Ga naar inhoud
GENEGEERD

preppen scandinavie


Joe

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben bezig om met mijn gezin na 1-2 jaar richting de Baltische Staten te verhuizen. 
Of we onafhankelijk gaan leven hangt ervan af hoe je dat zelf invult. We gaan wel kippen en waarschijnlijk geiten houden en we gaan trachten zelf voorzienend te leven maar we zullen ook nog wel een reguliere job moeten doen om wat centen te verdienen. We zouden ook nog 1 of 2 kleine huisjes willen verhuren om zo ook nog wat inkomsten te kunnen vergaren zonder dat we teveel inbreuk op de rust en schoonheid van de omgeving maken. 

We hebben vorige zomer een stuk grond gekocht in Letland in een landelijke regio op wandelafstand van de zee. 
Nu zijn we de toegangsweg en de elektrische aansluiting aan het laten goedkeuren en aanleggen. 
Het eerste plan voor een toegangsweg is reeds afgekeurd aangezien er een zeldzame plant op het tracé groeide dus hopelijk word de tweede route wel goed gekeurd. 

We hebben ook al plannen voor het huisje getekend en nu zijn we nog plannen voor een schuur en een kleiner huisje aan het maken. 
Normaal zouden we deze zomer naar daar willen gaan om de voorbereidingen voor de bouw van het kleine huisje en de schuur voor te bereiden maar heel de huidige Corona situatie maakt het er wat moeilijker op. 
 

Dus plannen genoeg, nu nog zien dat we het waar kunnen maken. We zijn door heel de huidige situatie al 8 weken op “vakantie” in onze BOL in onze zelfgebouwde chalet in de Ardennen geweest en onze motivatie is enkel maar toegenomen. Nu zijn we een week terug in ons huisje aan de randstad en we missen de natuur enorm.
 

 

 

E3416C07-A2B4-4E9C-8215-80370591BABD.jpeg

23857A9B-0920-4648-A7BF-318F0E5F6F6F.jpeg

0C7F4FCA-AA51-4A0B-93E7-B5CAD3300A4F.jpeg

25BB5B56-0F61-4AA0-965E-5534615447F8.png

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

Één vraag die -imo- een ieder zou moeten beantwoorden voordat men vertrekt is deze: wat gebeurt er met mij/mijn familie/kinderen/kleinkinderen wanneer de situatie in de wereld dramatisch verslechterd. Waar kan ik op support uit de omgeving rekenen, en waar zou de omgeving vijandig kunnen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, OBL-Rien zei:

Één vraag die -imo- een ieder zou moeten beantwoorden voordat men vertrekt is deze: wat gebeurt er met mij/mijn familie/kinderen/kleinkinderen wanneer de situatie in de wereld dramatisch verslechterd. Waar kan ik op support uit de omgeving rekenen, en waar zou de omgeving vijandig kunnen worden?

En die vraag moet je ook gewoon realistisch beantwoorden. Die paar mensen die van je plannen af weten en waar je veel van houd, de opties geven om naar je toe te kunnen komen (middels meerdere scenario's). En de rest als verloren beschouwen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joe het zal nog een 2 tot 4 jaar duren voor het grote woonhuis klaar zal geraken maar tegen dan is iedereen welkom om eens op vakantie te komen, in een klein huisje of met een yurt of hangtent. 
 

We zouden nu ook met ons gezin redelijk snel, na 1-2 jaar willen verhuizen zodat onze kinderen eerst nog enkele jaren naar de lagere school kunnen zodat ze geen achterstand in het middelbaar krijgen. Aangezien mijn vrouw van Letland afkomstig is spreken onze kinderen de taal al en zouden ze vrij vlot moeten kunnen integreren en haar familie is natuurlijk reeds daar. De mijne zal hier in België blijven dus dat zal wel wat wennen zijn maar aangezien ik niet zo een nauw contact met mijn familie heb zal dat wel los lopen. 
 

