Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

OBL-Rien

Corona Discussie Topic (complotten, theorieën, ideeën)

Recommended Posts

Carnaval is slechts 1 facet van 'grote bijeenkomsten' en ook nog eens vrij regionaal.

Het festival seizoen is ook een grote, zeker in aantallen mensen.

Het verbaast mij hoezeer mensen (relatief makkelijk) meegaan in de retoriek van 'het is gevaarlijk, het moet anders' tot aan "het moet niet meer mogen!!11!!1!!!". 

Duizenden en duizenden jaren waren er ziektes, oorlogen en andere redenen waardoor duizenden en zelfs miljoenen mensen stierven.

Het was vreselijk, verdrietig en zeer ingrijpend.

Maar men pakte het leven weer zo goed en zo kwaad als het ging op, en de wereld draaide door.

Wat maakt dat mensen zo het perspectief verliezen nu? 

Ik kijk naar de tv, spotje na spotje, reclame na reclame, # na #, programna na programma. Alles is verzadigd met dit virus en wat wel en niet (meer) mag.

Ondertussen zijn vliegvelden open en kun je in de rij staan met iemand die nét terug is uit weetikveelwaar....

Het is allemaal zo onbegrijpelijk voor mij.

De logica, de cijfers, het beleid, de reacties.

Ik kijk er naar en vloek regelmatig.

Want wat me het meeste opvalt is hoe mensen tegen elkaar worden opgezet (ik doe/vind dit en jij doet/vind dat) en hoe wantrouwen tot in elke milimeter van het dagelijks leven wordt geinjecteerd. In hoe en wat jij doet, wat anderen daar van vinden (en worden aangemoedigd daar over te klikken) het totaal wegvallen van intieme diepe relaties en vriendschappen...zowel door letterlijk afstand maar ook door die gecreeerde tegenstellingen van 'ik ben beter bezig dan jij'.

Het is een virus.

Na dit virus komt er vast en zeker weer een ander virus, misschien wel nog dodelijker, of niet dodelijker maar wel lastiger qua symptomen of besmettings- schaal. Of een (super) bacterie. Of...of...of... 

Zelfs tijdens de spaanse griep, waar stapels lijken op elke straathoek lagen ging het leven door.

We kunnen niet iedere keer de wereld letterlijk stop zetten. 

Dat gaat ten koste van té veel. 

Van vrijheid, tot economie tot puur simpel liefdevolle menselijkheid...

Onze maatschappij wordt momenteel via de media gemasseerd en ik vind de resultaten schokkend.

• Leuk 8

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
51 minuten geleden, Info_junky zei:

Onze maatschappij wordt momenteel via de media gemasseerd en ik vind de resultaten schokkend.

Natuurlijk.

a) Dit is niet nieuw, ik neem zelfs een vrij extreem standpunt in: bijna alle communicatie heeft als doel de ander te manipuleren. I.e. dit is van alle tijden.

b) Je kunt iemand niet overtuigen van iets dat tegen zijn persoonlijke interesses ingaat. Zo gezien is de manipulatie van de media dan ook vaak niet meer dan een excuus dat welkom is zodat de persoon zich niet hoeft te veranderen.

Ik ben me er wel van bewust dat er uitzonderingen zijn op het bovenstaande, maar imo kunnen we de uitzonderingen vergeten wanneer het om de massa van de samenleving gaat.

Deze post delen

Ik bedoel dat "Het Nieuwe Normaal" en de "Anderhalvemetermaatschappij" door onze strot geramd wordt en dat bijna iedereen het òf prima vindt, òf gezellig mee polariseerd.

(Ik wacht op de dag dat de echte gevolgen duidelijk worden. Dan piept men wel anders...)

Die vorm van massage, dat extreme sturen van het volk, 24/7 is nieuw imnsho. 

Tuurlijk is elke communicatie sturend.

Maar dit. Dit is... next level.

Deze post delen

16 minuten geleden, Info_junky zei:

Ik wacht op de dag dat de echte gevolgen duidelijk worden. Dan piept men wel anders..

