Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

OBL-Rien

Corona Discussie Topic (complotten, theorieën, ideeën)

Recommended Posts

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Maar al met al kijgen ze toch wel een 7 van mij.

Vanuit preppers oogpunt kan ik ze niet meer dan een 3 geven.

Als ik op dezelfde manier mijn werk zou doen dan zou ik (terecht) op staande voet worden ontslagen.

Het was in december bekend dat er iets goed mis was in Wuhan. In januari was het meer dan bekend dat het fout zat. In februari was het door de explosie in Italië duidelijk dat het niet realistisch zou zijn dat "ons" land gespaard zal blijven.

Dat er flink wat mensen de situatie te licht hebben ingeschat is op zich niet zo'n punt. (ik dacht ook dat het wel mee zou vallen)

Maar ondanks dat ik dacht dat het wel mee zou vallen had ik wel de standaardzaken op orde zoals de "persoonlijke beschermingsmiddelen"

Als we dan kijken naar een document van het RIVM over uitgangspunten PBM buiten het ziekenhuis en we kijken naar de versiegeschiedenis dan lezen we:

Versiebeheer

01-05-2020: Toegevoegd: 'Deze uitgangspunten hebben betrekking op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen door zorgverleners buiten het ziekenhuis. Ze zijn geformuleerd op basis van veiligheid voor medewerkers (besmettingsrisico’s) ingeval van (verdenking op) Covid-19. De uitgangspunten vragen om een nadere invulling per sector, rekening houdend met context en doelgroep. Als de specifieke situatie daarom vraagt, kunnen zorgmedewerkers op basis van hun professionele inzichten en ervaring beredeneerd afwijken van deze uitgangspunten.'  

23-04-2020: De uitgangspunten zijn vereenvoudigd en ingekort. Het testen van een zorgmedewerker met klachten is toegevoegd.

15-04-2020: Het uit voorzorg gebruiken van PBM bij patiënten die geen (verdenking op) COVID-19 hebben is niet nodig en gelet op de schaarste van PBM ook niet gewenst.

20-03-2020: Eerste versie.

Dus je gaat op 20-3-2020 maar eens aan de slag met een eerste versie. Dat is nou niet echt vooruitdenken. Dan presteer je het om 3 weken later te melden dat het niet wenselijk is om uit voorzorg gebruik te maken van PBM omdat er schaarste is.

Dan lees ik tussen de regels door dat het beleid is afgestemd op schaarste en dat dit document er gegarandeerd anders had uitgezien als er wel voldoende PBM beschikbaar zouden zijn.

Dan is een 3 nog een ruime score want dan heb je naar mijn idee als overheid/instantie flink zitten slapen.

Als het nu bederfelijke goederen zouden zijn dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar een mondkapje of schort kun je makkelijke een paar jaar opslaan.

Dat je als overheid adviseer dat het (vrijwel) geen zin heeft om de complete bevolking van mondkapjes te voorzien is tot daar aan toe. Dat je dit doortrekt tot medewerkers in verpleeghuizen en thuiszorg is ronduit schandalig. Achteraf is het makkelijk praten en "voor de rest" valt het nog wel mee. Maar dat ze flink geblunderd hebben met de gebrekkige voorraad PBM is naar mijn idee echt wel een flinke misstap.

• Leuk 7

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het aantal nieuwe opnames is inmiddels erg laag geworden.

Voor vandaag worden er 22 gerapporteerd, maar 7 daarvan zijn meer dan een week geleden, 3 daarvan 5 dagen geleden, 7 daarvan 4 dagen geleden en 3 drie dagen geleden.

Maw: voor gisteren en vandaag zijn er geen nieuwe opnames gemeld.

Wel het is WE, en natuurlijk zullen er achteraf wel een paar gemeld worden (dat gebeurt soms zelfs een maand achteraf!) maar de getallen zijn inmiddels wel heel laag geworden.

Dat wil imo ook zeggen dat men inmiddels minder kritieke gevallen test (in vergelijk met het begin). Want normaal gesproken werden er van elke 100 tests toch minimaal 10 a 20 in het ziekenhuis opgenomen.

Dit lijkt inmiddels niet meer het geval.

• Leuk 1

Deze post delen

4 uur geleden, martin zei:

Democratie is de dictatuur van de meerderheid.

