Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf groeten kweken


Edan

Aanbevolen berichten

Wie kweekt er zelf groenten?

Ikzelf heb vandaag mijn winter prei geoogst en alles klaar gemaakt om ajuin en sjalotten te planten.

Ook binnen heb ik het volgende uitgezaaid : basilicum, oregano, pompoen, zomer prei , radijs ,

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkIMG_8282.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast OBL-Rien

Gisteren radijs, sla, lente-ui, wortel, andijvie en pak-soy gezaaid in de koude-kas. Wordt best wel warm daar wanneer er de hele dag zon op staat.

Voor pompoen is het nog wel wat vroeg, daar wacht ik mee tot mei. Begin mei wanneer het warm is, anders midden mei.

 

Mooie winterprei overigens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik kweek ook zelf mijn groenten, de tomaten, paprika's, pepers, broccoli, erwten, verschillende soorten bonen, wortels, radijs en kolen zijn allemaal opgekomen. Ik heb ook squashes, meloenen etc. Dit jaar voor het eerst ook luffa squash gekweekt om zelf luffa's te maken, (scrub staven) ideaal om daar een voorraadje van te hebben voor in de badkamer. Ik heb op dit moment alles in de kas nog, wachten is op eind mei dat alles de grond in kan. Je prei ziet er geweldig goed uit! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Haha,,,, ik heb een heeeeeel klein beginnetje gemaakt heb een radijs die ging uitbotten in de grond gestopt, en hij groeit ook nog door??

Wij hebben geen enkele tuingereedschap en haast alles is betegeld toen we hier kwamen 1 Maart.

 

Update;

Het is geheel opgegeten door slaken, ook de radijs zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
4 uur geleden, JJ&A zei:

Haha,,,, ik heb een heeeeeel klein beginnetje gemaakt heb een radijs die ging uitbotten in de grond gestopt, en hij groeit ook nog door??

Wij hebben geen enkele tuingereedschap en haast alles is betegeld toen we hier kwamen 1 Maart.

 

Het is verbazingwekkend met hoeveel groentes en fruit je dit kunt doen ?

Zo kun je een ananas gewoon eten en dat de rest in de grond steken ... krijg je vanzelf een nieuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, OBL-Rien zei:

 

Het is verbazingwekkend met hoeveel groentes en fruit je dit kunt doen ?

Zo kun je een ananas gewoon eten en dat de rest in de grond steken ... krijg je vanzelf een nieuwe

Beste @OBL-Rien misschien weet jij dat ook.

Zou dat ook kunnen met de verse Kurkuma wortel, of is het in NL toch nog te koud, of moet de grond aan speciale ijzen voldoen.

Verse Kurkuma is best reuze gezond en lekker, je kan het door het eten heen doen, maar je kan ook stukjes bij een hap eten afbijten en dan lekker samen doorslik klaar kauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
2 uur geleden, JJ&A zei:

Beste @OBL-Rien misschien weet jij dat ook.

Zou dat ook kunnen met de verse Kurkuma wortel, of is het in NL toch nog te koud, of moet de grond aan speciale ijzen voldoen.

Verse Kurkuma is best reuze gezond en lekker, je kan het door het eten heen doen, maar je kan ook stukjes bij een hap eten afbijten en dan lekker samen doorslik klaar kauwen.

 

Ik geloof wel dat het binnen wel gaat, maar ik denk ook dat het niet gemakkelijk is.

Ik vond dit artikel: https://healthbytes.me/kweek-je-eigen-kurkuma-in-een-pot/ dus probeer het eens!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, JJ&A zei:

 @OBL-Rien

Zou dat ook kunnen met de verse Kurkuma wortel, of is het in NL toch nog te koud, of moet de grond aan speciale ijzen voldoen. 

