Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

OBL-Rien

Corona Discussie Topic (complotten, theorieën, ideeën)

Recommended Posts

Verschillende coronatesten, wat werkt (niet)? 'Thuistesten zijn alvast nutteloos'

Nieuws

21-08-2020

Print dit artikel

Coronatesten roepen vragen op, merkt ook Radar aan de hand van ontvangen berichten. Zo circuleert het idee dat in verschillende landen uiteenlopende testen worden afgenomen. En hoe betrouwbaar zijn thuistesten? Dit moet je weten.

In Duitsland, Frankrijk en andere landen zou standaard een bloedtest met sneller resultaat worden afgenomen, terwijl in Nederland – 'onnodig' – een wattenstaafje ver achterin de keel en neus wordt gebracht, waarbij het resultaat langer op zich laat wachten. 'Waarom kiest Nederland niet voor de efficiëntere test?', klinkt het ook op social media. Omdat deze stelling niet klopt.

Wattenstaaf- en bloedtest

De medische wereld heeft inderdaad twee professionele coronatesten ontwikkeld: de zogenaamde PCR-test, de neus- en keelswab, en de serologische test, waarbij bloed wordt geprikt. 'De bloedtest wordt, ook in Frankrijk en Duitsland, voor andere doeleinden afgenomen dan de test met het wattenstaafje', weet dr. Chantal Reusken, viroloog bij het RIVM.

Besmet geweest

'Met een bloedtest zoek je uit of iemand antistoffen heeft, wat we serologie noemen. Zo weet je of iemand (recent) een infectie heeft doorgemaakt. Het wordt níét gebruikt als basis voor bron- en contactopsporing, quarantaine en isolatiebeleid. Dat is in Nederland zo, maar ook in andere Europese landen', verduidelijkt Reusken.

Diagnose ondersteunen

Bloedtesten helpen om een diagnose te kunnen stellen. 'Ze ondersteunen de testen die het virus zelf aantonen', stelt Reusken. 'Wanneer bij een ernstig ziek iemand bijvoorbeeld de testen op het virus meermaals een negatief resultaat geven, dan neem je een bloedtest af uit blijvend vermoeden dat het om COVID-19 gaat.'

Thuistesten is nutteloos

Thuistesten afnemen, of monsters uit de keel of neus opsturen naar een testlabo, raadt Reusken ten stelligste af. 'Onderzoek heeft uitgewezen dat het gros van de zelftests niet goed worden afgenomen. Je moet getraind zijn om een neus- of keelswab juist af te nemen.'

Alleen professionals

Hoe betrouwbaar zijn ze dan? 'De juiste diagnose stellen is complex', stelt Reusken. 'Naast de betrouwbaarheid van de afgenomen test spelen verschillende andere factoren een rol, zoals het ziektebeeld, het tijdstip van de afname versus de eerste ziektedag, begrip van wat de test juist meet en de voorspellende waarde ervan. Alleen professionals kunnen dat doen.'

Coronaklachten

Reusken raadt mensen met coronaklachten aan zo snel mogelijk een afspraak te maken in een van de teststraten van het GGD. 'Dit is van cruciaal belang voor een succesvolle bestrijding. Als je een afspraak maakt, krijg je heldere instructies over wat je moet doen wanneer je klachten bij een infectie met het coronavirus kunnen behoren.'

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/verschillende-coronatesten-wat-werkt-niet-thuistesten-zijn-alvast-nutteloos/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=20200826&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20200826#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20200826

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Overzicht van Covid-gerelateerde opkomsten/demonstraties:

Slovenie

Dublin

Berlijn

London

Geneve

Ottawa 

Parijs

Auckland 

In Washington was ook iets, maar maar daar speelt momenteel zo veel dat ik die heb weggelaten.

20200830_221619.jpg

20200830_221617.jpg

20200829_184138.jpg

2020-08-31-08-30-17.jpg

2020-08-31-08-28-27.jpg

2020-08-31-08-28-11.jpg

2020-08-31-08-27-46.jpg

2020-08-31-08-27-14.jpg

Draadje over van Dissel: (gewoon op klikken om te lezen, ook als je geen twitter hebt)

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5180442/corona-paria-ziek-familie-test-negatief

Screenshot_20200831-090027_DuckDuckGo.jpg

Langzaam komt er ruimte voor andere geluiden:

Deze tweet is zo veelzeggend en tevens zo stuitend dat ik er lang over nagedacht heb. Alles wat ik in mijn draadje schreef in 1 tweet samengevat.

