Ga naar inhoud
GENEGEERD

Klaar voor een SHTF?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

De natuur is ontregeld en de wereldeconomie staat op klappen. De euro staat op instorten en de werkloosheid en schulden blijven maar stijgen. Onze resources(olie en voedsel) liggen in de gevarenzone en de wereldbevolking blijft maar groeien. Ook een oorlog(WW3) wordt met de dag realistischer.

 

Elke dag weer worden we geconfronteerd met negatief nieuws en berichten vanuit de hele wereld. Dit alles lijkt de nieuwe realiteit te worden met een somber perspectief naar de toekomst. Of deze hele situatie ook naar een climax gaat, hangt af van verschillende factoren(politiek, economie enz).

 

Wat voor ons(Preppers) in ieder geval belangrijk is, is dat we klaar staan voor een SHTF. Hoeveel spullen en materialen moet jij nog aanschaffen of ben je al bijna/helemaal klaar(BOB, BOV, Bug in en BOL)?

 

Cyberbeer :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
I'm so not ready~! Ben nu in supertempo me BOB aan het maken, zit helaas aan een budget als student maar een beetje creativiteit hier en daar helpt wellicht. Zo'n katadyn waterfilter is voor mij helaas nog niet haalbaar :(.
Ga voor micropure als een filter te duur is. Smaakt het water wel even hmmm bar slecht maar is wel gedesinfecteerd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga voor micropure als een filter te duur is. Smaakt het water wel even hmmm bar slecht maar is wel gedesinfecteerd.

Tja voor mij is gelet op het budget water filteren op de ouderwetse manier (zand/houtskool/zand + koken) op dit moment het meest voor de hand liggend. Indien mijn BOB zijn gestalte begint te krijgen wellicht enkele lifestraws/berkey water filters en vreemd genoeg komt dan de Katadyn filter toch onderaan de lijst..

 

Maar bedankt voor de tip Chinaka zal er is naar kijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik er nooit klaar voor ben! Ik ontdek nog steeds dingen die beter kunnen of mogen.

Voorraad groeit ook nog steeds. Eveneens de kennis van zaken blijft groeien. Leer iedere dag weer een beetje bij.

Ook al ben ik voorzien van de meest bedenkbare middelen ik ben er mentaal niet klaar voor.

De theorie kan ik leren ,daar kan ik me ook klaar voor maken en op voorbereiden,

maar hoe het in de praktijk gaat uitpakken kan ik niet voorspellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook nog niet klaar zit nog op mijn mes te wachten en extra rugzak en de rugzak kan 1-5 weken duren.

En ivm de verhuis die eraaan zit te komen mag ik nog geen waterfilter aanschaffen (maar heb al wel 2 lifestaws en veel bleek).

Verder wil ik nog wat meel eten en water en met de volgende fooi haal ik nog wat jerrycans en ander klein spul .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klaar zijn voor alles wat mis kan gaan is misschien wel onmogelijk.

Een gifgolf over de rivieren (water-inname), stakingen van chauffeurs , uitval van transportsystemen, chemische rampen etc etc. tot en met oorlogen.

Ik denk dat bewustwording van diverse scenarios de eerste aanzet tot preppen is, daarna prioriteiten stellen in aanschaf en kennis opbouwen.

Inmiddels ben ik erachter dat mijn wensenlijst per dag groter aan het worden is ten opzichte wat ik tot nu heb opgebouwd. Ik ben nu ongeveer 2 maanden serieus aan het preppen geslagen en ben zeker nog lang niet klaar.

Budget, tijd en prioriteiten zijn beperkingen waar volgens mij iedereen tegen aan loopt.

 

Zijn er überhaupt preppers die al jaren bezig zijn en het gevoel hebben dat ze klaar zijn, of toch nog bezig zijn met opéénvolgende projecten.

