Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geld besparen


Hollander

Aanbevolen berichten

Het valt mij heel erg op dat mensen niet investeren om geld te besparen. Het geld dat bespaard wordt kan dan gebruikt worden voor nog meer preps. Denk altijd tijdens het besparen dat je moet rekenen per jaar, dit maakt het duidelijker en voelt een stuk substantiëler. De bedragen zijn indicatief en afhankelijk van je eigen situatie.

 

Bij dezen wil ik een lijst gaan opstellen/bijhouden, mogelijke geld besparing erbij zetten en het is vooral de bedoeling dat er veel input komt!

 

Geen vaste telefoon meer - 60 a 120 euro per jaar (helaas mensen alles-in-pakket betekent wel dat je er voor betaald, ondanks de reclame)

Overstappen van provider - 60 a 180 euro per jaar

LED lamp ipv gloeilamp - 2 a 10 euro per jaar (led lampen zijn onder de 10,-)

Geen onnodige abonnementen op bladen - 10 a 100 euro per jaar

ipv iedere 4 weken naar de kapper, iedere 5 weken - 50 euro per jaar

Alufolie op radiator - 2 a 5 euro per jaar

Zuinige A+++ koelkast - 40 a 150 euro per jaar (40 euro is tegenover een A+ koelkast, tegenwoordig hebben de nieuwe koelkasten aparte vakken voor verschillende soorten producten, dus je hoeft minder snel iets weg te gooien!)

Zuinige LED TV - 10 a 50 euro per jaar

Zuinige kraan - 1 a 10 euro per jaar

Zuinige douchekop - 2 a 20 euro per jaar

Overstappen energiemaatschappij - 50 a 150 euro per jaar

5 jarig contract bij energiemaatschappij - 10 a 40 euro per jaar

HR++ glas - 5 a 20 euro per jaar per m2

zonnepanelen - ongeveer 200 euro per 1000 Wp

Opzeggen nutteloze verzekeringen - 5 a 200 euro per jaar

Marseille zeep gebruiken als wasmiddel, zeep en wasverzachter - ongeveer 1000 euro per jaar

verzekeringen NIET opzeggen premievrij zetten - 600 a 800 euro per jaar

Gaskraan uit stoken /koken op kolen - ruim 3000 euro per jaar

 

Ik weet dat dit nog lang niet alles is, maar de besparingsmogelijkheden zijn eindeloos, vandaar dat ook jullie input belangrijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

verzekeringen NIET opzeggen premievrij zetten

 

Gaskraan uit stoken /koken op kolen schilt ruim 3000 euro per jaar

 

Kopen fruit/groente/aardappelen lokaal

 

Terug naar basis voeding

 

ei/bloem/meel/volle melk/volle yochert/slagroom/suiker/gist/zeezout/roomboter/aardappelen/groente/fruit/water

 

wees creatief bij verbouwing alert op gratis hout

 

gratis is bosfruit en stads fruit ken je omgeving

 

kies goedkoop eerlijk bank triodos kost 1.80 per maand

nooit meer op afbetaling betalen

en betaal contant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marseille zeep ipv gewone wasmiddel en zeep en wasverzachter +-1000 euro per jaar ( mijn vrouw heeft het uitgerekend) zie draadje marseille zeep.

 

en deze vergat ik zelfs nog ;)

 

jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marseille zeep ipv gewone wasmiddel en zeep en wasverzachter +-1000 euro per jaar ( mijn vrouw heeft het uitgerekend) zie draadje marseille zeep.

Correctie: deze berekening is voor ongeveer 5 kg marseille zeepvlokken en daar maak je ongeveer 300ltr zeep van dus de berekening van mijn vrouw war berust op die 300 ltr zeep.

Mijn excuses.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke even oude notie erbij gehaald

 

Juli 2011

 

Bezuinigingen voor 2012

Vasten lasten gezamenlijke rekeningen

 

Menzis was 360 zal 440 gaan worden heb ik dus gezet op minimale alle extra eruit is premie 250 euro per maand

Gas/eletra was 340 zal worden verhoogd 440 per maand heb het laten zakken naar 175 euro per maand *gaskachel en fornuis eruit*

 

Deze twee geven een bezuiniging op de vasten lasten van 5.460 euro per jaar

 

Van Gas/eletra krijgen wij minimaal 1200 euro terug

 