Als de situatie in de wereld er nog meer op achteruit gaat dan ben ik er 100% van overtuigd dat je daar beter af gaat zijn dan hier aangezien er tal van manieren zijn hoe je ginder zelf bedruipzaam kunt leven ten op zichtte van Nederland of België. Met hoe meer mensen je op een hoop zit hoe meer kans je op miserie hebt tegen dat er bv niet genoeg eten of drinkwater is. Deze morgen komt er in België in Overijse al op sommige plaatsen geen drinkwater meer uit de kraan door de droogte en de zomer is nog niet begonnen. 
 

Locale contacten gaan we daar uiteraard nog moeten opbouwen maar degene die we reeds hebben zijn zeer behulpzaam en met schoolgaande kinderen is het hopelijk ook gemakkelijk om nieuwe mensen te leren kennen. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat water word een probleem, en eerder snel dan laat. ik ben dan dus ook op zoek naar mensen die per direct plannen willen ondernemen. soort community opbouwen in the woods near the water. ik denk dat afwachten niet meer kan. dus laat je horen als je mijn idee snapt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
5 uur geleden, T.A.P. zei:

Als de situatie in de wereld er nog meer op achteruit gaat dan ben ik er 100% van overtuigd dat je daar beter af gaat zijn dan hier aangezien er tal van manieren zijn hoe je ginder zelf bedruipzaam kunt leven ten op zichtte van Nederland of België.

 

Dat zou maar zo kunnen.

Wel geef je hierin een bias aan: je bent libertariër -individualist- in geest. Jij zult je daar beter kunnen redden. Maar hoe gaat je omgeving reageren? Wat doen de letten als het hard op hard gaat? Zijn de letten ook individualistisch in natuur? Of willen ze dat iedereen dezelfde lijn trekt? Komen de letten ook op voor elkaar? En hoe zit dat voor buitenlanders?

Ik heb geen idee, maar het zijn vragen die imo even belangrijk zijn (of belangrijker) dan de vraag hoe goed jij je persoonlijk zult redden.

 

(PS: Je vrouw is van die omgeving, dus dat kan een verzachtende factor zijn, maar het kan ook een tegenovergestelde werking hebben. Rijke buitenlanders die hun vrouwen inpikken? Als je kinderen daar trouwen, dan zijn je kleinkinderen 3/4 lettisch, dat zal wel voldoende zijn. Maar jou en mogelijk ook je kinderen zullen nooit volledige letlanders zijn en dienovereenkomstig ook niet het volle vertrouwen kunnen winnen van de lokale bevolking. Al zal er waarschijnlijk geen -of slechts een klein- uiterlijk verschil zijn hetgeen natuurlijk weer positief is.)

 

Ik probeer niet om je van je plannen af te brengen, maar ik probeer wel een breeder perspectief te geven. Zeker ook voor mede lezers.

 

Opinie: Persoonlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat "there will be war". Wanneer weet ik niet, dat zal vooral afhangen van wanneer het economisch erg moeilijk wordt. De K-zwaai die onderweg is zal naar verwachting de economie sterken (en met wat geluk kan die K-zwaai wel eens 20 jaar of langer duren). Hetgeen dan tot een hernieuwde r-zwaai voert. En die r-zwaai zou wel eens in oorlog kunnen eindigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat water word een probleem, en eerder snel dan laat. ik ben dan dus ook op zoek naar mensen die per direct plannen willen ondernemen. soort community opbouwen in the woods near the water. ik denk dat afwachten niet meer kan. dus laat het me horen a

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OBL-RienDe letten zijn over het algemeen ook heel teruggetrokken en individualistisch. Ze hebben ook nog tot de jaren 90 onder Russische heerschappij geleefd, er zijn verschillende revoluties geweest tegen de Russen maar onder andere door de KGB en voorlopers zijn deze in de kiem gesmoord.