 

groet, krekel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik ben in 1979 begonnen en nog steeds niet klaar. Wel steeds bijna klaar :D De bekende Amerikaanse survival expert Chris Martenson zegt altijd, dat het verschil tussen 0% voorbereid zijn en 10% voorbereid zijn, MEGA groot is en niet zelden het verschil uit maakt tussen leven en dood. Zelf zeg ik, als je maar een goed waterfilter en een flinke partij boerenkoolzaad in huis hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in 1979 begonnen en nog steeds niet klaar. Wel steeds bijna klaar :D De bekende Amerikaanse survival expert Chris Martenson zegt altijd, dat het verschil tussen 0% voorbereid zijn en 10% voorbereid zijn, MEGA groot is en niet zelden het verschil uit maakt tussen leven en dood. Zelf zeg ik, als je maar een goed waterfilter en een flinke partij boerenkoolzaad in huis hebt.

 

Dat waterfilter heb ik inmiddels nav de review van JB en dat van die boerenkoolzaad heb ik al wat meer op het forum gelezen. Het aanschaffen van zaad, een aantal zaken tuinaarde, plantenbakken en kennis opdoen is ook één van de lopende projecten voor mij.

En daarmee komt dit forum fantastisch van pas. Diverse tips, links, ervaringen. Ik leer elke dag weer bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in 1979 begonnen en nog steeds niet klaar. Wel steeds bijna klaar :D De bekende Amerikaanse survival expert Chris Martenson zegt altijd, dat het verschil tussen 0% voorbereid zijn en 10% voorbereid zijn, MEGA groot is en niet zelden het verschil uit maakt tussen leven en dood. Zelf zeg ik, als je maar een goed waterfilter en een flinke partij boerenkoolzaad in huis hebt.

 

Dick begrijp me niet verkeerd; je bent al sinds '79 bezig (met preppen neem ik aan?) Waarom kan je dan nog geen brood bakken?

Hallo Noodv. Ik ben een redelijk ervaren prepper, maar we hebben allemaal gaten in onze kennis. Bij mij is dat brood bakken. Je hebt er geen idee van, hoe blij ik was met dat filmpje van iemand die...

Het valt me op dat jij evenals een aantal anderen hier, al enige tijd bezig zijn met preppen of op een andere manier bezig zijn zich voor te bereiden. Is dat dan voorbereiden op alleen theoretisch niveau? Ervaringen en hands-on kennis zie ik hier wel maar van members die langer bezig zijn had ik echt wat anders verwacht. Als je nog zaken moet gaan leren als de SHTF is uitgebroken lijkt me dat toch rijkelijk te laat?

 

Zwemles neem je toch ook vóórdat je in het water springt? Of wil je lekker met de (lekke) zwembandjes van de staat blijven zwemmen? :D

 

