Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
OBL-Rien

Viraal verloop

Recommended Posts

Ik zit wat te experimenteren met een spreadsheet en daarin het viraal verloop.

Eerst het resultaat:

54719586_Screenshot2020-03-22at17_32_09.thumb.png.e2379ad352acb0484de1f205094dc8ed.png

Het geeft aan hoeveel mensen besmetbaar zijn (i.e. niet immuun en niet gestorven), hoeveel mensen actueel besmettelijk zijn en hoeveel mensen wisselen van besmetbaar naar besmettelijk.

De bevolking is natuurlijk de NLse bevolking, de R0 is -dacht ik- algemeen geaccepteerd als 2,7.

Het ziektebeeld is sterk vereenvoudigd, er is uitgegaan van 14 dagen besmettelijk waarna men niet langer besmettelijk is (of immuun of gestorven)

Op ongeveer 90 dagen na de start is de piek bereikt met ca 6 miljoen besmettelijke personen.

Op die 6 miljoen kun je de aannames voor IC (15%?) of CFR (3%?)  loslaten als je wilt, de uitkomst is verontrustend.

Maar ook het aantal zieken is verontrusten, wanneer 20% asymptomatisch is, dan zijn er nog steeds 4,8 miljoen symptomatisch. Een uitval die op vele werkvloeren niet kan worden opgevangen.

De "dagen ziek" is een variabele met grote invloed, wanneer ik die verhoog naar 20 dan verschuift de top zich met ongeveer een maand en wordt ook iets -maar niet veel- lager:

1829996314_Screenshot2020-03-22at17_43_56.thumb.png.b539c8e61d522d2b3d58e3c4586f6a31.png

Uiteraard heeft ook de R0 een grote invloed, wanneer ik die verlaag naar 2 neemt de piek flink af, en verschuift ook om ongeveer een maand. Maar belangrijker nog, het aantal mensen dat nooit ziek wordt is ruim 2 miljoen hoger!

2128469080_Screenshot2020-03-22at17_47_00.thumb.png.87d5cff92430fca4bf78fba0da9e3b32.png

Ik heb het bestand bijgevoegd (Apple-mac, Numbers).

Mocht je er zelf mee willen spelen en misschien wil je ook m'n formules wel even controleren 😇

Viraal Verloop.numbers

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

En zou een percentage IC patiënten en een absoluut IC bedden aantal voor Nederland een nuttige aanvulling zijn?

Btw: ik begrijp dat het RIVM deze week van plan is om haar berekeningen ook online te zetten om meer inzage in de cijfers te geven... 

Deze post delen

2 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Mooi werk!

Vraagje: Kun je hem ook in excelformaat beschikbaar stellen?

Helaas niet. Sorry.

Deze post delen

2 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

En zou een percentage IC patiënten en een absoluut IC bedden aantal voor Nederland een nuttige aanvulling zijn?

Ja. Ik wil er eigenlijk nog wel wat meer mee doen, maar hoop dat er iemand is die mijn spreadsheet kan valideren (of op zijn minst de grafiek checken) voor ik er toe over ga om het uit te breiden.

Deze post delen

Helaas... ik heb heden ten dage Ubuntu. Ik lees wel wat dingen over de mogelijkheid om .numbers te kunnen importeren in LibreOffice, maar dat stamt uit 2015 en lijkt niet meer in deze versie te zitten. Je zult voor samenwerking met niet-apple gebruikers of je formules en je data apart moeten delen, of de hele zaak in een open format zoals .csv moeten exporteren middels save as. Waarschuwingen over verlies van functionaliteit moeten we dan maar even voor lief nemen.

Deze post delen

1 uur terug, Winterslaapisbeter zei:

Helaas... ik heb heden ten dage Ubuntu. Ik lees wel wat dingen over de mogelijkheid om .numbers te kunnen importeren in LibreOffice, maar dat stamt uit 2015 en lijkt niet meer in deze versie te zitten. Je zult voor samenwerking met niet-apple gebruikers of je formules en je data apart moeten delen, of de hele zaak in een open format zoals .csv moeten exporteren middels save as. Waarschuwingen over verlies van functionaliteit moeten we dan maar even voor lief nemen.