Nou ja, helaas pindakaas dan. Want met de huidige regelgeving, en dan vooral met de handhaving waar we 'met zijn allen' om roepen, is er dus mooi voor gezorgd dat er niet meer geprotesteerd mag worden. Althans, niet met meer dan 3 man. Iets zegt me dat de boodschap dan niet erg over komt, denk je wel?

Deze post delen

Als je met boodschap bedoelt dat men de onderliggende gevolgen niet ziet: yup, helemaal eens.

Onder de noemer "algemeen belang", "gezondheid" en straks ook vast ook via "sustainable" wordt er een hele nieuwe soort maatschappij in de stijgers gezet, gestut met goedbedoelende mensen en social/moral pressure die elk verzet of kritiek de mond snoert. Dubbel handig dat dan ook niemand de straat op kan idd. Mooi 'rustig' implementeren. Stapje voor stapje. Hoe meer angst en verdriet, hoe meer (geld)zorgen en paniek + onzekerheden...hoe geluidslozer eea er in gaat.

Ja, wat ik dus al sinds dag 1 zei "deze crisis heeft veel lagen, en iedereen en z'n moeder grijpt nù zijn kans". 

Screenshot_20200417-095757_DuckDuckGo.jpg

Deze post delen

Het is niet ongebruikelijk dat intelligente en logisch denkende mensen aannemen dat anderen net zo zijn als zij. 😎

Een theorie:

Iemand met een IQ van 100 leeft in een wereld waarin de helft van de mensen slimmer zijn dan hij. Wat is er dan beter voor hem, zelf nadenken of iemand anders volgen?

Wel zelf nadenken levert hem het resultaat van iemand met een IQ van 100 op. Voor IQs geldt echter dat men wel degelijk ziet wie er dommer is dan men zelf. Dus iemand met een IQ van 100 ziet dat iemand met een IQ van 90 niet zo slim is als hemzelf. Maar hij kan niet zien wie er slimmer is, iemand met een IQ van 110 of 120. Gelukkig is er een manier om dit wel te zien: success. Iemand die succesvol is heeft hoogstwaarschijnlijk een hoger IQ.

Iemand met een IQ van 100 die een succesvol persoon imiteert, kan zo een beslissing nemen (wel 'nemen' = volgen in dit geval) op een hoger IQ niveau dan hij zelf heeft!

Het is letterlijk beter voor de gemiddelde mens om succesvolle mensen na te apen dan zelf na te denken.

Iemand met een IQ van 100 heeft 50% mensen om hem heen die slimmer zijn.

Iemand met een IQ van 115 heeft 15% mensen om hem heen die slimmer zijn.

Iemand met een IQ van 130 heeft 2% mensen om hem heen die slimmer zijn.

15% is nog steeds 1 in 6, dus redelijk veel. Ook iemand met een IQ van 115 zal gedreven zijn een succesvol persoon te imiteren.

Ergens tussen de 120 en 130 slaat het echter om: iedereen om die persoon heen lijkt minder intelligent te zijn dan zijzelf. Nu heeft het geen zin meer om iemand anders te volgen, ook wanneer die ogenschijnlijk succesvoller is. Het grootste deel van de mensen lijkt "dom", dus het is beter om zelf na te denken.

PS: Lijkt democratie nog steeds een goed idee?

• Leuk 2

Deze post delen

3 minuten geleden, Info_junky zei:

Als je met boodschap bedoelt dat men de onderliggende gevolgen niet ziet: yup, helemaal eens.

Dat stukje bedoelde ik gewoon letterlijk. Als jij mbv een protest je onvrede ergens over wil uiten, is de kans niet bijster groot dat dat over komt als je met drie man op het malieveld staat ;)

• Leuk 2

Deze post delen

Volgen is volgens mij vooral een karaktertrek*

Ook aan de onderkant van de Bell curve zitten stront eigenwijzen 😉🤣  

* en aangeleerd gedrag.

Deze post delen

4 minuten geleden, Info_junky zei:

Volgen is volgens mij vooral een karaktertrek. 

Elke karaktertrek heeft een goede evolutionaire reden.

Deze post delen

Ah, dus 98% doet maar wat... hobbelt zijn evolutionaire impulsen achterna...de goegemeente kijkt en zag dat het goed was.. en de andere 2% halen ze op met een busje? 

