Ga naar inhoud
GENEGEERD

Na het virus, of beter......na de eerste golf,

Onbekend
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Mooi theoretisch topic, hoe gaan we verder na het virus.
Of eigenlijk, hoe gaan we verder na de eerste golf.

Er komt een moment dan is de eerste golf van het Covid19 virus voorbij en worden de maatregelen afgebouwd.
Dat moment zal ergens einde van het voorjaar zijn verwacht ik, dan zal alles weer enigszins normaliseren en iedereen weer verder gaan met zijn oude leventje. Het collectief geheugen kent slechts een korte termijn, dus men zal in het najaar weer verrast zijn als het virus weer de kop opsteekt.
Want weggaan zal het nog niet, niet zolang er geen goede behandeling gevonden is en breed toegepast wordt.

Zelf zal ik de verwachte rustige zomermaanden gebruiken om mijn voorraden weer op pijl te brengen en met name ook mijn desinfecterende en viruswerende zaken uit te breidden. Ik merk dat ik daar te weinig aandacht aan gegeven heb de laatste jaren, zeker omdat een grootschalige virusuitbraak niet mijn hoofddoel van het preppen was.

Hoe kijken anderen hier tegenaan, wat verwachten jullie en welke voorbereidingen gaan anderen treffen?
Ik hoor het graag en hoop dat we elkaar met tips en ideeën verder kunnen helpen.

Op naar de toekomst!

O.

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een goede vriendin van me begeleid klinische onderzoeken. Redelijk up te date dus zeg maar. Verwacht de piek half tot eind mei. Dan zijn we dus zeg maar 7-8 weken onderweg vanaf de eerste maatregelen. Dan duurt het afbouwen waarschijnlijk ook een 6 tal weken...

Verandert dat mijn plannen? Nee. Mijn kinderen gaan weer naar school als ik denk dat t weer kan. Ik wil ons huis verkopen en klussen aan een nieuw huis. En we gaan pas helpers toelaten als dat weer kan. Tot die tijd bereiden we ons voor op een tweede golf. Meer kunnen we niet doen. Voorbereid blijven, doorgaan met leven, werken aan een betere toekomst.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Leuk 1
Link naar reactie

tja,

goeie vraag.

Ik zie de economisten stilaan alweer de kar overnemen,

het duale competitiemodel,

en de solidariteitsgolf zal niet blijven duren,

(jammer genoeg)

Raar maar waar, vrees ik, zal dit een tweede golf teweegbrengen,

misschien wel meerdere,

en dit zolang er geen goeie medicatie is ervoor.

En bij mij verandert er eigenlijk niet veel.

Ik ga,

bij leven en welzijn,

tussen de golven in,

de draad weer trachten op te pikken,

en misschien het allerbelangrijkste;

hopelijk,

meer dagen vullen met wat mijn hart en ziel me ingeeft,

zodat ik na de dag rustig kan zeggen,

als de schemering, nacht het overneemt; 

bij het inslapen:

nu kan ik rustig sterven.

• Leuk 4
Link naar reactie

Ook bij ons gaan de kinderen pas naar school zodra wij het veilig achten, en zo denken er meerdere mensen in onze omgeving over.
Mijn vrouw is door ziekte erg kwetsbaar.

Ik verwacht dat na de piek en het afbouwen van de maatregelen het oude leven en de individuele samenleving weer snel terug is.
Men gaat gewoon verder.

Zelf verwacht ik dat we vanaf de 2e helft zomer een rustige periode tegemoet gaan waarin het virus zich  koest houdt, om in de herfst weer toe te slaan in een tweede golf.
Wij willen de rustige periode gaan gebruiken om de lessen die we nu leren om te zetten in uitbreiding van onze noodvoorraad, of misschien wel meer toespitsing.

Ik ben benieuwd

Link naar reactie

21 minuten geleden, Albis zei:

Hetzelfde aals voorheen, alleen nu zorg ik wel dat ik standaard voldoende mondkapjes in huis heb. En eindelijk eens gaan wecken.

@Albis

Als je nog geen weckketel hebt.

american pressure canner.

beter is er echt niet, niet de namaak maar de echte.

wel iets duurder dan de spullen uit Belgie van Weck maar absolute top kwaliteit en de houdbaarheid is gigantisch.

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie

Inderdaad veel meer mondkapjes in de klasse FFP2 en FFP3, hier hebben wij nu duidelijk te weinig van.

Datzelfde geld voor hand- en oppervlakte desinfectiemiddelen, dat gaat harder dan wij hadden ingeschat en de verkrijgbaarheid hiervan is momenteel dramatisch en tegen schandalige prijzen.

