Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Erny

Huisdieren en besmetting overbrengen Corona?

Recommended Posts

Tja... mijn vraag is: kunnen honden (of andere huisdieren) het virus overbrengen?

Dus... bijvoorbeeld: ik wandel met mijn Zowie, zij heeft natuurlijk ook behoefte aan sociaal contact dus snuffelt lekker aan ander hondje en likt om zijn bekje. 🐺🦊 Stel dat de baas van dat hondje toevallig besmet is en de hond hem net nog lekker in het gezicht heeft gelikt. Vervolgens kom ik thuis en mijn Zowie blij en likt mij weer enthousiast het gezicht af.

Is er dan kans op besmetting? 🐺

Ik heb echt geen idee... dus wie weet is er iemand die er meer over kan zeggen?

(Dat ene artikel over die hond in china heb ik al gelezen... 😉 )

• Leuk 3

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede vraag, ik vroeg me laatst precies hetzelfde af. Hier in het park worden natuurlijk heel veel honden uitgelaten, ik dacht tja, dan kan het baasje natuurlijk mooi zoveel mogelijk zijn sociale contacten beperken, maar als zijn hond vervolgens zo ongeveer iedere hond uit de wijk aflebbert, tja wat is daar dan het (mogelijke) gevolg van?

Dus sorry, geen antwoord, maar ik deel je vraag :)

• Leuk 1

Deze post delen

Dit vroeg ik me ook af. Er lijkt nog niet veel bekend te zijn over dit aspect van het virus. Ik vond wel een quote van het CDC over dit onderwerp:

In the United States, there is no evidence to suggest that any animals, including pets, livestock, or wildlife, might be a source of COVID-19 infection at this time.

Bron: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/animals.html

Via de gezicht-tong-tong-gezicht (haha) weg weet ik niet, maar een hond of kat kan (lijkt mij) wel het virus op de vacht meedragen. Sowieso wel goed om daar bij stil te staan.

• Leuk 1

Deze post delen

https://www.anicura.nl/nieuws/coronavirus-bij-honden-katten/

19 maart 2020
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft de verspreiding van een nieuw coronavirus tot een internationale gezondheidscrisis verklaard. Het virus is een nieuw type coronavirus genaamd COVID-19. Het is afkomstig uit de stad Wuhan in de provincie Hubei. Er zijn geen aanwijzingen dat het coronavirus dat we nu in de uitbraak zien - COVID-19 - huisdieren kan infecteren.

• Leuk 1

Deze post delen

3 uur geleden, Erny zei:

Tja... mijn vraag is: kunnen honden (of andere huisdieren) het virus overbrengen?

Dus... bijvoorbeeld: ik wandel met mijn Zowie, zij heeft natuurlijk ook behoefte aan sociaal contact dus snuffelt lekker aan ander hondje en likt om zijn bekje. 🐺🦊 Stel dat de baas van dat hondje toevallig besmet is en de hond hem net nog lekker in het gezicht heeft gelikt. Vervolgens kom ik thuis en mijn Zowie blij en likt mij weer enthousiast het gezicht af.

Is er dan kans op besmetting? 🐺

Ik heb echt geen idee... dus wie weet is er iemand die er meer over kan zeggen?

(Dat ene artikel over die hond in china heb ik al gelezen... 😉 )

Dat zijn drie overgangen. Mens naar dier, dier naar jouw hond, hond naar mens.

Ik denk dat er theoretisch een kans is, maar die erg klein zal zijn. Carnivoren hebben over het algemeen best actief speeksel tegen bacteriën en virussen.

• Leuk 1

Deze post delen

Mijn zus is dierenarts. Ik had met haar deze discussie eerder al. Er zijn verschillende dieren die andere corona virussen wel kunnen dragen (bijv katten). Maar omdat er zo veel druk ligt op het beter maken van mensen is er weinig onderzoek gedaan nog.

Maar wat zeker is, honden hebben, aangetoond, corona besmettingen. Het virus is aangetroffen in de keel, maar over besmetting van dier op mens is niets bekend. De vormen van corona virussen (geen covid19) bij katten bevinden zich in de maag/darmen, en ook daarvan geen bekende dier op mens besmettingen.

