Ga naar inhoud
GENEGEERD

De betaalbare BOL ?


Kans

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Haha KS, dat komt goed!

 

Geldbejag heb ik niet op de agenda staan, preppen is volgens mij het tegenovergestelde.

Zo'n bol zou toch wel realiseerbaar moeten zijn.

Als ik over de jackpot beschik, dan wordt het toch echt Australie, maar ook dan is een gemeenschap ver in het voordeel.

Toch blijft het vinden/samenstellen van een goede groep een van de lastigste zaken.

En heel eerlijk zo'n patty no way, alhoewel als je die op een staak prikt schrikt dat potentieele plunderaars wel goed af:rolleyes:

Ik blijf er aan werken.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KS

Je ruik geld (of goudmunten beter gezegd) Terecht! Want je moet er vroeg bij zijn om een SHTF makelaar te worden.

 

Indien gewenst kan ik je een videolink plaatsen van iemand die je al reeds voor is geweest haha.

 

 

RedPill

Ja er zijn natuurlijk zeker in de VS allerlei slimmeriken...hier in Nederland ook al? Ben heel benieuwd....laat de link maar los. Goed punt trouwens container versus mudbricks. KS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kans. Ik denk dat je bij een shtf nog de meeste kans (sorry voor alle flauwe Kans spelletjes) maakt in je eigen woonplaats. Daar ken je het terrein en de mogelijkheden daarvan als geen ander en daar heb je het beste netwerk. Wel is een 'verwissel stelling' in je eigen woonplaats natuurlijk handig.lYV9C

 

Daar ben ik het 100% mee eens.

 

Ik blijf waar ik ben.

Ruim boven NAP.

 

Ik heb zelf een enorme kelder tot mijn beschikking en dat is denk is het meest waardevolle van mijn huis.

Als het koud is, is het in mijn kelder koel.

En als het warm is, is het nog steeds koel.

 

Enige probleem is licht maar ik ben wat aan het experimenteren met solatubes.

 

http://goo.gl/4JUed

 

Ik snap niet waarom die dingen zo duur moeten zijn, maar je heb wel een mooi daglicht in de kelder.

 

 

Wat is betaalbaar?

Als je de partner zo gek krijgt om je tuin uit te graven, hier een betonnen vloer te storten en met wat betonblokken omhoog een muurtje opzetten dan heb je relatief goedkoop een kelder

Wel even controleren hoe diep je kan graven voordat je onder NAP zit

 

http://www.ahn.nl/viewer

 

Onder het mom van extra opslagruimte voor haar schoenen krijg je ze misschien wel zo gek.:)

Voor de vrouwen onder de lezers word het dan een extra opslag voor bier.

 

images?q=tbn:ANd9GcTeV4-oloL0JfsBGf2QVx3RRwPdtkV_AU3Dy0QhQl9a3Bn0tRKc

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin

 

Solatubes vind ikzelf ook way too much overpriced. Een beetje doe het zelver zou ze in pricipe zelf kunnen maken als minder lichtopbrengst dan orginele geen ramp is.

 

Ooit PET bottle lights gezien? Word veel gebruikt in krotten in derde wereld landen. Voor een schuur of veehok zou het erg goed uitkomen aangezien je overdag gratis licht hebt maar helaas niet voor een kelder geschikt. Zelf zal ik wel veel PET bottle verlichting aan gebruiken voor bijgebouwtjes etc. Kost in principe niks (zolang er nog overal gratis PET flessen rondslingen en chloor haast niks kost.)

