Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
40 minuten geleden, DjangoB zei:

Het RIVM wil ook herd immunity....

Ik vind het raar dat geen verslaggever daarover vragen stelt...

Wat een hoop mensen (zoals ik)  al langer vermoeden hierbij dus min of meer bevestigd.

Ik had gisteren al een paar searches gedaan om "herd immunity" te vinden in de media van NL.

Ik geloof dat  de woorden maar 1 keer zijn gebruikt in de media. 

Terwijl buurman UK ermee bezig  *was . Alsof zo'n aanpak  geen groot nieuws is. 

*Ik geloof dat  de herd immunity strategie in de UK,   onder druk van de bevolking is opgegeven.

Misschien...

Dit was het enige dat ik kon vinden

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kiezen-voor-jezelf-of-het-collectief-hoe-je-het-corona-aanpakt-laat-zien-wie-je-bent~be61bf170/

aangepast door Rudolf
  • Leuk 1
21 minuten geleden, Rudolf zei:

*Ik geloof dat  de herd immunity strategie in de UK,   onder druk van de bevolking is opgegeven.

Misschien...

Dit was het enige dat ik kon vinden

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kiezen-voor-jezelf-of-het-collectief-hoe-je-het-corona-aanpakt-laat-zien-wie-je-bent~be61bf170/

Net op Eenvandaag ook stukje over herd immunity in UK. De vraag is of er bewust voor herd immunity gekozen wordt, of dat het gewoon laksheid is waarbij hardere maatregelen nog genomen gaan worden. De UK ontkent het, en zodra dergelijke strategieen bekend raken bij het publiek, krijg je snel weerstand.

• Leuk 1
13 minuten geleden, Mono zei:

Net op Eenvandaag ook stukje over herd immunity in UK. De vraag is of er bewust voor herd immunity gekozen wordt, of dat het gewoon laksheid is waarbij hardere maatregelen nog genomen gaan worden. De UK ontkent het, en zodra dergelijke strategieen bekend raken bij het publiek, krijg je snel weerstand.

Misschien moet er in de uitleg van herd immunity , niet alleen gesproken worden over het balanceren met de ziekenhuis capaciteit,

maar ook over een balance met de publieke opnie. 

Over de laatse tijd kan het UK kan niet veel ontkennen denk ik. Het internet staat er vol van, vragen erover van de WHO etc. 

aangepast door Rudolf

Dramatisch, er wordt ons net verteld dat er minstens 100.000 landgenoten opgeofferd gaan worden.

En een enorm kletsverhaal over "gecontroleerd" immuniteit opbouwen. Er is totaal nog geen controle en die gaat ook niet meer komen met deze regering.

We gaan naadloos over naar scenario 2.

• Leuk 2

Herd immunity. 

Het grootste bezwaar van de WHO was dat het niet vast staat of er een bruikbare groepsimmuniteit opgebouwd kan worden met dit virus.

"Questioning the approach, WHO spokeswoman Dr Harris told BBC Radio 4’s Today: “We don’t know enough about the science of this virus, it hasn’t been in our population for long enough for us to know what it does in immunological terms." 

UK's 'herd immunity' approach to tackling coronavirus questioned by World Health Organisation

https://www.msn.com/en-gb/news/uknews/uks-herd-immunity-approach-to-tackling-coronavirus-questioned-by-world-health-organisation/ar-BB11blel?li=BBoPRmx

aangepast door Rudolf
  • Leuk 1

Even voor mijn helderheid hoor, maar groepsimmuniteit werkt toch alleen als zo goed als alle mensen besmet zijn geweest, dan wel 'live' of via vaccinatie?

Wordt het dan dus zo dat we alle newborns nog meer spul gaan inspuiten?

5 minuten geleden, Aalawok zei:

Even voor mijn helderheid hoor, maar groepsimmuniteit werkt toch alleen als zo goed als alle mensen besmet zijn geweest, dan wel 'live' of via vaccinatie?

Wordt het dan dus zo dat we alle newborns nog meer spul gaan inspuiten?