 

In een grote wijde pot kun je ze binnen kweken, in gewone potgrond. Ik heb een stuk wortel vlak onder de grond gelegd en dat is uitgelopen. Op dit moment is de plant afgestorven, in het najaar loopt hij weer uit. Als hij weer gaat groeien komt de stengel met 20-30cm per dag de grond uit. Hij wordt dan ongeveer een meter hoog. Ik heb hem nu een paar jaar en de wortel loopt telkens weer uit. Moet je even op internet zoeken wat het beste moment is om te starten. Zoek op 'Kurkuma kweken' dan vind je van alles. Leuk om te proberen, want het kan dus prima. Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd altijd in gedachten dat bodem verrijking essentieel is voor een goede gezonde opbrengst.

 

Als de plant rijkelijk zijn voeding kan ontrekken aan de bodem is het sterk en gezond, heeft dan ook amper of geen bestreiding middelen nodig, en de mens krijgt betere redelijke volwaardige voeding, en leid ook geen gebrek, want groenten die verbouwd worden op verarmde grond, geeft als mensen het eten gebrekziekten, en een slechte weerstand en virussen hebben redelijk vrij spel je ziek te maken en zelfs dat je het niet overleeft zoals nu met de corvit-19

https://www.mijntuin.org/articles/tuingrond-verbeteren

Waar schrijf ik (betere redelijke volwaardige voeding,) omdat de gecultiveerde voedsel en genetisch gemanipuleerde voeding het bij lange na niet haalt bij voedsel, fruit en kruiden uit de natuur met hun geneeskracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Haskap zei:

 

In een grote wijde pot kun je ze binnen kweken, in gewone potgrond. Ik heb een stuk wortel vlak onder de grond gelegd en dat is uitgelopen. Op dit moment is de plant afgestorven, in het najaar loopt hij weer uit. Als hij weer gaat groeien komt de stengel met 20-30cm per dag de grond uit. Hij wordt dan ongeveer een meter hoog. Ik heb hem nu een paar jaar en de wortel loopt telkens weer uit. Moet je even op internet zoeken wat het beste moment is om te starten. Zoek op 'Kurkuma kweken' dan vind je van alles. Leuk om te proberen, want het kan dus prima. Succes! 

Ha @Haskap dat is een mooi,

wat heeft je doen besluiten de Kurkuma te vermeerderen, met welk doel eet je het, en wat heeft je doen besluiten om het zelf te verbouwen?

 

Kan je ons meer verrassen met wat je zoal verbouwd?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
1 uur terug, JJ&A zei:

Houd altijd in gedachten dat bodem verrijking essentieel is voor een goede gezonde opbrengst.

 

Oogsten is een bijproduct van voortdurende bodem verbetering!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen jaar ook o.a. Kurkuma ter kieming gelegd.

Bij de Amazing Oriental verse Kurkuma, Gember en Laos gekocht.

Deze overdwars op bakje vochtige aarde gelegd, beetje ingeduwd. Kapje erover om vochtig te houden en op warme plek (die ik toch al had vanwege het pepers kweken).

De Gember kiemde als eerste en de Kurkuma als tweede. Gingen wel enkele weken overheen. De Laos kwam nog later op gang.

Staan nu in eigen potjes in zonnige vensterbank.

 

Zelf heb ik een moestuin en kweek tomaten buiten en in kas en pepers ook in kasje.

 

Het "groenten kweken" met afval is erg populair op Pinterest e.d. Maar veel van deze gewassen gaan dan toch echt bloeien. Dus daar valt dan niet meer veel van te oogsten. Ook het radijsje gaat echt geen nieuwe radijsjes opleveren maar eerder een bloemetje.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Erny zei:

Afgelopen jaar ook o.a. Kurkuma ter kieming gelegd.

Bij de Amazing Oriental verse Kurkuma, Gember en Laos gekocht.

Deze overdwars op bakje vochtige aarde gelegd, beetje ingeduwd. Kapje erover om vochtig te houden en op warme plek (die ik toch al had vanwege het pepers kweken).

De Gember kiemde als eerste en de Kurkuma als tweede. Gingen wel enkele weken overheen. De Laos kwam nog later op gang.

Staan nu in eigen potjes in zonnige vensterbank.

 

Zelf heb ik een moestuin en kweek tomaten buiten en in kas en pepers ook in kasje.

