Ga naar inhoud
GENEGEERD

Batterijlader en powerbank in één


Aanbevolen berichten

Hallo Hallo en hier is dan mijn eerste post :)

 

Al enige tijd ben ik mij aan het verdiepen in zaken voor in de Bug out Bag. Eén van de (naar mijn mening) toch wel belangrijke onderdelen hierin is energie. Multifunctionele producten hebben in de B.O.B., met het oog op ruimtebesparing, de voorkeur. Toen ik dit product, de GP Charge Anyway, voorbij zag komen het leek mij heel handig om er in te stoppen. Het is een (AA en AAA) batterijoplader welke oplaadt door middel van een USB-aansluiting. Daarnaast kunnen de oplaadbare batterijen ook devices opladen door de kabel andersom te gebruiken, het is dus ook een powerbank. Wanneer de batterijen leeg zijn kan je deze eenvoudig vervangen door andere (AA of AAA) oplaadbare- of wegwerp batterijen. Leek mij een prima product voor €25,-

 

Nu heb ik op het internet rondgekeken en kwam ik erachter dat de GP Charge Anyway een duurgeprijsde oplader is van niet zo'n beste kwaliteit. Maar goed, de functie leek mij wel heel handig dus ik laat mij niet wegslaan van een matige review. Ik heb wat meer research gedaan en kwam erachter dat Panasonic Eneloop batterijen momenteel de beste oplaadbare batterijen zijn ter wereld. Mijn plan was als volgt; bestel een setje gewone Eneloop batterijen (hebben mindere capaciteit dan de PRO variant, maar kunnen 4x zo vaak worden opgeladen) en bestel de GP Charge Anyway oplader. Hierdoor heb ik uitstekende batterijen en een prima (maar 'te dure') oplader die op heel veel manieren inzetbaar zijn.

 

Dus ik heb het besteld (via bol.com), alleen kreeg ik er natuurlijk één die blijkbaar niet werkt... Het kan natuurlijk zo zijn dat ik er net één had die gewoon slecht was, maar goed mijn vertrouwen is een beetje weg en ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een alternatief. Ik kwam toen uit op dit (Panasonic BQ-CC57) maar deze is uiteraard nergens tegen een normale prijs (zonder €50 verzendkosten) te verkrijgen in Nederland. Daarna zag ik de BQ CC65, welke heel veel functies heeft, maar dus alleen een device op kan laden wanneer de oplader in het stopcontact zit.

Het komt er dus op neer dat ik er niet helemaal uitkom. Omdat het niet nodig is om het wiel opnieuw uit te vinden wil ik jullie vragen of een van jullie hier iets over kan vertellen.

 

Ik zoek dus iets dat aan de volgende eisen voldoet:

- Moet batterijen (AA en AAA) op kunnen laden.

- Moet een powerbankfunctie hebben voor een USB kabel (om telefoons of andere devices op te laden)

- De powerbankfunctie moet ook kunnen werken op wegwerp batterijen

 

Alvast bedankt,

 

Lone Wanderer

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast OBL-Rien

Ik ben geen grote voorstander (meer) van dit soort artikelen in een BOB. Het kan natuurlijk wel, maar ik zou liever een opwind radio met led licht in m'n BOB stoppen. Spaart echt kilo's en kilo's ? 

In een voertuig hoeft het niet, want daar heb je een motor met dynamo.

In een BOL hoeft het ook niet, daar heb je andere energie voorziening (hoop ik)

 

Dus alleen voor de bag? nee, ik niet (meer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-5-2020 om 15:09, OBL-Rien zei:

Ik ben geen grote voorstander (meer) van dit soort artikelen in een BOB. Het kan natuurlijk wel, maar ik zou liever een opwind radio met led licht in m'n BOB stoppen. Spaart echt kilo's en kilo's ? 

In een voertuig hoeft het niet, want daar heb je een motor met dynamo.

In een BOL hoeft het ook niet, daar heb je andere energie voorziening (hoop ik)

 

Dus alleen voor de bag? nee, ik niet (meer)

Het is zeker waar dat het enige ruimte en gewicht bespaart. Maar gezien de veelzijdigheid van het product (ook batterijen opladen die je kan gebruiken) en aangezien het relatief weinig weegt lijkt het mij toch een goede aanvulling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een USB oplaadbare zaklamp en een GP 15600 Powerbank (5x GSM of 2x Ipad).

Kan hier een hele week mee doen zonder dat ik licht tekort kom, ook de GSM blijft de hele week actief.

Geprul met Batterijen ben ik mee gestopt.

3 soorten batterijen, veel ruimte, en bij koude doen ze hun werk slecht.

Powerbank loopt niet leeg, rammelt niet, geeft geen stroomtekort, 

en miltifunctioneel.

