Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Apps die al dan niet verplicht op je smartphone moeten zijn, om contacten en nabijheid te registreren. 

https://www.parool.nl/nederland/kabinet-wil-apps-gebruiken-in-strijd-tegen-corona-privacy-moet-gewaarborgd~bb8334ba/

De meeste APP's  maken gebruik van je telefoonnummer,  IMEI nummers en bluetooth mac adres.  Dus hoe anoniem zijn de apps kunnen zijn.   
De Europese rechten van mens zeggen duidelijk mensen dat de overheid haar burgers niet overal mogen volgen. 

Wat vinden jullie van dit soort voorstellen ?

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

We zijn toch met zijn allen niet zo achterlijk dat we zelf onze contacten niet kunnen nagaan?

Ik heb een smartphone, maar ruil deze zonder twijfel weer in voor een stupidphone als apps verplicht worden.

Zelf denk ik niet dat het om een app op de telefoon zal gaan, aangezien het te makkelijk is om een telefoon (bewust) te vergeten. De stap naar een implantaat (bij voorkeur als toevoeging van het vaccin) zal snel nodig blijken.

Ik ben onze emigratie al voorzichtig aan het plannen ?

Dit zijn in mijn ogen potentieel gevaarlijke ontwikkelingen.
De overheid die mijn bewegingen gaat volgen op een manier die vrijwel onmogelijk (volgens de deskundigen) anoniem kan zijn.
Wie garandeert mij dat de data inderdaad minimaal is en alleen voor het genoemde doel gebruikt wordt wanneer de verzamelde data nog zoveel meer voordelen voor een overheid met zich meebrengt? Ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkeling hiervan, maar blijf vooralsnog erg sceptisch.

Zie ook dit artikel in computable.
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/zorg/6910520/250449/kabinet-wil-desnoods-verplichte-app-bij-coronatesten.html

O.

Ik zal me er niet populair mee maken, maar dit topic, hoewel net opgestart, heeft nu al een hoog aluhoedjes gehalte.

Ja, er zijn heel veel zorgen rondom privacy, maar de grootste Nederlandse voorvechters zijn bij deze ontwikkelingen betrokken. Als je ervan uitgaan dat het geen statelijk middel is om burgers te onderdrukken, zijn er in theorie genoeg waarborgen dat het veilig is. Het is geen 'live' tracking systeem, je telefoon onthoudt de publieke brokjes informatie van anderen die je passeert via bluetooth (dus geen gps, dus geen volgen van bewegingen). Als iemand wordt getest (vandaar dat het niet realtime is) en positief is bevonden, kan het anonieme brokje informatie gepubliceerd worden als 'positief' en krijg je die informatie via de app te zien: 'je bent 3 dagen geleden langs iemand gelopen die nu positief is bevonden, het advies is om 2 weken zelfquarantaine aan te houden'. Dat zijn de ontwikkelingen op dit moment.

• Leuk 1
33 minuten geleden, Hitprep zei:

heeft nu al een hoog aluhoedjes gehalte.

Persoonlijk vind ik terughoudendheid wat anders dan aluhoedjesgehalte. Lijkt mij alleen maar goed als hier héél kritisch naar gekeken wordt.

6 minuten geleden, Loreen zei:

Persoonlijk vind ik terughoudendheid wat anders dan aluhoedjesgehalte. Lijkt mij alleen maar goed als hier héél kritisch naar gekeken wordt.

Ik ben het eens dat terughoudendheid wat anders is dan aluhoedjes, maar het is geen loze kreet van mijn kant. Ik doel specifiek op uitspraken in dit topic als implantaten als toevoeging van een vaccin en het volgen van bewegingen en dat in de eerste 5 reacties. Zonder goedkeuring van externe criticasters als security- en privacy voorvechters zal het nooit van de grond kunnen komen.

1 uur terug, Hitprep zei:

een hoog aluhoedjes gehalte.

Misschien wel, aan de andere kant kan het ook het bewust zijn van de gevaren en mogelijk ander gebruik van dergelijke techniek zijn.
Hoewel het mijn vak is ben ik persoonlijk van mening dat je zeer terughoudend moet zijn en toch in ieder geval heel kritisch en bewust moet zijn.
De intentie van deze Apps in deze situatie is heel goed, maar wie garandeert mij dat de beherende partij zuiver is?

Nogmaals, ik wacht het graag af maar blijf kritisch en zal niet zonder meer deze Apps installeren voordat klip en klaar duidelijk is wie het beheert, inziet en wat er mee gebeurt.

O.

• Leuk 1

Ik heb al gehoord dat Zwitserland (of was het Oostenrijk?) al technieken heeft toegepast om via je smartphone samenscholingen te kunnen registreren, en aan te pakken. Dit natuurlijk om de social distancing na te leven ivm corona en verdere verspreiding tegen te gaan... Maar waar gaat dit ophouden?

