Ga naar inhoud
GENEGEERD

wat zijn jullie verdedigings- technieken qua (tijdelijke) huisvesting?


Blonday072

Aanbevolen berichten

Stel er gebeurd een ramp en ik kan niet mijn woning blijven,  (afhankelijk van de situatie ga ik een bepaalde kant op).

Omdat ik niet het type ben wat snel een hut zal maken in het bos, zie ik mijzelf eerder een vakantiewoning, chalet of

boot kraken om te overleven/overnachten. Om mezelf te beschermen tegen andere mensen en het weer is het niet fijn als er spontaan

iemand naast je bed staat. 

 

Wat hebben jullie hierop bedacht? zou graag wat ander ideeën horen ?

 

Ik zat zelf te denken aan een vislijntje met belletjes of een deuralarm op batterijen.

 

*hoop dat dit topic hier goed staat.

 

Groetjes, Blonday
 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
2 minuten geleden, Hermanusb zei:

Ik kan moeiteloos in het bos vertoeven.

heb alles wat nodig is om te kunnen schuilen en slapen van tarps tot hangmatten.

 

Alleen denk ik dat er meer het bos in willen.

waarschijnlijk zou ik de grens over gaan.

Nl is te dicht bevolkt.

 

Dat is wel fijn als je gewoon het bos in kan en met niemand wat te maken hoeft te hebben.?

Maar stel je woont in noord holland en je bereikt het buitenland niet in 1x en je moet wel even een tussenstop maken..

wat zou jij doen om jezelf en je spulletjes te verdedigen tijdens het slapen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal niet snel mijn huis verlaten (woon landelijk) maar verdedigen zal wel een item zijn. Nu denk ik dat mijn naaste buren ook mee zouden helpen in een dergelijke situatie. Dus dan kunnen we de smalle veldweg makkelijk in de gaten houden en indien nodig verdedigen. 

Ons huis zelf is omring door een stekelige haag en een poort, dus je bent niet 1,2,3 binnen en we hebben voldoende verdedigingsmiddelen. Het zal lastiger zijn de vee stapel te verdedigen, maar dan zullen we inhuiselijke stallen moeten maken voor de nacht. 

Mochten we wel ons huis moeten verlaten, weet ik enkele locaties in de regio die basisvoorzieningen hebben en makkelijk te verdedigen zijn. Maar dan nog, moet de situatie er wel naar zijn dat we er terrecht kunnen. Logischer is het om naar mijn zus te gaan. Zij woont ook landelijk en op een klein veldweggetje. Maar dan zit ik wel in dezelfde regio (half uur rijden), dus als het gevaar hier dreigt, zal dat bij haar hetzelfde zijn en is dus niet te zeggen dat dat een veilige locatie is. 

Mochten we echt verder weg moeten is het improvisieren en daar heb ik nog niet echt een plan voor. Misschien wel wildcamperen, daar hebben we wel de voorzieningen voor. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Blonday072 zei:

 

Ik zat zelf te denken aan een vislijntje met belletjes of een deuralarm op batterijen.

 

Ja, handig. Maar dan gaan je belletjes rinkelen of je alarm gaat af : EN DAN ?

Dan weet jij dat er" iemand anders " is en die " iemand anders " weet ook dat er "iemand " is...

Wat doe je dan , wat zou je dan kunnen doen ?

Vluchten kan niet meer,je komt de slaapkamer niet meer uit zonder de " iemand anders " tegen het lijf te lopen...oeps...

Misschien toch niet zo'n handig idee om in een huisje in een bed te kruipen.

Hoe kom je hier uit?

groet,mevr.Grijpstra

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, Blonday072 zei:

 

Omdat ik niet het type ben wat snel een hut zal maken in het bos, zie ik mijzelf eerder een vakantiewoning, chalet of

boot kraken om te overleven/overnachten. Om mezelf te beschermen tegen andere mensen en het weer is het niet fijn als er spontaan

iemand naast je bed staat. 


 

 

Dan zou ik nu wat centen opzij leggen om een boot, tent of op een afgelegen locatie een chalet te kunnen kopen. 
Als er een SHTF situatie is en de eigenaar van je gekraakte plek komt thuis dan denk ik niet dat je bepaald koffie bij je ontbijt gaat aangeboden krijgen. 
 

