Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tector mondkap hoe vaak kun je het gebruiken?

Recommended Posts

Waarschijnlijk domme vraag. Ik bezit nog een paar mondkappen FFP3 van het merk Tector, met ventiel. Het zijn vrij dikke mondkappen. Het wordt mij niet duidelijk hoe vaak ik die mag gebruiken, en hoe lang. Mijn doel is ze af en toe te gebruiken voor supermarktbezoek. Ik desinfecteer mijn handen voor en na het gebruik , probeer de voorkant niet aan te raken en doe hem dan gelijk terug in het zakje. Mijn vraag is hoe lang gaan ze mee? Vergeet ik dingen, moet ik steeds nieuwe opberg zakjes gebruiken? Kan ik ze reiniging in de zon bv? Doe ik meer schade dan goed door ze af en toe weer tegebruiken? Bedankt voor het antwoorden van een absolute leek.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Waarschijnlijk domme vraag. Ik bezit nog een paar mondkappen FFP3 van het merk Tector, met ventiel. Het zijn vrij dikke mondkappen. Het wordt mij niet duidelijk hoe vaak ik die mag gebruiken, en hoe lang. Mijn doel is ze af en toe te gebruiken voor supermarktbezoek. Ik desinfecteer mijn handen voor en na het gebruik , probeer de voorkant niet aan te raken en doe hem dan gelijk terug in het zakje. Mijn vraag is hoe lang gaan ze mee? Vergeet ik dingen, moet ik steeds nieuwe opberg zakjes gebruiken? Kan ik ze reiniging in de zon bv? Doe ik meer schade dan goed door ze af en toe weer tegebruiken? Bedankt voor het antwoorden van een absolute leek.

Als het goed is staan er op de verpakking en/of op het masker de letters NR. Deze staan voor non-reusable. De mondkapjes zijn niet voor hergebruik geschikt.

Het is niet exact te zeggen wanneer je maskers moet vervangen. Dat is afhankelijk van de inspanning welke gedaan wordt tijdens het dragen van het masker (meer inspanning = snellere ademhaling= meer lucht door de filter), en de vervuiling in de omgeving (meer deeltjes in de lucht betekend dat de filter sneller vol zit) Ga er van uit dat je het masker een uur à twee uur kunt dragen. Je zal merken dat het masker verzadigd raakt, het ademhalen gaat dan moeilijker. Dan dient een masker vervangen te worden.

Doe ze af zonder het masker aan te raken, doe het in een plastic zak en desinfecteer je handen. Sluit de zak en gooi deze weg, desinfecteer daarna weer je handen.

Deze masker hergebruiken is ten zeerste af te raden. Aangezien je misschien het virus wel kan doden wat in het masker zit, maar de filter zit dan alsnog verstopt.

Vergeet ook je schoenen niet wink.png.73c6cf9c42259cb170ace3da93962834.png

Grtz,

Zoom

• Leuk 3

Dankjewel Zoom. Ik zie nu dat er inderdaad disposable op staat, dus ik neem aan voor eenmalig gebruik. Maar als ik hem nu bv elke week een half uurtje gebruik voor de winkel en me netjes houd aan de op/ afzetprocedures en hem daarna in een schone zak bewaar kan hij dan bv 2 maanden mee? Ik heb er nl maar een paar en ze zijn momenteel niet meer leverbaar. Bedankt weer!

Dankjewel Zoom. Ik zie nu dat er inderdaad disposable op staat, dus ik neem aan voor eenmalig gebruik. Maar als ik hem nu bv elke week een half uurtje gebruik voor de winkel en me netjes houd aan de op/ afzetprocedures en hem daarna in een schone zak bewaar kan hij dan bv 2 maanden mee? Ik heb er nl maar een paar en ze zijn momenteel niet meer leverbaar. Bedankt weer!

Nee, omdat het virus in het masker blijft zitten is het risico op besmetting heel groot, zodra je deze gaat hergebruiken. Daarnaast raakt het masker ook verzadigd door stof en deeltjes in de lucht. Dat zou een zak wel kunnen voorkomen. Dit zou je kunnen doen als je een kast gaat schuren, maar niet bij een virus. Het risico op infectie is gewoon te groot.

De correcte manier om het masker af te doen is door het masker aan de elastiekjes beet te pakken, en zonder de voorkant aan te raken het masker af te doen.

Grtz,
Zoom
  • Leuk 2
14 minuten geleden, tantebet zei:

Ik snap je gedachte gang,  maar nee.     
Als je hem bewaart in een zakje, kunnen bacteriën en virussen zich eenvoudig vermenigvuldigen in het filter en in het materiaal.  en dan komt het ook aan het binnenkant van het masker.

