Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Desinfecteren van personen/kleding

Recommended Posts

Ik schiet gelijk de expert en huischemicus @vheeswijk maar aan, 

Uitgaand dat bij het binnenkomen van een woning er een kans is dat men een virus mee neemt op kleding en schoenen, vraag ik mij af hoe men dit het beste kan voorkomen. 

Ik heb gehoord dat er een handdoek met bleek op de grond wordt gelegd welke de schoenen desinfecteert, de vraag is of dit werkt en hoe lang de bleek actief blijft.

Hoe zou je jassen en overige kledingstukken kunnen ontsmetten voor men binnenkomt? Je kan die niet ondersprayen met bleek, dan krijg je lelijke plekken. Is hier een oplossing voor?  

Ik heb al even gekeken naar UV-C lampen, alleen kunnen deze ernstige schade aan ogen en huid veroorzaken. Dit lijkt mij ook geen succes. 

Grtz, 

Zoom

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
12 minuten geleden, Zoompro zei:

Ik schiet gelijk de expert en huischemicus @vheeswijk maar aan, 

Uitgaand dat bij het binnenkomen van een woning er een kans is dat men een virus mee neemt op kleding en schoenen, vraag ik mij af hoe men dit het beste kan voorkomen. 

Ik heb gehoord dat er een handdoek met bleek op de grond wordt gelegd welke de schoenen desinfecteert, de vraag is of dit werkt en hoe lang de bleek actief blijft.

Hoe zou je jassen en overige kledingstukken kunnen ontsmetten voor men binnenkomt? Je kan die niet ondersprayen met bleek, dan krijg je lelijke plekken. Is hier een oplossing voor?  

Ik heb al even gekeken naar UV-C lampen, alleen kunnen deze ernstige schade aan ogen en huid veroorzaken. Dit lijkt mij ook geen succes. 

Grtz, 

Zoom

Ik zou zeker geen bleek of de Dakin's Solution gebruiken voor kleding omdat deze het textiel bleken. Wat je wel kunt gebruiken zou ik zo niet weten. Vermoedelijk is de kans op besmetting veel groter als de kleding vochtig is.

• Leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
17 minuten geleden, vheeswijk zei:

Ik zou zeker geen bleek of de Dakin's Solution gebruiken voor kleding omdat deze het textiel bleken. Wat je wel kunt gebruiken zou ik zo niet weten. Vermoedelijk is de kans op besmetting veel groter als de kleding vochtig is.

Duidelijk, en voor de schoenen? Kan bij bijvoorbeeld kaplaarzen wel bleek of de Dakin's Solution gebruikt worden?

aangepast door Zoompro

Een virus die op normale kleding zit, komt daar niet zo makkelijk van af. Gewone Kleding kan gewoon gewassen en gedroogd worden.

Kom je voor je werk in een contact met een bron van besmetting, dan heb je een wegwerp overall nodig tot cat 3 bescherming tegen vloeistoffen en deeltjes. Het pak is sterk, robuust en schuurt niet. Door de pasvorm en gebruikte materialen zit het overall goed en is deze ademend. Ook is het antistatisch behandeld en is geen silicium toegevoegd.
Handschoenen, haarnetje, 

Heb je meerdere bronnen, waarmee je kruisbesmetting wil voorkomen is een aanvullende sloof, schort nodig.  

• Leuk 1
6 uur geleden, Zoompro zei:

Duidelijk, en voor de schoenen? Kan bij bijvoorbeeld kaplaarzen wel bleek of de Dakin's Solution gebruikt worden?

Wij spuiten bij thuiskomst de zolen in vd schoenen voor er iemand van het gezin terug binnenkomt met Dakin's oplossing. 

Ook spray ik hiermee de grond van de inkomhal soms in. 

Kleding die buitenshuis gedragen wordt, gaat bij thuiskomst in de wasmand. 

• Leuk 2
  Een virus die op normale kleding zit, komt daar niet zo makkelijk van af. Gewone Kleding kan gewoon gewassen en gedroogd worden.

Kom je voor je werk in een contact met een bron van besmetting, dan heb je een wegwerp overall nodig tot cat 3 bescherming tegen vloeistoffen en deeltjes. Het pak is sterk, robuust en schuurt niet. Door de pasvorm en gebruikte materialen zit het overall goed en is deze ademend. Ook is het antistatisch behandeld en is geen silicium toegevoegd.
Handschoenen, haarnetje, 

Heb je meerdere bronnen, waarmee je kruisbesmetting wil voorkomen is een aanvullende sloof, schort nodig.  

Thanks! Het gaat om mijn vriendin, ze werkt bij een bakker waar ze veel in contact komt met klanten. Chemische overalls cat. 3 heb ik liggen, net zoals een volgelaatsmasker met P3 filters. Alleen kan een overall niet gedragen worden op werk. Daarnaast wordt dat al een duur grapje na een werkweek....

Ik verwacht de aankomende weken dat alles een bron van besmetting gaat worden. Niet alleen meer ziekenhuizen,HAP of IC’s.
Dat maakt het een lastige situatie. Ik ben al thuis van werk, maar zij nog niet. Ze is dus momenteel nog de enige manier waarop we besmet kunnen raken. Ik denk dat ik dan ook gelijk de kleding in de was doe, schoenen afdoe met de desinfecterende oplossing. Alleen de jas blijft een ding. Die kan je niet elke dag wassen.
@ullie13
Dankjewel, ik ga dat ook doen. Prepareer je die oplossing elke keer zodra je binnenkomt? Ik las namelijk dat het maar een aantal dagen werkzaam is. Dus je kan niet 100L maken en bewaren.