In dit filmpje vanaf 7:47 ongeveer word het scenario goed uitgelegd:

• Leuk 3

Om de herd Immunity of groepsimmuniteit voor Covid-19 te bereiken is het wel aardig om te zien hoe hoog die moet zijn bij ziektes waar we vaccins voor hebben. groepsimmuniteit-gezondheidsconferentie-vaccinaties.jpg.5874eca5bc229261e0e9969cb7cb5877.jpg

aangepast door Sndrrr
  • Leuk 3

Kreeg deze redenatie per bericht, niet mijn cijfers dus:

Groepsimmuniteit?
Even rekenen:
Groepsimmuniteit treed op als 60% van de mensen immuun zijn, precies percentage hangt een beetje af van de ziekte.
Er zijn 1200 IC bedden in Nederland.
Uit China en Italie blijkt dat ongeveer 7% van de corona geinfecteerden een IC behandeling nodig heeft van gemiddeld ongeveer 2 weken. Dus per 2 weken kan je maximaal 1200/0.07= 18000 nieuwe ginfecteerden hebben voordat er doden vallen door te weinig IC bedden.
60% van 17 millioen is 10 millioen. 10 millioen/18000 x 2 weken = 1100 weken, oftewel 21 jaar.
Het gaat dus 21 jaar kosten om op een gecontroleerde manier groepsimmuniteit te kweken. Dat moet je natuurlijk wel de mazzel hebben dat de eerste groepen na 21 jaar nog immuun zijn.

Als dit klopt is het winstpunt van groepsimmuniteit inderdaad futiel.

Daarnaast gaat nu dus op korte termijn de piek sneller komen dan met een periode van enkele weken strengere maatregelen (avondklok tot lockdown of er iets tussenin). De piek kwam in Italië al te snel voor hun 2x zo grote aantal IC bedden per 100k bewoners.

55 minuten geleden, daisy zei:

Kunnen ze dan geen 3-4 wekenlang een lockdown doen om in die tijd grootschalige ophoging van bedden te realiseren en DAN pas de touwtjes weer laten vieren? Een manier bedenken om alle tekorten aan te pakken, al huren ze een naaibedrijf in om mondkapjes te naaien.... maar iets!

Dit dus! Dat een jaar lockdown nadelen heeft betekent niet dat een kortere periode geen adem geeft voor dit soort maatregelen.

• Leuk 1
10 minuten geleden, Gijsbert zei:

Kreeg deze redenatie per bericht, niet mijn cijfers dus:

Groepsimmuniteit?
Even rekenen:

Op zich is je rekensom juist,( die 7% is volgens mij 3-5% maar dat is gerommel in de marge) echter waar nu op gemikt wordt is het realiseren van die 60% door middel van de jongeren en sterkeren. Wanneer we erin slagen om de ouderen en zwakkeren te beschermen, en daar moet de jeugd dus actief aan meewerken, dan kun je het 10 of 20 voudige aan besmettingen hebben, waardoor je dus ineens wel 150000 besmettingen op de top per week kunt hebben, wat na ca 4 maanden al een rem zou zetten op het aantal personen wat per besmette persoon besmet wordt, en dus een versoepeling van beleid mogelijk maken na ca 4 maanden (horeca weer beperkt open, scholen weer open omdat onder jongeren er al een hoog % immuniteit zal zijn.) Kortom er zijn wel degelijk goede gronden voor herd immunity

Toevoeging: los van het feit dat in die maanden het aantal geschikte bedden minstens kan verdubbelen.

• Leuk 3

@Gijsbert Probleem met dergelijke berekeningen is, dat alle gevallen die geen of slechts milde klachten hebben, niet worden meegeteld in de cijfers. Laat dat nu misschien wel 80% zijn. Niemand weet dat precies echter, dus het blijft altijd gissen.

Niemand gaat er vanuit dat we 'maar' 1500 gevallen hebben, zelfs met tien vermenigvuldigen is waarschijnlijk te weinig. Sommige schatten dat al wel 50.000 of zelfs 100.000 mensen in NL er inmiddels mee in aanraking zijn geweest. (meteen nog een reden waarom complete lockdown ook niet gaat werken)

Zet je dan het aantal opnames af tegen 15.000 of zelfs 100.000 gevallen, pakt je berekening weer heel anders uit. ?

• Leuk 1

Even aannemend dat die groepsimmuniteit zou werken dan zijn alle maatregelen (lockdown, scholen dicht/open, etc) bedoeld om continu te schakelen om het beheersbaar te houden.

Het moeilijke is dat een maatregel niet meteen een dag later effect heeft. Kan wel 2 weken duren.

Als je op safe zou willen spelen zou je eerst een totale isolatie moeten pakken, en als de besmettingen afnemen, dan kun je de boel iets openzetten en weer kijken wat dat doet met het aantal besmettingen.