Wel is het zo dat als een corona virus en een airborn (bijv vogelgriep) virus samen zouden komen in een dier wat voor beide bevattelijk is (varken bijv) het een grotere kans heeft om te muteren naar een airborn corona virus. Dat zouden we echt niet willen

Maar veehouders weten dit, en worden ook echt verzocht niet te werken als ze niet fit zijn.

• Leuk 1

Deze post delen

Naar mijn mening kan zeker besmettingen door alle dieren worden over gebracht,

logisch beredeneerd als je door voorwerpen besmet kan raken waar de corvit-19 of het nu is in een druppel of droog vorm is het kan op het voorwerp wat dagen overleven dan kan het ook op dieren overleven en door knuffelen of zo worden over gebracht, en waarom zou het niet kunnen overleven in bek en longen van dieren.

Dus het totaal plaatje ja dieren kunnen zeker het virus mee dragen en voor besmetting zorgen.

Wat voor dieren is al bekend dat het overbrengers zijn.

Van een paar honden is al bekend dat ze ziek waren door besmetting.

Vleermuizen zouden de besmetting ook overbrengen.

Varkens in China ook al ziek door besmetting.

Nertsen in Nederland ook grootschalig besmet en ziek.

Fretten zouden de zelfde gevoeligheid hebben.

============================================

Deze info mag rijkelijk gekopieerd worden van het internet zelfs meerdere alinea's als het volk maar goed geïnformeerd wordt, aldus het RIVM.

Belangrijk

Katten

Uit onderzoek blijkt dat katten ziek kunnen worden van het nieuwe coronavirus. Vooral jonge katten blijken na besmetting ziek te worden. Net als bij mensen, krijgen katten luchtwegklachten. Ook kunnen ze maag- en darmproblemen krijgen. In Nederland zijn bij enkele katten antistoffen gevonden tegen het nieuwe coronavirus. Dit betekent dat de katten besmet zijn geweest met het virus.

Als katten ziek worden, kunnen ze het virus uitscheiden via de keel/bek en via de ontlasting. Er is nog geen duidelijk bewijs dat katten elkaar kunnen besmetten. In experimenteel onderzoek is dat wel aangetoond, maar het is onbekend in hoeverre dit onder natuurlijke omstandigheden kan plaatsvinden. Hiervoor is meer onderzoek nodig. Het risico van kat-op-katbesmetting wordt op dit moment als klein ingeschat.

Honden en andere huisdieren waarmee geknuffeld wordt

Honden kunnen besmet raken met het nieuwe coronavirus. Een hond kan waarschijnlijk het virus niet overbrengen naar een andere hond. Er zijn geen aanwijzingen dat een hond die besmet is met het nieuwe coronavirus het aan een mens kan overdragen. Bij één hond in Nederland zijn antistoffen tegen het nieuwe coronavirus aangetroffen. Dit betekent dat de hond besmet is geweest met het virus.

Ook van hamsters en fretten weten we dat zij besmet kunnen raken en ziek kunnen worden van het nieuwe coronavirus. Er wordt onderzocht of dat ook voor konijnen geldt.

Dier-op-mensbesmetting

In Nederland zijn enkele gevallen van mogelijke dier-op-mensbesmettingen. Deze besmettingen hebben plaatsgevonden op nertsenbedrijven waar nertsen besmet waren met het virus. Medewerkers van de bedrijven hebben de nertsen verzorgd toen nog niet bekend was dat de dieren besmet waren. Mogelijk hebben enkele medewerkers via de nertsen het virus opgelopen. 
Op 3 juni 2020 heeft de overheid besloten dat bedrijven waar nertsen positief getest zijn op het nieuwe coronavirus, geruimd zullen worden. Het is mogelijk dat het virus langere tijd op nertsenbedrijven kan circuleren waardoor mensen besmet kunnen raken. Zie ook de kamerbrief met aanvullende maatregelen voor nertsenbedrijven.