 

Het "groenten kweken" met afval is erg populair op Pinterest e.d. Maar veel van deze gewassen gaan dan toch echt bloeien. Dus daar valt dan niet meer veel van te oogsten. Ook het radijsje gaat echt geen nieuwe radijsjes opleveren maar eerder een bloemetje.

Als je zo gezond eet @Erny  dan ben je zeker niet vaak ziek, en blaker je van gezondheid, met veel energie.

Ik weet ook natuurlijk dat veel mensen die ziek zijn en de wegen vinden om te proberen zo gezond mogelijk te leven, maar de ziekten en kwalen niet altijd geheel overwinnen.

Ha de radijs was meer een testje, ik wilde altijd al iets doen, en wie weet is het een begin van het grotere werk?,

maar dan moet je wel tuingereedschap hebben.

Mijn vrouw lief wil juist amper iets bezitten, (met in het achterhoofd hier weg gaan) en dan zijn aanschaffen een puntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-5-2020 om 12:17, JJ&A zei:

Houd altijd in gedachten dat bodem verrijking essentieel is voor een goede gezonde opbrengst.

 

Zojuist het stukje over tuingrond verbeteren gelezen. Interessante info,bedankt voor het plaatsen van de link!

Afgelopen maart hebben we ivm corona-toestand een groentenkweekbak in elkaar geknutseld en gevuld met pure compost.

Deze week de eerste sla en andijvie geoogst en gegeten.

 

We tuinen hier op zware klei en eerdere pogingen om een moestuin aan te houden waren geen succes.

Nu alles in de bak met compost staat gaat het super en dan is het weer een plezier om te doen.

En je proeft echt verschil met gekochte -kas- groenten.

 

Alleen ga ik volgend jaar zaaien ipv plantjes kopen,dan kan het wat beter worden gespreid.

Nu zijn alle planten tegelijk oogstbaar en moeten we flink door eten om het op te krijgen voor alles in het zaad schiet.

Hoewel dat dan natuurlijk weer op de composthoop zou kunnen,maar ik eet het liever op.

Verder heb ik nog: prei,tomaten,broccoli,rode-,spits-en bloemkool.Ben heel benieuwd wat dat wordt!

groet,mevr.Grijpstra

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een moestuin is wel heel prettig. Je weet wat je eet en het smaakt veel beter ook!

Daarnaast heb je variatie. Waar je in de winkel slechts een paar tomatensoorten kunt kopen (die standaard niet de lekkerste zijn), kun je zelf de meest gekke tomatensoorten kweken. Voor professionele kwekers niet rendabel, maar voor een hobbytuinder maakt dat niet uit. De smaak is in ieder geval stukken beter!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Op 28-5-2020 om 11:53, Albis zei:

Een moestuin is wel heel prettig. Je weet wat je eet en het smaakt veel beter ook!

Daarnaast heb je variatie. Waar je in de winkel slechts een paar tomatensoorten kunt kopen (die standaard niet de lekkerste zijn), kun je zelf de meest gekke tomatensoorten kweken. Voor professionele kwekers niet rendabel, maar voor een hobbytuinder maakt dat niet uit. De smaak is in ieder geval stukken beter!

Smaak verbetering in mooi mee genomen, maar de bouwstoffen zijn zeker toegenomen en dat is het beste, om nog gezonder te worden en het zelf genezende werking en weerstand van het lichaam te versterken.

 

Jullie zelf verbouwers zijn fantastisch bezig, jullie werk wordt op verscheidene manieren beloond.

Gezonder, conditie verbetering, denkvermogen, beter slapen, met meer smaak eten, hoeven minder naar fitnesscentrums, zeker geld besparend, kleinschalige handel, gewaardeerd door familie, kinderen, kleinkinderen, buren en zelfrespect/voldoening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar de leuke ervaring dat ik met 3 tomatenplanten een lange tijd kon overbruggen.

Heb in 1 zomer 3 keer van de 3 planten kunnen oogsten. pluk je de oranje om op de vensterbank te rijpen, dan komen de kleine groene al weer opzetten.

Heb basilicum bij de stam groeien. 4 potten met (gekookte) tomaat + basilicum op vacuüm weggestald.  Schijnt lekkere pasta basis te zijn.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...