🥴

(Ik wil ff nadenken over de implicatie karakter versus evolutie trouwens.... ik persoonlijk sta er anders in denk ik maar dan wordt de discussie spiritueel en dat moeten we maar niet willen/is hier op het forum, met goede reden, verboden 😉)

• Leuk 1

Deze post delen

2 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Het is niet ongebruikelijk dat intelligente en logisch denkende mensen aannemen dat anderen net zo zijn als zij. 😎

Je bericht spreekt zichzelf nogal tegen volgens mij. Als het gros van de samenleving even slim is als jij bent, ben je denk ik eerder geneigd te denken dat anderen ongeveer net zo zijn en denken als jij. Dat is immers de status quo waarmee je je omringt, en uitzonderingen zijn letterlijk exemplarisch.

Juist voor de mensen met een hogere intelligentie is hun eigen manier van denken uitzonderlijk, waardoor zij minder snel geneigd zullen zijn om aan te nemen dat anderen net zo zijn en denken als zijzelf.

Volgzaamheid is iets heel anders, en staat grotendeels los van intelligentie. Punt is dat sommige mensen graag volgen, en anderen graag leiden. Weer andere bepalen wel graag beleid, maar zijn niet graag degenen die het uitdragen.

Dat er regels zijn als leidraad lijkt me in principe helemaal niet slecht. Sterker nog, dat lijkt me grotendeels heel goed. Heel veel mensen willen helemaal geen absolute vrijheid, voor hen is dat juist een enorm beklemmende dreiging.

Een paar dingen zijn hierbij echter essentieel in mijn ogen, waarvan de belangrijkste dat het doel leidend moet zijn, niet het middel. Daarnaast zou in mijn ogen de nadruk moeten liggen op de eigen verantwoording van mensen. Dat veel mensen daar niet mee om zouden kunnen gaan vind ik persoonlijk meer gekoppeld aan de huidige maatschappij, dan aan het vermogen van de individu zelf.

• Leuk 2

Deze post delen

7 minuten geleden, Info_junky zei:

maar dan wordt de discussie spiritueel en dat moeten we maar niet willen/is hier op het forum, met goede reden, verboden

Ik mag toch hopen dat je je hier vergist 😅

Naar mijn weten is het hier niet toegestaan om te discussiëren over religie, aangezien men daarbij in het verleden nogal eens verzandde in niet al te vriendelijke "welles/niets"-topics die nergens toe leidden.

Niet mogen praten over spiritualiteit lijkt me een behoorlijk aantal stappen verder?

Deze post delen

Oh ja nou, ik interpreteer het zo. Voelt fijner. Want ik wil niet in termen van ziel en evolutie belanden. Zijn spirituele termen, geen religie. Maar dat geeft gehaaid mot. 

Deze post delen

3 minuten geleden, Loreen zei:

Je bericht spreekt zichzelf nogal tegen volgens mij. Als het gros van de samenleving even slim is als jij bent, ben je denk ik eerder geneigd te denken dat anderen ongeveer net zo zijn en denken als jij. Dat is immers de status quo waarmee je je omringt, en uitzonderingen zijn letterlijk exemplarisch.

Juist voor de mensen met een hogere intelligentie is hun eigen manier van denken uitzonderlijk, waardoor zij minder snel geneigd zullen zijn om aan te nemen dat anderen net zo zijn en denken als zijzelf.

Ik geloof dat er inderdaad een sweet-spot voor dit "denken dat anderen net zo zijn als wijzelf" is. Boven een IQ van 130 zou ik het niet verwachten. Maar tussen ca 105 (110) en 120 lijk ik het vaak tegen te komen.

Deze post delen

21 minuten geleden, OBL-Rien zei:

@Info_junky Ik vind dat een heel mooi beeld, maar wie is de held? De persoon die er gaat staan, of de commandeur van de tank? Beide? 

Allebei.

Uiteraard. 

Eigen keuzes maken. Moraal en ethiek tot het gaatje.

F#ckthisshit 👊 🥰

Deze post delen

6 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Ik geloof dat er inderdaad een sweet-spot voor dit "denken dat anderen net zo zijn als wijzelf" is. Boven een IQ van 130 zou ik het niet verwachten. Maar tussen ca 105 (110) en 120 lijk ik het vaak tegen te komen.