• Leuk 3

@rescueVirussen vermenigvuldigen niet buiten het lichaam, maar de strekking is duidelijk. Dus, risico op besmetting is groot.

Je zou een (zelf gemaakt) mondkapje kunnen gebruiken om jezelf te beschermen zodat je niet aan je gezicht komt, daarna in kokend water leggen en handen desinfecteren.

@tantebetWij kunnen wel een mondkapje naaien voor je in een leuk printje, zijn we voor familie en vrienden al aan het doen.

Vergeet de verhalen dat een mondkapje die goed afsluit niet zou helpen, het filtert zo ongeveer 50% van kleine deeltjes uit de lucht, maar het helpt vooral om niet met de handen aan neus/mond te komen.

Greetz,

• Leuk 1

Mijn formulering was niet geheel juist,  maar de virussen kunnen zich wel verplaatsen over het masker.  
Wat is het doel van masker,  je eigen sputum bij je houden,  of je te beschermen tegen iemand die in je nabijheid in je gezicht hoest.   

Een FFP1 of FFP2 of FFP3 masker is niet zomaar te reinigen.   Zeker niet hem hoge temperatuur.   Een katoenen doek is vaak veel te open, om uberhaupt te beschermen.

• Leuk 1
14 uur geleden, Kciroj zei:

Wij kunnen wel een mondkapje naaien voor je in een leuk printje, zijn we voor familie en vrienden al aan het doen.

Vergeet de verhalen dat een mondkapje die goed afsluit niet zou helpen, het filtert zo ongeveer 50% van kleine deeltjes uit de lucht, maar het helpt vooral om niet met de handen aan neus/mond te komen.

Greetz,

"Vergeet verhalen dat een mondkapje die goed afsluit niet zou helpen"  is een gevaarlijke uitspraak.  Een filter kan de lucht filteren, maar als de lucht langs het masker lekt heb je niets aan de filter. Zoals elders op het forum aangegeven helpen mondkapjes die  niet afsluiten niet als filter. Ze kunnen best helpen om, zoals @rescue aangeeft gebruikt worden om mensen in je omgeving te beschermen tegen besmetting door jou. Maar zorg dat het doel duidelijk is. 

FFP maskers hebben bepaalde toleranties om de gebruiker te beschermen: 

FFP1 total leakage may amount to a maximum of 25 %

FFP2 total leakage may amount to a maximum of 11%

FFP3 total leakage may amount to a maximum of 5%

https://www.uvex-safety.com/en/knowledge/safety-standards/respiratory-protection/ffp-protection-classes/

Surgical masks of FFP maskers zijn verschillend en kunnen niet met elkaar vergeleken worden, zelfgemaakt of niet.  

Een chirurgisch masker beschermt de patiënt en de omgeving van de drager tegen tegen besmetting via bijvoorbeeld speeksel. 

Een FFP masker beschermt de drager tegen het inhaleren van besmette, schadelijke partikels die door de lucht verspreid worden.

-https://www.cemextrescon.nl/wat-is-het-verschil-tussen-een-chirurgisch-en-een-ffp-masker

Een chirurgisch masker  zorgt ervoor dat je anderen niet besmet, een FFP masker beschermt jou tegen besmetting. Het zelf maken van chirurgische maskers om te voorkomen dat je anderen besmet  vind ik een prima plan! Het gaat mij erom dat mensen niet denken dat ze hiermee beschermd zijn en risico's nemen die ze zonder die schijnveiligheid niet hadden genomen. 

Grtz,

Zoom

• Leuk 1
8 minuten geleden, Zoompro zei:

Surgical masks of FFP maskers zijn verschillend en kunnen niet met elkaar vergeleken worden, zelfgemaakt of niet.  

-https://www.cemextrescon.nl/wat-is-het-verschil-tussen-een-chirurgisch-en-een-ffp-masker

Een chirurgisch masker  zorgt ervoor dat je anderen niet besmet, een FFP masker beschermt jou tegen besmetting. Het zelf maken van chirurgische maskers om te voorkomen dat je anderen besmet  vind ik een prima plan! Het gaat mij erom dat mensen niet denken dat ze hiermee beschermd zijn en risico's nemen die ze zonder die schijnveiligheid niet hadden genomen. 

Grtz,

Zoom

Volgens mij was ik de verschillende maskers ook niet aan het vergelijken; ik ben bekend met het verschil.

Echter sinds het begin van de corona uitbraak lijken verschillende media erop gewezen te hebben dat een mondmasker averechts zou werken, en daar ben ik het niet mee eens.

Plus veel mensen vinden dit fijn om te dragen, ook naar andere mensen toe.

Dank voor je toevoeging.

Greetz

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...