+ dit idee komt waarschijnlijk van Z Korea, waar ze dergelijke apps gebruik(t)en om corona in te dammen... maar again, privacy gewijs, waar gaat dit ophouden natuurlijk...

aangepast door wandering neone
add

Ik ben niet zo van de alu-hoedjes en de complot theorieën.   Echter onze privacy is altijd in het geding.   Niet alleen is contant geld te vies om aan te pakken en mag je bijna overal alleen nog maar betalen met pin.   De meeste file informatie al gedaan door de concentratie van telefoons te tellen.  Bij Crowd control zijn telefoon signalen allang in gebruik.  Bij grote events als Koningsdag, Sail Amsterdam, ,  word dit allang gebruikt. 

Als de app's gebruik maken van je MAC-adressen, of Emei-nummers ben je al te traceren.  Dus kritisch zijn is altijd goed.   

Gast Peerke

Met mijn  400 rollen wc papier heb ik overal schijt aan. Niet alleen aan dat virus, maar ook aan die app.

Daarmee gaan we de politiestaat China opvolgen.

Dus dikke doei met die app.

Op 10-4-2020 om 20:15, rescue zei:

Ik ben niet zo van de alu-hoedjes en de complot theorieën.   Echter onze privacy is altijd in het geding.   Niet alleen is contant geld te vies om aan te pakken en mag je bijna overal alleen nog maar betalen met pin.   De meeste file informatie al gedaan door de concentratie van telefoons te tellen.  Bij Crowd control zijn telefoon signalen allang in gebruik.  Bij grote events als Koningsdag, Sail Amsterdam, ,  word dit allang gebruikt. 

Als de app's gebruik maken van je MAC-adressen, of Emei-nummers ben je al te traceren.  Dus kritisch zijn is altijd goed.   

idd, je hoeft helemaal geen alu hoedje op te zetten om simpelweg vast te stellen dat onze privacy stapsgewijs al helemaal is uitgehold, los van die hele corona problematiek.

En ik vrees een beetje, dat corona nu is gebruikt om alweer een stapje verder te zetten in deze richting (= een verdere uitholling ervan).

Heck, sommigen zijn al overtuigd dat we China achterna aan het hollen zijn, met camera's all over the place, etc ...het enige wat we nog ontbreken is het puntensysteem ...

(https://www.youtube.com/watch?v=u4aswXG8Xo8 )

aangepast door wandering neone
add
12 uur geleden, Maan zei:

Ik heb er eentje, en het is een goeie;

een "no app".

Gewoon wat gezond verstand, in functie van jezelf, en anderen, zou moeten volstaan om simpelweg geen app nodig te hebben.

Dit indien nog capabel om dit te doen natuurlijk, gezien de verhoogde verslaving en afhankelijkheid van smartphones, en mensen die zo afhankelijk zijn geworden, als kleine kinderen soms, dat anderen nodig zijn om te vertellen wat ze zouden moeten doen, op diezelfde smartphone ...

Op 9-4-2020 om 12:36, Hitprep zei:

Ik zal me er niet populair mee maken, maar dit topic, hoewel net opgestart, heeft nu al een hoog aluhoedjes gehalte.

Ja, er zijn heel veel zorgen rondom privacy, maar de grootste Nederlandse voorvechters zijn bij deze ontwikkelingen betrokken. Als je ervan uitgaan dat het geen statelijk middel is om burgers te onderdrukken, zijn er in theorie genoeg waarborgen dat het veilig is. Het is geen 'live' tracking systeem, je telefoon onthoudt de publieke brokjes informatie van anderen die je passeert via bluetooth (dus geen gps, dus geen volgen van bewegingen). Als iemand wordt getest (vandaar dat het niet realtime is) en positief is bevonden, kan het anonieme brokje informatie gepubliceerd worden als 'positief' en krijg je die informatie via de app te zien: 'je bent 3 dagen geleden langs iemand gelopen die nu positief is bevonden, het advies is om 2 weken zelfquarantaine aan te houden'. Dat zijn de ontwikkelingen op dit moment.

Ja daar begint het mee, zodra ze die app gaan verplichten is het einde zoek.

Dan stap ik wel over op een alternatief besturingssysteem.

Heel veel technische mitsen en maren nog voordat je over privacy kan nadenken. Ik denk dat de handmatige oplossing te vroeg is uitgesloten.

Heb ongeveer 10 jaar in location based services gewerkt en neem maar van mij aan: er zijn al tientallen databases commercieel verkrijgbaar om jouw zogenaamd anonieme Bluetooth LE Mac address mee te cross-referencen.

Ik heb nog liever een 666 tattoo op mijn voorhoofd :-)

• Leuk 4
  • 2 months later...
  • Moderator

Oud topic maar kom toch ff hier wat vragen:

Dit is Duits, maar aangezien ze daar sinds heel recent de app hebben plaats ik het even hier toch bij. 

App gebruikt dus weldegelijk GPS.

Of ziet Oli het verkeerd?