De kans dat dieren in huishoudens besmet raken met het virus en een rol spelen in de verspreiding van het virus is heel klein. En op dit moment veel kleiner dan de kans dat mensen elkaar besmetten. Voor alle niet-besmette nertsenbedrijven in Nederland gelden extra voorzorgsmaatregelen, zoals een vervoersverbod van nertsen, een bezoekersverbod voor de stallen, een hygiëneprotocol en de verplichting om andere dieren (honden, katten en fretten) zo min mogelijk het bedrijf te laten binnenkomen of verlaten.

Adviezen voor eigenaren van huisdieren met knuffelcontact

Als niemand in het huishouden klachten heeft en het huisdier ook niet.
Dan zijn er geen maatregelen nodig voor het contact met (knuffel)huisdieren. Goede hygiëne is en blijft belangrijk. Het dier mag gewoon naar buiten.

Als het huisdier ziek is, maar verder niemand in het huishouden klachten heeft.
Dan gaan we er van uit dat het dier niet besmet is met het nieuwe coronavirus. Goede hygiëne is belangrijk, het dier mag naar buiten. Overleg zo nodig met de dierenarts.

Als iemand in het huishouden klachten heeft die passen bij COVID-19, maar het huisdier niet ziek is.
De kans is heel klein dat je dier ziek wordt. Uit voorzorg geven we toch enkele adviezen. Als je klachten hebt die passen bij COVID-19 (Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn), hoesten, benauwdheid, verhoging of koorts, plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)), laat je dan testen op het nieuwe coronavirus. Vermijd intensief knuffelen en contact met het dier tot de uitslag bekend is. Laat, als dat mogelijk is, een niet-zieke huisgenoot voor het huisdier zorgen. Goede hygiëne is belangrijk. Het huisdier mag naar buiten.

Als iemand in het huishouden klachten heeft die passen bij COVID-19.
Blijf zoveel mogelijk thuis en laat je testen. Als het huisdier ook klachten krijgt die kunnen passen bij COVID-19 (luchtweg of darmklachten), is het advies om het dier (zoveel mogelijk) binnen te houden. Laat het dier buiten niet vrij rondlopen. Zorg dat het dier niet naar een locatie gaat waar veel dieren bij elkaar komen (opvang, pension, asiel).

Als iemand in het huishouden klachten heeft die passen bij COVID-19, en het huisdier ziek is.
Als er mensen in het huishouden zijn met klachten die passen bij COVID-19 (Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn), hoesten, benauwdheid, verhoging of koorts, plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)), en het dier ziek wordt, dan bestaat er een kleine kans dat het dier besmet is met het nieuwe coronavirus. De kans dat mensen ziek worden van het dier is veel kleiner dan dat ze ziek worden van hun huisgenoten. Het is verstandig dat alle huisgenoten met klachten zich laten testen en intensief contact met het zieke dier vermijden. Laat, als dat mogelijk is, een niet-zieke huisgenoot voor het huisdier zorgen. Goede hygiëne is extra belangrijk. Laat het dier buiten niet vrij rondlopen. Als het dier ernstige benauwdheids- en /of diarreeklachten heeft, neem dan telefonisch contact op met de dierenarts. Die beoordeelt of de klachten van het dier passen bij COVID-19.

Andere dieren en COVID-19

Uit onderzoek blijkt dat varkens, kippen en eenden niet vatbaar zijn voor het nieuwe coronavirus. Andere dieren zoals koeien, schapen, geiten, paarden en ratten zijn dat, voor zover nu bekend, waarschijnlijk ook niet.

Fretten, en daarmee ook Nertsen, zijn gevoelig voor besmetting met COVID-19. Op een groot aantal nertsenbedrijven is het nieuwe coronavirus aangetroffen en zijn de nertsen inmiddels geruimd. Er wordt onderzoek gedaan naar hoe de dieren op de bedrijven besmet zijn geraakt.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/huisdieren

Wie weet nog meer voorbeelden van besmette.

Het is goed alles in kaart te brengen.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...