Dat grenzen aan groei is een boek, Limits to growth, van de club of Rome. En de basis en kern van de SDG's en het klimaat beleid...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Limits_to_Growth 

Screenshot_20200831-091328_Twitter.jpg

Screenshot_20200831-091921_DuckDuckGo.jpg

Screenshot_20200831-092015_DuckDuckGo.jpg

• Leuk 2

Deze post delen

Grappenhaus blijft.

Al niezend en hoestend 😅 (beetje flauwe montage maar wel grappig hoe hij bij microfoon weg blijft om z'n gesnuif niet op te laten vallen.

Ik heb allerlei theorieën over waarom ze hem laten zitten maar tijdsdruk is de grootste reden denk ik.

Alle écht belangrijke dingen kwamen niet (echt) aan bod. Ook daar vind ik iets van 😉

Redteam lijkt meer en meer invloed te krijgen.

Wie wie waarvan kent (Ginny Mooy en Marion Koopmans hebben b.v. overlap in hun wiki c.v. ) is interessant.

Dat stoplicht concept enz. komt zo 1 op 1 van de WHO... dus...

Ff rondje twitter maken.

Voeg het eventueel toe.

Later 👋 

Edit:

Ook hier heb ik vragen over ...

2020-09-03-08-32-09.jpg

Ze denkt vast vooruit

Deze post delen

3 uur geleden, Info_junky zei:

Alle écht belangrijke dingen kwamen niet (echt) aan bod. Ook daar vind ik iets van 😉

Vertel ...

3 uur geleden, Info_junky zei:

Ook hier heb ik vragen over ...

Welke?

Deze post delen

Wij vinden dit een grof schandaal, voor ons gevoel zou de maatschappij zou gedreigd moeten worden met behoorlijke sancties.

Dit vinden wij: Nee, wat een belachelijke stunt van Ryanair om de gezondheid van mensen zo in gevaar te brengen.

===============================================

Vragen lijst van Radar Testpanel, waar we ook lid van zijn.

Poll: Goedkoop naar oranje gebied?

Een actie van vliegmaatschappij Ryanair: voor een paar euro vliegen naar een gebied waarvoor vanwege corona het reisadvies 'alleen noodzakelijke reizen' geldt.

Zou jij het risico nemen en voor vijf euro een vliegticket naar een code oranje-gebied boeken?

Ja, ik neem de tien dagen quarantaine bij thuiskomst voor lief

Ja, de tien dagen quarantaine bij thuiskomst zijn toch niet verplicht

Nee, het risico om besmet te raken is mij te groot

Nee, wat een belachelijke stunt van Ryanair om de gezondheid van mensen zo in gevaar te brengen

Nee, wat een belachelijke stunt van Ryanair, niet eens vanwege het besmettingsgevaar, maar vanwege het klimaat

Optioneel: Geef hieronder een toelichting op je antwoord.

Dit veld leeglaten mag ook.

Misschien willen jullie je mening hier op geven, zie maar.

Deze post delen

7 uur geleden, JJ&A zei:

Een actie van vliegmaatschappij Ryanair: voor een paar euro vliegen naar een gebied waarvoor vanwege corona het reisadvies 'alleen noodzakelijke reizen' geldt.

Het grootste dilemma lijkt mij hier: wat kan onder de huidige corona-omstandigheden een noodzakelijke reis zijn?

Hooguit noodzakelijk voor werk of dringende familieomstandigheden , maar anders kan ik niet zo gauw bedenken

waarom er nu een noodzaak is om met een vliegtuig te reizen naar welk gebied dan ook , oranje of niet .

Dat deze maatschappij "stunt " met zo goedkope tickets is niet zo erg netjes ,maar Ryanair doet wel meer dingen niet zo erg netjes.

Daarom zou ik er persoonlijk alleen al liever niet mee vliegen .

En ja , die vragen uit de Poll : ik weet niet wie die bedacht heeft , maar die vragen kun je niet relateren aan alleen Ryanair natuurlijk.

Dat geldt voor het vliegen met alle andere maatschappijen net zo goed.

En sancties? Wat voor sancties zou je op kunnen leggen?

Voor oranje gebieden geldt een reisadvies geen reisverbod.

Wie daar naartoe wil of moet kan dat nog altijd doen , al is dat waarschijnlijk wel voor eigen risico en verantwoording.

groet,mevr.Grijpstra

Deze post delen

Weet iemand of de doodsoorzaak "griep" bestaat?