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

over dat bouwvergunningen verhaal,

het heeft geen fundering dus daar heb je geen vergunning voor nodig in veel gemeentes

en probeer het onder de noemer van paardenstalling/schuilstal (vooral bij de laatste ben je opzich eerlijk)

daar zitten lang niet zoveel eisen aan

wat je er voor de rest mee doet is niet belangrijk

ik weet meerdere schuilstallen waar mensen in kunnen overnachten met redelijk wat luxe

Link naar reactie
Delen op andere sites

over dat bouwvergunningen verhaal,

het heeft geen fundering dus daar heb je geen vergunning voor nodig in veel gemeentes

en probeer het onder de noemer van paardenstalling/schuilstal (vooral bij de laatste ben je opzich eerlijk)

daar zitten lang niet zoveel eisen aan

wat je er voor de rest mee doet is niet belangrijk

ik weet meerdere schuilstallen waar mensen in kunnen overnachten met redelijk wat luxe

 

Voor zover ik kan zien in Bijlage 2 van het Besluit omgevingsrecht mag men ZONDER omgevingsvergunning bouwen:

 

''2. een op de grond staand bouwwerk ten behoeve van recreatief nachtverblijf, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

 

a. niet hoger dan 5 m, en

b. de oppervlakte niet meer dan 70 m2;''

 

Recreatief nachtverblijf zou je een BOL in principe onder kunnen schuiven lijkt mij, mits je deze natuurlijk niet ingraaft(''op de grond staand''). Echter gelden de regels wat betreft de welstandsnota nog wel,je zult het dus wel een beetje 'normaal' moeten laten ogen dan denk ik. Een container in je tuin kwa aanzien zal niet direct in de smaak vallen denk ik maar indien je hier een muurtje omheen bouwt bv dan lijkt me dat geen probleem? Ook belangrijk is dat het niet de functie van de woning zelf mag overnemen, het mag niet je hoofdverblijf zijn (mja als SHTF plaatsvindt dan zijn regeltjes weg en maakt dat niet meer uit ik bedoel dan ook voordat SHTF ;))

 

 

Wat betreft de eerdere vraag over een boerenschuur vol stapelen met zeecontainers:

 

''8. een verandering van een bouwwerk, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

 

a. geen verandering van de draagconstructie,

b. geen verandering van de brandcompartimentering of beschermde subbrandcompartimentering,

c. geen uitbreiding van de bebouwde oppervlakte, en

d. geen uitbreiding van het bouwvolume.''

Tevens staat in het BOR zelf:

''1. In afwijking van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder e, onder 2°, van de wet is geen omgevingsvergunning vereist met betrekking tot veranderingen van de inrichting of van de werking daarvan die in overeenstemming zijn met de voor de inrichting verleende vergunning en de daaraan verbonden voorschriften.''

Als je voldoet aan de onder a t/m d genoemde eisen en je veranderd niet de functie waarvoor het gebouwd is dan is het toegestaan. Je zult denk ik dan een omgevingsvergunning moeten aanvragen om je boerenstal/schuur te mogen gebruiken als 'opslagplaats' als deze voor agrarisch gebruik staat geregisteerd of als de functie recreatiefverblijf/opslag niet wordt genoemd in het bestemmingsplan.

 

Voor de mensen die wellicht interesse hebben in het installeren van zonnepanelen hier nog een stukje. Dit kan tevens ZONDER omgevingsvergunning mits je voldoet aan de volgende eisen:

 

6. een collector voor warmteopwekking of een paneel voor elektriciteitsopwekking op een dak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

 

a. indien op een schuin dak:

1°. binnen het dakvlak,

2°. in of direct op het dakvlak, en

3°. hellingshoek gelijk aan hellingshoek dakvlak,

 

b. indien op een plat dak: afstand tot de zijkanten van het dak ten minste gelijk aan hoogte collector of paneel, en

c. indien de collector of het paneel niet één geheel vormt met de installatie voor het opslaan van het water of het omzetten van de opgewekte elektriciteit: die installatie aan de binnenzijde van een bouwwerk is geplaatst;

 

Al deze info kan je zelf checken in Bijlage 2 van de BOR :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
@kans

 

Zee containers zijn duurzaam, relatief goed en je kan je creativiteit er helemaal op los laten. Hier een kleim voorbeeld met 100+ reacties. http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=156449

 

Wij (mijn medepreppers en ik) hebben veeel gepraat en vergarderd maar zijn stukgelopen op het feit dat we uitgerekend meer dan 50stuks zouden moeten aanschaffen en verschepen (leeg dus helemaal duur) naar de BOL in het buitenland.

