Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel meer maatregelen kunnen er genomen worden zonder dat Nederland verandert in een politiestaat?

Anna Niem
 Share

Recommended Posts

In alle stilte probeert het ministerie van Justitie en Veiligheid er een controversieel en ingrijpend wetsvoorstel doorheen te drukken dat het mogelijk maakt om burgers online te bespioneren. Vier privacy-organisaties, waaronder Bits of Freedom, spreken van een ‘schoffering van de tegenmacht’.

https://www.ninefornews.nl/heftig-en-omstreden-wetsvoorstel-kabinet-wil-soort-3e-geheime-dienst-creeren-om-burgers-te-bespioneren/

Wat zijn het toch een stelletje stiekemerds! Voor de zoveelste keer gaat dit DEMISSIONAIRE kabinet zijn boekje vér te buiten. Een demissionair kabinet hoort alleen maar op de winkel te letten. Althans zo heb IK het vroeger geleerd. Maar schijnbaar worden nu ALLE wetten aan de laars gelapt.
Ik begin langzamerhand te begrijpen waarom er maar geen nieuw kabinet komt. Ze kunnen op dit moment, zonder dat de Tweede Slaapkamer ook maar iets in de gaten heeft (ik wil hier een uitzondering maken voor de leden van Forum voor Democratie) alles er doorjassen, wat maar in hun botte koppen opkomt.
Als ze nu nog zeggen dat Nederland een democratisch land is, lach ik ze allemaal uit.

• Leuk 4
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In België zijn ze al verder.

België, pandemiewet laat ruimte om vaccineren verplicht te maken

De ‘pandemiewet’ zoals verschenen in het Belgisch Staatsblad op 16 juni 2021 is zonder twijfel de meest controversiële wet uit onze na-oorlogse geschiedenis.

https://systeembug.wordpress.com/2021/06/28/belgie-pandemiewet-laat-ruimte-om-vaccineren-verplicht-te-maken/

• Leuk 1
Link naar reactie

In Duitsland zijn ze al een stap verder.

8 politie-invallen bij een rechter, bioloog en leden van een politieke partij.

Ze gaan 80jaar terug in de tijd. Anders denkenden vervolgen.

Wanneer gaat Nederland deze stap zetten!

https://2020news.de/staatsanwaltschaft-erfurt-macht-selbst-vor-bundestagskandidaten-nicht-halt-sechs-hausdurchsuchungen-gleichzeitig-wegen-sensationsurteil/

• Leuk 1
Link naar reactie

• Admin
Op 28-6-2021 om 17:04, Madeliefje zei:

In alle stilte probeert het ministerie van Justitie en Veiligheid er een controversieel en ingrijpend wetsvoorstel doorheen te drukken dat het mogelijk maakt om burgers online te bespioneren. Vier privacy-organisaties, waaronder Bits of Freedom, spreken van een ‘schoffering van de tegenmacht’.

https://www.ninefornews.nl/heftig-en-omstreden-wetsvoorstel-kabinet-wil-soort-3e-geheime-dienst-creeren-om-burgers-te-bespioneren/

Wat zijn het toch een stelletje stiekemerds! Voor de zoveelste keer gaat dit DEMISSIONAIRE kabinet zijn boekje vér te buiten. Een demissionair kabinet hoort alleen maar op de winkel te letten. Althans zo heb IK het vroeger geleerd. Maar schijnbaar worden nu ALLE wetten aan de laars gelapt.
Ik begin langzamerhand te begrijpen waarom er maar geen nieuw kabinet komt. Ze kunnen op dit moment, zonder dat de Tweede Slaapkamer ook maar iets in de gaten heeft (ik wil hier een uitzondering maken voor de leden van Forum voor Democratie) alles er doorjassen, wat maar in hun botte koppen opkomt.
Als ze nu nog zeggen dat Nederland een democratisch land is, lach ik ze allemaal uit.

Aangezien ik zeker ninefornews altijd wil checken.

Het gaat dus om deze wet:

https://www.internetconsultatie.nl/terrorismebestrijding/document/7100

Artikel 2. [Reikwijdte en doelstellingen] 1. Deze wet is van toepassing op de verwerking van gegevens, waaronder persoonsgegevens, door Onze Minister in het kader van het verhogen van de weerbaarheid ten aanzien van terrorismebestrijding en de bescherming van de nationale veiligheid, door het versterken van de weerbaarheid van de samenleving, het voorkomen van maatschappelijke ontwrichting en het beschermen van vitale belangen van de samenleving.