Iedereen die anti Russische uitspraken deed en die gemeld werd verdween voor 5-15 jaar naar Siberië  en nadien werden ze verplicht om informatie door te spelen wat de meeste uit angst ook deden, als je bv al 5 jaar in Siberië hebt gezeten omdat je een mopje op café vertelde en nadien gaan ze je broer of zus deporteren omdat jij niet genoeg info geeft dan is het best wel begrijpelijk dat je breekt. 
Nadat je als volk verscheidene generaties zo leeft en in bijna alle families is er wel wel een oom of opa of broer die gedeporteerd is geweest dan doet dat wel iets voor de algemene mentaliteit. 
 

Eens je echter als buitenstaander door de barrière heen breekt en je de mensen zelf echt leert kennen dan is het echter een zeer warm en behulpvaardig en aangenaam volk. Maar als je in de supermarkt komt en een babbeltje wilt slaan met de kassa bediende dan ga je echter een vreemde blik en nagenoeg geen reactie krijgen, idem als je een voorbijganger in het bos ofzo tegenkomt en deze gedag zegt zul je zelden een reactie krijgen of het zijn andere buitenlanders. 
 

In Letland zijn er ook een stuk meer vrouwen dan mannen, iets van een 17% meer dan de rest van Europa. Hierdoor is het redelijk normaal dat de Letse vrouwen met een buitenlander trouwen. Letland zelf is ook sinds ze bij Europa zitten redelijk hard aan het leeglopen echter nadat ze een aantal jaar in het buitenland hebben gezeten komen er meer en meer terug naar hun thuisland en dit word door de overheid middels subsidies etc ook aangemoedigd. 
 

Over het algemeen genomen hebben de letten ook geen probleem met Europeanen en zelfs ook Russen, nadat ze hun onafhankelijkheid terug hebben verkregen zijn er veel Russen in Letland blijven wonen en deze worden ook aanvaard. Echter hebben ze wel meer moeite met mensen met een andere huidskleur zoals wel meerdere Oostbloklanden en dat laten ze vaak ook duidelijk merken waardoor er ook zeer weinig zuiderlijke mensen wonen.   

 

Wij gaan ook naar een zeer landelijke regio, zelfs naar Letse normen. Hier kent ook iedereen elkaar en de personen die we daar reeds hebben leren kennen hebben ons zeer hartelijk onthaald en omdat we ook redelijk snel naar daar willen zal het voor onze kinderen wel meevallen, ze spreken de taal al en omdat ze nog jong genoeg zijn hebben ze nog tijd genoeg om zelf vrienden te maken en zo hebben ze hopelijk ook tegen hun pubertijd een eigen netwerkje en dan loopt dat allemaal wel los. Het zal voor mij waarschijnlijk nog het moeilijkste worden aangezien ik de taal het minste ken maar ik ben ook niet zo sociaal dus ik heb ook niet zo’n behoefte aan een grote groep mensen rond mij, beter 1 of 2 echte vrienden dan een hoop oppervlakkige kennissen. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-5-2020 om 17:14, Joe zei:

iemand down voor een orientatie tour in zweden? asap

 

Mijn tip: maak eerst eens wat betere plannen dan "een orientatie tour", want Zweden is groot, heel heel groot.

 

Wat zoek je precies, een plek waar je zelfvoorzienend kunt leven? Dan zijn de provincies Värmland en Dalarna goed betaalbaar en het zelfvoorzienend leven is te doen (maar met de winters hier zal het heel heel hard werken zijn).

Noordelijker dan Dalarna is totaal niet realistisch met zulke plannen, de winters zijn daar echt te lang en te koud (ik heb -42C meegemaakt in Rättvik en -38C in Mora, dat is echt niet grappig meer). In Värmland is 't koudste wat ik heb meegemaakt -35C, met de meeste winter-dagen niet kouder dan -20C.