Bezuinigingen op mijn rekkingen

 

premievrij maken spaar/studie verzekering 2 keer 46 euro is 92 euro per maand = 1.104 euro per jaar

nooit meer Otto/Neckermann/Wehkamp van 3 keer 75 ero per maand 225 per maand =2.700 ero per jaar

lotto opgezegd 45 euro per maand = 540 per jaar

bank giro opgezegd 17.50 per maand = 210 per jaar

dazers op gezegd 3,50 per week 14 ero per 4 weken =168 euro per jaar

staatslotterij opgezegd 30 euro per maand =360 per jaar

 

is 423,50 per maand = 5.082 per jaar

 

dus dat was 10.542 euro wat ik niet ga uitgeven ;)

 

Dit was mijn beginnen ;)

 

ondertussen heb ik nog meer door gevoerd :rolleyes:

 

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

boodschap auto is er ook uit ,zonder te rijden 1500 euro *belasting/verzekering*

begraving verzekering premievrij gezet 200 euro

abonnementen opgezegd 300 euro

bank verandering 200 euro

bank *zaken* opgezegd 300 euro

lokaal gaan kopen 3000 euro

 

dit hier boven is op jaar basis ook een bezuinigingen van ruim 5000 euro

 

De Jager zegt het bezuinigingen ik heb het echt gedaan :cool:

 

als er meer binnen schiet dan laat ik het weten ;)

 

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie tips.

Ik hoop dat de lijst nog langer gaat worden.

 

Alleen de HR++ glas tip vind ik niet bij mezelf passen want de investering is er pas uit na tig jaar.

 

Dit weekend heb ik een gekeken hoeveel spullen ik heb liggen die ik totaal niet gebruik en na een rekensommetje erachter gekomen dat ik voor jaren blik/pot voer etc kan kopen als ik het verkoop. (lees: scooter, 3de fiets, audio apparatuur, oude bedrijfsinventaris en nog een berg meuk op zolder en opslag). Een houten eettafel met 6 stoelen in de schuur levert me nu vast 80/100 euro op en dat is nu meer waard dan de enkele branduren straks.

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein beetje merkwaardige opmerking van een prepper :)

 

Als over een paar jaar het gas uitblijft, dan zou je maar wat blij zijn met HR++

 

Zeer zeker gelijk maar mijn huis is niet mijn BOL dus als jaren het gas uit gaat ben ik al jaren weg. Als ik zou blijven was het wel waard om te overwegen.

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geld die je (tijdelijk) niet gebruikt zet het op een spaarrekening of deposito. zie sparen.nl of geld.nl voor de meeste rente.

Zo kan je sneller sparen voor je nieuwe prepspullen.

 

zet aan het begin van de maand een geldbedrag weg voor e.v.t. nood

 

:confused:

 

Als je zeker weet dat je het een jaartje of meer kunt missen zou ik wat goud bijkopen, lijkt me slimmer dan op de bank laten staan. Of het nu gaat om inflatie of couterparty risk,.. nee moet dit hier echt nog worden uitgelegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhmm, hou genoeg geld op je rekening om je vaste kosten twee drie maanden te kunnen betalen, dan water eten en prep spullen, dan of parallel tot een bedrag waarbij je het nog veilig/confortabel vind cash, daarna PM.

 

Grt

Kans

 

Twee drie maanden vind ik al behoorlijk veel, zolang ik iedere maand een maandsalaris gestort krijg laat ik net genoeg geld op mijn betaalrekening staan als ik nodig heb voor de vaste lasten van de maand tot het volgende salaris. Ik houd ongeveer twee maandsalarissen in cash aan, die ik gebruik voor mijn dagelijkse uitgaven, en elke maand als mijn salaris gestort wordt vul ik dit potje meteen aan. De rest wordt ongeacht de dan geldende spotprijs in goud omgezet, tenzij de ratio teveel in het voordeel van zilver uitvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twee drie maanden zijn op basis van mijn princiepe dat je moet zorgen dat je net iets beter bent voorbereid dan het merendeel van de rest.

Nog steeds heeft, voor zover ik kan constateren, het meerendeel deze buffer niet eens, absurd eigenlijk.

Maar goed ik heb ook nog nooit een auto op afbetaling gekocht, of wasmachine enz.

 

Dat is een persoonlijke keus....( die ik toch graag uitdraag :cool: )

 

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen vaste telefoon meer - Student dus heb alleen maar mobiel bevalt super!

Overstappen van provider - Geen tv, kijk alles zonder reclame op me (school)laptop

LED lamp ipv gloeilamp - Woon inclusief

Geen onnodige abonnementen op bladen - Geen abonnementen

ipv iedere 4 weken naar de kapper, iedere 5 weken - Knip me haar zelf ;)

Alufolie op radiator - Nooit van gehoord?

