Ga naar inhoud
GENEGEERD

Abrikoos boompjes .


john van laarhoven

Aanbevolen berichten

Hoi : Ik heb van enkele pitten van abrikozen enkele beginnende boompjes gekweekt.

Nu wil ik er 2 in grote bloembakken zetten om ze op te laten groeien.

Nu hoor ik van mijn buurman dat ze dan geen vruchten gaan geven.

Ze zouden ge-ent moeten worden met een takje van een  andere fruitboom om

in de toekomst vruchten te krijgen.

Klopt dat, want ik dacht dat de bijen bij beide boompjes de bloesem

zou verspreiden en dat dan beide boompjes bevrucht zouden worden.

Ik hoor graag jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
27 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Volgens deze site: https://robs-tuinplanten.nl/gemakkelijke-moestuin-beschrijving-teelt-verzorging-en-snoeien-van-de-abrikoos

zou je er gewoon een amandelboompje bij kunnen zetten voor de kruisbestuiving.

Hoi : Dus als ik het goed begrijp is het niet echt nodig om te enten.

Een amandelboompje in de buurt zetten zou dan voldoende zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
2 minuten geleden, john van laarhoven zei:

Hoi : Dus als ik het goed begrijp is het niet echt nodig om te enten.

Een amandelboompje in de buurt zetten zou dan voldoende zijn?

 

Zo heb ik het wel begrepen.

Maar ik heb (nog) geen praktische ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je speciale stappen ondernomen om de abrikozen te laten ontkiemen of gewoon in de grond en klaar?

 

Heb hier ook enkele boompjes die niet ge-ent zijn en ik merk wel dat sinds we er enorm veel bloemen er om en bij hebben gezet we veel meer vrucht hebben.

Vindt enten een boel gedoe als moeder natuur het ook wil doen als we met zn allen niet alleen maar bestrating en grasveld willen maar wel volledig vruchtdragende bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste fruitbomen hebben een andere fruitboom nodig om vruchten te geven.

dus als je een boomgaard met ras A hebt dan moet je op internet even kijken welk ander ras je er tussen moet zetten.

bijv elstar. Dan moet je om de zeg 6 bomen een golden delicius er tussen zetten.

 

de bijtjes doen de rest wel.

genoemde rassen was een voorbee

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden, MyronPrps zei:

Heb je speciale stappen ondernomen om de abrikozen te laten ontkiemen of gewoon in de grond en klaar?

 

Heb hier ook enkele boompjes die niet ge-ent zijn en ik merk wel dat sinds we er enorm veel bloemen er om en bij hebben gezet we veel meer vrucht hebben.

Vindt enten een boel gedoe als moeder natuur het ook wil doen als we met zn allen niet alleen maar bestrating en grasveld willen maar wel volledig vruchtdragende bomen.

Hoi : Ik heb gewoon 5 pitten in een bloempot gedaan en er zijn er 4 uitgekomen.

Ik wil 2 boompjes op ong. 2 mtr. uit elkaar zetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zo snel pitten van onbekende fruitrassen laten kiemen. Fruitbomen zijn eigenlijk altijd op onderstammen ge"ent, dit om de groei en vruchtzetting te verbeteren. 

Maar daarmee ben je er nog niet. Je hebt van appels al zoveel soorten en dat heb je van abrikozen ook. Niet alle soorten zijn even geschikt voor het klimaat hier. En sommige soorten zijn zelfbestuivend en andere weer niet. Soorten uit de commerci"ele teelt, zijn vaak niet de beste soorten qua smaak. Wel qua opbrengst (daar selecteren fruittelers op).

 

De meeste mensen hebben een bescheiden (moes)tuin en hebben geen ruimte voor heel veel fruitbomen. En dan is het beter om selectief fruitsoorten te planten in plaats van het een en ander te proberen, hoe leuk het ook is. De kans op succes is een stuk kleiner en het kost een aantal jaar voordat de boom vruchten kan gaan geven. Mocht je de tijd, ruimte en zin daarvoor hebben, dan is dat geen probleem, anders zou ik het niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-3-2020 om 08:16, john van laarhoven zei:

Hoi : Ik heb gewoon 5 pitten in een bloempot gedaan en er zijn er 4 uitgekomen.

Ik wil 2 boompjes op ong. 2 mtr. uit elkaar zetten.

 

super toch, gewoon kijken wat er van komt en anders heb je straks gewoon weer twee plekken voor andere bomen haha.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Hi,

 

interessant. Ik wist niet dat abrikozen (wellicht ook andere fruit bomen?) bloemen enz nodig hadden om vruchten te kunnen geven. Is dit werkelijk een must? Zo ja, dan is me vraag of het ok is om alle fruitbomen die ik reeds heb gezet in potten, te omringen met zonnebloemen? 
 

ik bedoel hiermee in eigen “potten” die ik dan leg aan de zijkanten van het dakterras waar de bomen staan in potten. Op het dak is er vaak wind, dus zal dit voldoende zijn?

 

ben van plan om deze bouw stenen een kleur te geven met spuitbus en vervolgens iedere gat opvullen met aarde en daarin zonnebloemen te plaatsen. 
 

enig advies? Zie foto.

DE590D81-C92E-4A8D-B0C8-DF38E30EC57B.jpeg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...