Vroeger was de compatibility kennelijk beter. Ik heb vroeger wel degelijk tussen exel en numbers heen en weer geconverteerd. Maar nu lijkt dat onmogelijk. Oh well.

De tables met de formules als text:

808051336_Screenshot2020-03-23at09_20_23.png.5107f36aadd3c873b95f4f1e1457597c.png

1573192723_Screenshot2020-03-23at09_20_15.thumb.png.6b074bd0d489af4da0a44332bc99d58e.png

En ik heb natuurlijk de tekstuele versie wel kunnen exporteren naar exel, dat bespaart wellicht wat type-werk. Al zeg ik er gelijk bij dat deze export niet bruikbaar is zonder er zelf de hand aan te leggen!

Viraal Verloop Formula as Text.xlsx

• Leuk 1

Deze post delen

Lockdown vs Herd immunity, deel 1 van 3

In deze grafiek heb ik geprobeerd om de curve die we zien in NL te benaderen:

957657985_Screenshot2020-03-23at10_27_20.thumb.png.8508619e0b4a96d59685f9a21c1d096c.png

Opvallend is de hoge R0 die ik nodig had, veel hoger dan het veelal genomen 2,7.

Bedenk wel dat dit een versimpeld model is waarbij de duur van de ziekte (ongeacht uitkomst) op 15 dagen vastgezet is.

Des al niet te min, het mag duidelijk zijn dat welk percentage ZH-opname je ook wilt gebruiken, dit creëert een onhoudbare en zwaar traumatiserende situatie over ongeveer 4-6 weken. Wanneer dit ook maar in benadering waar zou worden, dan ontspoort imo de samenleving compleet.

• Leuk 2

Deze post delen

Lockdown vs Herd immunity, deel 2 van 3

Hier ben ik er van uitgegaan dat de maatregelen effectief genoeg zijn om de R0 te verlagen naar 1,2:

Om het huidige aantal besmette personen van 4500-5000 te halen heb ik ook het aantal besmette mensen aan de start aangepast. Ik denk dat dit ok is omdat het gaat om het aantal gevallen vanaf nu.

1730914328_Screenshot2020-03-23at10_49_56.thumb.png.03fc81d272bce1205138217010e864ab.png

De piek is nu veel later, en veel lager, maar ook langer. Op het hoogtepunt zijn er echter nog steeds meer dan 450.000 zieken. Ook hier geld dus dat het medisch wezen volledig onder gaat. Maar een ontsporing van de samenleving wordt -op basis van het aantal zieken- voorkomen denk ik.

De problemen met dit scenario zijn:

1 - De R0 verlagen naar 1,2 is waarschijnlijk onmogelijk. Het Italiaanse voorbeeld geeft hier niet veel hoop op.

2 - Om die R0 te halen zijn imo draconische maatregelen nodig, ik denk aan een volledige lockdown waarbij alle niet essentiële zaken en bedrijven gesloten worden. En dat voor een periode van ongeveer 300 dagen. Dat levert economische problemen op en onvrede in de samenleving. In dit scenario zijn er op dag 100 ongeveer 30.000 zieken. Het medisch wezen zal dat waarschijnlijk wel aan kunnen, zij het met heel veel moeite, maar ze hebben tijd voor uitbreidingen. Dit geeft echter aan de rest van de samenleving het idee dat de zware lockdown niet nodig is, het valt immers wel mee?

Het grote voordeel is natuurlijk dat we zo veel tijd winnen om medicijnen te ontwikkelen/testen.

• Leuk 1

Deze post delen

Lockdown vs Herd immunity, deel 3 van 3

De laatste in dit rijtje. Hier ga ik uit van de R0 uit de vorige post: 1,2 een zware lockdown dus. Maar nu laat ik de bevolking in opstand komen vanwege de zware lockdown na 100 dagen Hierdoor gaat na 100 dagen de R0 naar 2,5 (niet helemaal terug naar de oorspronkelijke waarde omdat er waarschijnlijk wel iets zal blijven hangen van de maatregelen).

Dit is het resultaat:

941553979_Screenshot2020-03-23at11_03_54.thumb.png.60d1f1004993800a0f35ad28835bd82e.png

Vanwege het hoge aantal startgevallen op dag 100 (bijna 30.000) komt dan de piek vrijwel onmiddellijk.

