Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nachtzicht


Prepping76

Aanbevolen berichten

Hoe gaat de prepper om met zijn nachtzicht?

 

Immers is een hightech-500 lumen-led-compacte zaklamp een leuke gadget, maar eenmaal aan, kun je 3 minuten lang nadat deze uitgeschakeld is niets zien.

 

En ook in het donker of met maanlicht is weinig te zien als bij een SHTF alle elektra en straat- en omgevingslicht is uitgeschakeld.

 

Tegenwoordig en zeker in Nederland worden weinig betaalbare zaklampen met roodlicht filter verkocht. Wat voor een voorziening heb jij om je nachtzicht te behouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Maglite met IR filter icm een nachtkijker? Wat is precies je doel?

Koop een gode led zaklamp en maak je eigen rode (voorzet) filter? Op zich heb je niet veel licht nodig om je in het pikkedonker te oriënteren.

 

Mijn doel is om in het donker te kunnen zien, zonder dat ik de natuur stoor bijvoorbeeld.

Hoopte dat er hier iemand ervaring had met een goede. Op de diverse buitenlandse fora is het aanbod en de behoefte anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn al meer draadjes over nacht zicht even zoeken dus.

 

De vraag is is hrt nodig om snacht goed te zien?

Even naief ik slaap snachts het liefste............

Maar goed die stap hebben we dus gemaakt?

 

Dan wil je snachts zien en wel zonder gezien te worden.....

Dus blijft alleen een tweede of derde generatie nachtzichtkijker over als redelijke oplossing tel 500 tot 8000 euro.

 

Heel compact met een enorme gedachte gang erachter......

Maar goed het topic is nog vers....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er weinig (geen) kunnen vinden die over nachtzicht icm een zaklamp gaan helaas.

 

Met nachtzicht bedoel ik geen nachtkijker. Daar ben je mijn inziens minder mobiel mee, het is niet snel en gemakkelijk over te dragen en ze zij in verhouding met een led zaklamp met een red filter te duur en te groot.

 

Overigens zal ik voornamelijk overdag slapen en 's nachts verplaatsen. Lijkt mij dat dit in het drukke west europa e kansen vergroot als je wat witl bereiken buiten je bol of thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dolgraag een nog een nachtKIJKER aanschaffen ipv te orienteren op nachtzicht. Kijkende na de post over een 'crisis door Bosnische ogen' blijkt dat je je 's avonds vaak het beste kon verplaatsen door stedelijke gebieden. Maar het geeft je tevens een gigantisch voordeel ten opzichte van mogelijke vijandelijke personen. Helaas ben ik ook een gedwongen budgetprepper en staat er nog zoveel bovenaan me prioriteitenlijstje dat dit helaas nog even niet in zicht is :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Umschalten auf Rotlicht! Een blauwfilter is geel en zorgt voor een beter zicht in schemering. zet veen bril op met gele glazen en je ziet vooral in schemering veel meer details. Met roodlicht kan je zien wat je doet terwijl je nachtvisie niet verstoord wordt. Het duurt anders ongeveer weer 20 minuten voordat je weer dezelfde nachtvisie hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer in de super compact mode dus zonder lange verklaring...

 

Of je blijft snachtS binnen, verstopt je, of je loopt half blind tot blind rond, afhankelijk van de omstandigheden wel geen maan enz.

Of je gaat met een nachtzichtkijker op stap.

 

Voor de 'anderen' met nachtzichtkijker zijn alle verlichtings zaken met of zonder rood filter, met of zonder infrarood filter, zelfs een sigaret, last staan een klein led lampje, als voor normale mensen een autolamp op een donkere nacht.

 

Je bent op kilometers zichtbaar......

In een dicht bos wat minder maar nog steeds op enorme afstanden en je trek letterlijk alle aandacht op je.

Nogmaals voor mensen met nachtzicht kijkers, als die dan niet het beste met je voor hebben ben je gewoon klaar....

 

Sorrie,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Umschalten auf Rotlicht! Een blauwfilter is geel en zorgt voor een beter zicht in schemering. zet veen bril op met gele glazen en je ziet vooral in schemering veel meer details. Met roodlicht kan je zien wat je doet terwijl je nachtvisie niet verstoord wordt. Het duurt anders ongeveer weer 20 minuten voordat je weer dezelfde nachtvisie hebt.

 

zelfs snachts werken ze nog behoorlijk goed

heb zelf tijden een gele zonnebril gedragen, ding kan je overal ophouden

zal s zoeken of ik t type nog kan vinden

worden niet meer gemaakt das jammer

 

even gezocht, het was een indian, zijn wel andere modellen van hun met gele glazen nog

denk dak dr s 1tje ergens bestel onder het rijden zijn ze erg prettig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat weinig preppers een nachtkijker kunnen betalen die met een restlicht na een SHTF, dus geen straat- of woningverlichting rest licht kan werken.

Het is niet alleen zo dat jij als prepper dan zonder voorziening je niet kan bewegen s' nachts, maar de ander ook niet. Die rijke prepper met een nachtlkijker van 10K daar gelaten.