Ik ga verder niet in op je cijfer, want een ieder mag daar zijn eigen draai aan geven 😉

Maar een democratie is zeer zeker niet de dictatuur van de meerderheid. Denk alleen maar even terug aan de afwijzing van de EU door het NL volk tot twee keer toe.

De leus wordt graag gebruikt, maar imo wordt dit niet empirisch ondersteund.

Ik zou zelfs een stapje verder gaan en beweren dat dit een gewenste "witte leugen" is door de mensen die wel bepalen wat er gebeurt.... 😲 

Edit: "mensen die wel bepalen" moet eerder figuurlijk worden genomen, want ik geloof niet in een gremium dat beslissingen neemt.

Deze post delen

45 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Voor vandaag worden er 22 gerapporteerd, maar 7 daarvan zijn meer dan een week geleden, 3 daarvan 5 dagen geleden, 7 daarvan 4 dagen geleden en 3 drie dagen geleden.

Waar heb je deze aantallen vandaan, want ik zie ze niet bij de RIVM?

Wel dat er 22 opnames waren in het ziekenhuis.

Verder schrik ik als ik lees dat er gister 289 nieuwe besmettingen (https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/rivm-18-nieuw-gemelde-sterfgevallen-flinke-daling-aantal-ziekenhuisopnames~a0e36b89/) zijn vastgesteld. Want het is fijn dat er minder mensen overlijden en op de IC's liggen, maar er loopt kennelijk nog genoeg 'besmet' volk rond. En dat, samen met de versoepeling van de maatregelen, maakt dat ik het helemaal niet op heb dat 't zo rustig gaat blijven.

Verder is de RIVM wat creatiever met de boekhouding bezig sinds deze week, waardoor het imo veel onoverzichtelijker wordt hoeveel daadwerkelijke besmettingen er zijn.

Sinds deze week telt het RIVM in de coronacijfers alleen de nieuwe ziekenhuisopnames mee waarbij Covid-19 de opnamereden is. Andere ziekenhuispatiënten die bij screening ook corona onder de leden blijken te hebben, worden bij het totáál aantal meldingen geteld.

https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/rivm-18-nieuw-gemelde-sterfgevallen-flinke-daling-aantal-ziekenhuisopnames~a0e36b89/

Als ik het goed begrijp waren er gister dus 22 mensen waarbij Covid-19 de opnamereden was. En daarbij zijn er 267 nieuwe besmettingen vastgesteld.

Deze post delen

14 minuten geleden, Cynica zei:

Als ik het goed begrijp waren er gister dus 22 mensen waarbij Covid-19 de opnamereden was. En daarbij zijn er 267 nieuwe besmettingen vastgesteld.

Nee, er zijn gisteren 22 nieuwe opnames gemeld in het tijdsvak sinds 27 februarie.

Hetzelfde voor de nieuwe positieve testen. (Er worden geen besmettingen vastgesteld, enkel positive testuitslagen)

Edit: Overigens 267 -> 20% = 53, maar er kwamen 'slechts' 22 opnames bij.

Deze post delen

3 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Overigens 267 -> 20% = 53, maar er kwamen 'slechts' 22 opnames bij.

289 'Nieuwe besmettingen' minus 22 Covid-19 opnames = 267 .

Of, wat ook zou kunnen: 22 Covid-19 opnames plus 289 nieuwe besmettingen = 311.

Dit valt dus onder het nieuwe 'creatieve' boekhouden, er wordt een aantal genoemd met opnamereden Covid-19. En er wordt een aantal genoemd (in de Gelderlander) als 'nieuwe besmettingen', dat zouden best positieve testuitslagen kunnen zijn.

Sinds deze week telt het RIVM in de coronacijfers alleen de nieuwe ziekenhuisopnames mee waarbij Covid-19 de opnamereden is. Andere ziekenhuispatiënten die bij screening ook corona onder de leden blijken te hebben, worden bij het totáál aantal meldingen geteld.

Deze post delen

5 uur geleden, OBL-Rien zei:

Ik ga verder niet in op je cijfer, want een ieder mag daar zijn eigen draai aan geven

Ik werk in een vakgebied waar ik het me niet kan veroorloven om het "een beetje goed" te doen.