 

Tevens willen wij nog voordeliger uit zijn qwa 'muren en dak' aangezien we als groep unaniem gekozen hebben om

het allergrootste deel van het geld te investeren in andere dingen (lees: zonneenergie, water, eten, landbouw apparaten, beveiliging/verdediging etc etc). Daarom willen wij gebruik maken van de 'gratis' aarde en bekijken we nu de mogelijkheden van earthbag en/of mudbricks.

 

Er staan wereldwijd nog zeer veel mudbrick gebouwen die al vele eeuwen oud zijn en waarschijnlijk nog eeuwen zullen blijven staan dus het is een bewezen 'teckniek' wat duurzaamheid betreft en dan hebben we nog niet eens over 'moderne' mudbricks die gemixt zijn met cement.

 

Al met al zijn zee containers zeer geschikt om een BOL mee te maken maar de kosten die we tussen neus en lippen opnoemde liet onze moed aardig in de schoenen zakken aangezien 50 stuks ons meer dan een ton zouden kosten. Een zee container BOL zoals boven in de link hou ik wel nog in mijn achterhoofd als eventuele 2de geheime BOL.

 

 

 

 

 

RedPill

 

Lieve mensen velen van ons hebben het over kopen... wat dacht u van huren op een goede locatie.

Graag zou ik u alles vertellen over mijn BOL , maar dat lijkt me geen goed idee.

Wel kan ik u vertellen dat er genoeg BOLs zijn buiten de stad, bv (dubbele 20Ft containers gelast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kans

 

Zee containers zijn duurzaam, relatief goed en je kan je creativiteit er helemaal op los laten. Hier een kleim voorbeeld met 100+ reacties. http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=156449

 

Wij (mijn medepreppers en ik) hebben veeel gepraat en vergarderd maar zijn stukgelopen op het feit dat we uitgerekend meer dan 50stuks zouden moeten aanschaffen en verschepen (leeg dus helemaal duur) naar de BOL in het buitenland.

 

Tevens willen wij nog voordeliger uit zijn qwa 'muren en dak' aangezien we als groep unaniem gekozen hebben om

het allergrootste deel van het geld te investeren in andere dingen (lees: zonneenergie, water, eten, landbouw apparaten, beveiliging/verdediging etc etc). Daarom willen wij gebruik maken van de 'gratis' aarde en bekijken we nu de mogelijkheden van earthbag en/of mudbricks.

 

Er staan wereldwijd nog zeer veel mudbrick gebouwen die al vele eeuwen oud zijn en waarschijnlijk nog eeuwen zullen blijven staan dus het is een bewezen 'teckniek' wat duurzaamheid betreft en dan hebben we nog niet eens over 'moderne' mudbricks die gemixt zijn met cement.

 

Al met al zijn zee containers zeer geschikt om een BOL mee te maken maar de kosten die we tussen neus en lippen opnoemde liet onze moed aardig in de schoenen zakken aangezien 50 stuks ons meer dan een ton zouden kosten. Een zee container BOL zoals boven in de link hou ik wel nog in mijn achterhoofd als eventuele 2de geheime BOL.

 

 

 

 

 

RedPill

 

Ik heb er in NL 1 gekocht en die over 800 km laten verschepen. Container + vervoer 2.200 euro.

Was wel ff zoeken maar ik moest snel een veilige schuur hebben (de stenen stuur staat nog in de bouw en dat gaat nog jaren duren) voor mijn minitractor, generator ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt hier veel over gepraat over zeecontainers. Ik zag in dit draadje nog geen referentie naar het zeecontainer fort in de eerste aflevering van seizoen 1 van doomsday preppers. Hier wat foto's.