Ik las dat het aantal griepdoden per jaar uit de oversterfte bepaald wordt. I.e. dit zou inhouden dat er geen "griep" als doodsoorzaak aangewezen is. Maar is dit zo?

Als het zo is, dan betekend dit dat iemand die overlijdt "aan" griep in de statistieken beland als bv "hartstilstand" of "longontsteking" o.i.d.

Hoe zit dit met corona? Wordt dan de diagnose "Covid-19" gesteld of "longontsteking"?

Je snapt wel waar ik met deze vragen heen wil? Als we in een normale zomer zeggen dat iemand aan longontsteking overleden is (maar dit door griep veroorzaakt werd) dan liegen we ons nu in het rond door dit aan COVID-19 toe te schrijven.

Ik kwam op dit idee door een artikel waarin beweerd werd dat de gemiddelde leeftijd waarop mensen aan COVID-19 overlijden in europa dezelfde is als de gemiddelde leeftijd waarop mensen overlijden in europa. Maw corona heeft de gemiddelde levensverwachting niet verlaagd in europa.

Dat kan alleen wanneer de diagnoses anders zijn, ik kan dit niet op een andere manier verklaren (wel het artikel kan ook onjuist zijn natuurlijk).

• Leuk 1

Deze post delen

6 uur geleden, OBL-Rien zei:

Weet iemand of de doodsoorzaak "griep" bestaat?

"Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) registreert weliswaar jaarlijks het aantal overledenen met als doodsoorzaak griep,

maar die aantallen geven een onderschatting, omdat griep vaak niet door de arts als directe aanleiding van overlijden wordt gemeld. Het RIVM gaat ervan uit dat bij een groot deel van de sterfte aan long-, hart- en vaatziekten een infectie met het influenzavirus een rol speelt, ook al staat influenza niet op het overlijdenscertificaat."

citaat uit tekst op de volgende  webpagina  : https://nidi.nl/demos/griep-en-sterfte-onder-tachtigplussers/

Ik weet het natuurlijk niet zeker , maar hieruit zou je kunnen concluderen dat griep /influenza als zodanig dus een officiele doodsoorzaak kan zijn.

Meestal zal het mss ook afhangen hoe een arts het ziet : is iemand overleden aan de griep(bv uitputting door hoge koorts) of aan de gevolgen van griep(bv longontsteking)

in het laatste geval zal mss eerder longontsteking als oorzaak worden aangegeven.

En wat betreft "Covid-19" als overlijdensoorzaak , daar valt volgens mij helemaal geen peil op te trekken.

Heb zo m'n twijfels of de heren medici het daar zelf onderling wel over eens zijn....

Niet handig en betrouwbaar voor de statistieken!

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 1

Deze post delen

Op 3-9-2020 om 12:20, Cynica zei:

Vertel ...

Welke?

@Cynica

Vertel: dat alle ophef een mooie uitstel & ontwijk manoeuvre zou kunnen zijn rondom (wan)beleid en noodwet. 

Welke: dat sterftecijfers en ic opnames al maanden nihil zijn en men toch doorzet,  opschaalt en angst blijft zaaien. En men iedereen die daar vragen over heeft of zich boos maakt als "wappie" wegzet.  

Nu de spoedwet er bijna is zal ik niet tot weinig meer over corona posten.

Heb geen zin om oom agent aan mijn voordeur te treffen. 

Alles wat ik eerder schreef zie je voor je ogen uitgerold worden. Stap voor stap. Wereldwijd.

Ik ben er zò ontzettend klaar mee. 

Heb mn preps klaar voor 6+ maanden lockdown.  Want dat komt, als ik het goed inschat, er snel aan...18 september als 'start' voor europa zoemt al wéken als datum over twitter. 

Verder houd ik uiteraard een schuin oog op de natuur, aardbevingen en vulkanisme. In mijn ogen nog steeds een belangrijk onderdeel van deze wereldwijde lockdown & reset. Ook opstelling Kaag zou je in dit kader kunnen plaatsen.

Om het allemaal in 1 plaatje te vangen

Dit is de kant die we op gaan:

2020-09-07-08-36-02.jpg

• Leuk 2

Deze post delen

Ik ben zeer benieuwd op welke dag we door de 1000 besmettingen heen zullen gaan.

wat als de GGD nog meer mensen moet testen? En de capaciteit hiervoor nog steeds onvoldoende is?

ik hoorde dat iemand 5dgn moest wachten en dan ook nog naar Barneveld rijden?

bij mij thuis is er gisteren 1 getest die binnen 24 uur terecht kon.