Als een piloot (om maar een voorbeeld te geven) het een beetje goed doet en na 70% van de vlucht alsnog neerstort dan geef ik die piloot niet een 7 als cijfer maar een 0.

Maar een democratie is zeer zeker niet de dictatuur van de meerderheid.

Het staat vanaf de eerste dag (bijna 8 jaar alweer) onder mijn forumnaam en in grove lijnen vind ik het nog steeds een prima leus die de lading voor 70% dekt :)

Het komt in ieder geval een stuk meer in de buurt dan de stelling dat het de dictatuur van de minderheid zou zijn.

niet empirisch ondersteund.

Ik ben in een zeikbui dus hoezo niet empirisch ondersteund? Over het algemeen zijn de figuren die de regels alsnog wat zitten op te rekken de figuren die het voor elkaar hebben gekregen om in de positie te zitten waar ze nu zitten (of waar ze komen te zitten). Het volk krijgt wat ze verdient

ik geloof niet in een gremium dat beslissingen neemt.

Dat is vreemd. Wat geloof je dan wel?

Of bedoel je een andere quote van Winston Churchill die (vrij vertaald) neerkomt op:

Democratie is geen goede staatsvorm, maar ik ken geen betere.

Hoewel die van Wim Kan ook wel aardig is:

Democratie is de wil van het volk. Elke ochtend lees ik verbaasd in de krant wat ik nou weer wil.

• Leuk 5

Deze post delen

10 uur geleden, martin zei:

Ik werk in een vakgebied waar ik het me niet kan veroorloven om het "een beetje goed" te doen.

Dan werk je waarschijnlijk in een vakgebied waar je alternatieven kunt uitproberen of het resultaat onafhankelijk kunt meten.

In de politiek kan geen van beide.

Het komt in ieder geval een stuk meer in de buurt dan de stelling dat het de dictatuur van de minderheid zou zijn.

Dat is niet mijn stelling. Oneens met A wil niet zeggen: "eens met niet-A".

Ik ben in een zeikbui dus hoezo niet empirisch ondersteund?

Ik gaf je er gelijk twee voorbeelden bij. Als het een dictatuur van de meerderheid zou zijn was er nu geen europeese grondwet.

Wat geloof je dan wel?

Tamelijk veel, maar daar werk ik nog elke dag aan 😉

Btw: ik zie vrije wil als een concept zonder waarde.

Of bedoel je een andere quote van Winston Churchill die (vrij vertaald) neerkomt op:

Wel leuk, lekker sentimenteel, maar verschaft verder geen inzicht.

Hoewel die van Wim Kan ook wel aardig is:

Ga je me nu gelijk geven? 😀

Deze post delen

De huisarts uit Meijel, Rob Elens, die een aantal Covid-19 patiënten succesvol met Hydroxychloroquine heeft behandeld is een petitie gestart:

https://www.petities.com/einde_corona_crises_overheid_sta_behandeling_van_covid-19_met_hcq_en_zink_toe?uv=24228273

Dus als je je geroepen voelt, teken dan ajb.

Meer informatie over de behandeling is ook te vinden op:

https://zelfzorgcovid19.nl/

• Leuk 2

Deze post delen

Voorlopig geen spoor van een tweede golf, en het is inmiddels een week sinds de versoepeling.

De groep die getest kan worden wordt steeds verder vergroot, maar zelfs dat doet het aantal positive uitslagen niet stijgen.

Deze post delen

41 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Voorlopig geen spoor van een tweede golf, en het is inmiddels een week sinds de versoepeling.

De groep die getest kan worden wordt steeds verder vergroot, maar zelfs dat doet het aantal positive uitslagen niet stijgen.

kinderen zijn nog maar een week naar school en in principe moeten we wel de 2 weken afwachten voordat we er echt wat zinnigs over kunnen zeggen

Deze post delen

4 uur geleden, Sterredag zei:

kinderen zijn nog maar een week naar school en in principe moeten we wel de 2 weken afwachten voordat we er echt wat zinnigs over kunnen zeggen

1ste indicator is de positieve test, daar zit ca 4 dagen vertraging in. Maar die is slecht bruikbaar omdat de doelgroep die getest kan worden steeds groter wordt. Wel is het zo dat ondanks het feit dat de groep groter wordt, het aantal positieve uitslagen blijft dalen. Vandaar mijn goede moed.