Artikel 3. [Taken] Onze Minister kan uitsluitend gegevens, waaronder persoonsgegevens, verwerken in verband met de in artikel 2, eerste lid, opgenomen doelstellingen, ten behoeve van de volgende taken: a. De coördinatie van het beleid en de te nemen maatregelen teneinde de samenhang en effectiviteit hiervan te bevorderen; b. Het signaleren, analyseren en duiden van trends en fenomenen op het gebied van terrorisme en andere dreigingen en risico’s voor de nationale veiligheid in het kader van het verhogen van de weerbaarheid van de samenleving.

Artikel 4. [Gegevensverwerking] 1. Onze Minister kan ten behoeve van de in artikel 3, onderdelen a en b, bedoelde taken gegevens, waaronder persoonsgegevens, verwerken, voor zover dit noodzakelijk is in verband met de in artikel 3, onderdelen a en b, bedoelde taak. 2. Onze Minister kan voor zover dit noodzakelijk is in verband met de in artikel 3, onderdeel b, bedoelde taken gegevens, waaronder persoonsgegevens, verzamelen afkomstig uit voor een ieder toegankelijke informatiebronnen. 3. De verzameling van gegevens op grond van het tweede lid mag niet gericht zijn op het verkrijgen van een min of meer volledig beeld van bepaalde aspecten van het persoonlijk leven. Onze Minister doet melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens, indien blijkt dat door toepassing van de bevoegdheid op grond van het tweede lid een min of meer volledig beeld is ontstaan van bepaalde aspecten van het persoonlijk leven.

• Leuk 1
Link naar reactie

Als ik het goed begrijp gaat het hier om een wetsvoorstel, niks meer en niks minder. Je kunt dat een goed wetsvoorstel vinden of niet - ik ben er niet  voor - maar zo gaat dat in een parlementaire democratie. Het parlement beslist.

Ik begrijp de uitdrukking '... in alle stilte ..' niet, @Madeliefje en voor je opmerking dat het het ministerie van Justitie en Veiligheid er in alle stilte een controversieel en ingrijpend wetsvoorstel doorheen probeert te drukken zou ik graag bewijs zien. 

Ja, de consultatieperiode is kort maar dat is iets anders dan een poging om in alle stilte een wetsvoorstel er door te drukken. Bovendien is er een hoop aandacht voor de korte consultatieperiode op internet, bepaald geen stilte dus. Het gaat om iets dat heet internetconsultatie: http://www.internetconsultatie.nl/veelgesteldevragen . Ik lees: Het kabinet vindt internetconsultatie een nuttig instrument als aanvulling op de reeds bestaande consultatiepraktijk in het wetgevingsproces. Door internetconsultatie krijgen meer mensen, bedrijven en instellingen informatie over wetgeving die in voorbereiding is en kunnen zij suggesties doen om de kwaliteit en uitvoerbaarheid van deze voorstelen te verbeteren. Internetconsultatie vergroot de transparantie van het proces, de mogelijkheden voor publieke participatie en levert een bijdrage aan de kwaliteit van wetgeving.  Het komt op mij over als een inspraakformaliteit en iets waardoor mensen en organisaties stoom kunnen afblazen, zonder dat de overheid verplicht is om er iets mee te doen. En ja, dat moet nu in erg korte tijd want de regering heeft haast om een gat in de wetgeving te dichten. Zo gaat dat in de politiek. Niks nieuws, politieke spelletjes worden al eeuwen zo gespeeld. Uiteraard schreeuwen allerlei organisaties moord en brand en ook dat hoort bij het spel.

En waarom deze reactie? Nou, juist bij dit soort gevoelige zaken - uitbreiding van de bevoegdheden van de overheid - denk ik dat het belangrijk is om het hoofd koel te houden en naar de feiten te kijken. Bestudeer de tekst van het wetsvoorstel, denk er over na, praat er over en kom dan met een oordeel. Baseer je vooral niet op een kletskoeksite als https://www.ninefornews.nl/  Denk zelf!

• Leuk 2
Link naar reactie

We hebben blijkbaar in Nederland nog niet teveel te klagen.

