

De TS heeft vermoedelijk geen kennis van terminologie. De vraag "waar komt geld vandaan" is heel eenvoudig te beantwoorden.

Wat hij vermoedelijk bedoeld is "wie/wat bepaald de waarde van het geld" maar dat is een compleet andere vraag.

En normaal gezien zou je de TS proberen te helpen met zijn vraag. De TS heeft echter geen enkele interesse om geïnformeerd te worden.

@Pin d"Ar

Maak een website en post alle zaken die je bezighouden op deze website. Dat werkt veel beter als het gaat om eenrichtingsverkeer. Dit is echt (zoals ik in mijn eerste reactie reeds opmerkte) het vervuilen van een forum.

Goh. wat springen sommige mensen toch snel naar belachelijke conclusies. Als dit je niet bevalt lees je het toch gewoon niet?

ongelooflijke sommigen.

Link naar reactie

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...