Voel je niet aangevallen, het valt me op en misschien dat je hier een verklaring voor kan geven (of niet) ? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Prepass heeft de laatst overgebleven oplossing gevonden voor de huidige mega crisis. Bidden. "Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden". Vergeving van schulden is zeker nodig om deze crisis te kunnen overleven, maar brood absoluut niet. Je gaat het wel heel erg missen, omdat we er zo aan gewend zijn, maar dat is iets anders. Ik heb wel veel granen in huis die ik een nachtje in water kan laten weken en ik heb een berg Hartkeks ingeslagen als broodvervanger. Brood bakken in een flat, als het elektra en het gas zijn uitgevallen is nog niet zo eenvoudig. Tot ik de kaarsentruc dankzij dit forum ontdekte... Prepass, ik voel me helemaal niet aangevallen hoor. En als dat wel zo zou zijn -wat inderdaad een paar keer is voorgekomen (bij andere preppers)- dan ben ik heel even woest. Maar vijf minuten later denk ik dan, dank je wel, mijn boosheid verwijst naar een onvolkomenheid in mijzelf die geraakt wordt. Een kans tot groei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klaar zijn voor een SHTF dat is toch bijna onmogelijk omdat je meestal niet weet wat erop je af kan of zal komen. Soms zit je ook in een situatie die beperkingen met zich meebrengt, denk maar aan het feit dat niet iedereen zomaar een bol ter beschikking heeft. En sommige met een bol denken dan ik heb het wel voor mekaar hoor, zijn ze wel vergeten dat er tijdens een SHTF even een massa mensen via hun locatie gaat passeren die opzoek gaan naar veiligheid. Waar ga je heen als je je woning moet verlaten? Je ziet maar het is niet zo eenvoudig. Wat je wel moet doen volgens mij is de dingen uitproberen waarvan je denk dat je ze vroeg of laat gaat nodig hebben. Het heeft namelijk weinig zin om een multitool te kopen , en te wachten tot.....En dan niet weten hoe je dat ding open krijgt ( Haha zelfkennis ) Zo heeft het ook weinig zin om voedsel te preppen dat je nooit niet eet, in mijn geval blik. Las hier ook dat en misschien heb ik dat verkeerd begrepen er mensen zijn die vertrouwen op een theoretische kennis. Wees daar heel voorzichtig mee, als je geen praktijk ervaring hebt verdwijnt die kennis als sneeuw voor de zon in een noodgeval. Zelfs met ervaring en er even uit zijn vergeet ik van alles en nog wat. Grt Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Partizan. Of de eerste marinier die gaat sneuvelen door luchtdrukkogeltjes. Zie mijn opmerkingen over de buksendag niet als een gebrek aan respect voor jouw gastvrijheid en de enorme hoeveelheid werk die je voor ons doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je voorbereid bent op een SHTF hangt er denk ik helemaal vanaf wat er gebeurt. Is het een gecombineerde water- stroom- gasuitval? Of een chemische of nucleaire ramp of aanslag? Op een relatief kleine SHTF van, zeg, maximaal een maand ben ik nu wel voorbereid, alles voor elkaar qua eten, drinken, koken, verlichting etc., DENK IK, maar er zal vast iets of meer dan iets zijn wat ik vergeten ben, ondanks het eindeloos bezoeken van sites en SHTF-Youtube filmpjes. Die opmerking hierboven over dat 0% voorbereiding of 10% voorbereiding een wereld van verschil maakt is heel goed. Ik probeer bijv. niet eens meer met mensen in mijn omgeving te praten over preppen, ze lachen me uit of nemen het voor kennisgeving aan. Prima, ze zien maar. Ik ga wel steeds verder, en ik begin steeds meer te beseffen, vooral uit wat ik lees op dit forum, dat WATER het meest essentieel is. Zal dus ook eens gaan denken aan een waterfilter. Gelukkig zit ik op een plek waar ik bij regen enorm veel water van ons flatgebouw kan aftappen. Maar wat als het weken droog is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie reacties in dit topic.

 

Ik ben nooit klaar omdat ik steeds weer nieuwe grenzen stel. Ooit was mijn hoogste doel een Leatherman Charge ti, met een zaag en een schaartje en weet ik al niet meer, daarmee zou ik me in alle omstandigheden kunnen redden. Daarna kwam het kompas + leren er mee om te gaan, de ka-bar kukri machete, de primussen, de olielampen, de voorraad water en eten, het waterfilter, brandstof en ga zo maar door. Het is nooit klaar, het kan altijd beter en steeds weer kom ik dingen tegen die ik nog niet wist. Na de verbouwing bij de buren blijkt mijn allesbrander niet goed meer te trekken en moet ik de schoorsteen verhogen. Niets is blijvend. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik nog steeds die extra stukken regenpijp niet heb gekocht voor het aftappen van mijn regenton. Zucht ... Morgen maar even doen.

 

Nee, ik ben er niet klaar voor, het is nog lang niet zo als ik het wil maar als ik me voorstel dat alles uitvalt dan ga ik het voorlopig wel overleven. Maar please, NU NOG EVEN NIET! Ik heb eergisteren een ingeblikte voorraad zaden voor mijn moestuin gekocht in de VS en die is nog onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...