Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke waterfilter zouden jullie adviseren voor (Nederlandse) slootwater(en)?


Ibrah24

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, JJ&A zei:

Ik kan me geen betere filter voorstellen, die zo veel uit het water haalt maar om mee te nemen in de rugzak is hij wat te groot.

Zie voor prestatie gegevens die geweldig zijn, ik zou het toestel er graag bij willen hebben:

 

Filterprestaties
Filtratie
Absoluut (gedefinieerd als >99,99%): 0,9 micron
Nominaal (gedefinieerd als >99,99%): 0,5 tot 0,8 micron
Werktemperatuur: 5 - 30 °C
pH-bereik: 5,5 - 9,5
Te gebruiken in zwaartekrachtfilters: Ja
Vervangen na: 6 maanden
Doorstroming: ca. 1,2 liter per uur
Capaciteit tot vervangen: 1500 liter
Reductie troebelheid: >98%
Pathogene organismen
Bacteriën (waaronder E.coli, cholera, Shigella, tyfus, Klebsiella Terrigena): >99,99%
Cysten (waaronder Cryptosporidium, Giardia): >99,99%
Reeks pesticiden: >95%
Chemicaliën
Medicijnen: >99,5%
Lindaan: >99%
Atrazine: 99,38%
Benzeen: >99%
Vrij chloor: >99%
Plastics
Microplastics: 99%
Nanoplastics: 99% vanaf een grootte van 0.5 micron (500 nanometers)
Zware metalen
Lood reductie pH 6.5: gemiddeld 99,5%
Lood reductie pH 8.5: gemiddeld 99,5%
Reeks metalen pH 6.5: 81,5%
Reeks metalen pH 8.5: 81%
De filterelementen bevatten actieve koolstof en hars en zijn gemaakt van zilver geïmpregneerd keramiek, waardoor ze zelf-steriliserend zijn. Deze elementen hoeven daarom gedurende het gebruik niet doorgekookt te worden. Als de doorstroomsnelheid van de filterelementen minder wordt, kunt u ze schoonmaken met een schuursponsje. Hiermee verwijdert u de aanslag die zich aan de buitenzijde heeft afgezet, en daardoor krijgen de elementen weer hun oorspronkelijke prestaties terug. 

Al de waterfilters zijn geproduceerd volgens ISO kwaliteitsnormen en zijn gecertificeerd door NSF, NAD en WRAS. Dit garandeert dat ze voldoen aan de strengste internationale testnormen. Het gebruikte Actieve kool in deze filters is niet gerecycled en wordt nieuw gemaakt van kokosnootschillen. 

Specificaties
Reservoir gefilterd water 8,5 liter + ongefilterd water 8 liter
Behuizing: gepolijst 304 RVS roestvrij staal
Afmetingen l x b x h: 210 x 210 x 490 mm
Aantal filters: 2 keramische filter elementen
Verwachte levensduur ATC Super Sterasyl™ element (1 stuk): 1.500 liter (max. 6 maanden)
Download de gebruiksaanwijzing
Ook te gebruiken met 1 filter icm rubberen afsluitdop

@JJ&A

 

de gebruikte filters zijn voor mij de reden om deze juist NIET te kopen.

maximaal 1500 liter of 6 maanden.

 

die vd berkey iets van 12000 liter per filter.

weliswaar duurder maar gaan meer liters mee.
als je het goed gebruikt moet je zelfs je piepers en groente koken in het gefilterde water.

 

daarentegen, bovenstaande filtert ook chloor waarvoor je bij de Berkey weer een apart filter nodig hebt.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Rien

 

ik denk dat er met beide filters niks mis mee is, er zitten verschillen en de zwarte lijken mij net wat beter.

 

Maar.

 

de witte zouden wij elke 6 maanden de 2 filters moeten vervangen uitgaande van 16 liter per dag. Wat dan 44 euro kost.

 

de zwarte kost 150 euro maar kan 24000 liter handelen waardoor gedeeld door 16 de levensduur ruim 4 jaar is.

 

qua prijs zijn de zwarte dus het goedkoopste.

aan de andere kant…

200 euro per 4 jaar verschil en het gemak van elke 6 maanden een nieuwe.

 

alleen in een situatie van onrust kun je misschien wel niet regelmatig filters meer kopen.

dan moet je toch minimaal 6 reserve filters in huis hebben liggen.

 

dit zijn denk ik lastige dilemma’s

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden, Hermanusb zei:

@JJ&A

 

de gebruikte filters zijn voor mij de reden om deze juist NIET te kopen.

maximaal 1500 liter of 6 maanden.

