Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leatherman vs Victorinox


carismo

Aanbevolen berichten

Ik heb de laatste jaren aardig wat multitools(tang met tools in de handvaten) en saks (zwitserze zakmessen) in m'n handen gehad (ik restaureer en onderhoud deze als hobby) en gebruik deze bijna Dagelijks voor de kleinste klusjes.

En krijg de laatste tijd heel wat vragen over deze 2 merken qua vergelijkingen via verschillende kringen. daarom vond ik het nuttig om eens een paar q&a's te doen

Welke heeft de beste staalsoort?
Eerst en vooral ben ik niet iemand dat zich super gedetailleerd in staalsoorten verdiept, voor mij is het belangrijk dat ik deze makkelijk kan slijpen (zowel machinaal als onderhoudend onderweg)

beide merken scoren hier vrij hoog op echter als ik er 1 moet kiezen geef ik de voorkeur aan victorinox omdat deze naar mijn gevoel makkelijker manueel te onderhouden zijn. (en leatherman op de manier van plaatsing van het mes langs 1 kant moeilijker bereikbaar is met het toestel dat ik gebruik om te slijpen

Welk merk is het sterkste ?

Hier hangt het echt af van het gebruik.  Tools tot op de limiet misbruiken mag nooit de bedoeling zijn. Echter heb ik bij restauraties gezien dat de sommige onderdelen van Leatherman vaker afgebroken zijn dan bv bij de multitools van Victorinox die vaker verbogen zijn (wat toegang tot andere tools ook bemoeilijkt.  bij Saks heb ik ook al wat breuken gezien.

 

De scharnierpunten bij multitools zijn vaak iets dikkere moeren al dan niet met een bus (pivet) bij saks is dit gewoon een  bronzen of metalen pin van een 2 mm dik. 

bij multitools heb je demogelijkheid de tools vast of losser te draaien (opgepast bij losdraaien kan je bij Leatherman de zegel verbreken en kan het mogelijk zijn dat deze uit garantie valt)  bij saks heb je vaak die mogelijkheid niet en moet je indien de tools en de tussen platen uiteen/los komen te staan de scales voorzichtig verwijderen en eens tussen een schroefbank met houten latjes als bescherming zetten en toe persen (rubber hamertje kan ook).  het kan ook zijn dat de pinholtes  buitenplaten (metaal) helemaal uitgehold zijn, dan is het tijd voor een nieuwe sak of je kan van dezelfde grootte deze vervangen (bv van een goedkeope 2dehands met afgebroken tools als reserve onderdelen).

Als je deze laat vallen gaan multitools vaak er beter uitkomen dan de saks waarbij de kunststof scales veel makkelijker schade kunnen oplopen (en ook gevoeliger zijn voor krassen).

garantie: ik heb gemerkt en gehoord dat Victorinox vaak nieuwe modellen voorziet als men het niet kan repareren maar de tijd wel kan oplopen tot soms 6 maand,  bij Leatherman doen ze vaak geen reparaties en is het binnen de benelux vaak een gerefurbished (hersteld model)  herstellingen aan de tool zelf word zelden gedaan (tenzij je uitzonderlijk vraagt bij bv gravures op de scales)

Welke hebben de beste samenstelling van tools?

Beide merken hebben verschillende modellen beschikbaar met een waaier van verschillende tools, echter is de keuze bij victorinox  groter en bij de saks is het mits hadigheid zelfs mogelijk je eigen samenstelling te maken (bij Leatherman ook maar dan neem je afstand van de garantie) 

De meeste saks en multitools hebben bij elk merk een eigen 'signature' tools.  denk maar aan de combo van blikopener met de phillips(kruiskop) en de flessenopener met brede platte schroevendraaier bij vicorinox tegenover de   blik en flessenopener in 1 bij Leatherman met daarop een draadstripper. 

beide merken hebben een eigen accessoirelijn in bitjes  bij Leatherman kan je een extender verkrijgen waarbij ook de meer ganbare bitjes (bv van bosh) op kan gebruiken  bij Victorinox heb ik dit nog niet al te veel gezien. '(het kan misschien wel maar nog niet tegengekomen)  mits handigheid is een diy projectje altijd een optie.

Bij persoonlijk gebruik heb ik gemerkt dat een  saks iets gebruiksvriendelijker zijn in kleine ruimtes maar bij de multitools zetten deze zich vaak vast dmv een veiligheid (ook types zonder veiligheid)

de 3-4 laags Saks van victorinox hebben vaak  6 tools (klein mes, pincet, tandenstoker, priem, kurkentrekker en haak) en mogelijk nog extra uitbreidingen zoals balpen, mini schroevendraaier, uurwerk met opties,...- die Leatherman  niet heeft (met uitzondering van de priem op een 5-tal modellen) 

Hoe ziet jouw edc eruit betreft deze merken?

