Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuweling in het rijk der groenteplantjes


Loeske_

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Het lijkt me erg leuk om zelf plantjes te gaan kweken, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik woon namelijk in een appartement zonder tuin ?. Wel heb ik een Frans balkonnetje op het westen. Ik vind kleine groenteplantjes erg leuk, maar weet niet of dit handig is zonder tuin... Hebben jullie misschien tips om te beginnen? Gewoon zelf wat zaadjes kopen of bijvoorbeeld van die starterskits? Ik ben benieuwd hoe jullie begonnen zijn! ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zonder tuin en balkon wordt het lastig! Moestuinplanten hebben licht en ruimte nodig, in huis zal dat niet lukken zonder extra licht. op je Franse balkon kun je wel een paar bloembakken ophangen en dan wat aardbeienplantjes erin zetten. Dan heb je volgend jaar (voor dit jaar is het wat te laat ben ik bang) in ieder geval lekkere aardbeien. En kruiden kun je natuurlijk ook op de vensterbank op het zuiden in een potje planten. De binnenplanten zijn wel gevoeliger voor ziektes, maar proberen kan altijd. En kiemgroenten zoals tuinkers lukt altijd. Gewoon op met water doorweekte watten zaaien en zodra ze een paar cm hoog zijn, oogsten.

 

Als beginneling is dat goed te doen en mocht je het echt leuk vinden, dan kun je eens kijken bij een moestuinvereniging. Klets met de moestuinierders, zodat je ook een idee krijgt hoeveel tijd het kost om een moestuin bij te houden. En klinkt dat goed, dan kun je daar wel een moestuin huren en zelf aan de slag gaan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, zo'n gevoel kreeg ik al helaas. Een hele goede tip over de moestuinierders! Ik las op sommige blogs dat beginners moeten oppassen voor misinformatie. Hierdoor had ik zoiets van, laat ik eens kijken of ik via een forum in contact kan komen met ervaren mensen. Die spreken namelijk niet met de intentie om iets te verkopen ?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

Gewoon doen. Laat het niet uit je hoofd praten ?

 

Persoonlijk zou ik voor blad groentes gaan, daar krijg je imo het meeste resultaat van en het is vrij gemakkelijk te zien of je te weinig water geeft. De bladeren gaan onmiddellijk slap hangen.

 

Zomer sla, rucola, andijvie... dat soort dingen. Het voordeel van bladgroentes is dat je alleen de bladeren oogst die je eet, en de rest laat je staan.

 

Vruchten zijn natuurlijk wel lekker,  maar je oogst 1 keer per jaar en dan lange tijd niets. (Zelfs door dragende aardbeien geven vaak maar 1 keer jaar veel, en daarna druppelt het een beetje door)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips iedereen! Ik neem ze allemaal door ?. Het beginnen met blad groentes is inderdaad wel slim, dan kan ik snel schakelen als ik zie dat er iets niet klopt. Ben ook wel benieuwd hoe het gaat uitpakken haha. Square Foot Gardening is voor mij een nieuw begrip, net zoals een verticale moestuin :p. Ik ga ook eens rond snuffelen op Het Moestuinforum ?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...