Ga naar inhoud
GENEGEERD

mes identificatie en restauratie tips ?


Nunya

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Als kind heb ik een mes gekregen van mijn opa. Ik heb het toen geprobeerd te slijpen, maar dat liep meer uit op een mishandeling met als gevolg krassen op het lemmet. ?

Daarna is het vele jaren steeds mee verhuist van de ene plek naar de andere in dozen. Nu kwam ik het weer tegen en ik zou het mes eigenlijk weer in goede staat willen laten brengen.

 

Mijn eerste vraag is dus of iemand hier een goed & betrouwbaar adres weet voor het laten herstellen en slijpen van zo'n mes ?

Ik heb gezocht op internet en kom veel tegen voor koksmessen e.d., maar niet voor messen zoals deze.

Voor het slijpen is er maar zat te vinden, maar voor het herstellen niet zo en ik zou ook het handvat in goede staat willen laten brengen.

 

Daarnaast zou ik graag meer over het mes willen weten. Aan familie kan ik het niet vragen, want degenen die het zouden kunnen weten hebben intussen zogezegd het tijdige al voor het eeuwige verwisseld.

Ik zou graag willen weten wat voor mes het is, welk merk/maker, welke herkomst, hoe zit de constructie in elkaar, is het bijzonder of juist massa productie e.d. ?

Ik zal een paar foto's aan deze post hangen voor het geval iemand hier er zelf iets van kan zeggen. (enige markering die er op staat is "pat inox", wat denk ik wil zeggen dat het roestvrij staal is ?)
De totale lengte in 29cm, waarvan 18cm lemmet. (dat is 2mm dik en 2,5cm breed)

Verder dus de vraag of iemand een goed & betrouwbaar adres weet voor zo'n identificatie ??

 

Oh, en een goede schede op maat laten maken (leder), waar zou ik daarvoor terecht kunnen ?

 

Alle tips zijn welkom ! ?

 

Gegroet,

Nunya

20200531_150909_800x208.jpg

20200531_150920_800x184.jpg

20200531_151005_800x282.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Inox staat voor inoxidable, hetgeen roestvast betekent in het Frans.

Hoogstwaarschijnlijk is het mes ook van Franse makelij, vermoedelijk uit de jaren '50-'60 van de twintigste eeuw, en zeker in massaproductie vervaardigd.

Het opnieuw slijpen van de snede is niet zo heel moeilijk of kostbaar, maar om al die krassen uit het lemmet te halen en en het geheel eventueel opnieuw te polijsten (op een zodanige wijze dat de lijnen zoveel mogelijk intact blijven) is een relatief tijdrovende klus (lees: duurder)

 

Zit er in de aluminium knop aan het uiteinde van de greep toevallig een messing contramoer ?

Zo ja, dan is de greep (waarschijnlijk) demontabel en kunnen de onderdelen ervan afzonderlijk opgeknapt worden (al ziet e.e.a er nu nog best redelijk uit), maar ook dit is een tijdrovende klus (lees: duurder)

Waarschijnlijk zou je aan de hele behandeling meer kwijt zijn dan het mes ooit gekost heeft, en of dat het waard is kan alleen jij bepalen.

 

Zowel messen slijpen als het restaureren ervan doe ik wel eens vaker zullen we maar zeggen.

Voor voorbeelden van eerder slijp/restauratiewerk kun je me een PB sturen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

Hmm, ik heb een mes gehad dat er wel wat op leek. Zelfde soort opbouw, zelfde soort greep, ook met een alu einde.

 

Ooit eens gekregen van mijn vader geloof ik (waarschijnlijk begin 70'er jaren), het enige dat ik me meen te herinneren is dat het uit Noorwegen kwam. Al weet ik niet of het daar ook gemaakt is (misschien import?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-6-2020 om 15:04, kwakster zei:

Zit er in de aluminium knop aan het uiteinde van de greep toevallig een messing contramoer ?

 

Dank voor je reactie, @kwakster !

 

Nee, er zit geen moer, de knop is dicht/egaal. Ik heb me af zitten vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt bij dit mes, o.a. hoe die knop vast zit.

Het zit allemaal goed vast in elk geval, want ik krijg er (met de hand) geen beweging in.

 

Dank voor de info over (waarschijnlijke) afkomst, jaartallen.

 

Dat een restauratie meer kost dan de waarde van het mes was ik al wel zo'n beetje van uit gegaan. Het heeft voor mij dan ook vooral sentimentele waarde.

Ik zal je pb-en. Dank zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...