 

Ik was voornamelijk een SAK liefhebber (Macgyver had er waarschijnlijk iets mee te maken) tot ik een een 10 jaar geleden  Leatherman ontdekte en heb daardoor ook bijna alle modellen uitgetest en wisselde vaak af tussen een wave, charge en surge.  Echter de laatste jaren heb ik Victorinox terug leren waarderen en heb je bij dit merk (vooral 2dehands) meer tools qua waarde.  

Omdat ik het nog graag een deftige tang heb heb ik gedownsised van een de wave familie naar een skeletool met bithouder en dit samen met een sak waarvan ik ook afwissel met verschillende modellen (mountaineer, climber, huntsman, handyman, ranger, swisschamp, outrider,...) afhankelijk wat ik denk nodig te hebben.   De surge/wave zit wel nog in mijn wandel/werktas.

Wat als je echt moet kiezen...

 

Zonder twijfelen enkel een  iets uitgebreide SAK van Victorinox,  enkel en alleen omwille van het schaartje dat naar mijn gevoel vele male beter uitgewerkt is dan bij Leatherman (voor het onderhouden van de nagels)


Eigen ervaringen, aanvullingen of vragen altijd welkom...
 



 

 


 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast OBL-Rien
4 uur geleden, carismo zei:

Wat als je echt moet kiezen...

 

Zou je niet moeten doen imo.

Ik heb een klein zakmes van Victorinox. Met name voor het schaartje en het mes, de twee meest gebruikte delen. Voor mes gebruik wil ik m'n Leatherman niet 'vasthouden', dat gaat aangenamer met een kleiner ding.

Maar de Leatherman is voor zijn tang onmisbaar imo. Al gebruik ik de bits ook regelmatig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo 

Heb vroeger aardig wat Frankenstein Leatherman modellen gebouwd, en heb ook nog steeds een klein voorraadje onderdeeltjes voor Wave en Charge, denk schroefjes en ringetjes.

Standaard in de rugzak een Charge TTi en als reserve in de kast een Victorinox SwissTool X.

Ik vind de Charge gebruikersvriendelijker, maar qua bouwkwaliteit wint de SwissTool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
12 uur geleden, carismo zei:

 

kiezen is verliezen idd maar ik merk dat er bij een controle minder problemen gemaakt worden over een victorinox dan tegenover een Leatherman (vooral om de lock fuctie)

 

Ik heb nog nooit met controles te doen gehad, maar dit is interessant om te weten.

Ik dacht dat het mes van de leatherman kort genoeg is en de lock dus geen probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mis is dat de grip genoemd wordt. Een mes moet goed in de hand liggen en bij de multitools vind ik Leatherman duidelijk beter dan Victorinox.

Dat is wel iets dat je voor de koop even moet testen. Een multitool kan nog zo goed zijn, als het niet goed in de hand ligt, is het waardeloos.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-5-2020 om 11:51, Albis zei:

Wat ik mis is dat de grip genoemd wordt. Een mes moet goed in de hand liggen en bij de multitools vind ik Leatherman duidelijk beter dan Victorinox.

Dat is wel iets dat je voor de koop even moet testen. Een multitool kan nog zo goed zijn, als het niet goed in de hand ligt, is het waardeloos.


Goed punt.

 

Ergonomie is iets persoonlijk. 

Het tang-gebruik van de multitool bij  Leatherman is voor mij aangenamer bij de wave,  surge en de  1ste gen charge tti dan andere modellen alsook dan bij Victorinox swisstools

Maar voor het gebruik van het mes geef ik voorkeur aan de SAK (91mm en 111mm) van Victorinox (afhankelijk hoeveel lagen). 

Ook het gebruik van het schaartje, zaag en klein mesje werkt een sak veel aangenamer dan een blok extra gewicht zoals de multitools.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, OBL-Rien zei:

 

Ik heb nog nooit met controles te doen gehad, maar dit is interessant om te weten.

Ik dacht dat het mes van de leatherman kort genoeg is en de lock dus geen probleem?


Hangt beetje van de reden van 'dracht' af,   in druk toeristisch centrum of een probleemwijk is de kans op tolerantie kleiner... althans in België

Ook attitude en beleefdheid tegenover de ordediensten doet veel.  ook de context.   ik heb b minitools aan de sleutelhanger met ook andere survivalgadgets.. een kleine firesteel aan de Victorinox.   Lampje, pincet en firesteel in de zijzakjes van de Leatherman... 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Welke heeft de beste staalsoort?