Arts Heiko Schöning zet zich in voor 200 studenten die op Mallorca in quarantaine moesten, en wordt opgepakt

https://www.ninefornews.nl/arts-heiko-schoning-zet-zich-in-voor-200-studenten-die-op-mallorca-in-quarantaine-moesten-en-wordt-opgepakt/

https://inspanje.nl/algemeen/16373/rechter-laat-opgesloten-studenten-mallorca-naar-huis-gaan/

• Leuk 1
Link naar reactie

Eh, wat is het probleem? We hebben het over een aanpassing van de 'Wet publieke gezondheid' die enkele jaren geleden is ingevoerd. Bij de invoering van de wet was het coronavirus nog niet bekend. Toen in januari 2020 duidelijk werd dat het coronavirus een bedreiging voor de volksgezondheid in Nederland zou kunnen worden, besloot toenmalig minister Bruins (Medische Zorg) om de ziekte op lijst A van de Wet publieke gezondheid (Wpg) te plaatsen. Dit betekent onder andere dat een ziekte meldingsplichtig is en dat gedwongen (thuis)isolatie, onderzoek en quarantaine mogelijk zijn.

Omdat haast geboden was, werd de plaatsing op lijst A geregeld via een zogenaamde ministeriële regeling. Op een later moment moet dit dan formeel worden vastgelegd met een officiële wetswijziging. En dat is wat men nu wil doen. En ook nu weer gaat dit netjes via de koninklijke weg, namelijk ons parlement. Ik vind het prachtig!

Link naar reactie

• Admin
7 uur geleden, Madeliefje zei:

Gisteren is een wetswijziging aangenomen die de politie het recht geeft je huis binnen te dringen bij iemand die positief is getest voor Covid. Deze persoon en z'n omgeving kan dan in "ziekenhuis" geïsoleerd worden

Niet testen = geen covid
Niet registeren = geen contact

Kut wet, maar er zijn wegen om daaronder uit te komen.
Kan wel lastig zijn voor mensen in een omgeving waarvan hun persoonsgegevens gewoon doorgegeven worden.... Er is volgens mij nog steeds geen wet die dat stukje privacy niet beschermd, ze mogen zonder jouw toestemming niks doorgeven namelijk dat is schending van de AVG.
Daar bestaat dus volgens mij nog geen uitzondering voor dat je NSB-er mag spelen als het om covid gaat.

Link naar reactie

Op 9-7-2021 om 01:02, Madeliefje zei:

Lijst A is voor zeer dodelijke besmettelijke ziektes, daar behoort Covid niet toe. 
Weer een stapje minder vrijheid.

Stapje voor stapje gaan ze steeds verder en de staatswappies vinden het prachtig. Chinese praktijken.

Nee niet echt en Covid staat er ook zo leuk tussen als je de sterftepercentages bij laat zien. 

• Leuk 1
Link naar reactie

Gaat Nederland snel volgen? 

Gaan ze het testvaccin meer opdringen?

Weer een stapje dichter bij een politiestaat!

Vanaf medio september mogen zorgmedewerkers in Frankrijk alleen nog hun beroep uitoefenen als ze gevaccineerd zijn tegen het coronavirus. Dat heeft president Emmanuel Macron maandagavond bekendgemaakt tijdens een toespraak, zo melden internationale persbureaus en Franse media. De nieuwe regel geldt ook voor andere werkenden die in contact komen met kwetsbare groepen. 

Daarnaast wordt in Frankrijk de zogeheten gezondheidspas uitgebreid naar meer plekken, kondigde de president aan. Met die pas, vergelijkbaar met de Nederlandse CoronaCheck-app, kunnen Fransen laten zien dat ze zijn gevaccineerd dan wel getest. Dit bewijs is vanaf 1 augustus onder meer nodig in cafés, restaurants, winkelcentra, treinen en cultuurinstellingen. 

Verder worden grenscontroles vanaf deze week strenger, waarbij niet-gevaccineerde reizigers uit risicolanden verplicht in quarantaine moeten. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/12/frankrijk-voert-vaccinatieplicht-in-voor-zorgpersoneel-a4050763

• Leuk 2
Link naar reactie

36 minuten geleden, Madeliefje zei:

Gaat Nederland snel volgen? 

Gaan ze het testvaccin meer opdringen?

Weer een stapje dichter bij een politiestaat!

Vanaf medio september mogen zorgmedewerkers in Frankrijk alleen nog hun beroep uitoefenen als ze gevaccineerd zijn tegen het coronavirus. Dat heeft president Emmanuel Macron maandagavond bekendgemaakt tijdens een toespraak, zo melden internationale persbureaus en Franse media. De nieuwe regel geldt ook voor andere werkenden die in contact komen met kwetsbare groepen. 