 

Dus wanneer je dan een goed alternatief hebt, zoals een LED lamp op bijvoorbeeld de veel gebruikte AA batterijen kan gebruiken heb je een voordeel.

In het donker is 10 lumen veel. Helaas vind ik alleen zaklampen die met een veel hogere minimale waarde schakelbaar en voorzien zijn van een rood filter.

 

Je hebt wanneer je je wilt verplaatsen geen licht nodig dat 100 meter ver straalt. In zowel de natuur als de stad heb je naast zicht ook nog gehoor.

Wel heb je licht nodig om obstakels te overbruggen of acties uit te voeren.

 

Het idee is dus een (in lumen) traploos regelbare zaklamp met rood filter die voorziet in gangbaar (na een SHTF) te vinden batterijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat weinig preppers een nachtkijker kunnen betalen die met een restlicht na een SHTF, dus geen straat- of woningverlichting rest licht kan werken.

Het is niet alleen zo dat jij als prepper dan zonder voorziening je niet kan bewegen s' nachts, maar de ander ook niet. Die rijke prepper met een nachtlkijker van 10K daar gelaten.

gangbaar (na een SHTF) te vinden batterijen.

 

Die kijker van 10k is de duurste die je kan vinden, de xr5 met zw fosfor en dan vind ik 10 k nog duur.

Een top tweede generatie kijker, mini 14, nieuw kost zo 3000 euro, met de beste buis rond de 6500 euro.

Bruikbare kijkers vanaf 500 euro gebruikt...

Een top kijker heb je echt alleen nodig als de maan er niet is en bewolkt, of in een dicht bos.

Dat is niet echt altijd van toepassing? Zo ja dan zo ik dat geld er toch wel in willen investeren, bv je bol in in dicht woud...

 

Snap je mijn punt dat iemand met een nachtzichtkijker jou lampje van een paar lumen ook met rood filter op honderden meters afstand kan zie en in open omgeving op kilomers. En niet alleen zien het valt net zo op als zonder nachtkijker met een autolamp rond schijnen je trekt wat aandacht...

 

Het is van een andere order dan voedsel water, en moeten is onzin, het heeft een enorm voordeel.

 

Ja het is veel geld.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

:rolleyes: vraag dan ook even om wat meer uitleg, zeker als ik al zelf vermeld dat ik super compact zonder veel uitleg post :confused:

 

Met feiten kan ik moeilijk een middenweg kiezen, met een menig vind ik het goed als we even sparren en dan beiden wijzer verder gaan:cool:

 

Grt kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Betalight torch, zeer zwak groen licht om een kaart te lezen (brandt 15 jaar) en een hoofdlampje met oa. een rode LED.

Hier bij mijn vakantiehuisje in de middle of nowhere doe ik het echter meestal prima op maanlicht. Ik ken mijn terrein meer dan 6000 m2 en de weilanden eromheen ook zo goed dat ik de meeste stronken / schuilplaatsen wel ken.

 

bovendien wie niet zien kan moet maar horen. Ik herken ondertussen op afstand al de auto die over het grindpad naar ons toe komt.

Mijn schoon vader rijd wat langzamer, de boer wat harder met een diesel. Jeugd die wat verkennen rijden vaak wat sneller in kleine benzine wagentjes. Zo ook voor andere details, verschillende beesten vertonen verschillend gedrag met bijbehorend geluid etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

H9,

Wat een goede post!

 

Vooral dat grind is een bewezen passive fail proof waarschuwingssysteem.

En inderdaad ken je omgeving en geluiden enz.

Maar dan nog als iemand slecht wil, en je locatie weet dan zul je toch moeite hebben om hem te detecteren?

Dan ga ik er al vanuit dat je 24 uur wacht hebt enz...

Maar goed je kunt toch niet alles tegenhouden ergens houd het toch op en jij bent goed op weg!

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoon vader rijd wat langzamer, de boer wat harder met een diesel. Jeugd die wat verkennen rijden vaak wat sneller in kleine benzine wagentjes. Zo ook voor andere details, verschillende beesten vertonen verschillend gedrag met bijbehorend geluid etc.

 

Ik denk dat een zombie in een shtf situatie elke auto pakt wat die pakken kan. Dus je zal weleens verbaasd kunnen raken als er opeens een groep van acht boefjes uit een suzuki wagonR stappen :confused: Ik bedoel dus te zeggen dat beesten andere geluiden kunnen maken en ander gedrag kunnen vertonen in een shtf situatie. Excussus voor deze opvatting het klinkt als slechte kritiek maar is niet zo bedoelt.

 

Back ontopic?

Om een kaart te kunnen lezen:

schermpje van je telefoon met navigatie (als die het doet) heb je verder niets bij nodig.

Aansteker, lucifers.

glow in the dark stick.

Maan en sterren, voorbij komend verkeerd, lantaarnpalen?

Ik noem maar even een dwars straat om een kaart te kunnen lezen in het donker.

 

Anders is het advies, vind je weg als een blinde / slechtziende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...