 

die vd berkey iets van 12000 liter per filter.

weliswaar duurder maar gaan meer liters mee.
als je het goed gebruikt moet je zelfs je piepers en groente koken in het gefilterde water.

 

daarentegen, bovenstaande filtert ook chloor waarvoor je bij de Berkey weer een apart filter nodig hebt.

 

 

 

 

Wij gebruiken een andere filter dagelijks al twee jaar en hebben het koolfiltertje er van, maar één keer vervangen omdat we zoveel water filteren, en hebben het dus voor de zekerheid vernieuwd.

Maar het hoefde nog niet want mijn maatje is heel gevoelig voor verontreiniging en daar aan hadden we het direct gemarkt, ook voedsel en andere drinken merkt ze direct.

 

We gebruiken het water ook om te koken, ook dat merkt ze als het met ongefilterde leiding water koken.

Groningen en Drenthe hebben dacht ik het beste water van Nederland, en toch niet schoon genoeg voor haar.

 

Haha ik kan haar voor alles inzetten, met alle respect, of het nu shampoos, crèmepjes, geurtjes, of wat voor voedsel ook ze krijgt er meteen last van, als er iets mis mee is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rien. @Hermanusb,

Er zijn een paar online shops waar ik niet koop, amazon is daar 1 van.

 

Plus, ik ben meer van de fysieke winkels, met sommige dingen kopen.

Bedankt voor de tips.

Dit onderwerp is volgens mij, nu genoeg uitgekauwd.

Bedankt voor ieders bijdrage. 🙏😊👍

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dag eerder, de Grayl fles ontvangen!

Geweldig snelle service!

 

Meteen er mee aan de slag.

Toen kwam ik er opnieuw achter dat kleine handjes hebben niet altijd handig is.

ik kan nauwelijks de fles omvatten.

Das best wel ! lastig met de binnenfles er uit halen, omdat die heel strak op elkaar zitten.

Zo is het systeem nou eenmaal!

Na wat gewroet en gedraai de binnenfles er uitgekregen, 

op de buitenfles staat heel mooi een streepje tot waar je water erin doet

dan de binnenfles er in persen, drukken, op een glad oppervlak zetten.

Dat werkt prima.

En... het water smaakt zó anders!

 

Uiteraard hebben wij, zélfs hier! toch echt wel riolering.....🤣

Máár, iedereen weet ondertussen toch ook, dat die riolerings/waterzuiverings bedrijven lang niet 

alles er meer uit kunnen filteren...

Vooral medicatie en andere recreatie drugs, maak ik mij ongerust over.....

Al die lui aan de antidepressiva en andere soortgelijke medicatie?

Hmm, ik weet het niet hoor! 

 

Any way, ik ben heel tevreden over dit systeem.

Nu moet ik het nog even integreren in het systeem met water opzetten voor thee, koken, e.d. 

NIEt uit de kraan! maar uit mijn fles! 

Ik ga er meer kopen om weg te geven aan familieleden, áls zij dat willen.... 

 

Ook wil ik de andere systemen in huis hebben, just in kees of marie! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo, ik ben nieuw hier. 

Sinds vorig jaar maart steeds meer mijn ogen geopend en inmiddels aan het preppen.

Ik heb de Katadyn pocket aangeschaft en in de survival rugzak gestopt. Dat is de tas die ik kan pakken bij SHTF.

Ik ben er even vanuit gegaan dat 50.000 liter voor ons 4-en voor de eerste periode voldoende is.

Graag kijk ik mee naar andere mogelijkheden die meer permanent zijn en meer volume aan kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-9-2021 om 19:00, Dennis zei:

Hallo, ik ben nieuw hier. 

Sinds vorig jaar maart steeds meer mijn ogen geopend en inmiddels aan het preppen.

Ik heb de Katadyn pocket aangeschaft en in de survival rugzak gestopt. Dat is de tas die ik kan pakken bij SHTF.

Ik ben er even vanuit gegaan dat 50.000 liter voor ons 4-en voor de eerste periode voldoende is.

Graag kijk ik mee naar andere mogelijkheden die meer permanent zijn en meer volume aan kunnen. 

Welkom @Dennis voel je maar fijn op je plek hier.

Een waardevolle aanvulling op je filter: https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/detail/804/katadyn-active-carbon-bottle-adapter.html

Wij gaan het ook aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai @Dennis,

 

Ik heb de Grayl aangeschaft, gebruik ik nu voor het water uit de kraan en hoop het in de toekomst ook voor "buiten" water te kunnen gebruiken.

Bevalt goed, ik moest wel even de handeling inpassen in het dagelijkse water comsumptie, maar dat went zo, is nu een andere routine geworden.

 

Ik hoop dat je hier vind waar jij, jullie naar op zoek zijn qua info, kennis etc.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens aan.

