Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gedroogde voedsel opslaan


Red

Aanbevolen berichten

Ik wil voedsel gaan drogen. Nu ben ik benieuwd hoe ik het gedroogde voedsel kan opslaan. Veel mensen vacumeren (in plastik). En hoewel dat een mooie methode is, ben ik ook zelf van methodes die ik kan voorzetten als elektriciteit niet vanzelfsprekend is.

Ergens zag ik iemand gedroogd fruit wecken. Is dat een goede methode? kan dat zonder problemen? (het is droog en dan ga je het weer verhitten) Het was geen prepper, dus zal wel niet bezig zijn geweest met de lange termijn opslag. 

 

Of zijn er nog andere handige methoden voor het lang opslaan van gedroogd voedsel? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoe wil je gaan drogen? Als je het met een voedseldroger gaat doen, kun je net zo goed met een vacumeer apparaat gaan vacumeren.

Er zijn ook andere vacumeer systemen, bakjes die je met een handpompje vacuum trekt. Bijvoorbeeld Vacu-vin. Is niet goedkoop.

 

Ik heb verder geen verstand van wecken, maar waarom zou je eerst gaan drogen en daarna wecken?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst drogen en daarna wecken lijkt mij idd niet logisch.

Kan dat eigenlijk wel , wecken zonder vloeistof in de pot?

Op youtube demo-filmpjes over drogen zie je wel vaak de gedroogde spullen bewaard worden in glazen weckpotten.

Vacumeren gaat ook wel goed .

 

Zelf droog ik regelmatig zaken als prei,paprika en soepgroenten ,maar dat is slechts voor korte bewaartermijn,zeg max 8-10 weken.

Daarna gaan de smaak en kleur vaak toch wat achteruit.

Bewaren doe ik in papieren boterham zakjes en dan in een goed afsluitende plastic box.

Aan het papieren zakje voel je direct of alles nog goed droog is .

Regelmatig controleren,zonodig weer even uitspreiden en nadrogen.

Drogen doe ik gewoon aan de lucht , uitgespreid op een doek op een rooster op mijn was(droog!)rek en afgedekt met keukenpapier en dat gaat uitstekend.

Mijn zolder ruikt regelmatig heerlijk naar prei en allerlei.

 

Andere bewaarmethoden dan glazen pot of vacumeren  zou ik zo gauw ook niet weten.

Hoe zou men dat vroeger hebben gedaan , toen werd er vast ook wel veel gedroogd. Linnen/katoenen zakjes of aardewerk potten misschien?

Groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen voorstander van vacumeren in plastic.  Het "wecken" deed de betreffende persoon puur voor het warm maken van de pot en niet echt het gedroogde voedsel wecken. 

 

Na even Google lees ik dat gedroogd voedsel niet perse gevacumeerd hoeft te worden,  wel vochtvrij. Dus in weckpotten met een vochtvreter en/Oof zuurstofvreter is goed genoeg.  Wel dat je veel donker moet opslaan ivm verbleken  en verlies van voedingswaarde.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar over het "wecken" van gedroogd voedsel. 

Ik lees net weer van een Amerikaanse dat ze gedroogde bonen en meel heeft "geweckt". (gedroogd materiaal in glas in de oven en na uurtje, eruit, deksel erop en laten afkoelen) Maar ik ga me wel nog even verder inlezen alvorens ik dat ga doen, ik zou bang zijn voor condensvorming tijdens/na afkoeling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...