De nieuwere leathermans, hoewel ik gek ben op victorinox kan ik niet zeggen dat het geweldig staal is. Goed ja, niet geweldig.

 

Welk merk is het sterkste ?

Gezien het feit dat beiden scharnierpunten hebben betekent het dat ze allebei relatief zwak zijn. Zowel een leatherman als een sak is een noodoplossing bij gebrek aan voor de taak ontworpen gereedschap.

 

Welke hebben de beste samenstelling van tools?

Hangt volledig af van je situatie.

 

Hoe ziet jouw edc eruit betreft deze merken?

Tot voor kort Victorinox swiss soldier knife (de zaag vond ik een grote + ten opzichte van het NL defensiemodel met verbandmesje). De kartels op het lemmet hebben me echter geregeld in de weg gezeten tijdens bushcraft en ik miste een schaartje dus heb ik tegenwoordig de Victorinox outrider als EDC. Daarbij oogt de outrider minder agressief omdat het niet eenhandig te openen is wat een groot voordeel is in deze tijd. (Tip, het zakmes met een musketon aan je sleutelbos hangen, is het niet "als wapen zijnde voorhanden".)

 

Wat als je echt moet kiezen...

Ik heb de luxe dat ik vrijwel alles kan kiezen wat ik wil (goede baan en lieve vrouw die mij de lifestyle gunt) en ik kies voor de Victorinox outrider als dagelijkse reddingsboei.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Victorinox Outrider is een mooie keuze, het is de grotere versie van de Huntsman zonder het kleine mes en de haak, maar wel met een mes dat blokkeert en een extra kleine kruiskop schroevendraaier.
Dit was ook het model dat in de beginjaren van Expeditie Robinson aan de deelnemers beschikbaar werd gesteld.


Ik heb zelf meer en meer de voorkeur gegeven voor de Victorinox Ranger (het is een Huntsman met een extra laag:  vijl vooraan,  kleine schroevendraaier en beitel op de achterkant) maar dan met een upgrade:  een mini schroevendraaier in de kurkentrekker, 2 naalden en een pen in de scales.  Als backup een wave in de rugzak met bitkit en in de auto een Victorinox rescue tool (glasbreker en glaszaag).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Vic al een tijdje en volg de nieuwe ontwikkelingen niet. Dus maar even gekeken naar de outrider, en inderdaad, dat lijkt me een hele goede keuze. Maar als ik mijn Vic moeten vervangen, dan zou ik toch twijfelen tussen de Outrider en de Workchamp.

.

.

.

.

.

Nee, toch niet, het zou de Workchamp worden..... ik ben een sucker voor "meer tools"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 27-5-2020 om 10:02, carismo zei:

Ik heb de laatste jaren aardig wat multitools (tang met tools in de handvaten) en saks (zwitserze zakmessen) in m'n handen gehad (ik restaureer en onderhoud deze als hobby) en gebruik deze bijna Dagelijks voor de kleinste klusjes.

Eigen ervaringen, aanvullingen of vragen altijd welkom...
 

Een prachtig mooi uitgewerkte topic beste @carismo,

 

Ik heb al tientallen jaren dagelijks mijn uitgebreide Victorien mes bij mij aan de riem, gebruik het uiteraard ook veel.

Het Lerenhoesje heb ik op geknapt, opnieuw met stukjes dekzeilen met vele vakjes gemaakt, het geheel voorzien van nieuwe klittenband.

Alles genaaid met slijtvaste visdraad vrijwel on zichtbaar na het poetsen met zwarte schoenpoets.

Ik heb nu donker getinte visdraad voor naaiwerk.

 

Ik had het eerst nog even met zwarte leerpoets moeten mooi maken, dat heb ik bij een ruitersport gekocht, toch een betere kwaliteit ten opzichte van schoenpoets.

Het merk is:

ARIAT BLACK POLISH 100ml

€5,50

Wordt veel in de paardensport gebruikt.

 

 

Enkele foto's.