 

dit is nu precies de reden waarom ik van mening ben dat iedereen een waterfilter zou moeten gebruiken.

 

https://nos.nl/artikel/2397860-opnieuw-bacterie-gevonden-in-drinkwater-noordoost-twente

 

Het punt is dat als een bacterie gevonden gaat worden dat de mensen ondertussen het water ook al gebruikt hebben.

 

wij drinken al heel lang geen water uit de kraan meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hermanusb

 

Daar dacht ik dus ook aan, toen ik vandaag dat berichtje hoorde, plus dat dit de tweede keer is.

Dat het leidingwater niet goed was, iets met de poepbacterie.....

Ik woon dan weleswaar niet in Twente, maar dit kan natuurlijk in ieder waterzuiveringsgebied gebeuren...

Groningen, Utrecht, Zuid Holland met hun water zuiveringssysteem in de duinen, meen ik.....

 

Daarom ben ik blij met het gebruik van mijn Grayl filter.
Welke gebruiken jullie ook al weer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 maanden later...

Ok ik ben weer wat wijzer. Om de kwaliteit van een filter te testen moeten we eigenlijk beschikken over een TDS-meter (Total Dissolved Solids, dat wil zeggen een som van alle vaste stoffen opgelost in water). Deze wordt bijgeleverd bij “zero water” water filters. Nu claimed zero water dat er 0 PPM waarde overblijft na filtering (“ZeroWater is het enige filter die de TDS-waarde naar 0 filtert,”, zie https://www.zerowater.nl/tds-waarde/).

 

Ik ga een filter van zero water kopen en dan testen hoe goed de Water to go water filter is alsmede de zero water filter (welke ik dan beide in bezit heb). Maar ik vrees dat bij deze filter de waarde niet naar 0 gaat (bij de water to go filter).

 

Het enige nadeel van zero water filters is dat deze niet handig mee te nemen zijn, maar voor thuisgebruik zijn ze denk ik perfect, niet duur en ze claimen dus heel goed te zijn (als waarde daadwerkelijk naar 0 gaat).

 

Hier een filmpje waarin o.a. deze filter wordt getest:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ja0ioX6GSz0

Zie 3:45

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-7-2021 om 10:45, JJ&A zei:

Ik kan me geen betere filter voorstellen, die zo veel uit het water haalt maar om mee te nemen in de rugzak is hij wat te groot.

Zie voor prestatie gegevens die geweldig zijn, ik zou het toestel er graag bij willen hebben:

 

Filterprestaties
Filtratie
Absoluut (gedefinieerd als >99,99%): 0,9 micron
Nominaal (gedefinieerd als >99,99%): 0,5 tot 0,8 micron
Werktemperatuur: 5 - 30 °C
pH-bereik: 5,5 - 9,5
Te gebruiken in zwaartekrachtfilters: Ja
Vervangen na: 6 maanden
Doorstroming: ca. 1,2 liter per uur
Capaciteit tot vervangen: 1500 liter
Reductie troebelheid: >98%
Pathogene organismen
Bacteriën (waaronder E.coli, cholera, Shigella, tyfus, Klebsiella Terrigena): >99,99%
Cysten (waaronder Cryptosporidium, Giardia): >99,99%
Reeks pesticiden: >95%
Chemicaliën
Medicijnen: >99,5%
Lindaan: >99%
Atrazine: 99,38%
Benzeen: >99%
Vrij chloor: >99%
Plastics
Microplastics: 99%
Nanoplastics: 99% vanaf een grootte van 0.5 micron (500 nanometers)
Zware metalen
Lood reductie pH 6.5: gemiddeld 99,5%
Lood reductie pH 8.5: gemiddeld 99,5%
Reeks metalen pH 6.5: 81,5%
Reeks metalen pH 8.5: 81%
De filterelementen bevatten actieve koolstof en hars en zijn gemaakt van zilver geïmpregneerd keramiek, waardoor ze zelf-steriliserend zijn. Deze elementen hoeven daarom gedurende het gebruik niet doorgekookt te worden. Als de doorstroomsnelheid van de filterelementen minder wordt, kunt u ze schoonmaken met een schuursponsje. Hiermee verwijdert u de aanslag die zich aan de buitenzijde heeft afgezet, en daardoor krijgen de elementen weer hun oorspronkelijke prestaties terug. 

Al de waterfilters zijn geproduceerd volgens ISO kwaliteitsnormen en zijn gecertificeerd door NSF, NAD en WRAS. Dit garandeert dat ze voldoen aan de strengste internationale testnormen. Het gebruikte Actieve kool in deze filters is niet gerecycled en wordt nieuw gemaakt van kokosnootschillen. 

