Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jullie favoriete batterijen?


lumenmonster

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

18650 batterijen, al m'n zaklampen en powerbanks werken op deze batterijen. Gaan lang mee, leveren veel stroom en zijn(zolang je een stroombron hebt) relatief snel op te laden.

En een setje van 12 Duracell AA batterijen in de 60L rugzak van de baas voor m'n snelrichtmiddel op de colt en m'n hoofdlampje

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

Eneloop Ni-MH

 

AA en AAA

 

Zijn accu's, maar je kunt ze opladen en in de kast leggen, per jaar verliezen ze max 20% aan lading, dus elk jaar even optoppen.

Gaan niet lekken.

Ik gebruik ze nu al jaren, alles met elkaar ca 30-40 stuks, en zelfs als ze jaren in een (niet gebruikt) apparaat zitten zullen ze nog voldoende energie hebben om 'even' te werken.

O, en zei ik al dat ze niet gaan lekken? ? 

 

NIET in de winkel kopen (veel te duur), maar bij sites als nkon.nl ed.

 

Koop gelijk een paar 'adapters' bij voor het geval je een C resp D cell nodig bent. (Daar stop je 1 of 2 AA batterijen in en je kunt ze dan gebruiken als C resp D cell).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eneloops of Fujitsu's met Low Self Discharge (LSD's). Ik gebruik voornamelijk de aaa/aa versies. Heb er zo'n 60 aaa's en 80 aa's. Ideaal zoals @OBL-Rien al aangeeft; ze lekken niet.

Ik gebruik ze al jaren en voor echt alles waar ik dit type in kan gebruiken. Ik laad ze met het wisselen van zomer- naar wintertijd allemaal een keer op (welke in opslag/voorraad liggen). Eens in de 2 jaar een complete ontlading voor de batterijen die ik niet gebruik. Met deze hoeveelheid ben ik overigens meer dan een week bezig alles op te laden met 2x 12slots laders....?

Verder nog een zwik 18650 batterijen van hoofdzakelijke Nitecore. Deze laad ik om de 6mnd tot max 75% en worden hoofdzakelijk ingezet in highpower zaklampen...

oja en een forse hoeveelheid adapters voor verschillende batterij types... nkon.nl is de plek voor redelijk goede prijzen en service

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Goed om te weten dat er genoeg kennis is omtrent batterijen. Eneloops/Fujitsu's zijn idd de beste batterijen met een lage ontlading. Alhoewel ik een aantal Alkaline batterijen heb liggen (voornamelijk om te testen en voor bijvoorbeeld een klok) voor de rest vertrouw ik die dingen niet voor de lange termijn. 

 

Ik heb wel eens een emergency kit gehad in het verleden met daarin een setje Alkaline batterijen van Kodak, en die waren gewoon gaan lekken in de verpakking. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben langzaam aan aan het overstappen op LiFePo4 accu's, de eerste accubank van 12V 270Ah is klaar, er volgt nog een grote 24V bank van 500Ah en daar moet de hele huishouding op draaien. Het opladen gebeurt met een aantal zonnepanelen en twee windmolens van ieder 400Watt.

Verder een zaklampje van Olight die ook op Lithium cellen werkt, gaan erg lang mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Ratman zei:

Ik ben langzaam aan aan het overstappen op LiFePo4 accu's, de eerste accubank van 12V 270Ah is klaar, er volgt nog een grote 24V bank van 500Ah

 

 

Zo, dat is wel een hele grote installatie.

Ik ben bezig met bouw 'backpack' LiFePO4 solar batterijen, LiFePO4 omdat die veiliger zijn vlak bij je lichaam maar toch veel energie kunnen opslaan.

In dit kastje zitten vb 2 st 32700 LiitoKala batterijen.

 

 

INSTA359.thumb.jpg.bc1043ccc589b8b3def20b162837c96e.jpg

 

ter vergelijking met de bekende 18650

 

INSTA337.thumb.jpg.f1557e56f90097ad9d46228537d35317.jpg

aangepast door BoRRoZ
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
3 uur geleden, Ratman zei:

Ik ben langzaam aan aan het overstappen op LiFePo4 accu's, de eerste accubank van 12V 270Ah is klaar, er volgt nog een grote 24V bank van 500Ah

 

Interessant. Waarom heb je voor LiFePo4 gekozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...