222752981_Mes1.thumb.JPG.09ba8dbf073806602427858a0f902a6a.JPG192432783_Mes2.thumb.JPG.0fb7d5fc4c86f2397ca30be82a381215.JPG1318153656_Mes3.thumb.JPG.66e975a2cc38afdc3a127eb87d0ef375.JPG2085148036_Mes4.thumb.JPG.27b898c380863331718339ec901ea1f2.JPG1533908522_Mes5.thumb.JPG.c6e4788e8ccd438dece66832b65eca9f.JPG102117864_Mes6.thumb.JPG.786ba674dfd36b7ef924f16c812e2935.JPG655206846_Mes7.thumb.JPG.801a47568db511b111976a83b2d96cd3.JPG

 

 

Dit vind ik ook een mooie toevoeging van Victorinox om in het mes nog even een knopspeld toe te voegen in combinatie met de loep is het een uitstekende manier op een splinter uit je huid te verwijderen, en je kon nog veel meer dingen tegen komen waar je de combinatie goed voor kan gebruiken. 

Jullie kunnen zien dat de jaren lange werkjes met de mes niet ten koste is gegaan het ziet er nog als nieuw uit.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Victorinox 91mm

In 1897 , zes jaar nadat hij voor het eerst begon met het vervaardigen van het Soldier's-mes, haalde Karl Elsener zijn Officers 'Knife tevoorschijn . Dit model introduceerde de legendarische kurkentrekker, sommigen beschouwen het als het bepalende gereedschap van een Zwitsers zakmes, en het secundaire mes, in een nieuwe framemaat - 91 mm . Het model was de voorouder en het equivalent van de huidige Spartaan .
                                                                                                         1769227760_465x376_SwissChampTools.jpg.f75c52466098babe33add15a42c294dd.jpg

 


Deze officiersmessen zijn echter nooit uitgegeven aan legerofficieren of maakten deel uit van een militair contract, hoewel ze waren ontworpen om aantrekkelijk te zijn voor een officier met zijn kurkentrekker! Een officier zou met zijn eigen geld een mes kopen. Vreemd genoeg waren de Officers Knives echter het wezenlijke  Zwitserse zakmessen voor het grote publiek, zodra ze zich buiten het leger verspreidden. De 91 mm-messen bieden de meeste variatie in gereedschapsconfiguratie en worden gebruikt in industrieën van landbouw tot ruimteverkenning.

De messen hadden oorspronkelijk alleen modelnummers zoals 246fmaU   (- een vroege 'Champion '). Beschrijvende namen , zoals die in de onderstaande lijst, werden in ieder geval vanaf de jaren 1950 geïntroduceerd, hoewel ze niet voor alle markten en dealers gestandaardiseerd waren. Halverwege de jaren zeventig vond een volledige overgang naar de beschrijvende namen plaats en vond een nieuwe modelnummeringsconventie plaats .

Zoals te zien is in de onderstaande lijst: Er zijn veel, vele 91 mm-modellen geproduceerd - de meeste zijn niet langer beschikbaar.
Beschikbare modellen ( 2020 ) zijn gemarkeerd met een asterix (*) en zijn ook te zien in de sectie Stambomen en modelafbeeldingen hieronder.
Dit document geeft een overzicht van het huidige 91 mm-bereik (2019) en kan worden gedownload .
Het gedeelte met externe referenties hieronder bevat links naar 91 mm identificatie- en evolutiedocumenten.


Voor de tool om configuraties te modelleren - Controleer de laagtabellen en de individuele modelpagina's ( zie rechts en hieronder ), of de sectie Stambomen en modelafbeeldingen hieronder.

https://www.sakwiki.com/tiki-index.php?page=Victorinox+91mm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n mes had ik geërfd van mijn vader, hij wat terdege gebruikt, en had het ter reparatie aan geboden.

 

 Voorbeeld foto nieuwe  mes vader. 

2130593804_zakmeswenger.thumb.jpg.936941645b6fed5e3696bb6ad6e979eb.jpg

 

 

De fabriek had aan geboden hem te repareren of we konden een nieuwe krijgen, mijn vader zou hebben gezegt, laat een nieuwe komen dat hebben we gedaan, en heb er zeker geen spijt van.

 

485480985_VictorinoxEvolution23functies.thumb.jpg.c086bc9463d4af750a68bcbd318e9cc2.jpg

 

 

 

 

 

Want het schaartje heeft scherpe tandjes net als een kapper schaar.

De vijl ik super scherp, zowel de grove als de fijne.

Verder zit en een traploze moersleutel aan, waar je echt kracht mee kan zetten.

En nieuw is weer zo mooi, een hele aanwinst weer, ik ben gek op messen, haha en lampen.

Jammer dat er geen bolpennetje en knopspeld in het mes zit.

Maar als ik het een leren hoesje bij zou maken kan ik alles toevoegen.

Nu moet ik nog aan een mooi stevig stuk leer komen.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest glimlachen toen dit topic omhoog popte in m'n tijdlijn. 