En voor het verdedigen lijkt me een gedegen en geoefende kennis van een vechtsport zoals bv Krav Maga best wel de moeite. Echter blijft uiteraard de volgende uitspraak ook van tel “Don’t bring a knife to a gunfight”

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wapens heb ik wel en indien de situatie daarom vraagt zal ik ze ook gebruiken.

maar dan moet het wel zo ongeveer oorlog zijn.

wel zou ik zo lang mogelijk proberen thuis te blijven omdat ik hier in elk geval veel voedsel heb.

 

Maar dit soort situaties komen nooit uit de lucht vallen er zit altijd wel een voor traject van politieke instabiliteit voor.

en in die periode kun je zelf je maatregelen nemen.

 

net als met de corona, dit zagen we ook aankomen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blonday072 :

Zie nu dat ik vergeten ben erbij te zetten wat ik zelf qua verdediging zou doen.Dit was feitelijk wel je vraag .Sorry,niet goed gelezen!

 

Wel , als je vanwege een ramp niet meer in je huis kan blijven, dan zal dat waarschijnlijk voor velen in je woongebied gelden.

Je bent dan dus niet de enige die op zoek moet naar een plekje.

Dan zou ik proberen mij aan te sluiten bij een groepje anderen om gezamenlijk een schuilplaats te vinden : safety by numbers.

In mijn eentje zou ik zeker geen eigendom van anderen kraken,daarmee zet je jezelf in een gevaarlijke situatie: je verblijft dan altijd ergens illegaal.

Dat ben je natuurlijk toch altijd al zodra je je eigen huis moet verlaten.Dan is er geen plekje meer waar je enige aanspraak op kan maken , brrr.

 

Mijn verdedigingstactiek zou dus zijn safety by numbers en samenwerken en richten op zo goed en veilig mogelijk overleven.

groet,mevr.Grijpstra

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de verdedigingsmiddelen, want daar heb ik ook niet echt antwoord op gegeven. Ik denk dat het heel erg afhangt van de situatie. 

Iets wat jouw gealarmeerd, alarmeert de ander ook. Tenzij het iets is was lawaai maakt maar "normaal is". Denk aan iets wat opzij geschoven word omdat het in de weg staat, piept/kraakt of iets dergelijks. Maar wat wil je bereiken met de alarmering?

Een voorsprong om te kunnen maken dat je wegkomt?

Dat je tijd heb jezelf te verstoppen?

Zodat je je kunt klaar maken om te verdedigen? (maar weet je dan ook met hoeveel ze zijn?)

Ik denk dat een ieder voor zich situatie, zoals je deze ziet in films zijn erg extreem zijn en er moet echt iets heftigs gebeuren wil het zover komen. Bedenk ook dat als de situatie niet zo heftig is en jij ergens inbreekt jij strafbaar bent. Natuurlijk heb ik die situatie ook in mijn achterhoofd, maar daar ga ik me niet primair op focussen. 

Dus mijn conclusie is: wees flexibel en wees op de hoogte van voor en nadelen  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

HAED:

 

Hide: Zorg voor een goede verstop plaats.

Alarm: Zorg er voor dat je indringers tijdig opmerkt zodat je niet verrast kunt worden.

Escape: Zorg voor een ontsnapping route (liefst meerdere).

Defense: Zorg er voor dat je positie gemakkelijk te verdedigen is.

 

Hoe? wel dat hangt helemaal af van de situatie, daar kan ik geen zinnig antwoord op geven.

Speel vooral veel van dit soort situaties door in je hoofd, dan zul je in een noodsituatie toch een beetje voorbereid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb een tijdje een onderkomen gehad in een garagebox, uiteindelijk zit ik nu op een boot.

bij een SHTF ben ik binnen een kwartier op zee met mijn boot.

 

Verder heb ik tijdens mijn reizen regelmatig buiten geslapen, soms is het handig dat er nog wat sociale controle is.

Zo heb ik in Turkije in een hangmat geslapen bij een parkeerplaats langs de snelweg, daar was een winkel die 24u open was en bewaking.

andere keer op het strand, daar was ik wel helemaal alleen. In een gebedshuis of bij een bouwval in de woestijn.

Eigenlijk was ik nooit bang voor mensen met slechte bedoelingen maar wel voorzichtig, in de woestijn werd ik wel een keer gewekt door een vos die op zoek was naar voedsel.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk topic omdat er al snel zaken besproken kunnen worden die we hier niet bespreken....