Specificaties
Reservoir gefilterd water 8,5 liter + ongefilterd water 8 liter
Behuizing: gepolijst 304 RVS roestvrij staal

Aantal filters: 2 keramische filter elementen
Verwachte levensduur ATC Super Sterasyl™ element (1 stuk): 1.500 liter (max. 6 maanden)
Download de gebruiksaanwijzing
Ook te gebruiken met 1 filter icm rubberen afsluitdop

------------------------------------------------------

 

Deze filter hebben wij voor onderweg, en zit in de rugzak, wat jaren terug gekocht, toch wil ik er nog twee filters bij hebben om de de boven genoemde restanten er uit te halen, een actieve kool en zeolith filter voor de volledigheid.

https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/detail/386/katadyn-pocket-waterfilter.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-1-2022 om 00:01, moestuin zei:

 

 

Dit is wat ik tot nu toe heb verzameld aan informatie over waterfilters:

 

water filters.doc 126.24 kB · 3 downloads x

 

Heel informatief, bedankt! 
Een quote uit je document: 
 

Quote

Er wordt zelfs geclaimd dat ze virussen filteren. Dat zou helemaal niet kunnen met de met een filtervermogen van 0.8 micron. Virussen en zelfs bacteriën zijn kleiner. Alleen al om deze reden zijn de meeste keramiek filters af te raden voor vuil water, met uitzondering van de genoemde Katadyn en Aqualine.

Een strategie van mezelf zou zijn om virussen, bacterien en parasieten te doden met aquatabs (chlorine). En daarna door een filter (zoals British berkefield, 0.5 micron) te halen. Zou dit voldoende zijn in nood situaties? Ik verwacht dan slootwater te moeten filteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van dit diagram is te stellen dat een 0.02 filter ook niet 100% van alle virussen filtert. Zie bijlage. 
Daarnaast kwam ik tot de conclusie dat sommige parasieten immuun zijn voor chloor. Maar zo beweerd deze man in het filmpje, d.m.v. combinatie chloor en een waterfilter (kleiner dan 1 micron) zijn de belangrijkste parasieten te doden: 

 

filter.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen praktijkervaring, maar met mijn gezonde verstand zou ik zeggen dat chlorine in een noodsituatie goed genoeg is. Ik zie de toegevoegde waarde van een keramisch filter zoals die van Berkefeld niet zo, behalve dat het de troebelheid misschien wat wegneemt. Wat na de chlorine nog resteert zijn opgeloste stoffen, zoals bestrijdingsmiddelen en zware metalen. Een keramisch filter haalt die er niet uit. Dan heb je meer aan een koolfilter denk ik. 

Voor mij geldt trouwens dat de nood wel heel hoog moet zijn voor ik chlorine zal gaan gebruiken. Ik vind gekookt water smakelijker. Water uit een filterrietje is ook een idee voor incidenteel gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Solonl zei:

Op basis van dit diagram is te stellen dat een 0.02 filter ook niet 100% van alle virussen filtert. Zie bijlage. 
Daarnaast kwam ik tot de conclusie dat sommige parasieten immuun zijn voor chloor. Maar zo beweerd deze man in het filmpje, d.m.v. combinatie chloor en een waterfilter (kleiner dan 1 micron) zijn de belangrijkste parasieten te doden: 

 

filter.png

Je was mij net voor. Erg interessant wat hij zegt. Ik ga er even de tijd voor nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, moestuin zei:

Je was mij net voor. Erg interessant wat hij zegt. Ik ga er even de tijd voor nemen.

De parasiet waar hij over praat heet "Cryptosporidium", welke immuun is voor de werkzame stof in aquatabs.
Hier een artikel erover: https://sectionhiker.com/aquatabs-chemical-water-purification-tablets-review/
(Tabletten met werkzame stof Chlorine Dioxide kunnen volgens dit artikel wel de parasiet doden, opvallend is dat jodium de minst effectieve manier van zuiveren lijkt te zijn). 

Deze parasiet is door een waterfilter weer juist makkelijk te verwijderen (<1 micron), als we hem (de man in de video) moeten geloven. Voorlopig behoud ik mijn oude vertrouwde water to go filter (0.7 micron), welke ook deze parasiet claimed te verwijderen. Dit combineer ik dan met aquatabs in nood situatie voor zuiveren van slootwater als extra zekerheid, welke ik in de beker kan doen 45 min. voordat ik het opdrink. Hier een artikel over de parasiet en water to go (maar waarschijnlijk filteren veel filters deze parasiet):
https://watertogousa.com/what-is-cryptosporidium-causes-symptoms-treatment-and-how-a-water-purifier-filter-bottle-can-protect-you/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...