Zuinige A+++ koelkast - Woon inclusief

Zuinige LED TV - Geen TV(zie boven)

Zuinige kraan - Woon inclusief

Zuinige douchekop - Woon inclusief

Overstappen energiemaatschappij - Woon inclusief, echter voor diegenen met eigen huis pas op! Kijk of je goed staat ingeschaald kennissen van mij kregen een naheffing van ruim 1500 euro dus informeer goed!

5 jarig contract bij energiemaatschappij - NVT

HR++ glas - NVT

zonnepanelen - NVT

Opzeggen nutteloze verzekeringen - Voor de motorrijders onder ons: opzeggen van je verzekering kan helaas niet echter als je 'mooiweer rijder' bent zet de seizoenen dat je niet rijdt je verzekering van All-risk naar WA (scheelt zo'n 40 euro p/m in mijn geval)

Marseille zeep gebruiken als wasmiddel, zeep en wasverzachter - Toch is overwegen denk ik.

verzekeringen NIET opzeggen premievrij zetten - *

Gaskraan uit stoken /koken op kolen - *

 

Als gemiddelde NL student heb ik de luxe dat ik inclusief woon wat inhoudt dat ik naast mijn huur geen gas/water/licht hoef te betalen. Hierdoor komen mijn maandelijkse lasten mooi laag uit. Helaas levert het mij als student naast het feit dat ik m'n stek niet als goede BOL kan gebruiken andere problemen op. Zo heb ik geen inkomen en slechts wat studiefinanciering waarvan ik moet leven in de maand. Verstandig en bewust preppen is dus ook voor mij een uitdaging..

 

*Kan iemand mij deze 2 punten wellicht iets toelichten? :confused: Wat houdt premievrij zetten in en hoe stoken jullie op kolen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hollander,

 

niet om je af te zeiken of zo, maar hoe kan jij 3000 euro besparen door op kolen te koken/stoken ? kolen zijn stervensduur. heb zelf een paar maanden geleden een zak gekocht om te smeden en vroeg nog of gewone kolen goedkoper zijn. volgens die verkoper was gewone steenkool even duur als smeedkolen. hoeveel betaal jij voor steenkool als ik vragen mag en waar koop je dat ?

3000 euro stook ik nog in geen anderhalf jaar aan gas. ik woon in een oud en slecht geisoleerd huis en betaal ongeveer 150 euro per maand aan gas en electriciteit.

 

groeten , odessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hollander,

 

niet om je af te zeiken of zo, maar hoe kan jij 3000 euro besparen door op kolen te koken/stoken ? kolen zijn stervensduur. heb zelf een paar maanden geleden een zak gekocht om te smeden en vroeg nog of gewone kolen goedkoper zijn. volgens die verkoper was gewone steenkool even duur als smeedkolen. hoeveel betaal jij voor steenkool als ik vragen mag en waar koop je dat ?

3000 euro stook ik nog in geen anderhalf jaar aan gas. ik woon in een oud en slecht geisoleerd huis en betaal ongeveer 150 euro per maand aan gas en electriciteit.

 

groeten , odessa

 

Nou ik had 1 gaskachel en 1 gas fornuis maandlasten 350 euro ,de helft belasting

 

ik stook op kolen sziens een jaar kost 20 zakken kolen van 25 kilo kost 600 euro voor een jaar

 

dus ik bespaar zeker meer dan 3000 euro ;)

en ik koop het bij mijn kolenboer http://www.kolenkachel.nl/kolen.htm

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Mijn duit in het zakje:

 

- Kijken of je niet oververzekerd bent

- Boodschappen doen op volle maag om impulsaankopen te voorkomen

- Kleding kopen in de uitverkoop

- Goedkope energiemaatschappij zoeken

- Spullen die je niet gebruikt op marktplaats verkopen

 

Zag ook een video met 3 bespaartips hier: Tips geld besparen (video)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel dat je Marseillevlokken in je wasmachiene zorgen voor 'heel snel een nieuwe wasmachiene' als je het niet regelmatig 'kuist' met een volle fles azijn.

Gewoon kookwas op (lege machine) water laten opwarmen, fles azijn in (hier is dat 1.5L), paar toerkes laten draaien en een nacht laten rusten om de volgende ochtend het programma te laten afwerken. Nadien spoelen (weer een leeg machien) en klaar is kees.

Ontzeept en ontkalkt.

 

Enneuh bespaar NIET op medicatie. Dus generische rommel, NEEN. Da's toch niet hetzelfde als de merken en uiteindelijk ben je meer kwijt door elke keer opnieuw naar de dokter te lopen omdat je medicatie niet werkt of je er ziek word.

