Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Wonderland

RIVM: Coronavirus aangetroffen in rioolwater, vermijd direct contact met afvalwater

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
7 minuten geleden, Kciroj zei:

Waarom zou dit virus 100% niet in ons drinkwater kunnen komen?

Uiteraard zou het in het drinkwater terecht kunnen komen, maar doorgaans wordt water eerst gezuiverd dmv oa uv-licht, waar virussen niet tegen horen te kunnen. Hoe lang die blootstelling aan uv-licht is, en of die dus lang genoeg is om daadwerkelijk alle virusdeeltjes onschadelijk te maken weet ik niet.

https://wikikids.nl/Waterzuivering

• Leuk 2

Deze post delen

En het virus volledig in water gaat neem ik aan ook kapot? Of moeten we de lifestraw erbij gaan pakken?

• Leuk 1

Deze post delen

3 uur geleden, Kciroj zei:

En het virus volledig in water gaat neem ik aan ook kapot? Of moeten we de lifestraw erbij gaan pakken?

Dat was dus een puntje. Moeten we dit aannemen? Dat het niet in het drinkwater terecht kan komen? Of is er een risico dat het wel kan gebeuren? 

Deze post delen

Ik neem wel aan dat als het water eerst is gekookt dat het virus niet zal overleven in drinkwater.

dus.

wij drinken alleen maar thee, dat is gekookt dus geen risico op corona.

anders voorzie ik een volgende hamster actie op drinkwater.

Deze post delen

6 uur geleden, Kciroj zei:

Een life straw filtert geen virussen.

• Leuk 2

Deze post delen

39 minuten geleden, Vladimir zei:

Onee, was het even 'in het moment' van typen vergeten.

Dan maakt de waterkoker maar overuren :)

Thnx & greetz,

• Leuk 1

Deze post delen

7 minuten geleden, Kciroj zei:

47 minuten geleden, Vladimir zei:

De mini sawyer wel geloof ik? Of heb ik dat mis? 

Deze post delen

De gewone Lifestraw (circa 30 euro) filtert (nagenoeg) alle bacteriën uit het water, maar geen virussen.

Maar de LifeStraw Mission waterfilter (circa 120 euro) doet -of belooft- dat wel. 

Maar ik neem aan dat we het hier over de minimaal 1000 liter 'simpele' variant hebben.

• Leuk 1

Deze post delen

Je zou het met een steripen oid kunnen behandelen maar gewoon koken blijft het makkelijkst en veiligst.

• Leuk 2

Deze post delen

Wat betreft het leidingwater heb ik het volgende gevonden. 

Disclaimer voor wat betreft de informatiebron: de aandeelhouders van onderstaand onderzoeksinstituut KWR zijn de Nederlandse waterbedrijven, dus onafhankelijk kun je het niet noemen. Ze hebben er belang bij dat wij met zijn allen Nederlands leidingwater willen blijven drinken. 
Ik kom zelf niet uit de waterzuivering/waterwereld, dus van daaruit kan ik niet bepalen hoe betrouwbaar ze zijn. Ze hebben wel een hoop projecten/activiteiten en innovaties en Nederland doet het best goed qua leidingwater, dus ik hoop dat onderstaande blog ook echt klopt. Daaruit blijkt dat hoewel natuurlijk nog niet alles bekend is over Covid-19, dit voor het Nederlands leidingwater geen risico lijkt te zijn.
Er zit ook in onderstaande link ook nog een podcast/interview met Gertjan Medema, degene die ook onderstaand blog heeft geschreven. Wel al iets ouder blog overigens, van februari.

https://www.kwrwater.nl/actueel/drinkwater-goed-beschermd-tegen-coronavirus/

Destijds vroeg de Wereldgezondheidsorganisatie WHO mij om, samen met andere internationale experts, het risico van verspreiding van SARS CoV via riolering/water te evalueren. Water bleek echter voor SARS CoV niet de belangrijkste verspreidingsroute; die liep via de lucht en contact met besmette personen/oppervlakken. Ook voor andere coronavirussen is water geen of geen belangrijke route. Coronavirussen kunnen niet zo goed in water standhouden en zijn eenvoudiger te verwijderen en inactiveren dan virussen waarvan overdracht via water vaak beschreven is, zoals Noro- en Adenovirus.

Vanuit de kennis die we de afgelopen jaren in het Bedrijfstakonderzoek hebben opgedaan over virussen in water, weten we dat Nederlands drinkwater goed beschermd is tegen virussen waarvan bekend is dat ze via water kunnen worden overgedragen, zoals Adeno-, Noro- en Enterovirus. Drinkwaterbedrijven die drinkwater uit oppervlaktewater bereiden, hebben allemaal meervoudige desinfectiebarrières gericht op het verwijderen van bacteriën, virussen en protozoën, die ook geborgd zijn door de Analyse Microbiologische Veiligheid Drinkwater. 

• Leuk 1

Deze post delen

Op 26-3-2020 om 15:16, Wonderland zei:

De mini sawyer wel geloof ik? Of heb ik dat mis? 

De Sawyer S3 schijnt dat wel te doen.

En de lifestraw mission ook.

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...