Deze post delen

6 uur geleden, Info_junky zei:

Alles wat ik eerder schreef zie je voor je ogen uitgerold worden. Stap voor stap. Wereldwijd.

Ik ben er zò ontzettend klaar mee.

Puur uit zelfbescherming heb ik me inmiddels zo ver van de samenleving ontkoppelt dat het me (emotioneel) allemaal (bijna) niet meer raakt. Ik wens de samenleving nog steeds het beste, maar ik geloof daar absoluut niet in. We gaan onder. Punt. Uit.

De impliciete wens tot zelf destructie is te groot geworden.

Het goede nieuws is dat hieruit een phoenix kan oprijzen zonder die onzinnige ballast die vandaag de dag opgedrongen wordt. Het blijft alleen te hopen dat ze dan niet dezelfde fouten gaan maken als onze voorgangers en wijzelf. (Maar tegen die tijd ben ik al stof, dus ook dat raakt me nauwelijks)

• Leuk 2

Deze post delen

7 uur geleden, Info_junky zei:

Verder houd ik uiteraard een schuin oog op de natuur, aardbevingen en vulkanisme. In mijn ogen nog steeds een belangrijk onderdeel van deze wereldwijde lockdown & reset. Ook opstelling Kaag zou je in dit kader kunnen plaatsen.

Vergeet vooral niet de aankomende financiëel - economische collaps. Ik denk dat veel, héél veel mensen niet weten waar ze 't zoeken moeten de komende jaren. Afhankelijk van de timing van die collaps zie ik in maart '21 nog wel een glorieuze overwinning voor mw. Kaag in het verschiet.

• Leuk 3

Deze post delen

De economie is al bezig met omvallen.

werkloosheid is aanzienlijk gestegen.

en een deel vd werkloosheid is nog niet zichtbaar omdat de steun vd overheid voorkomen heeft dat mensen in de ww belanden.

maar ik voorzie een gigantische werkloosheid en dito kosten voor de overheid om dit te kunnen betalen.

belastingverhogingen zullen ons deel zijn.

ben wat dat betreft blij dat ik in een tak van sport zit waar ik weinig risico loop op ontsag.

Maar de mensen van 40 jaar of jonger dan 55 die werkloos raken kan ik maar 1 ding adviseren.
begin voor jezelf als dat kan.

• Leuk 2

Deze post delen

12 uur geleden, Info_junky zei:

Begrijpelijk en ook alleen maar heel verstandig.

Maar het is toch diep triest dat we tot dit soort beslissingen moeten komen.

En het is niet alleen het onderwerp corona waar we voorzichtiger mee moeten worden , he?

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 3

Deze post delen

Op 7-9-2020 om 08:44, Info_junky zei:

@Cynica

Vertel: dat alle ophef een mooie uitstel & ontwijk manoeuvre zou kunnen zijn rondom (wan)beleid en noodwet. 

Welke: dat sterftecijfers en ic opnames al maanden nihil zijn en men toch doorzet,  opschaalt en angst blijft zaaien.

En men iedereen die daar vragen over heeft of zich boos maakt als "wappie" wegzet.  

Best @Info_junky

Het is in en in triest dat je in NL dus niet meer je mening mag verkondigen, als jij dat zegt zal het wel zo ernstig zijn.

Heel fijn dat je ons steeds hebt bij gestaan, heb bewondering voor jou/jullie.

• Leuk 1

Deze post delen

Jullie zijn lief 😘  

(in Ierland en) De UK gunt hun inwoners enkel nog hun toegang tot 'vrijheid' via een covid-(health)pass(poort).  

Dat je tuberculose hebt, of hiv, of herpes, of influenza...het boeit allemaal geen hond.

Dagelijks(!) testen had Boris het over, om zo je health freedom te kunnen bewijzen.

Echt. 

Bij deze: ik zei toch.... 

Ook Nederland stond op de lijst van 15 landen die zich aangesloten hadden. 

UK lijkt andere leverancier te hebben, maar moet ik uitzoeken.

Het wachten is dus op de aankondiging hier voor Nederland. Met je vrijheid.

Edit: dit is uit mei 2020

https://www.verdict.co.uk/vst-enterprises/

Screenshot_20200910-152137_DuckDuckGo.jpg

Talloze keren wees ik al op het wereldwijde gelijkgeschakelde taalgebruik en (opvallende) woordkeuze.