O.

Link naar reactie

Dank voor de tip @Hermanusb, maar ik heb alles om te wecken al in huis. Een pressure canner lijkt mij ook zeker briljant en nog praktischer ook, maar eerst maar eens gaan wecken. Anders is het ook zo zonde van de ketel en potten die hier niks staan te doen.

Wie weet voor de toekomst, want wat ik erover lees en zie, is het wel makkelijker dan gewoon wecken.

Link naar reactie

ik ga er voorlopig nog van uit dat dit coronacircus nog lang niet voorbij is. het zal eerst nog wel flink wat slechter gaan voordat het beter gaat. eerst maar eens hopen dat we dit zonder kleerscheuren doorkomen, hopen dat wij en onze naasten het overleven, hopen dat er geen voedselschaarste komt, geen plunderingen, geen massale blackouts, enz. en na de crisis zal de wereld er heel anders uit zien, we zullen een heel groot deel van onze vrijheden, privacy en rechten kwijt raken en ook heel veel centjes. ik kijk ver vooruit, maar concentreer me voorlopig eerst op de komende weken/maanden.

• Leuk 1
Link naar reactie

3 uur geleden, Albis zei:

Dank voor de tip @Hermanusb, maar ik heb alles om te wecken al in huis. Een pressure canner lijkt mij ook zeker briljant en nog praktischer ook, maar eerst maar eens gaan wecken. Anders is het ook zo zonde van de ketel en potten die hier niks staan te doen.

Wie weet voor de toekomst, want wat ik erover lees en zie, is het wel makkelijker dan gewoon wecken.

Die ketel wil ik eventueel wel overnemen (na de huidige situatie, als ik weer aan het werk kan)

Link naar reactie

Dat is aardig, maar ik ga er liever eerst zelf mee aan de slag. Heb de ketel gekregen van een dierbaar persoon en zou het persoonlijk wat ongepast vinden om die dan te verkopen. Dank voor het aanbod, maar een verkoop is niet aan de orde. Op Marktplaats staan wel regelmatig ketels en potten te koop, dat is denk ik ook een stuk dichterbij voor je, aangezien ik niet in NL woon.

• Leuk 1
Link naar reactie

12 uur geleden, nu even niet zei:

ik ga er voorlopig nog van uit dat dit coronacircus nog lang niet voorbij is. het zal eerst nog wel flink wat slechter gaan voordat het beter gaat. eerst maar eens hopen dat we dit zonder kleerscheuren doorkomen, hopen dat wij en onze naasten het overleven, hopen dat er geen voedselschaarste komt, geen plunderingen, geen massale blackouts, enz. en na de crisis zal de wereld er heel anders uit zien, we zullen een heel groot deel van onze vrijheden, privacy en rechten kwijt raken en ook heel veel centjes. ik kijk ver vooruit, maar concentreer me voorlopig eerst op de komende weken/maanden.

Ik hoop, en ga er persoonlijk ook vanuit, dat het niet zo erg zal worden.
Dat we nog maar aan het begin staan denk ik ook, ook verwacht ik dat de voedselvoorziening geraakt gaat worden.
Met name verwacht ik in het begin dat de keuze in artikelen terugloopt, eigenlijk zie je dat nu al gebeuren.
Niet meer 8 merken houdbare melk, maar nu nog 3 bij onze lokale supermarkt.

Wel verwacht ik dat we een stapje terug gaan doen, een stapje dat hard nodig is.
Zelf maak ik me zorgen voor bepaalde delen op deze wereld en dan met name de sociale onrust.
Je ziet in bijvoorbeeld Zuid Amerika en India een drama in wording, de volksverplaatsing in India op het moment is op zijn minst zorgwekkend.
Europa zal waarschijnlijk ook wel een knauw krijgen, met name de Europese Unie lijkt op het oog niet de verwachting waar te maken.
Ze zijn onzichtbaar en ogenschijnlijk lam, de Europese solidariteit lijkt ver te zoeken.
De oude wereld kiest massaal voor zichzelf, het eigen land, en ik ben benieuwd wat hier de consequenties van kunnen zijn.
Zeker met het profileren van China en Rusland op het moment.

Spannende tijden,

O.

Link naar reactie

Mooie vraag, heel passend bij dit forum; vooruitkijken naar wat er evt. kan gaan gebeuren en wat doe je als voorbereiding?