2de indicator is het aantal opnames, maar daar zit een vertraging van ca 11 dagen op, en dus moeten we hier inderdaad nog even op wachten.

• Leuk 1

Deze post delen

Er blijft 1 ding door mijn hoofd spoken n.a.v. de persco.

Van Rijn zei iets over "regionale inperkingen".

En dat hij wou nadenken over hoe dat in de toekomst moest want (ruim gequote, niet letterlijk): "je zag dat Brabanders gewoon bij familie en vrienden (*in andere regios) gingen werken".

Hij is dus serieus aan het nadenken over hoe hij regios (hoe klein ook**) kan dicht zetten.

** Ik gok van pand tot wijk, tot stad, tot regio

Trouwens geen woord over de app.

Wel losjes over "nu inhalen van uitgestelde operaties" maar niks over andere (dringende) behandelingen en afspraken.

En een oproep aan de jeugd om de revolutie te starten.

Binnen de vaststaande kaders.

Dat dan weer wel.

En mondkapjes mogen niet werken.

Echt. Schiet mij maar lek. 

Edit: Ik neem aan dat jullie nu ook wel zien dat dit hele verhaal een soort proef-periode was he...en dat straks, met de reeds beloofde 2e golf in/vanaf augustus, alles *meteen* helemaal dicht gaat hè én met veel meer dwang en (dwang)middelen?

20200520_171948.jpg

Ondertussen in België:

20200520_214944.jpg

Deze post delen

Dit is toch overduidelijk zichzelf tegen spreken en dat binnen kort tijdbestek namelijk 1 dag:

19-5-2020:

NIJS (HART VAN NEDERLAND)

Meneer Rutte, ik vroeg me af, met hoeveel mensen mag je nou buiten zijn?

RUTTE

Nou, daar is op dit moment ook geen strikte begrenzing op. Je moet anderhalve meter afstand hebben en als je met meer dan twee mensen, dus met drie mensen wordt er op gehandhaafd. Tenzij je natuurlijk uit een huishouden komt. Gezamenlijke huishouding hebt. Maar als die groep te groot wordt, is het al gauw een evenement. Dus als u een straatfeest gaat organiseren is dat een evenement. Vergunningsplichtig of meldingsplichtig. Als u met een groepje vrienden naar het terras gaat zit er op zichzelf geen begrenzing aan dat groepje vrienden hoe groot dat mag zijn, maar je moet wel de anderhalve meter in afstand in stand houden op het terras et cetera. Dus er zat geen begrenzing op buiten. Er zit geen begrenzing op buiten. Maar het wordt snel een evenement, en dan mag het niet.

NIJS

Maar bijvoorbeeld als ik in het park ga zitten met vier mensen, dat is gewoon nu oké als ik anderhalve meter afstand hou?

RUTTE

Je moet de anderhalve meter dan houden. ja.

NIJS

Maar gewoon met zoveel mensen als ik wil kan ik daar gaan zitten?

RUTTE

Nee, want dan zal de politie ingrijpen waarschijnlijk omdat men dan zal zeggen, maar dat geldt ook los van corona, als dat een te grote groep wordt dan is dat een evenement en dan had je een vergunning moeten afvragen.

NIJS

Maar wat is dan het verschil tussen met meerdere mensen op afstand in een park zitten en die twee plus waarop je een boete krijgt?

RUTTE

Nou, nee je krijgt geen boete met twee plus. Je krijgt een boete bij twee plus als je de anderhalve meter niet in acht neemt. En voor het terras geldt en ook binnen bij het café en restaurant, dat dan ook de restauranteigenaar zal vragen: vormt u met elkaar een gemeenschappelijk huishouden.

20-5-2020

VAN DER WULP
Toch begrijp ik nog niet helemaal, want vorige week zei u als 4 mensen bij elkaar gaan zitten in een park, 4 stoelen, uit elkaar, anderhalve meter, toen zei u ‘ja dat mag niet, dan krijgen ze een boete’.

RUTTE
Nee klopt.

VAN DER WULP
Dat is nog steeds zo?

RUTTE
Tot 1 juni is dat zo, want dat is namelijk een samenkomst, die is gepland en tot 1 juni gelden de huidige regels en de huidige regels is: een samenkomst mag niet,
maar vanaf 1 juni gaat die verruiming er komen...