Gisteren zei Boris "moonshot". 

Ah...dacht ik toen: onze Marion 😏 

Screenshot_20200910-154853_Twitter.jpg

Screenshot_20200910-155133_Twitter.jpg

Deze post delen

58 minuten geleden, Info_junky zei:

Gisteren zei Boris "moonshot". 

Ah...dacht ik toen: onze Marion 😏 

Ik heb even op moeten zoeken wat nou precies moonshot is.

Moonshot denkers proberen de prestaties niet tien procent te verbeteren, of dertig procent misschien. Nee, ze gaan voor niet minder dan minimaal een factor 10 verbetering. De reis naar en van de maan, bijvoorbeeld, was met bijna een miljoen kilometer twintig maal verder dan de verste reis op aarde, een tocht rond de evenaar. Vaak zijn problemen makkelijker op te lossen als je niet streeft naar een eenvoudige verbetering, maar een radicale verbetering.

https://www.visionair.nl/ideeen/moonshot-thinking/

Ik zie het hier in Nijmegen uit de klauwen lopen. Veel haarden (o.a. 2 scholen / 1 studentenkroeg (51 besmettingen) / kapper), niet bekend hoeveel klanten (80?) er zijn geweest bij zieke kapper, en dus niet te traceren, niet kunnen testen door ondercapaciteit laboratoria.

De Jonge op t matje ... Net zoals in februari-maart.

Beetje lauw en hypocriet handelen, paniek laten oplopen, mensen vragen om drastische en eenduidige maatregelen.

Hupsakee, daar is je lock-down 2.0.

• Leuk 1

Deze post delen

En dan mag er niet meer getest worden omdat onze overheid niet meer test capaciteit heeft ingekocht bij de laboratoria

nu zou je toch denken dat de overheid wel beter zou weten ondertussen maar helaas.

• Leuk 1

Deze post delen

Hier het Health passport filmpje voor Ierland: *gewoon op drukken om te kijken, of bekijk het op de website:

https://www.healthpassportireland.ie/ 

En dan dit:

Ietwat pissig, flink aanmatigend en dreigend filmpje van de UN. "The pandamic is a portal' genaamd.

Over dat mensen *zucht* nog stééds * 🙄 * terug willen naar "normaal", en dat je het dan *zucht 😒*  maar SNEL es moet gaan beseffen dat dat het Láátste is wat er zal gaan gebeuren,  zeg maar nooit meer dus.... "refusing to acknowledge the rupture" ...want dat is ècht totáál niet bedoeling en het beste voor de wereld ("die ze ff liefkozend 'a doomsday machine' noemen) ... en dat covid DÉ kans is om een NIEUWE  toekomst vorm te geven. En dat jij daar een rol in kan spelen. 

En zo 😏 Dus. 

Oh en @Cynica (spiritele) woordkeuze..."portal" "a gateway... between one world and the next" "we can walk through lightning" (halloooo 🤦‍♀️) b.v. en kleurgebruik etc 😉 

Ik heb het echt al 10 keer bekeken en nog steeds vallen me nieuwe dingen op...

@Hermanusb het schijnt om belangenverstrengeling in OMT te gaan:

Dan dit: 
Grappenhaus over opruiers en informatie hoe/wanneer/waarom van het internet verwijderen + de afspraken met tech giganten. 
Sluit naadloos aan bij Project Pause van de VN. 
En de opdracht vanuit de WHO.

Kinder versie:

Voor volwassenen zijn er meerdere versies. Deze heeft de nadruk op emoties

En als laatste:

Ik heb de nieuwste noodverordening van mijn regio gelezen. Niks opvallends, *behalve* dat bij een mogelijke mondkapjes plicht er medische uitzondering mag! 

1 na laatste alinea

Screenshot_20200911-084147_WhatsApp.jpg

Deze post delen

Klokslag op de 18e september ... 

Ik kan niks meer vinden over de spoedwet qua data - afspraken - stemmingen- aannemen en/of ammendmenten.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken en hier https://www.rijksoverheid.nl/documenten?trefwoord=&startdatum=&einddatum=&onderdeel=Alle+ministeries&type=Alle+documenten  

En dit:

Toegevoegd hier:

PDF over effecten campagne "Alleen Samen"  

Edit:

Duitse Corona-wet geeft zelfde issues als hier.

Zie bijlage 2

CEO+Campagnemonitor+AlleenSamen+9+september.pdf

Screenshot_20200916-173545_Gallery.jpg

resource.pdf

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...