Alleen is daarbij de economische en sociale impact veel groter. Dus kiest men voor het omgekeerde scenario. En dan maar hopen dan men net genoeg maatregelen neemt. Als het misgaat, heb je meteen extra doden. En ga je onder druk toch in de totale lockdown.

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Inderdaad, wanneer leiders roepen dat 60-80% van de bevolking het virus zal krijgen, dan hebben ze het over herd-immunisation.

Welke herd immunisation?

I’m an epidemiologist. When I heard about Britain’s ‘herd immunity’ coronavirus plan, I thought it was satire

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/epidemiologist-britain-herd-immunity-coronavirus-covid-19

The UK should not be trying to create herd immunity, that will take care of itself. Policy should be directed at slowing the outbreak to a (more) manageable rate. What this looks like is strong social distancing. Anyone who can work from home, should. People who do not yet work from home should be encouraged to do so. Employers should guarantee sick pay, including for contacts of known cases, and do everything they can to discourage the practice of “presenteeism”. You should not shake hands. Not with anyone. You should wash your hands for 20 seconds several times a day and whenever you enter your home (or someone else’s home). Call a halt to large gatherings. Educate people about masks and how they should be reserved for the medical professionals who need them. All this and more should have started weeks ago.

The most fundamental function of a government is to keep its people safe. It is from this that it derives its authority, the confidence of the people and its legitimacy. Nobody should be under the illusion that this is something that can be dodged through somehow manipulating a virus that we are only beginning to understand. This will not pass you by; this is not a tornado, it is a hurricane.

Don’t panic, but do prepare. If your government won’t help you, do it yourself.

‘It’s going to be daunting’: U.K. considers herd-immunity approach — allowing more people to contract coronavirus

https://www.marketwatch.com/story/its-going-to-be-daunting-uk-considers-opposite-approach-to-the-uss-by-allowing-more-people-to-contract-coronavirus-2020-03-14

A Public Health England document seen by the Guardian newspaper says four in five people are “expected” to contract the virus. The document, the paper reported, said: “As many as 80% of the population are expected to be infected with COVID-19 in the next 12 months, and up to 15% (7.9 million people) may require hospitalization.

HOE DAN??

The U.K.’s Coronavirus ‘Herd Immunity’ Debacle

https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/03/coronavirus-pandemic-herd-immunity-uk-boris-johnson/608065/

UK's 'herd immunity' approach to tackling coronavirus questioned by World Health Organisation

https://www.standard.co.uk/news/health/uk-herd-immunity-coronavirus-who-margaret-harris-a4387346.html

Why the UK's reliance on 'herd immunity' is being condemned as 'wrong' and 'letting the fire burn'

https://www.thejournal.ie/uk-approach-herd-immunity-5047665-Mar2020/

Reactie van de WHO: hoezo niet meer testen? hoe kun je een brand gecontroleerd laten uitwoeden als je geen idee hebt waar het brandt?

Oproep WHO: 'Testen, testen, testen'  (via live-blog NOS)

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) roept alle landen op om ieder "verdacht COVID19-geval" te testen. Mensen die positief testen, ook als ze alleen milde klachten hebben, moeten meteen worden geïsoleerd, aldus de organisatie. "Je kunt een brand niet geblinddoekt blussen", zei WHO-baas Tedros in een persconferentie. "En we kunnen deze pandemie niet stoppen als we niet weten wie er besmet zijn."

En in België dezelfde verwijten/discussie als hier

‘Totale lockdown wellicht onvermijdelijk’: experts hekelen lakse handhaving in ons land

https://www.demorgen.be/nieuws/totale-lockdown-wellicht-onvermijdelijk-experts-hekelen-lakse-handhaving-in-ons-land~be7bf2fe/?referer=https%3A%2F%2Fmail.google.com%2Fmail%2Fu%2F0%2F

Anyway, ga wat lezen en je ziet in deze artikelen de echo's van de artikelen die plots met een handvol tegelijk in de Volkskrant online staan, zoals dat van Keulemans die alle epidemiologen al uitgebreid geinterviewd heeft (zie eerdere link). En zelfs het verhaal 

Laat paniek niet omslaan in obsessieve fixatie op risico’s

We moeten waken voor disproportionele maatregelen, omdat je toch nooit álle risico’s kunt uitsluiten. 