Het zal niemand verbazen dat in dit geval de slechts mogelijke uitkomst van beide voorgaande situaties samengevoegd worden, voor het "voordeel" dat dit scenario ca 100 dagen korter is dan het voorgaande.

Mijn conclusie is dan ook deze: bezint eer ge begint, maar wanneer begonnen, houdt het dan ook vol. (Tja geen wereldschokkende conclusie natuurlijk.)

• Leuk 1

Deze post delen

Het pyramide model:

Volgens het pyramide model kunnen we aantal besmette personen afleiden uit het aantal doden dat er op een dag valt. Een youtube filmpje komt op een multiplicator van 1600 uit, dwz gisteren waren er 43 patiënten overleden, dus het aantal besmettingen moet dan ongeveer 68.800 geweest zijn. Wanneer ik probeer dit te modelleren kom ik op het volgende:

946915637_Screenshot2020-03-23at11_45_41.thumb.png.a2fec74ecf96c34607232678a0acc41d.png

Dit lijkt verschrikkelijk, maar wanneer we het pyramide model gebruiken moeten we ook lagere percentages aannemen voor de CFR en ziekenhuis opnames. Dit omdat het pyramide model probeert om het daadwerkelijke aantal besmettingen op te sporen ipv alleen de bevestigde COVID-19 gevallen. Het wordt echter ook dan nog steeds een pandemonium in de ziekenhuizen, maar dit keer op zeer korte termijn en over ongeveer een maand zijn we dan over het hoogtepunt heen.

Gevoelsmatig vind ik dat dit model wel wat heeft (het past goed bij China), maar ik kan het niet verifiëren. De data uit Italië in de komende week of twee zal laten zien of dit model onzinnig is of niet.

• Leuk 2

Deze post delen

Wat is het 'beste' scenario? We hebben nu denk ik geen R0 van 6 om bovenstaand piramide model te utiliseren.

Deze post delen

Nog een 'idee' om de max bedden capaciteit als lijn weer te geven? Zegmaar 2500 max corona bedden?

Deze post delen

1 minuut geleden, Kciroj zei:

Wat is het 'beste' scenario? We hebben nu denk ik geen R0 van 6 om bovenstaand piramide model te utiliseren.

Ik zou het niet weten.

En ik geloof dat niemand dit kan zeggen.

1) We weten te weinig van het virus om een betrouwbaar model te maken, en dus weten we ook te weinig over wat er zal gebeuren in welk scenario.

2) Bovendien is de economie niet-linear, dus ook voorspellingen maken over de economische impact is onmogelijk. Economen hebben al moeilijkheden om onder "normale" omstandigheden de economie te voorspellen, in de huidige situatie is dat gewoonweg gokken.

3) Het laatste punt is de tijd waarover je de resultaten wilt beoordelen. Als je kiest voor "nu tot einde virus" of "nu tot einde jaar" of "nu tot einde mensheid" dan zul je voor elke periode andere resultaten hebben. Waarschijnlijk zelfs in grote tegenspraak met elkaar zelf voor identieke scenario's.

Dit is de reden waarom ik agnostisch ben voor de maatregelen die we treffen, of zelfs dat we maatregelen treffen.

Deze post delen

4 minuten geleden, Kciroj zei:

Nog een 'idee' om de max bedden capaciteit als lijn weer te geven? Zegmaar 2500 max corona bedden?

Je kunt de X-as als die lijn gebruiken. 2500 is zo weinig dat deze bijna bovenop de X-as ligt.

Deze post delen

10 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Dit is de reden waarom ik agnostisch ben voor de maatregelen die we treffen, of zelfs dat we maatregelen treffen.

