Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodstroom van zonnepanelen


Knarf

Aanbevolen berichten

Hoi, 

Ik heb zo’n 15 zonnepanelen op mijn dak liggen. In geval van een stroomstoring, zou ik mijn zonnepanelen willen gebruiken om toch nog wat stroom te hebben. Dus niet als een grote aggregaat die mijn hele huis blijft voorzien van elektriciteit, maar zodat ik bijvoorbeeld nog wel mijn telefoon op kan laden. Stel er komt een stroomstoring, dan is het toch zeer frustrerend dat ik zonnepanelen heb die stroom opwekken, maar dat ik ze zelf niet kan gebruiken... 

Iemand tips, ervaringen? 
Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De frustratie is nog erger, als er stroomstoring komt sluit de omvormer de zonnepanelen af zodat er geen netproblemen kunnen komen.

De reparateur wil geen stroom op een leiding die hij aansluit. Ook niet van een zonnepaneel.

Mogelijk dat een thuisaccu een oplossing is, maar dan nog waarschijnlijk alleen voor het hoognodige.

In principe zou de thuisaccu de omvormer omzeilen.

Maar dit is een verhaal voor een acculeverancier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
1 uur terug, Knarf zei:

Hoi, 

Ik heb zo’n 15 zonnepanelen op mijn dak liggen. In geval van een stroomstoring, zou ik mijn zonnepanelen willen gebruiken om toch nog wat stroom te hebben. Dus niet als een grote aggregaat die mijn hele huis blijft voorzien van elektriciteit, maar zodat ik bijvoorbeeld nog wel mijn telefoon op kan laden. Stel er komt een stroomstoring, dan is het toch zeer frustrerend dat ik zonnepanelen heb die stroom opwekken, maar dat ik ze zelf niet kan gebruiken... 

Iemand tips, ervaringen? 
Bedankt alvast!

 

Wel, ik heb er een boek over geschreven... ? 

 

Het is gratis in te zien op de website: http://www.zonnestroomvoorthuis.nl met name hoofdstuk 2.4.3

 

of je kunt het kopen via bol.com, maar de versie op de website is met name voor jou vraag net iets nieuwer en zeker relevanter!

 

Ik heb een nieuwe editie in de maak, maar.. het levert zo weinig op dat ik maar mondjesmaat motivatie kan opbrengen om het af te maken...(al is de verkoop iets beter geworden het laatste jaar)

 

Oh, en ook hier de waarschuwing: PAS OP!!! wat je wilt is niet zonder problemen. Mensen zijn goed bekend met een batterij of accu, of het lichtnet, maar een omvormer die aan het net levert is een heel ander beest. Het is een stroombron, geen spanningsbron! Als je niet weet wat het verschil is en betekend, blijf er dan af! beter voor jou en de installatie ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste thuis installaties hebben geen eigen accu's en leveren alleen terug aan het net.  
Je zult meestal een andere lader, accu en omvormer moeten nemen,  en iets van omschakel moment naar accu's .  

Een "eiland"systeem is relatief eenvoudig,  de combinatie van terugleveren aan het net, en eigen accu's is wel andere koek.

In geval van nood moet je goed kijken naar welke je verbruikers je nog echt nodig hebt en hoelang je onafhankelijke stroom wil hebben. 

Leuke puzzel. 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...