 

Bij een behoorlijke SHTF zou ook ik idd niet snel van huis weg gaan. Wel is afgesproken met een klein groepje (vrienden met gezinnen) dat als de nood daar om vraagt, mijn huis het verzamelpunt is. Iedereen neemt zijn afgesproken voedsel/water/etc spul mee, als dit mogelijk is en wij geloven in eendracht maakt macht.

Mochten we moeten BUG-outen, dan is ons groepje best goed voorbereid en gaat de regel van de Cirkel in. Wij mannen zijn de buitenste, de vrouwen de middelste en de kinderen de binnenste. 

Dit vereist misschien enige uitleg, maar volgens mij heb ik dit 7 jaar geleden hier al eens gedaan en zo niet dan bewaren we dit voor een andere keer.

Bij een BUG out hebben wij een slaap wacht. De BUG out kan ter land, ter zee (middels binnenmeer) en via de lucht.

Zijn wij bereid middels elke mogelijkheid dit te doen? 

Als de SHTF hier om vraagt dan zeker....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Je bent nergens echt veilig, tenzij je een onderzeeboot hebt. Als je gaat slapen, duik je onder water. Met je periscoop kijk je of de kust veilig is en kom je weer boven water. Duur grapje, maar dan ben je wel veilig. Zie zo snel niet iemand een torpedo uit zijn rugzak halen om je tot zinken te brengen...

Luchtballon? Schieten ze zo neer.

Een grot met een stevige deur, tussenstops met veel valstrikken.

Ik blijf thuis iig, heb een aantal valstrikken. Bij de voordeur, als je het niet weet, breek je je benen. Bij de achterdeur kom je niet zonder geschreeuwd te hebben. Elke kamer heeft wel een mes. Vluchten oke, maar ik zal grijpen naar dat mes en me vesting verdedigen. Mijn gezondheid belet me van rennen, dus ten strijde zal ik!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Vantazzy zei:

Je bent nergens echt veilig, tenzij je een onderzeeboot hebt. Als je gaat slapen, duik je onder water. Met je periscoop kijk je of de kust veilig is en kom je weer boven water. Duur grapje, maar dan ben je wel veilig. Zie zo snel niet iemand een torpedo uit zijn rugzak halen om je tot zinken te brengen...

Heb je een onderzeeër? Nee? Mooie fantasie. Laten we realistisch blijven....

Quote

 


Luchtballon? Schieten ze zo neer.

Een grot met een stevige deur, tussenstops met veel valstrikken.

Ik blijf thuis iig, heb een aantal valstrikken. Bij de voordeur, als je het niet weet, breek je je benen. Bij de achterdeur kom je niet zonder geschreeuwd te hebben. Elke kamer heeft wel een mes. Vluchten oke, maar ik zal grijpen naar dat mes en me vesting verdedigen. Mijn gezondheid belet me van rennen, dus ten strijde zal ik!

Hide in plain aight. Verdiep je in stealth verplaatsing.

Bosstroken langs wegen worden vaak overzien, maar zijn tussen dorp en dorp (of stad) vaak ideale plaatsen om je te verplaatsen. Sterkte door een klein groepje hebben. Stel een slaapwacht in, dat is beter dan een lijntje met belletjes.

Zorg voor een plan die je nu al hebt, in 4 richtingen om te kunnen vluchten. Caches met noodzakelijke spullen verstopt in alle 4 richtingen kunnen je helpen, als je je snel hebt moeten verplaatsen zonder thuis Gear mee te hebben kunnen nemen.

Wees onzichtbaar. Val niet op tussen een groep mensen.

Survival is voor 90% mindset en 10% skills.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip die ik ergens heb gelezen is dat om de meeste indringers buiten te houden (en dat zijn de opportunisten) is door te zorgen dat je niet interessant bent. Dat wil zeggen dat de moeite kost om ergens te komen groter moet zijn dan wat er te halen valt. 

Als er iets uit ziet dat er weinig te halen is (en niet duidelijk te zien is dat er wat te halen valt ) en je kunt niet naar binnen of niet zonder aanzienlijke moeite/persoonlijk ongemak, dan zullen de meesten afhaken. Voor de rest moet je zorgen dat het gewoon ook echt lastig is. 

Dus zorg ervoor dat je BOL of BIL (of tijdelijke locatie) er niet interessant genoeg uit ziet en zorg voor zichtbare barrières (die niet uitstralen dat je iets te verbergen hebt) en onzichtbare. 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...