Dan zouden bovenstaande grafieken niet geplaatst hoeven worden :(

Dan is ignorance inderdaad 'bliss'

Deze post delen

1 minuut geleden, Kciroj zei:

Dan zouden bovenstaande grafieken niet geplaatst hoeven worden :(

Dan is ignorance inderdaad 'bliss'

Dat is een begrijpelijk standpunt, maar die optie heb ik niet. Ik "tick" niet zo 😉

• Leuk 2

Deze post delen

Ik heb de "volledige lockdown" grafiek herhaald, nu met extra grafiek die de ernstige & kritische gevallen plus de IC bedden weergeeft:

1471561348_Screenshot2020-03-23at13_30_14.thumb.png.c6f90cae5211d226179ef1411b328f06.png

Ook in dit "volledige lockdown" scenario gaan we over een week of 6 boven de IC bedden capaciteit uit en blijven daar boven voor de rest van het jaar. (Natuurlijk onder de aanname dat de R0 tot 1,2 verlaagd wordt)

Deze post delen

Bij een volledige lockdown zou de RO onder de 1 moeten komen.

"bedankt" trouwens voor deze  grafiekjes, Ik heb het gevoel dat je ergens een logische fout maakt, dus heb ik de hele middag lopen klooien met Exell, maar zonder eenduidig resultaat. 

Wel wordt mijn gevoel door het opmaken van verschillende berekening versterkt dat er ergens een logische fout moet zitten. Sowieso moet je rekenen met een glijdende RO, zowel door de stijging van de immuniteit als door de genomen maatregelen en veranderd sociaal gedrag, maar dat is dus iets wat ik niet verwerkt krijg in mijn formules.

Wel een vermakelijk middagje gehad, het normale werk haal ik morgen wel weer in....

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur geleden, netuyas zei:

Bij een volledige lockdown zou de RO onder de 1 moeten komen.

"bedankt" trouwens voor deze  grafiekjes, Ik heb het gevoel dat je ergens een logische fout maakt, dus heb ik de hele middag lopen klooien met Exell, maar zonder eenduidig resultaat. 

Wel wordt mijn gevoel door het opmaken van verschillende berekening versterkt dat er ergens een logische fout moet zitten. Sowieso moet je rekenen met een glijdende RO, zowel door de stijging van de immuniteit als door de genomen maatregelen en veranderd sociaal gedrag, maar dat is dus iets wat ik niet verwerkt krijg in mijn formules.

Wel een vermakelijk middagje gehad, het normale werk haal ik morgen wel weer in....

In mijn formules is de R0 welliswaar constant, maar ik bereken daaruit een "kans op besmetting" die afhankelijk is van het aantal nog niet besmette gevallen. Dit doe ik met de formule: (R0 ÷ Duur Ziekte ) × ( 1 ÷ Bevolking ) × ( Besmetbaar ÷ Bevolking )

waarbij: (R0 ÷ Duur ziekte) is het aantal mensen dat ziek zou moeten worden per dag. Het idee daarbij is dat R0 is het aantal mensen dat aangestoken wordt door 1 persoon, maar die moet worden verdeeld over alle dagen waarom iemand kan worden aangestoken. Bij R0 = 2,7 en 10 dagen besmettelijk => 0,27 personen per dag.

Maar die 0,27 personen per dag geldt alleen wanneer de gehele bevolking aansteekbaar is. Dus is de kans dat iemand besmet wordt: 0,27 ÷ bevolking

Wanneer de groep die aangestoken kan worden kleiner wordt, dan moet deze factor afnemen evenredig met het aantal mensen dat niet langer aansteekbaar is. Met andere woorden: Besmetbaar ÷ Bevolking.

Deze formule is essentieel, dus ik hoop dat ik die correct heb afgeleid. De rest van het spreadsheet is tamelijk eenvoudig.

Oh, de werking van maatregelen verwerk ik door de R0 kleiner te maken. In een nieuwere versie heb ik een kolom met R0 per dag, zodoende kan ik dan de R0 variëren per dag.

Deze post delen

Ik heb uiteindelijk een andere benadering gekozen, uitgaande van een sterk variërende RO, met als controlemechanisme de bekende cijfers qua besmettingen, ziekenhuisopnames, IC opnames en doden.

Ik denk ook dat daar de verschillen zitten met de door jou gekozen benadering. Niet rekening houdend met een sterk veranderende RO in de eerste 40 dagen geeft een extrapolatie die m.i. onbetrouwbaar is.

Na diverse runs over de startperiode kwam ik op een begin RO van ca 10 als meest waarschijnlijk. Dit is verdedigbaar omdat de eerste uitbraak vanuit de apres ski en carnaval kwam, beide zeer contact intensieve omgevingen met een verlaagde afweer door vermoeidheid.