(Dat gps gebruik is dus naast/bovenop wat de API van de telefoon zelf al elke paar seconden doet via de nieuwste corona-update)

Mijn vraag is, als je je wilt onttrekken aan dit hele track & trace gebeuren is dan een dumb-phone een optie? Of "pingt" die ook?

Ja, met provider-palen, en die data zijn opvraagbaar dat weet ik, maar ook 1 op 1 met andere telefoons?  

En: wordt idd 10 minuten dichtbij contact aangehouden als ondergrens voor alarm?

Dus niet in supermarkt,  in het voorbijlopen of fietsen?

Want dat maakt voor mij ook een groot verschil qua meenemen telefoon.

Is er een techneut in de zaal? ? 

Commentaren lijken te suggereren dat door gebruik te maken van Apple/Google er een uitweg is gevonden tav de privacy issues...

Maar het is toch nogal een verschil dat een telefoon bijhoud wat ík doe (solo) t.o.v. dat ie cóntinue pingt om uit te vogelen met wíe? 

Daarin zit voor mij de kneep.

Facebook doet het ook, zit je in de wachtkamer van de tandarts, of erger, de psycholoog en dan krijg je via Facebook een vriendschapsvoorstel... maar dan nóg voelt dat anders, want dat contact maakt niet dat ik mogelijk 2 weken of langer of in herhaalde opeenvolgende weken 2x2 of 10x2 al naar gelang wat ik deed, thuis moet zitten...en testen...en dan nog de false positives en zo.... ?

Edit:

Duits interview met techneut.

Over 2-laagse aanpak, API versus app en privacy.

En https://9to5mac.com/2020/06/16/germanys-contact-tracing-app/

Screenshot_20200618-104445_DuckDuckGo.jpg

3 uur geleden, Info_junky zei:

Mijn vraag is, als je je wilt onttrekken aan dit hele track & trace gebeuren is dan een dumb-phone een optie? Of "pingt" die ook?

Misschien bedoel je iets anders, maar tenzij er een verplichting is, dan installeer je toch gewoon de app niet?

Ik heb niet eens een smartphone, dus zelfs als het verplicht wordt dan moeten ze me eerst een smartphone geven ?

• Leuk 1

Ik heb mijn telefoon meestal uit staan, en doe alles via mail. 

Moet ik bellen, zet ik mijn telefoon aan.

Stuur een sms en je weet ik bel binnen 3 dagen, stuur een mail en ik bel dezelfde dag.

Overdag heeft mijn werkgever een telefoon.

Ik heb nog nooit geen app gehad, ben geen kuddedier.

OP Gsm en Ipad staat bleutooth uit, gebruik bleutooth om mijn gehoorapp. bij te stellen, 

en dan gaat GSM weer uit, en in de kast.

• Moderator

@OBL-Rien 

Via de laatste corona update op alle telefoons zend elke smartphone al signalen uit/ontvangt ze.

De app is alleen maar een middel om dat proces zichtbaar te maken.

Dus of je nu wel of niet de app download, 'meedoen' doe je toch.

Inmiddels heeft iemand mijn dumb phone bekeken en hij is dom genoeg.

Tuurlijk kan de provider je via zijn zendmasten vinden, maar de rest van de fratsen kan en snapt ie niet.

Dus die gaat mee wanneer ik wat verder van huis ga. En anders mooi zonder. 

Heerlijk, rust.

Like the good old days ? 

Maar mn vragen blijven open staan t.a.v. de 10-minuten factor enzo ?

Zojuist, Info_junky zei:

Inmiddels heeft iemand mijn dumb phone bekeken en hij is dom genoeg.

Tuurlijk kan de provider je via zijn zendmasten vinden, maar de rest van de fratsen kan en snapt ie niet.

Ah bedoelde je dat, de sleutel is bluetooth. Die wordt gebruikt om in contact te komen met andere smartphones. Als de jouwe geen bluetooth heeft, dan is'ti grotendeels veilig voor de corona app.

GPS is waarschijnlijk een "backup" systeem. Wanneer bluetooth geen verbinding krijgt, kun je via GPS toch nog dezelfde functionaliteit verkrijgen.

Maar daar houdt het op, positie bepaling via zendmasten is te onnauwkeurig en voor de corona app onbruikbaar. 

JMHO onatuurlijk.

• Leuk 1
  • Moderator

Geinig @steve ik mail juist bewust echt nooit, behalve met officiële instanties. En dat is echt heelheel zelden. 

Wat ik hierboven al zei, dat hele privacy verhaal heb ik allang opgegeven qua telefoon,  ze doen maar. Als ze de info links (via mn telefoon) niet krijgen, krijgen ze um rechtsom wel (via laptop, koopgedrag enz.)  Data-boeren te over.

Maar voor mij is de grens dat die data mijn vrijheid (kunnen) gaan beperken: dat met wie ik omga of toevallig tref bepalen kan of ik thuis moet gaan zitten.

Die app ziet geen plexiglas, geen masker enz. En idd, mensen kunnen valse meldingen doen. 

Ik heb het er niet op...

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...