 

fort.jpg.88cd2d3d524c60bff7a1424e80f2d17f.jpg

Knipsel.jpg.93cf97785ce33a3755a292556545afb4.jpg

1021723219.jpg.d6099b2a0f05553615ee9bb5cbf9c1a5.jpg

 

haha geweldig dat google maps daar gaat je opsec.

maar over een bol gesproken.. zou bijf een oude ww2 bunker een optie voor mensen hier zijn?

tuurlijk veel mensen weten ze te vinden maar zonder zwaar gereedschap kom je niet snel binnen.

ps. dit is niet mijn plan maar heb er wel over na zitten denken.

de reden dat ik het niet doe is 1 ik heb het geld niet om een lapgrond te kopen met zn bunken en 2 hier in de buurt zijn ze dichtgemetseld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach als ik zo de grond bekijk zou het best wel een honderden km's in de omtrek compleet verlaten kunnen zijn.

Dan mag tich iedereen het weten? Zie er maar te komen en dan nog het lef te hebben om binnen bereik van zo'n .50 te komen die ze daar vast een paar hebben, Amerikanen kennende....

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb complete bouwplannen klaarliggen voor een volledig ondergronds containerhuis.

Maar wat wellicht nog interessanter is voor menig prepper; je kunt ze al kopen vanaf 100 - 300 euro! (veilingsites als troostwijk auctions e.d.)

 

Als ik de ruimte had gehad, had ik deze zeker al gekocht! Dat is dan ook direct mijn volgende issue;

 

Ik snap niet helemaal goed wat je met een BOL op grote afstand moet... (Ik moest me eerst even inlezen wat iedereen toch bedoelde met BOL,BOV,BOP etc... maar goed... ik weet het nu. :))

 

Mijn eerste keuze zou zijn een groot bos hier in de buurt en mezelf of eventueel een groep daar vestigen. Dit kun je in het geheim redelijk voorbereiden, maar om nou snachts stiekem even een 6tal containers onder de grond te douwen, heb ik ook nog geen oplossing voor gevonden :)

Ik heb niet het geld om een stuk land te kopen waar ik dit zou kunnen doen. een BOL bij vrienden, kennissen of familie is ook geen optie. want in nood ben je die spullen gewoon kwijt.

 

Wat ik me aan het bedenken ben is om in het bos een aantal kisten te verbergen waarin ik mijn uitrusting en voorraden onder breng. Deze locatie is binnen een uur wandelend te bereiken en als je daar dan eenmaal bent, kun je gaan beginnen met het opbouwen van jouw fort/vesting.

Je zou dat ook al kunnen voorbereiden door wat voorwerk te doen. maar dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat je niet wordt ontdekt.

 

Om even terug te vallen op de containers, hier kleven natuurlijk ook wel een hoop andere nadelen aan. Denk aan isolatie, gevoelig voor roest, vochtig en zeker ondergronds! en natuurlijk het formaat. Hier in Nederland delen we een kluitje aarde met heel veel medelanders en om dan een stukje te vinden waar je jezelf voorlopig veilig acht zal een zware opgave worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Een container ingraven in je eigen tuin lijkt mij wel handig als een stukje veiligheid en/of opslagplaats.

Maar wat ik me afvraag is of het wel toegestaan is om een container in de grond te plaatsen.

Ik heb een koopwoning dus neem aan dat ik zelf moet weten wat ik in mijn tuin doe maar kan me ook voorstellen dat je maar een bepaalde diepte mag graven of dat je dat eerst aan moet vragen.

Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb complete bouwplannen klaarliggen voor een volledig ondergronds containerhuis.

Maar wat wellicht nog interessanter is voor menig prepper; je kunt ze al kopen vanaf 100 - 300 euro! (veilingsites als troostwijk auctions e.d.)