Toch nog een vraag @vheeswijk, is het mogelijk om een persoon met een volgelaatsmasker / overal aan in te spuiten met de Dakin's oplossing? En hoe lang duurt het voordat een virus of bacterie dood is? Dan zou de buitenkant van het masker en de overall veilig zijn om aan te raken en is de persoon ontsmet. Ik vraag me vooral af of dit negatieve gevolgen heeft voor de huid/gezondheid van de persoon.

Bedankt voor alle input.

Grtz,

Zoom

10 uur geleden, Zoompro zei:

Toch nog een vraag @vheeswijk, is het mogelijk om een persoon met een volgelaatsmasker / overal aan in te spuiten met de Dakin's oplossing? En hoe lang duurt het voordat een virus of bacterie dood is? Dan zou de buitenkant van het masker en de overall veilig zijn om aan te raken en is de persoon ontsmet. Ik vraag me vooral af of dit negatieve gevolgen heeft voor de huid/gezondheid van de persoon.

Bedankt voor alle input.

Grtz,

Zoom

Alles kan je inspuiten met Dakin's  alleen niet alles blijft daar van heel.  
De meeste overalls kunnen er niet tegen.  tenzij je een chemicaliën overall hebt.   Bij vol gelaatsmaskers kijken even in de gebruiksaanwijzing.   De meesten kunnen er tegen.  en daarna spoelen en schoonmaken zoals de fabrikant het bedoeld heeft

• Leuk 1
Alles kan je inspuiten met Dakin's  alleen niet alles blijft daar van heel.  
De meeste overalls kunnen er niet tegen.  tenzij je een chemicaliën overall hebt.   Bij vol gelaatsmaskers kijken even in de gebruiksaanwijzing.   De meesten kunnen er tegen.  en daarna spoelen en schoonmaken zoals de fabrikant het bedoeld heeft

Ja, deze overalls zijn chemicaliën bestendig.
Alleen is de vraag wat deze oplossing doet zodra het met de huid in aanraking komt. Kan dit kwaad?
15 uur geleden, Zoompro zei:

@ullie13
Dankjewel, ik ga dat ook doen. Prepareer je die oplossing elke keer zodra je binnenkomt? Ik las namelijk dat het maar een aantal dagen werkzaam is. Dus je kan niet 100L maken en bewaren.

De oplossing is enkele dagen gekoeld houdbaar schreef vheeswijk.

Dus maak ik elke 3 à 4 dagen een nieuwe oplossing.

Ik maak telkens 500ml, die ik dan volledig opgebruik en telkens bewaar in de ijskast.

• Leuk 1

Als ik van mijn werk kom veeg ik mijn schoenzolen af met een tissue met alcohol, gooi de tissue direct in de wc (misschien niet slim? En ga naar boven hang mijn jas in het washok, waar verder niemand komt :-) en hang mijn kleren daar ook of gooi ze in de wastrommel. Het blijft een zoektocht.

Bakje met zeep, is meer dan voldoende bij de deur, voor je schoenzolen.  en je schoenen je jas bij de deur laten.   En dan je handen wassen  dat is meestal meer dan voldoende.   Het kan nog strikter, maar dan moet je een echte sluis gaan maken, en dat is misschien wel erg overdreven.

• Leuk 2

Zelf   DESINFECTIEMIDDEL maken met enkel 200 ml bio alcohol  1 theelepel citroen zuur 1/4 glas water

Bioalcohol heeft volgens mij zo`n 90% alcohol, spiritus zo rond 70%

Een recept van Kriminalbiologe  Dr Mark Benecke , https://de.wikipedia.org/wiki/Mark_Benecke

https://www.bild.de/video/clip/news-inland/dr-made-zeigt-wies-geht-desinfektionsspray-aus-dem-heimlabor-69488312.bild.html

aangepast door Querx

Alcohol werkt alleen in bepaalde verhouding.

Ik meen tussen de 60 en 90 %, bij hogere percentage word het virus geconserveerd.

Kleding moet een uur bij minstens 60°C  gewassen worden, ook hier is wasmiddel / zeep onmisbaar.

aangepast door Querx
Op 19-3-2020 om 22:35, rescue zei:

Bakje met zeep, is meer dan voldoende bij de deur, voor je schoenzolen.  en je schoenen je jas bij de deur laten.   En dan je handen wassen  dat is meestal meer dan voldoende.   Het kan nog strikter, maar dan moet je een echte sluis gaan maken, en dat is misschien wel erg overdreven.

Ik doe het ook zo...schoenen blijven zelfs buiten staan. Gebruik steeds dezelfde buiten. Ook ga ik nadat ik me ontdoe van kleren en in de wasmachine stop (gelukkig net naast mijn deur)eerst douchen EN haar wassen. Niet vergeten ev bril ook steeds helemaal te reinigen. Jas blijft ook aan de ingang. Na 2x buiten met die jas ook de wasmachine in. Ik denk dat ik ook mijn autostoel ga beschermen met plastiek hoes. Zag dat ergens in een Chinees filmpje. 

• 2 weeks later...
  • Moderator

Hier ook altijd al schoenen uit bij thuiskomen. Vind het idee van buiten naar binnen gewoon vies ? 

Normale werkdag was thuis komen - handenwassen - omkleden in iets makkelijks. Dan vlak voor slapen gaan douchen (schoon bed houden)

Nu is er een tussenstap bij: 

Na thuiskomst meteen douchen, neus snuiten en tandenpoetsen.  

Grootste ding is de bank en de kussens.

Wat kan gooi ik zeer regelmatig op 60 graden in de was. Rest spuit ik in met een alcohol mix

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...