VAN DER WULP
Dus vanaf 1 juni mag het wel...

RUTTE
Mag je samenkomst hebben, ook voor meer dan 4 of 5 vanaf 1 juni 

Deze post delen

Ik heb toch een vraag/idee over die brandhaarden in slachthuizen.

Er wordt steeds gezegd, dat dat komt door het grote aantal buitenlandse werknemers, die in slechte omstandigheden wonen, reizen en werken.

Maar de vleesindustrie kan toch niet wereldwijd de enige industrie zijn, die met buitenlandse werknemers werkt, die moeten leven onder dezelfde omstandigheden?

Wat is dat toch met dat vlees?

Deze post delen

@jens op twitter zijn daar theorieen over maar ik heb nog geen feiten gezien... 

Ik weet wel dat de grootschalige intensieve veehouderij uitgefaseerd gaat worden én men via prijsopdrijving en beschikbaarheid mensen naar veel minder tot zelfs geen vlees wil dwingen... en pushed richting alternatieve bronnen van proteine zoals b.v. insecten....dus of al dat nieuws over vleesfabrieken sturing van de publieke opinie is en/of dat er ècht iets speelt is me nig een raadsel (Kleine ruimtes met veel werkers? Veel vochtige ruimtes? Te weinig ventilatie? Besmette dieren? enz?) 

• Leuk 1

Deze post delen

9 uur geleden, jens zei:

Ik heb toch een vraag/idee over die brandhaarden in slachthuizen.

Er wordt steeds gezegd, dat dat komt door het grote aantal buitenlandse werknemers, die in slechte omstandigheden wonen, reizen en werken.

Maar de vleesindustrie kan toch niet wereldwijd de enige industrie zijn, die met buitenlandse werknemers werkt, die moeten leven onder dezelfde omstandigheden?

Wat is dat toch met dat vlees?

Maurice de Hond had de volgende verklaring: Hoge luchtvochtigheid door lage temperatuur in slachthuizen, icm slechte ventilatie. Lijkt me heel aannemelijk. (interview omroep ON!)

• Leuk 1

Deze post delen

Hoge luchtvochtigheid door lage temperatuur 

Dat kan dan weer niet kloppen, want koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht.

Die slechte ventilatie zou kunnen, dat weet ik niet.

Deze post delen

15 uur geleden, jens zei:

Dat kan dan weer niet kloppen, want koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht.

Hoge relatieve luchtvochtigheid.

Deze post delen

Ik zei al een tijd geleden dat er moment zou komen dat je alleen met een groen vinkje op je telefoon ergens naar binnen zou mogen.

En...voila: De Check-gesprek app 

https://checkgesprek.nl/

Video: "Niet alleen voor horeca"

https://www.ad.nl/video/kanalen/nederlands-nieuws~c400/series/corona-update~s2345/app-moet-checkgesprek-vervangen-bij-bars-en-restaurants~p148492?referrer=https://t.co/ffuGU9ThPW?amp=1 

Screenshot_20200525-215539_ReadEra.jpg

Deze post delen

Ook restricties op verblijftijd...en reserveringskosten...en een Covid- toeslag voor mondkapjes personeel etc....

2020-05-26-10-30-11.jpg

Half uurtje...

2020-05-26-10-29-49.jpg

Deze post delen

Gerommel aan de grondwet...

Ik lees er wat over maar kom er nog niet uit... lees over 3 ! wijzigingen , maar kom alleen 1 over Eerste Kamer en caribisch gebied tegen... andere 2 ???

Woordkeuze "niet-ingezetenen" is weer lekker multi-interpretabel...(in draadje schrijft iemand "sleutels aan .b.v. EU geven".

Er schijnt een link met covid te zijn maar ik heb in mn kortezoektocht het nog niet boven tafel. 

Screenshot_20200526-104636_Twitter.jpg

Screenshot_20200526-104654_Twitter.jpg

Deze post delen

Ook vreemd: Moeder (80+) naar Martiniziekenhuis hier in Groningen voor onderzoek hernia.

NIEMAND draagt een mondkapje! Patienten niet, baliepersoneel niet, verpleging niet en de dokter/specialist ook niet.

En ik moet volgende week een mondkapje (maar ook vooral niet een officiele wél werkende) op in het OV.

🤨

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...