 

Ook zal je toch echt een baan of een winstgevend bedrijf (of een hele grote zak met geld) moeten hebben voordat je je hier in Zweden permanent mag vestigen en je een personnummer kunt aanvragen; dat personnr heb je echt nodig, anders kom je hier helemaal nergens en ben je ook niet verzekerd voor de zorg en kan je nergens abonnementen voor telefoon/tv/internet e.d. afsluiten. Ook je verblijfsrecht vervalt na een half jaar als je niet voor jezelf kunt zorgen en met het plan om zelfvoorzienend te gaan leven, kan ik je nu alvast vertellen dat je het zeer waarschijnlijk niet gaat redden om binnen een half jaar aan de eisen te voldoen.

 

Dus, zoek een omgeving uit en ga daar eerst eens (online) op jacht naar huizen (zie hemnet.se ) en ga daarna kijken of je daar in de buurt werk kunt vinden ( https://arbetsformedlingen.se/ ) of maak een realistisch plan om genoeg geld te verdienen om van te kunnen leven (nee, een B&B of camping zijn geen realistisch plan). Als dat een beetje gelukt is dan wordt het tijd om de auto te pakken en eens naar wat van de huisjes die je uitgezocht had te gaan kijken. Daarvoor ook nog de tip om te vragen of er al glasvezel (fiber) ligt, zo nee of er plannen zijn voor de aanleg, zo nee -> verder zoeken. Ook niet te ver van de doorgaande weg gaan wonen, 's winters moet je over 't algemeen je eigen weg sneeuwvrij maken en dat is al snel niet grappig meer zonder machines.

 

Verder is het een enorm mooi land wat natuur betreft, maar de bevolking is zo links als 't maar kan. En hoe goed je ook je best doet, je zult altijd een buitenlander blijven ?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • 4 maanden later...
Op 21-5-2020 om 08:25, T.A.P. zei:

Ik ben bezig om met mijn gezin na 1-2 jaar richting de Baltische Staten te verhuizen. 


Of we onafhankelijk gaan leven hangt ervan af hoe je dat zelf invult. We gaan wel kippen en waarschijnlijk geiten houden en we gaan trachten zelfvoorzienend te leven maar we zullen ook nog wel een reguliere job moeten doen om wat centen te verdienen. We zouden ook nog 1 of 2 kleine huisjes willen verhuren om zo ook nog wat inkomsten te kunnen vergaren zonder dat we teveel inbreuk op de rust en schoonheid van de omgeving maken. 

We hebben vorige zomer een stuk grond gekocht in Letland in een landelijke regio op wandelafstand van de zee. 
Nu zijn we de toegangsweg en de elektrische aansluiting aan het laten goedkeuren en aanleggen. 
Het eerste plan voor een toegangsweg is reeds afgekeurd aangezien er een zeldzame plant op het tracé groeide dus hopelijk word de tweede route wel goed gekeurd. 

We hebben ook al plannen voor het huisje getekend en nu zijn we nog plannen voor een schuur en een kleiner huisje aan het maken. 
Normaal zouden we deze zomer naar daar willen gaan om de voorbereidingen voor de bouw van het kleine huisje en de schuur voor te bereiden maar heel de huidige Corona situatie maakt het er wat moeilijker op. 
 

Dus plannen genoeg, nu nog zien dat we het waar kunnen maken. We zijn door heel de huidige situatie al 8 weken op “vakantie” in onze BOL in onze zelfgebouwde chalet in de Ardennen geweest en onze motivatie is enkel maar toegenomen. Nu zijn we een week terug in ons huisje aan de randstad en we missen de natuur enorm.
 

 

Dag beste @T.A.P.,

Hoe staat het nu met jullie plannen heeft de covit-19 gedoe jullie plannen behoorlijk tegen gewerkt, of hebben jullie toch nog vorderingen kunnen maken???

Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen.

Mhg,

@JJ&A

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A

 

De bouw van het huis is tijdelijk wat uitgesteld geworden maar heel het covid gedoe heeft ons enkel maar gemotiveerd in onze plannen. 