Ik zie dit vooral in sociale groepen.

Van vriendengroepen tot landen.

Van sociaal economisch 'gelijk' tot haarkleur...

Deze post delen

8 minuten geleden, Info_junky zei:

Weer een groep onderzoekers die in hun eigen model geloven ...

Hoe gaat die gevleugelde spreuk ook alweer: geloof geen model dat je niet zelf vervalst hebt? 😉 

We gaan het wel zien. Zelf ben ik veel optimistischer, ik denk niet dat we nog een lockdown nodig zijn tgv SARS-CoV-2 in de herfst van 2020.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik ben minder optimistisch.

mijn vrouw werkt in de zorg, verzorgingshuis met demente ouderen.

Naast hun zit een vestiging vd zelfde organisatie als waar zij werkt.

14 vd 20 mensen hebben daar corona. En ondertussen een deelvan het personeel ook.

op mijn vraag wat ze dan zelf aan beveiliging doen behalve de deuren gesloten houden .....

niks dus.

wel hebben ze een nood pakket met oa 10 Ffp1 mondmaskers.

Nou, zolang commerciele instanties ng bezuinigen op fatsoenlijke spullen.....

zullen er nog veel sterven.

Deze post delen

voor de liefhebbers van samenzweringsfeiten:

Coronavirus: Double warning over antibody tests

"The first problem with antibody tests is there aren't any that work at scale, but even if they did there are potential issues.

There are no guarantees that if you have antibodies against the coronavirus that you are completely immune.

And even if your antibodies do protect you from becoming sick, then you may be able to harbour the virus in your body and pass it to others.

There will be many challenges before immunity passports - when if you pass the antibody test you can go back to life as normal - will be practical."

https://www.bbc.com/news/uk-52335210

• Leuk 1

Deze post delen

6 minuten geleden, nu even niet zei:

Coronavirus: Double warning over antibody tests

Het enige dat we met zekerheid weten is de onzekerheid.

Maar we zien dat landen een zekere immuniteit bereiken tegen het virus, hoe dit gebeurt is onduidelijk. De huidige tests voldoen niet en de resultaten lijken niet in een "normaal" viraalmodel te passen.

De vraag is dus vooral hoe we de immunisatie kunnen meten, niet of de immunistaie bestaat.

• Leuk 2

Deze post delen

Wat ik me zomaar afvraag, met het tot nu toe tegenvallend resultaat van de uitkomst van het Sanquin onderzoek, waarom dan zoveel drukte om jongeren die schijt aan de regels hebben, die zorgen dan toch keurig voor de door het RIVM zo gepropageerde herd immunity zonder zelf al te veel risico te lopen het ziekenhuis in te draaien.

Is dat mogelijk ook wat Bruls met zijn opmerkingen vandaag in het achterhoofd heeft?

• Leuk 2

Deze post delen

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Het enige dat we met zekerheid weten is de onzekerheid.

Maar we zien dat landen een zekere immuniteit bereiken tegen het virus, hoe dit gebeurt is onduidelijk. De huidige tests voldoen niet en de resultaten lijken niet in een "normaal" viraalmodel te passen.

De vraag is dus vooral hoe we de immunisatie kunnen meten, niet of de immunistaie bestaat.

Juist, dat was ook de strekking van dat artikel; er zijn nog erg veel dingen onduidelijk. Maar uit alles wat ik de laatste tijd heb gelezen maak ik op dat die kudde immuniteit er waarschijnlijk nooit komt. Lang geleden (dwz meer dan twee weken, maar met zoveel informatie de laatste tijd lijkt het erg lang)  gelezen dat mensen die voor de tweede keer besmet raken in meeste gevallen er ernstiger aan toe zijn dan bij eerste besmetting. Lees/hoor daar laatste tijd nog maar weinig over (misschien omdat lang niet altijd zeker is of het daadwerkelijk een herbesmetting betreft).

Wat me verder vooral opviel in dat artikel was dat woord "Immunity passport", voor het eerst dat ik dat lees. Ben de laatste tijd minder bezig met ontwikkeling/verspreiding van het virus, en verdiep me meer in directe en indirecte gevolgen op middellange - en lange termijn. 

• Leuk 2

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...