Met alle berichten over mogelijke/verwachte problemen in de voedselvoorziening, heb ik besloten dit jaar de moestuin maar weer eens in ere te gaan herstellen. Beetje aan de late kant wel qua voorbereidingen (veel onkruid is er nog van 2 jaar weinig activiteit, nog niets voorgezaaid en nog niets bemest, maar beter iets dan niets). Ik heb mijn (oude) zaden geïnventariseerd, nieuwe gekocht; pootaardappelen enzo gekocht.
En alvast wat contacten hierover gehad met de buren, zodat ik hierin kan samenwerken (samen sterker dan alleen, een moestuin is echt best veel werk... En stel, stel, stel dat het echt heel gek/raar/fout zou gaan, kun je maar beter goed contact hebben met de buren zodat je het met elkaar kunt regelen).
En misschien een beetje maf, maar sowieso opvoedkundig verantwoord; Het Kind houdt niet enorm van groenten als bloemkool, broccoli, rode kool, etc. Partner is ook geen enorme fan, dus normaal eten we dat echt sporadisch. Maar nu dus alvast iets vaker op het programma, zodat als we toch meer moeten overstappen op dit soort voedsel (veel hiervan is supergoed houdbaar in de koelkast), we er alvast aan gewend zijn ? En als er niets geks gebeurt qua voedselvoorziening, is toch mooi ons eet-repertoire uitgebreid.

Daarnaast probeer ik de voorraad van alles op peil te houden, dus eigenlijk 'normaal' in te kopen. Met als verschil met anderen, dat zodra er een slot zou komen op de winkels o.i.d., wij nog een paar weken makkelijk door kunnen komen. 

Vanwege scholen dicht, is ons programma nu heel anders. Voordeel daarvan is dat dagelijkse lichaamsbeweging ineens als vast onderdeel in het programma staat en ook daadwerkelijk gebeurt.  Daarnaast is er meer rust om het eten te bereiden (geen boterhammetjes in de auto), waardoor we gezonder eten. Slapen idem, doordat we iets later op kunnen, komen we veel makkelijker aan onze uurtjes slaap. We zijn dus eigenlijk onze fysieke conditie aan het opbouwen. Sowieso goed, maar zeker ook wat betreft weerstand. Ik ga er wel vanuit dat er nog weer een nieuwe golf gaat komen, dus dan kunnen we maar het beste in een zo goed mogelijke conditie zijn.

aangepast door MamaM
Per ongeluk op 'plaatsen geklikt' voordat het klaar was
  • Leuk 3
Link naar reactie

Ik denk en hoop dat meer mensen gaan starten met preppen.  We zagen toch problemen binnen het Europese systeem, bevoorrading en samenwerking.  Ik denk dat we in Belgie en Nederland er relatief goed gaan vanaf komen.  Voornamelijk heb ik angst voor Italie en Spanje die nu heel zwaar getroffen zijn en daarna misschien nog hun hele toeristische economie gaan zien verdwijnen deze zomer... Ik hoop het niet natuurlijk maar weet niet of hier nog mensen naar daar willen/kunnen deze zomer.

Zelf hoop ik dat we snel weer naar buiten kunnen... het begint toch een beetje zwaar te worden... dingen te vinden om nuttig bezig te blijven.  Ik hou me bezig met vanalles maar ook beter proberen te preppen op toekomstige moeilijkheden. 

Ik zie veel boeren klagen over dat er niet geoogst kan worden... denken jullie dat dat voor problemen kan zorgen op lange termijn?

Zelf ben ik mijn voorraadkast rustig aan het aanvullen zonder te hamsteren.  Ik vond deze samenstelling online... wat denken jullie?  Ontbreekt daar nog iets?

spacer.png

Bron: https://www.nupreppen.com/voedselvoorraad-boodschappenlijst-voor-noodsituaties/

aangepast door Prepp
  • Leuk 1
Link naar reactie

13 minuten geleden, Prepp zei:

Ik denk en hoop dat meer mensen gaan starten met preppen. 

...........................

Zelf ben ik mijn voorraadkast rustig aan het aanvullen zonder te hamsteren.  Ik vond deze samenstelling online... wat denken jullie?  Ontbreekt daar nog iets?

Deze site is ook net begonnen.

• Registry Expiration: 2022-03-24 13:11:46 UTC
  • Created: 2020-03-24 13:11:46 UTC

Ik heb er (nog) geen hele grote onzin zien staan maar diepgaand is het allemaal niet. Hier op preppers.nl staat veel meer informatie

Link naar reactie

1 uur terug, Prepp zei:

"Zelf hoop ik dat we snel weer naar buiten kunnen...  " ....waarom zou je nu niet naar buiten kunnen?. 