Ik lees dit bijna als 'maak je niet druk, ga gewoon lekker door met je leven (des te eerder bereiken we die 60% jada jada) en dood ga je toch.' 

Maar dan academisch ingewikkeld geformuleerd. 

Pffff.

• Leuk 7

@Haskap herd-immunisation is niet populair, niemand zit er op te wachten ziek te worden. Maar alle andere oplossingen werken niet. Vergeet ook de economische kant niet. Hoe lang kunnen de we de economie "op slot" doen zonder dat onze moderne wereld in duigen uit elkaar valt en mogelijk nog veel meer doden zullen vallen?

Soms bestaat er geen win scenario.

PS: Goede nacht, ik ga aan m'n weerstand werken met de ogen dicht ?

• Leuk 3
  • Niet leuk 1
2 uur geleden, Haskap zei:

60% is 10 miljoen Nederlanders

dwz

bij een sterftepercentage van 1%: 100.000 doden

bij een Italiaans sterftepercentage van 7% (omdat de jeugd niet luistert en Rutte niet de koers vaart van Italie, Duitsland en Frankrijk): 700.000 doden

bij een optimistisch sterftepercentage van 0,1% (want we hebben alle milde gevallen niet geteld): 10.000 doden - dan zouden we spekkoper zijn. Is er een reden om deze variant te verwachten?

Zijn de huidige maatregelen waarin je voor de vorm het land platlegt maar eigenlijk alles laat doorgaan zodanig dat je in die 3e variant zou komen? Nu iedereen alsnog in de rij staat bij de coffeeshop, in het park wandelt en samen voetbalt op het speelpleintje? Over 3 dagen gaat iedereen ook weer gezellig met de trein. Of men gaat picknicken want het wordt 17 graden en de kroegen zijn dicht, dus komaan, dan organiseren we gewoon een beach party. Met pizza's van Thuisbezorgd.nl 

Kortom, dit is toch 3x niks??

Of laat ik het anders stellen: wat ga jij nu persoonlijk doen? In het verlengde van dit overheidsbeleid?

Dank voor jouw bijdrage. Mbt  sterftecijfer Italië, aantal opmerkingen:

1) Maakt me niet zoveel uit welk percentage het precies is, 2 of 3 of 7 procent. Het is in elk geval heel veel, zo blijkt uit alle berichten.

2) In Italië, mét lockdown kunnen ze het niet aan, laten ze mensen sterven door gebrek aan capaciteit,  in Nederland zonder lockdown, wat denk je?

3) Sterftecijfer in Italië zal de komende dagen waarschijnlijk veel hoger worden, want ondanks lockdown is het aantal geïnfecteerde enorm toegenomen (dus binnenkort de doden) en bovendien ga je vanaf nu de gevolgen zien van een overbelast system, meer doden. Wat in nederland waarschijnlijk nog erger zal worden zonder de lockdown. 

4) Bij sterftecijfer Italië mag je ook nog optellen een x aantal doden door verkeersongelukken, kanker, hartaanvallen, gestikt in een olijf, etc, allemaal mensen die niet zouden sterven in een niet over-belast systeem.  

En geloof me, er is niemand die zozeer hoopt dat ik ongelijk heb dan ikzelf.

Oh ja, die "kudde immuniteit", als die al bestaat, werkt alleen als de geïnfecteerden het overleven...….

• Leuk 1

Rutte moet per direct worden afgezet. Even 100.000 man uitmoorden om een groepsimmuniteit te bereiken die allesbehalve zeker is. Deze man is een gevaar voor de mensheid en het volk moet tegen hem in bescherming worden genomen.

Niemand had het over scenario 4: complete lockdown totdat we een wondermiddel hebben gevonden. Dat móet je een kans geven, in ieder geval een jaar. 

aangepast door Vigilant
  • Leuk 2
3 uur geleden, netuyas zei:

Op zich is je rekensom juist,( die 7% is volgens mij 3-5% maar dat is gerommel in de marge) echter waar nu op gemikt wordt is het realiseren van die 60% door middel van de jongeren en sterkeren. Wanneer we erin slagen om de ouderen en zwakkeren te beschermen, en daar moet de jeugd dus actief aan meewerken, dan kun je het 10 of 20 voudige aan besmettingen hebben, waardoor je dus ineens wel 150000 besmettingen op de top per week kunt hebben, wat na ca 4 maanden al een rem zou zetten op het aantal personen wat per besmette persoon besmet wordt, en dus een versoepeling van beleid mogelijk maken na ca 4 maanden (horeca weer beperkt open, scholen weer open omdat onder jongeren er al een hoog % immuniteit zal zijn.) Kortom er zijn wel degelijk goede gronden voor herd immunity

Toevoeging: los van het feit dat in die maanden het aantal geschikte bedden minstens kan verdubbelen.