We hebben namelijk een oude boerderij gekocht op een 20 km bij de andere grond vandaan. Ik ben momenteel mijn zaak in België aan het stopzetten en ons huis in België is ook verkocht(de compromis is getekend en in juli word de akte verleden).
Ik ben nu al in Letland voorbereidende werken aan het uitvoeren en in juni verhuis ik definitief naar hier. 
Het huis moet wel compleet gerenoveerd worden dus ik weet al wat te doen voor het komende jaar. 

 

Mvg T.A.P. 
 

 

53EF1794-8CEB-4374-88B1-B640AE207981.jpeg

0D4DCAE3-B31F-463C-8830-A9AF382E74CE.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onderneming, mijn maatje en ik wensen jullie heel veel geluk wijsheid en inzicht toe.

 

Is het ook handig en mogelijk gebruik te maken van aardwarmte en een bron slaan voor drinkwater, het mooiste zou zijn om dat in het huis te laten doen, omdat je toch alles gaat renoveren.

Het voordeel zou kunnen zijn dat het dan vorst vrij kan zijn omdat het huis en grond dan niet bevriezen, dat is even een idee van mij, misschien geheel niet te verwekelijken.

En heb je ook wat aan aan het idee om de buur aan de buiten kant te isoleren en nog een muur rondom te metselen, misschien scheelt dat aardig wat warmte verlies, en vloer verwarming is misschien ook een handige optie in combinatie met aardwarmte.

 

Als je ook mag jagen is en er zijn herten in de omgeving die kan je ook trekken met het verbouwen van aardperen, daar zijn ze gek, op die graven ze winters ook op om ze te eten.

 

 

Leven er ook beren en wolven in de omgeving.

O ik heb het zelf al opgezocht:

Letland heeft net als de andere Baltische staten veel grote zoogdieren op haar grondgebied zoals herten, wilde zwijnen, wolven, marters, elanden, lynxen, en bruine beren. Veel van deze dieren komen, vergeleken met andere Europese landen, nog in groten getale voor in Letland.

Plak dit in Google: Planten en dieren in Letland - Letland vakantieland

 

Ik hoop dat je ons veel blijft vertellen hoe alles gaat, en de verdere plannen.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @JJ&A

 

Aangezien we een bestaand huis zijn aan het renoveren is een waterpomp binnen plaatsen geen optie. Deze gaat buiten geplaatst worden, zolang de leidingen diep genoeg zitten is bevriezen geen probleem. 
 

De verwarming zal eventueel met pellets, natuurlijk hout of diesel gebeuren. Gas is prijzig en er is maar 1 firma die het monopolie hierop heeft in onze regio. Een warmtepomp zal het niet worden, ik ben zelf koeltechnieker dus ik mag ze zelf plaatsen maar ze zijn duur in aankoop en na 15-20 jaar zijn ze voor de vuilbak en mag je heel het systeem weer vervangen. Tov de andere systemen kun je de radiatoren recupereren en moet je enkel de boiler of brander vervangen wat op 30-40 jaar toch een stuk goedkoper uitkomt.  
 

Het huis zelf is volledig van hout gemaakt en desondanks dat het een 100 tal jaar oud is is de isolatie top. Als we de stenen kachels 1-2uur per dag aansteken blijven de ruimtes 24u aangenaam warm, soms zelfs wat te warm zelfs met de enkele beglazing die nu aanwezig is. 
 

De vloeren en beglazing gaan uiteraard nog verder verbeterd en geïsoleerd worden met hoogrendement driedubbele beglazing en geëxpandeerde kleikorrels zodat de muizen minder nestjes kunnen maken dan in Pur of Rockwool. 
 

De reetjes lopen hier dagelijks door onze tuin dus er zal er af en toe wel eens eentje in de soeppot verdwijnen zeker als ze teveel aan onze groentjes in de moestuin snoepen. Bruine beren zijn meer in het noorden tegen Estland maar de overige zitten allemaal in de bossen naast ons huisje. 
 

Mvg T.A.P. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...