Vanaf het moment van eerste diagnose ben ik eerst gaan rekenen met een RO van 2, ervan uitgaande dat de gevolgde procedure van de GGD in de eerste 10 dagen effectief zou zijn, echter dat verklaarde op geen enkele manier de stijgingen in opnames en sterfte in de bijbehorende periode 9 dagen later( voortschrijdend rekening houdend met incubatietijd 5 dagen en ziekteverloop tot ernstig van 4 dagen) Om dit te matchen moest ik de tweede 10 dagen een RO hanteren van gemiddeld 5.

Pas vanaf de eerste maatregelen kon ik terug naar een RO van tussen de 3.5 en 2.5 om de werkelijke cijfers in de pas te laten lopen met mijn uitkomsten. Gezien de maatregelen en de laatste paar cijfers zou op dit moment een RO van 1.5 tot 2 mogelijk zijn.

Uitgaande van een maximale IC capaciteit van 2500 bedden over 4 weken moet de RO in de komende 10 dagen terug naar max 1.5, en liefst 1.2, met ongeveer 10 dagen later een stabiele situatie van RO 1. Alleen in dat scenario is het mogelijk de curve zodanig af te vlakken dat we met veel martelen en gemeenspelen de controle behouden qua zorg.

Dit betekend dat het aantal doden per dag de komende week nog op mag lopen naar ca 50, en dat daarna een lichte daling moet optreden naar ca 30-35. In dat scenario hebben we nog ongeveer 3 weken met ten minste de huidige maatregelen nodig, waarna heel voorzichtig het regime wat losser kan worden. Een aantal maatregelen zullen echter in moeten burgeren. 

Ik zie echt geen mogelijkheden om voor 18 maanden een herd immuniteit te bereiken, en ook geen mogelijkheid om het virus uit te roeien. Mijn hoop is daarom gevestigd op een combinatie van een medicijncocktail vanaf 16 weken en een vroeg vaccin rond november/december.

Nogmaals dit komt weg vanuit een middagje stoeien met cijfers en dit mist elke wetenschappelijke basis of onderbouwing.

• Leuk 3

Deze post delen

Dank je @netuyas, ik ben het met zo ongeveer alles in je vorige post eens. De reden waarom ik niet geprobeerd heb de eerste periode exact te matchen is dat ik meer geïnteresseerd was in 2 vragen:

1) Wat betekend een R0 van X voor het verloopt van de grafiek

en

2) Welke invloed kunnen maatregelen hebben

Ik heb wel een matchup gemaakt van het aantal gevallen (ongeveer) op dag 25, en heb heel ruw ook gekeken naar het verloop er voor en achter (m.b.v. mijn trendlijn), maar met name het verloop er voor/achter was voor mijn vragen niet zo interessant. Mede omdat ik geloof dat dit simplistische model zo wie zo geen realistische voorspellingen kan doen. Op zijn best kunnen we het principiële verloop van virale ziektes wat beter begrijpen.

Deze post delen

In deze grafiek kijk ik naar de samenhang tussen het aantal positive testen en het aantal dodelijke slachtoffers:

131448267_Screenshot2020-03-26at10_02_25.png.fed8396dc29e774d92c225dfa7cfbaf8.png

De datum onder de grafiek is de datum van de positieve tests.

De rode lijn is het aantal sterfgevallen, maar verschoven met 8 dagen (naar voren) om een optimale "fit" te krijgen met de positieve tests. Om die fit te krijgen moet ook het aantal sterfgevallen met 5 vermenigvuldigd worden, dit heb ik door trail-en-error vastgesteld. (Deze lijn daarvoor is niet ingetekend)

Met deze verschuiving/verhouding heb ik een 3-de orde polynomial trend in oranje die een projectie weergeeft van het te verwachten aantal dodelijke gevallen.

Ik heb daar met opzet geen getallen bij gezet omdat ik niet geloof in die precisie. Je kunt het getal natuurlijk wel bij benadering aflezen uit de grafiek.

De datum in oranje is de datum die hoort bij de oranje projectie voor vandaag.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...