" Ik zie veel boeren klagen over dat er niet geoogst kan worden... " ....welke boeren kunnen wat niet oogsten? bron?

"denken jullie dat dat voor problemen kan zorgen op lange termijn?`...….als boeren niet kunnen oogsten dan denk ik wel dat dit een probleem kan worden op termijn......

Link naar reactie

12 uur geleden, nu even niet zei:

" Ik zie veel boeren klagen over dat er niet geoogst kan worden... " ....welke boeren kunnen wat niet oogsten? bron?

Ik zag eerst iets over asperges op het nieuws.  Een boer die 6 parcelen had ingezaaid maar er zonder personeel maximum 2 zelf kon oogsten.

Dan ben ik op boerenforums gaan kijken en vooral de melkveesektor blijkt hard getrokken (veel zuivel die weggegooid moet worden omdat horeca dicht is)

Link naar reactie

Bij boeren gaat het over een heel jaar.  Als je niet kan voorbereiden heb je geen oogst.  Of dat is toch in het meerendeel van de gevallen zo als ik het juist begrijp.  Dus dennk dat nu in het voorjaar veel schade gedaan wordt die binnen een maand of 2 niet opgelost kan worden ook al kan men dan terug aan het werk.

Ik ben zelf ook begonnen met rustig aan voorraadje aan te leggen voor winter zonder hamster....

aangepast door Prepp
Link naar reactie

13 uur geleden, Sterredag zei:

Tja zal al een tijdje in mijn hoofd, maar als dit weer wat rustiger wordt, dan ga ik toch wel even weer extra aandacht geven aan wat voorraad materiaal. Blikgroente, rijst/pasta... maar vooral Zaden, en misschien wat materiaal om binnen te kunnen kweken.

Denk dat bij boeren het voorjaar niet goed gaat het het hele jaar beïnvloed.  Zo denk ik het toch.  Niet zaaien/snoeien... geen oogst... maar kan het fout hebben. 

Link naar reactie

14 uur geleden, Invictus zei:

Deze site is ook net begonnen.

• Registry Expiration: 2022-03-24 13:11:46 UTC
  • Created: 2020-03-24 13:11:46 UTC

Ik heb er (nog) geen hele grote onzin zien staan maar diepgaand is het allemaal niet. Hier op preppers.nl staat veel meer informatie

Heb je een link?  Ik vond dit lijste heel overzichtelijk met hoeveelheden... nog nergens ander een echt specifiek actieplan lijstje gevonden...

Link naar reactie

Nu SARS-CoV-2 over de hele wereld verspreid is, en het overduidelijk niet door warmte gestopt wordt, zijn de kansen niet slecht dat het een terugkerend fenomeen wordt. Zoals verkoudheid. Niet per se aan jaargetijden gerelateerd, maar wel vaker in het winterseizoen.

Ook bestaat er nu een verhoogd risico dat het virus muteert en als extra dodelijke variant in omloop geraakt. Wellicht iets minder besmettelijk, maar toch...

Ik denk dan ook dat als je tot nog toe niet zo heel veel aan je gezondheid deed, dit een uitstekend moment is om die vanaf nu serieus te nemen.

8h Slaap, Geen suiker, Dagelijkse beweging, Goede voeding en ook stress reductie waar mogelijk. Doe je dit niet, dan wordt je risico bij de volgende golf alleen maar hoger.

JMHO natuurlijk ? 

• Leuk 1
Link naar reactie

8 uur geleden, Prepp zei:

Denk dat bij boeren het voorjaar niet goed gaat het het hele jaar beïnvloed.  Zo denk ik het toch.  Niet zaaien/snoeien... geen oogst... maar kan het fout hebben. 

dat lijkt me logisch maar nu ken ik een boer en die is gewoon heel druk met bewerken en zaaien van zijn land.

dus ik verwacht dat elke boer dit wel zal gaan doen.

alleen op een trekker kun je denk ik niet ziek van worden,

Link naar reactie

1 uur geleden, Hermanusb zei:

dat lijkt me logisch maar nu ken ik een boer en die is gewoon heel druk met bewerken en zaaien van zijn land.

dus ik verwacht dat elke boer dit wel zal gaan doen.

alleen op een trekker kun je denk ik niet ziek van worden,

Begrijp ik maar is ook veel werk dat handenarbeid nodig heeft.... fruit plukken enzo... veel Polen en buitenlanders...

aangepast door Prepp
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...