Daarnaast wordt in Frankrijk de zogeheten gezondheidspas uitgebreid naar meer plekken, kondigde de president aan. Met die pas, vergelijkbaar met de Nederlandse CoronaCheck-app, kunnen Fransen laten zien dat ze zijn gevaccineerd dan wel getest. Dit bewijs is vanaf 1 augustus onder meer nodig in cafés, restaurants, winkelcentra, treinen en cultuurinstellingen. 

Verder worden grenscontroles vanaf deze week strenger, waarbij niet-gevaccineerde reizigers uit risicolanden verplicht in quarantaine moeten. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/12/frankrijk-voert-vaccinatieplicht-in-voor-zorgpersoneel-a4050763

Dit is helaas een beetje te verwachten. Dit zal waarschijnlijk langzaam uitgerold gaan worden over de rest van de landen en aangezien Nederland niet bovenaan staan van best presterende landen als je kijkt naar de gemelde besmettingen enz. zal dit denk ik sneller zijn als we zouden willen. 

De enige manier om dit te ontvluchten is echt gaan afzonderen, niet meer op vakantie, zelfvoorzienend zijn en schuldenvrij proberen te worden (ook hypotheek vrij)

• Leuk 1
Link naar reactie

Steeds meer voorspellingen van de wappies komen uit.

Griekenland gaat ook richting een politiestaat.

In Griekenland zijn alleen mensen die volledig zijn gevaccineerd straks welkom in horecazaken. Ook komt er een vaccinatieplicht voor bepaalde beroepsgroepen, maakte premier Kyriakos Mitsotakis bekend.

Griekse media berichten dat onder meer restaurants, cafés, theaters, stadions en bedrijven in de entertainmentsector binnenkort alleen gevaccineerde mensen mogen binnenlaten. Klanten moeten met een app laten zien dat ze zijn ingeënt tegen het coronavirus.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/in-griekse-horecazaken-alleen-volledig-gevaccineerden-welkom/

• Leuk 2
Link naar reactie

Meer vrijheid – met deze belofte probeert Markus Söder mensen over te halen om zich te laten injecteren. Omgekeerd betekent dit voor de Beierse premier “geen vrijheid zonder injectie”. Söder blijft aandringen op versnelde injectie van jongeren.

In het kielzog van de haperende injectiecampagne heeft de Beierse minister-president Markus Söder zijn toon verscherpt ten aanzien van degenen die de injecties afwijzen. Tijdens een bezoek aan het injectiecentrum in München maakte de Beierse premier en CSU-leider duidelijk dat degenen die niet volgespoten zijn te maken zouden krijgen met permanente beperkingen van hun grondrechten, meldt RT.de. Söder zei:

• Leuk 3
Link naar reactie

Zo mijn dochter van 14 heeft inmiddels haar brief ook gekregen en gelukkig zijn de andere 3 nog onder de 12. Wel angstaanjagend als je de verhalen hoort over vergaande verplichtingen in europa. Dit zou ook zo maar eens kunnen betekenen dat deze verplichting straks gaat gelden voor middelbare scholen enz...... En Thuisonderwijs mag alleen als langere tijd in het buitenland hebt gewoond. 

Lastige tijd is dit en veel makkelijker lijkt dit niet te gaan worden.

• Leuk 4
Link naar reactie

4 minuten geleden, Info_junky zei:

MOD: ik begrijp dat emoties hoog zitten maar let een beetje op wat je, hoe zegt. 

Er kan en mag veel op dit forum,  wil ook wat ruimte geven, maar (ik) lees ook mee om eea in goede banen te leiden. 

Helemaal begrijpelijk Mod. Het is niet de bedoeling om in een discussie voor of tegen te belanden. 

• Leuk 3
Link naar reactie

1 uur terug, Raff445 zei:

Dit was niet helemaal de goede afweging die ik zou willen.

Mijn opinie: Er zijn maar heel weinig mensen met principes. De meeste zijn individualist geworden (in woord en daad) en kijken enkel naar hun persoonlijke welbeleving. Men is bereid kleine risico's te nemen om die welbeleving te verhogen, zelfs al gaat dat ten koste van de statistische levensverwachting. Maw, niet alleen is men bereid op kosten van de samenleving te leven (dit bedoel ik niet per se financieel) men is zelfs bereid om op kosten van de toekomstige statistische zelf te leven. "als ik nu maar..."