Voor een prijsverschil van 8€ zit ik nu werkonbekwaam thuis. Aan 60% van mijn armtierig loon. Wat een besparing! Moet je dus niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enneuh bespaar NIET op medicatie. Dus generische rommel, NEEN. Da's toch niet hetzelfde als de merken en uiteindelijk ben je meer kwijt door elke keer opnieuw naar de dokter te lopen omdat je medicatie niet werkt of je er ziek word.

Voor een prijsverschil van 8€ zit ik nu werkonbekwaam thuis. Aan 60% van mijn armtierig loon. Wat een besparing! Moet je dus niet doen.

 

 

Een hele goede raad.

 

Beterschap :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn besparingen:

 

minder vaak en minder ver op vakantie

minder uit eten

niet meer naar de film - 220 euro/jaar

gewone koffie ipv nespresso - 400 euro/jaar

meer fietsen ipv van de auto

alleen tanken bij de goedkope pomp - 12 cent / liter diesel

zomer diesel inslaan voor de maanden dat je nog geen winderdiesel nodig hebt, maar aan de pomp alleen winterdiesel te krijgen is - 10 cent / liter

Lunch meenemen naar het werk in plaats sodexo spekken - 400 euro / jaar

Niets meer kopen in de "handige" winkels op het station maar van thuis meenemen

Jaar voorraad inslaan van verbruiks artiekelen als deze echt in de aanbieding zijn 1 kopen 1 gratis

hypotheek rente 6 maanden vooruit betalen, levert korting op en scheeld vermogens belasting als je meer dan 21K pp op de bank heb staan.

Verzekeringen per jaar vooruit betalen scheeld 1,5 %, met de huidige rente is dat intereesant.

geen kado's meer geven en ontvangen

 

Eigelijk komt het vooral neer op een beetje plannen, nadenken wat je doet dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 'besparingen' die wij realiseren zijn vooral te danken aan een gewijzigde levensstijl en structurele veranderingen.

 

Een kort overzicht.

-Vooral brandhout/steenkool ipv gas, besparing 1000€/j

-Vliegreizen ipv autoreizen besparing 250€/j, autoslijtage, brandstof, onderhoud, risico op ongevallen en boetes, ..., minder geld nodig voor ongeplande overnachtingen, minder eten kopen in snelwegresto onderweg. Meer quality time ter beschikking. Echt niet duurder vliegen in Europa met low cost maatschappijen. We reizen meer voor hetzelfde geld vrees ik.

-Besparing op mobiel telefoneren 1000€/ Enkel sms en skype

-Geen bioscoop 500€/j

-Meer fiets, minder auto, 2000€/j

-Kledij en schoenen uit solden 1000€/j

-geen resto's buiten vakantieperiode 500€/j

-regenwater ipv kraanwater 300€/j

-vergelijken verzekeringen om de twee jaar 250€/j (moet je lekker niets voor doen)

-Enkel goedkoop tanken 200€/j

-Kraantjeswater met Brita filter ipv flessenwater 250€/j

-Koffiepads ipv koffiekan, minder verspilling 100€/j

-Eigen groententuin 250€/j

-stopzetting pensioensparen 2000€/j - fuck de pensioenkas, ze bestelen ons toch, ik koop wel goud.

-optimaliseren belastingen 2000€/j (fuck the system)

-Zelf brood bakken 400€/j

 

En zo zijn er nog talloze dingen waar ik nu niet gelijk op kom. Er zijn vast ook nog meer mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@odessa1994

Steenkool goede kwaliteit Anthraciet Ibenbüren kost ongeveer 400e/ton, 1kg kolen levert 10kwh aan energie. 0.4€/kg/10kwh= 0.04€/kwh

Gas kost in België ongeveer 10ct/kwh,meterhuur, btw, distributiekosten en belastingen inclusief.

 

Kortom steenkool, van de beste kwaliteit is ongeveer 2.5keer goedkoper. Hierbij hielden we geen rekening met de efficiëntie van het verwarmingstoestel wat je logischerwijze wel moet inrekenen.

 

Momenteel houd ik mijn 5 ton steenkool op voorraad (50.000 kwh!) omdat ik zuiver eikenhout kon kopen en hierdoor kan verwarmen tegen 0.01€/kwh. Geloof me maar. Ik bespaar je de berekening maar het klopt als een bus. Zelfs rekening houdend met een laag energierendement van 75% verwarm ik nog altijd tegen 0.0125€/kwh.

 

Mijn naar Nederlandse norm ruime woning verwarm ik met 10 stère brandhout (100€!) en 800€ aan aardgas (warm sanitair water inbegrepen).Dit is 75€/maand voor een woning van 120m2 grondoppervlakte. In de winter is het tussen 22 en 25° in de woonkamer. Als het te warm wordt zetten we een deurtje open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...