Men heeft het dan wel over immuniteit, maar ik weet zeker dat ik diverse berichten heb gelezen, waarbij ook een onderzoek uit ‘the lancet’ waar gesproken werd over mensen in China die genezen zijn verklaard, maar dan het virus weer opliepen. 

Als dat klopt, om wat voor reden dan ook, gaan dit plan natuurlijk nooit werken. 

verder is het zelfs voor de experts koffiedik kijken, Een ding is zeker, we zullen dit samen moeten doen, daar heeft Rutte gelijk in, en het gaat heel belangrijk zijn om de moraal in het land enigzins hoog te houden. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de vele in populaire maatregelen die de afgelopen tien jaar onder zijn leiding genomen zijn & het verscheurde politieke landschap

Het is een beetje damned if you do, damned if you don’t ... de tijd zal het leren. 

ik wens u allen een goede nacht

• Leuk 1
5 minuten geleden, Japanology zei:

Nee, maar...

Arindam Basu, Associate Professor, Epidemiology and Environmental Health, University of Canterbury

Prof Kerryn Phelps AM, Doctor, City of Sydney Councillor, Fmr MP for Wentworth, health & civil rights advocate, Past President AMA

William Hanage, professor of the evolution and epidemiology of infectious disease at Harvard

Professor Raina MacIntyre, Head of Global Biosecurity at the Kirby Institute, UNSW

Eric Feigl-Ding, Epidemiologist / Health Economist / Senior Fellow @Harvard / Harvard ‘07 J.Hopkins ‘04

en last but not least: het WHO zelf

...zijn dat wel. Zij zijn allen sterk gekant tegen groepsimmuniteit om bovengenoemde redenen.

En voorlopig heb ik nog niet één voorspelling van faalhaas Jaap van Dissel van het RIVM "de kans dat het virus naar Nederland komt, is nihil" zien uitkomen. Vind je het erg als ik bovenstaande figuren iets hoger inschat?

Jaap van Dissel, en de experts mogen niet roepen wat hij denkt,  En dat weet je toch, daarom ben prepper.  Heb je niet verdiept in verschillende rampenscenario's en bij behorende publieksvoorlichting.  En je hebt er nauwelijks invloed op.  (En als je verdiept in de site van RIVM,  (lees ebola voor professionals etc.)  Dan vind je de scenario's waar iedereen zich op voorbereid. (die zullen binnenkort wel even niet meer zichtbaar zijn).  
Veel schreeuwen, veel openbaar boos zijn, helpt echt niet.   De huidige strategie heeft heel veel voordelen voor preppers die nog niet helemaal klaar zijn, en met kinderen. 

Daarom ben je prepper, en daarom trek je juist je eigen plan en ben je kritisch, en schreeuw je niet en hou je opsec. en ben je blij met de ruimte die het nu nog geeft..  

• Leuk 3

In de UK lijkt men het groepsimmuniteit strategie af te willen breken.

https://www.technologyreview.com/f/615369/uk-dropping-coronavirus-herd-immunity-strategy-250000-dead/

"We were expecting herd immunity to build,” Azra Ghani, head of infectious disease epidemiology at Imperial College, told reporters Monday. “We now realize it’s not possible to cope with that.” Instead, the report advocates suppressing the virus with aggressive measures that would keep case numbers consistently low, in line with what many other countries are doing. 

The UK government seems to have realized its errors and is now scrambling to to do better. On Monday, Johnson asked people to avoid “non-essential contact” and refrain from going to crowded spaces and venues. A ban on mass gatherings starts Tuesday. Families were urged to stay home for 14 days should any members exhibit symptoms, not going out “even to buy food or essentials.”

The aim now is not to slow the rate of growth of cases, but pull the epidemic in reverse,” Neil Ferguson, an epidemiologist at Imperial College, told reporters Monday. “Hopefully there will [only] be tens of thousands of deaths. Maybe just a few thousand.”

Ben benieuwd of Rutte fouten durft toe te geven om levens te redden.

aangepast door Mono
  • Leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...