Ben dan wel beginnend prepper (al lang verzamelaar maar heet blijkbaar prepper)

 maar camperen doe ik al jaren . Bushcraft, en gewoon op een camping.

De vraag is ook, hoe lang duurt het opladen van je batterijen, anders weer extra reserve.

Hoeveel blijft er van je powerbank over, na batterijopladen, voor je GSM ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-6-2020 om 12:30, steve zei:

Heb een USB oplaadbare zaklamp en een GP 15600 Powerbank (5x GSM of 2x Ipad).

Kan hier een hele week mee doen zonder dat ik licht tekort kom, ook de GSM blijft de hele week actief.

Geprul met Batterijen ben ik mee gestopt.

3 soorten batterijen, veel ruimte, en bij koude doen ze hun werk slecht.

Powerbank loopt niet leeg, rammelt niet, geeft geen stroomtekort, 

en miltifunctioneel.

Ben dan wel beginnend prepper (al lang verzamelaar maar heet blijkbaar prepper)

 maar camperen doe ik al jaren . Bushcraft, en gewoon op een camping.

De vraag is ook, hoe lang duurt het opladen van je batterijen, anders weer extra reserve.

Hoeveel blijft er van je powerbank over, na batterijopladen, voor je GSM ?

 

 

Het is wel zo dat het extra ruimte in beslag neemt, en dat een powerbank meer energie op kan slaan dan een paar AA batterijen, maar naar mijn mening zijn de batterijen juist heel multifunctioneel. Er bestaan adapters waardoor je AAA als AAA kan gebruiken en er bestaan ook adapters waardoor je 3x een AA als een D kan gebruiken. Daarnaast spreekt het mij juist aan dat je ook wegwerpbatterijen kan gebruiken, stel je kan nergens opladen en je vindt wel ergens nog wegwerpbatterijen, dan vervang je ze en kan je meteen je spullen ermee opladen.

 

Ik heb toch een Eneloop BQ-CC65 oplader gekocht, waarmee ik 2 (AA) batterijen in 1,5-2 uur- en 4 in 2-3 uur op kan laden. Het klopt dat jouw powerbank langer meegaat, maar die gaat toch een keer leeg en waarschijnlijk duurt het langer totdat die vol zit dan het tijd kost om een aantal batterijen op te laden (of wegwerp erin gooien). En met één powerbank ben je natuurlijk wel afhankelijk van maar één optie, stel er gebeurt wat met de powerbank, dan heb je geen elektrische energie meer.

 

Is het trouwens niet zo dat een powerbank ook minder goed presteert wanneer het koud is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht persoonlijk niet, als de stroom hier uit valt dat mijn laptop werkt. (Wifi op stroom).

Als de stroom zolang uitvalt dat mijn powerbank het niet meer doet,

dan is er een groter probleem, dan s’nachts geen zaklamp.

Tegen die tijd ben ik aan mijn kaarsen bezig.

Voor onder de theepot, menen ze hier ook hééééél veel  theelichtjes in voorraad te moeten hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

@Lone Wanderer,

 

Wil je de meest krachtigste, met een langlevensduur oplaatbare batterijen.

Zoek uit wat de beste oplaatbare gereedschappen zijn die bedrijven gebruiken om hun werkzaamheden uit te voeren, dat moet optimaal betrouwbaar zijn.

Zoek uit wat voor accu's daar in zitten.

Maak daar mee je eigen Pouwerbank 12 volt, met stroom aanpassingen met aansluitingen voor je oplaatbare apparatuur zoals telefoon, Laptop, verlichting.

Maak er ook een aansluiting om je Powerbank op te laden aan een sigaretten aansluiting van een auto of zonnepaneeltje of ander stroom voorziening.

 

Als je ook wat kennis hebt van Electronica en om kan gaan met een passende soleerboud zal het voor jou niet moeilijk zijn zelf dingen te bouwen.

Het beste zou zijn de accu's met soldeer draadeindjes te gebruiken om storingen en kans op hitte (brand) te voorkomen, gebruik daarom ook altijd de beste componenten.

Wees heel doordacht bezig, en voorkom explosie gevaren.

 

Dit zijn de beste adviezen die ik je kan geven.

 

Mijn werk ervaringen, werk als Electro monteur, en bouw en reparatie Electronica en nog veel meer.

Ben nu gepensioneerd.

Maar blijf leergierig, en ontwikkelbaar, kneedbaar als een jonge man van haast 20 jaar,

nooit denkend ik heb de wijsheid wel in pacht, leer dus nog steeds en zeker van fouten die ik heb gemaakt, en nog.

Ik word ook niet opstandig als ik gekneed word, maar probeer er van te leren, of laat het even bezinken, soms duurt het een paar jaar voor dat ik er achter kom en valt het dubbeltje uiteindelijk, het kneden heeft dus wel degelijk zin gehad...….

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...