 

Als ik de ruimte had gehad, had ik deze zeker al gekocht! Dat is dan ook direct mijn volgende issue;

 

Ik snap niet helemaal goed wat je met een BOL op grote afstand moet... (Ik moest me eerst even inlezen wat iedereen toch bedoelde met BOL,BOV,BOP etc... maar goed... ik weet het nu. :))

 

Mijn eerste keuze zou zijn een groot bos hier in de buurt en mezelf of eventueel een groep daar vestigen. Dit kun je in het geheim redelijk voorbereiden, maar om nou snachts stiekem even een 6tal containers onder de grond te douwen, heb ik ook nog geen oplossing voor gevonden :)

Ik heb niet het geld om een stuk land te kopen waar ik dit zou kunnen doen. een BOL bij vrienden, kennissen of familie is ook geen optie. want in nood ben je die spullen gewoon kwijt.

 

Wat ik me aan het bedenken ben is om in het bos een aantal kisten te verbergen waarin ik mijn uitrusting en voorraden onder breng. Deze locatie is binnen een uur wandelend te bereiken en als je daar dan eenmaal bent, kun je gaan beginnen met het opbouwen van jouw fort/vesting.

Je zou dat ook al kunnen voorbereiden door wat voorwerk te doen. maar dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat je niet wordt ontdekt.

 

Om even terug te vallen op de containers, hier kleven natuurlijk ook wel een hoop andere nadelen aan. Denk aan isolatie, gevoelig voor roest, vochtig en zeker ondergronds! en natuurlijk het formaat. Hier in Nederland delen we een kluitje aarde met heel veel medelanders en om dan een stukje te vinden waar je jezelf voorlopig veilig acht zal een zware opgave worden.

 

waarom een bol op afstand : Wel omdat niet iedereen prept voor zelfde redenen !!! sommige preppen voor super vulkanen onder wadden zee en in de buurt van bonn of ze preppen voor nucliaire ramp in centrale of bom of water overlast , overstromingen en Pollare shift enz....

misschien allemaal ver gezocht maar ik zou me graag preppen voor zoveel mogelijke shtf 's dus Nederland en België vallen af duitsland en frankrijk ook ( grootste gebieden toch )

volgend probleem op je bol geraken tijdens shtf !!!!

 

mijn criteria zijn minstens op 250m boven nap , uit de buurt van vulkanisch gebied ( zoals centraal massief in Frankrijk )en kerncentrale's , grote steden en terroristische doelwitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me aan het bedenken ben is om in het bos een aantal kisten te verbergen waarin ik mijn uitrusting en voorraden onder breng. Deze locatie is binnen een uur wandelend te bereiken en als je daar dan eenmaal bent, kun je gaan beginnen met het opbouwen van jouw fort/vesting.

Je zou dat ook al kunnen voorbereiden door wat voorwerk te doen. maar dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat je niet wordt ontdekt.

 

Ik kwam laatst in het bos een vader met schep, en dochter met metaaldetector tegen. Lijkt me een leuke hobby en ook leuk om met kinderen te doen. Pas dus wel op dat je spullen niet met een detector makkelijk te vinden zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk dit topic,ik had al s iets over containerhomes geplaatst.Wij hebben op t moment 5 containers in Spanje staan op t grondstuk.Twee naast elkaar en twee daar bovenop.De 5e doet dienst als opslag.het las werk en de doorgangen zijn al voor elkaar.volgende maand gaan we en dan moet er aan de afwerking van binnen gewerkt worden.Ik weet niet hoe t hier met de vergunningen zit.Maar in Spanje is geen bouwvergunning nodig daar ze t daar als caravan of chalet zien.Wij hadden alleen n probleem dat we r 2 op elkaar wilde.Wat eigenlijk niet kon.Dankzij de corrupte spaanse burocratie en 500 euro is alles toch goed gekomen en staat alles zoals we wilden.De prijs van die container viel ook mee.Die waren 1000 euro pst.vervoer zaten we niet mee omdat ik ze daar gekocht heb.Mochten er mensen zijn die aan zoiets denken kan ik alleen maar de tip geven koop je container in t land waar je je BOL hebben wil.En verder gewoon doen!.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...