Een samenleving die geen tijdspreferentie meer heeft maar enkel in het nu leeft is als Wile E Coyote die over de rand van de klif rent; het gaat maar korte tijd goed.

• Leuk 2
Link naar reactie

17 uur geleden, Raff445 zei:

Zo mijn dochter van 14 heeft inmiddels haar brief ook gekregen en gelukkig zijn de andere 3 nog onder de 12. Wel angstaanjagend als je de verhalen hoort over vergaande verplichtingen in europa. Dit zou ook zo maar eens kunnen betekenen dat deze verplichting straks gaat gelden voor middelbare scholen enz...... En Thuisonderwijs mag alleen als langere tijd in het buitenland hebt gewoond. 

Lastige tijd is dit en veel makkelijker lijkt dit niet te gaan worden.

Vandaag lijkt de vlag er iets anders bij te hangen volgens diverse kranten. "Onder druk trekt Malta Vaccinatieverplichting in" Alleen als je dan verder leest kom je er achter dat als je uit een rood gebied komt dat je dan verplicht in quarantaine moet. Ook Frankrijk trekt deels maatregelen weer in. Volgens mij komen ze er achter dat ze een net iets te grote stap hebben gedaan voor de bevolking en dat je dan op opstand kan stuiten. Dus trekken we het weer even in. 

Dat dit alsnog het uiteindelijke doel is zal me niks verbazen en ze zijn waarschijnlijk nu al aan het overleggen over hoe ze de stappen het beste kunnen zetten (niet te groot, maar zeker niet te klein)

Maar één ding is duidelijk ze hebben even gepolst hoe de bevolking reageert op de weg die ze in willen gaan. En wat blijkt de bevolking is er nog niet helemaal klaar voor. Nog even een plannetje bedenken om ze zover te krijgen...

Als je alleen al bedenkt wat een verschuiving in gedachten er heeft plaats gevonden in het afgelopen jaar op het gebied van vaccinaties, vertrouwen van de regering, andere mensen je eigen wil opleggen enz.

• Leuk 5
Link naar reactie

En Frankrijk loopt weer voorop.

Een vorming van een politiestaat gaat in kleine en grote stappen.

Fransen die een café of restaurant binnengaan zonder coronapas kunnen tot zes maanden gevangenisstraf krijgen. Horecaondernemers die mensen zonder pas binnenlaten, riskeren een celstraf van een jaar en een boete van 45.000 euro.

Mensen die geen geldige gezondheidspas kunnen laten zien, riskeren tot zes maanden gevangenisstraf en een boete tot 10.000 euro, valt volgens de krant The Guardian te lezen in de wettekst.

De sancties zijn de meest autoritaire maatregel in het Westen om tot vaccinatie te dwingen, en overtreffen in feite een heleboel dictaturen in andere delen van de wereld.

https://www.theguardian.com/society/2021/jul/15/france-achieves-record-covid-jabs-with-macrons-big-stick-approach

• Leuk 2
Link naar reactie

Daarom is de Europese Unie een Nazi staat [aan het worden], wat ik al zeg sinds het referendum aan de kant word geschoven, welkom Verdoemden Unie.

Groot Brittannië is de dans ontsprongen die waren toch slimmer dan de gemiddelde Europeaan.

Alhoewel de ja knikkers al jaren zijn stop gezet, dringt het tot de bevolking nog niet door, [ dat scharniertje zit bij mij vastgeroest].

Ze praten dan wel over een democratisch Europa ? maar als Frankrijk en Duitsland iets willen lopen de rest van de landen er als makke schaapjes 

achteraan, zijn we het als burgers in Nederland het er niet mee eens geeft Pinokkio Rutte er een andere naam aan en duwt het door onze strot.

Wanneer het fout gaat hebben ze plotseling allemaal selectief geheugenverlies, mag ik dat ook met het invullen van mijn belasting,  

• Leuk 4
Link naar reactie

29 minuten geleden, Yin en yang zei:

Groot Brittannië is de dans ontsprongen

Het valt nog te bezien of ze niet in de 'drup' gesprongen zijn.

Raar, maar misschien is de EU de drup waarin de UK raakt "ontsprongen".

PS: Ik hoop dat je nog weet dat ik voor Nexit ben! Geen EU fan hier! Maar ik probeer ook om niet aan wensdenken te doen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...