 

Aangezien ik een vrouw ben kijkt men raar op als je praat over dit soort dingen. Maar mijn voordeel is: ik prop het -onderin- m'n handtas en niemand die klaagt wat je draagt 🤪🥰😂 

 

Ik heb een oud Victorinox multisetje van m'n vader gekregen toen ik jong was. Samen punten snijden aan stokken en leren blazen door pijpjes, kattapulten maken dat soort werk 😁 

 

Mijn hele leven gek gebleven op dat soort handige gadgets en inmiddels lijkt m'n handtas dan ook meer op Pandora's Box lol... je kan het zo gek niet verzinnen of ik tover het er uit.

Toen ik de mini's tools ondekte ging ik helemaal 'los' 😋 

 

Dat leren hoesje is idd handig, alleen ben ik overgestapt op leren portemonneetjes met rits. Van die kleintjes, niet vierkant maar wat boller, die proppen zo fijn vol hahaha

 

Ik zal eens zoeken welke noxen ik heb, die van mijn vader is niet zo luxe want hij wou dat gewicht niet. Hij liep àltijd met in 1 broekzak een appelmesje en nox in hoes, en in andere broekzak een volledig nagelschaartje en aansteker. Hij deed heel wat klusjes met die aansteker...en stinken ...lol... ahh sweet memories.

Ik heb later, toen ik veel ouder was, en in de prep-fase kwam een grotere nox gekocht, maar idd het gewicht is flink irritant èn bepaalde functies gebruik ik liever volledig of op mini formaat. Dus ben toen overgestapt op mini's verzamelen.

Ook vond ik het gebruik van 1 onderdeel en dan de rest ongebruikt tòch in je hand moeten houden erg vervelend. Ook gebruik je veel functies zelden tot nooit en ben dus overgestapt op losse mini's zodat het fijn in de hand ligt.

Voor slijpen gebruik ik geen grote machine dus weet geen voor of nadeel per merk.

 

Even foto's zoeken ... 

Deze had mijn vader en nu dus ik.

Ik kan me alleen die haak niet herinneren. Het vijltje en schaartje enz. wel. 

Screenshot_20210201-080845_Gallery.jpg

 

Ik wilde toen upgraden met een i.i.g. een zaagje. 

Inmiddels heb ik zo'n klein handzaagje met 2 ringen en een lange metalen draad er tussen.

Ik meen dat ik deze heb gekocht maar moet het controleren.. ha...zoveel modellen. 

Het veiltje was los veel handiger.

Screenshot_20210201-080028_DuckDuckGo.jpg

 

Inmiddels ben ook fan het merk Buck. Ligt fantastisch in de hand.

 

Even bij Leatherman gekeken.

De bewzer en karabijnhaak heb ik.

Op de 1 of andere manier vind ik dit geen aantrekkelijk merk qua vormgeving.

Van deze Wave zijn diverse knock off goedkopere varianten te koop . Die heb ik. 1 zilver kleurig en meerdere varianten met zwart anti-slip grip. 

Vooral op zeer warme èn koude dagen is dat fijner in het gebruik.

Zo heeft er 1 alleen maar kruiskoppen in de handvatjes en 1 alleen maar schroevendraaiers.

 

Screenshot_20210201-082318_DuckDuckGo.jpg

 

Dit idee. Dit is zo'n mini.

Helemaal uitvouwbaar waardoor fijn in gebruik en je kan flink kracht zetten ipv zo'n dikke multitool.

Screenshot_20210201-084510_DuckDuckGo.jpg

Screenshot_20210201-084751_DuckDuckGo.jpg

 

Maar ik houd maar op lol

Victorinox dus 🤗 

 

Edit: ik heb net in m'n tas gekeken op zoek naar mn tool. Maar àlle mini's zijn er uit verdwenen 🤨😡 

Vraag ik dus aan mijn man of hij ze gezien heeft.... euh .. ja... want-handig-enzo... liggen dus nu dus blijkbaar overal door het huis verspreid 🙄 

Lang leve de lockdown 😂

*gaatopstrooptocht*

*terugstopt

🤬

🥰🤣

Als ik um vind (ik hoop met hoesje 😯🙏) dan horen jullie welke ik heb ...*zucht*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Info_junky,

 

Kan je deze nog in uitgeklapte toestand in de topic plaatsen om een betere indruk te krijgen???

 

Ik laat nog wat mesjes zien. 

 

Mijn grootste, kostbaarste  uniekste mes heb ik op verzoek van mijn maatje vernietigt om dat we op de vlucht waren en onder moesten duiken in het buitenland, dan kan je beter niet zo'n mes bij je hebben bij een veldwachters controle.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...