Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prepper gezocht voor afstudeerproductie over kernwapens


Gast LuukWesselo

Aanbevolen berichten

Gast LuukWesselo

Dag allemaal,

 

Mijn naam is Luuk Wesselo, student Journalistiek aan Hogeschool Windesheim. Op dit moment houd ik me voor mijn afstudeerproductie bezig met de kernwapenkwestie, en wat de burger op lokaal niveau kan doen om hier een statement tegen te maken. Voor een portretverhaal ben ik naast anti-kernwapendemonstranten ook op zoek naar een prepper die zich heeft voorbereid op een eventuele nucleaire ramp. Gezien de Corona-crisis zal het gaan om een telefonisch interview. Ik ben vooral benieuwd naar de motieven om dit soort maatregelen te treffen en hoe een 'nucleaire prepper' de toekomst voor zich ziet als het gaat om de atoomdreiging en de humanitaire gevolgen van een eventuele nucleaire ramp. 

 

Ik kom graag in contact met preppers die aan bovenstaand profiel voldoen! Als iemand mij verder kan helpen, dan hoor ik dat uiteraard graag. Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Luuk Wesselo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Luuk,

 

Knap dat je ben zo een speciaal onderwerp bezig bent.

Ik zelf heb mij nog nooit voorbereid op een nucleaire aanval, maar ik heb wel al ooit over dit thema gehoord en nagedacht.

Om eerst te realiseren wat een ontploffing doet: een grote nucleaire ontploffing kan een vuurbal met een diameter van 1,6 km teweegbrengen. Die gloeiend hete vuurbal wordt gevolgd door windhozen die krachtiger zijn dan orkanen. De radioactieve neerslag die hieruit voorkomt, kan kilometers ver mee waaien. 

Het allerbelangrijkste wat je moet doen na een kernaanval is een goede schuilplaats vinden. Volgens experten zet je het beter niet op een lopen, maar haast je je best zo snel mogelijk naar binnen. Maar wat bepaalt of iets een goede plek is om te schuilen? Alles is beter dan in de openlucht te blijven, menen de experten, zelfs je auto.

 

Maar het is vooral cruciaal dat het materiaal tussen jezelf en de buitenwereld zo dik mogelijk is. Hiermee bedoelt men: zo veel mogelijk lagen dikke bakstenen of beton, en zeker geen vensters. De kelder van een appartement met vijf verdiepingen bijvoorbeeld beperkt de blootstelling aan radioactieve straling tot 1/200ste. Als je daarentegen in de living van je houten huis zit, kan de helft van de straling nog binnendringen.

 

Dus eigenlijk een vooral  sterke goede veilige schuilplaats. Maar wat als de ontploffing nu boven je schuilkelder plaats vond, dan ben je vrijwel "verloren" Als je zeker bent dat je schuilplaats veilig is dan kan je daar verblijven tot je rantsoenen op zijn. Bij het geval dat je een slechte schuilplaats hebt blijf er dus toch 24 uur. En vlucht daarna uit het radioactief gebied. 

 

Ik hoop dat ik je een klein beetje heb kunnen helpen.

 

 

mvg Matthias 

 

uit deze site gebruikte ik wat informatie 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...