Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
JJ&A

Zelf handgel maken

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Deze informatie kwam ik tegen over het percentage alcohol. 70% alcohol is het beste, want als het precentage hoger wordt, verdampt het te snel en is er te weinig tijd voor de alcohol om de cellen/virussen te vernietigen.

https://www.linkedin.com/pulse/why-70-ipa-100-mohamed-anvar-deen/

https://vanderworp.org/en/universal-disinfectant-for-coronavirus-covid-19/

image.thumb.png.32189b842fbd8fd95af3d0fdc57251ea.png

Bio ethanol lijkt dus >95% alcohol te bevatten, dus het lijkt me het beste om dit dan aan te lengen met  zo'n 20-25% water.

Maar ook ik ben geen chemicus. 

Iemand anders die hier iets gefundeerds over kan zeggen?

aangepast door Kers
  • Leuk 1

Deze post delen

Ik heb geen waterstof peroxide en glycerol. Zou het ook zonder dat kunnen? 

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

In pagina 2 van het boven gelinkte WHO document staat in de notities uitgelegd dat waterstof-peroxide een bacterie-dodende werking heeft en niet bijdraagt aan de anti-virale werking. Glycerol is een "Humectant".. Even opgezocht, dat is om het langer vochtig te houden. Het is dik spul dus ik denk dat dat het tot een gel maakt. (Zie post van @Maan hieronder) Lijkt me wel belangrijk, maar of het cruciaal is durf ik niet te zeggen.

aangepast door Paraatpaal
Fout!

Deze post delen

24 minuten geleden, Paraatpaal zei:

In pagina 2 van het boven gelinkte WHO document staat in de notities uitgelegd dat waterstof-peroxide een bacterie-dodende werking heeft en niet bijdraagt aan de anti-virale werking. Glycerol is een "Humectant".. Even opgezocht, dat is om het langer vochtig te houden. Het is dik spul dus ik denk dat dat het tot een gel maakt. Lijkt me wel belangrijk, maar of het cruciaal is durf ik niet te zeggen.

Gycerol is glycerine https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerol
Het is dik vloeibaar en wordt als toevoeging gebruikt om de handen wat te beschermen tegen uitdrogen. Het maakt het niet tot een gel!  Mogelijk helpt het ook wat om te zorgen dat de alcohol iets minder snel verdampt en het contact moment verlengd. 

1 uur terug, Kers zei:

Ik heb geen waterstof peroxide en glycerol. Zou het ook zonder dat kunnen? 

Ja, dat kan dan heb je gewoon alcohol van ongeveer 80%  Beide zijn normaal gesproken bij de drogist te koop.

Ik zie nu dat dit eigenlijk in het verkeerde draadje staat,  het recept van de WHO is voor handontsmetting, niet voor oppervlaktes. Voor oppervlaktes gebruik je beter chloor of dakins solution, Veel goedkoper.

• Leuk 1

Deze post delen

Op 16-3-2020 om 19:26, Paraatpaal zei:

In pagina 2 van het boven gelinkte WHO document staat in de notities uitgelegd dat waterstof-peroxide een bacterie-dodende werking heeft en niet bijdraagt aan de anti-virale werking. Glycerol is een "Humectant".. Even opgezocht, dat is om het langer vochtig te houden. Het is dik spul dus ik denk dat dat het tot een gel maakt. (Zie post van @Maan hieronder) Lijkt me wel belangrijk, maar of het cruciaal is durf ik niet te zeggen.

Glycerol/Glycerine wordt toegevoegd zodat de alcohol beter aan je handen blijft zitten. Beetje zoals dikke bleek toevoegingen heeft zodat het langer aan de toiletpot blijft hangen dan dunne bleek. Glycerol/Glycerine doet verder niets met bacteriën en virussen, al kunnen bacteriën zich lastiger voortplanten.

Alles wat ontvet, werkt tegen virussen. Alcoholen, zeep, gootsteenontstopper(kijk uit voor chemische brandwonden), ammoniak, soda, natirumbicarbonaat,  EDTA (organisch oplosmiddel in veel schoonmaakmiddelen), etc.

Het lastige bij een handgel is dat je hem niet afspoelt met water, wat het gebruik van bepaalde middelen beperkt omdat je huid teveel wordt aangetast. Water met een scheutje ammoniak werkt lastig, maar werkt ook. Je hebt dan 's avonds wel een potje handcrème nodig om je handen weer in te vetten, echt bevorderlijk voor de beschermende bacteriën op je huid zijn al die geïmproviseerde middelen niet.

Waterstofperoxide werkt omdat het in oplossing twee reactieve radicalen OH- vormt, een base, net als zeep brengt dat vet in oplossing. Omdat de buitenste laag van het corona virus vettig is, trekt zeep/base het virus uit elkaar. De rest producten zijn verder volkomen neutraal en onschadelijk, net als van alcohol, vandaar dat het een vaak gekozen middel is.

Mensen zijn veel te happig op potjes met opschriften als 'bacterie dodend', 'desinfecterend', het is schijnveiligheid. Die middelen doden sneller bacteriën, dat zijn veel lastiger klanten dan virussen die onbeschermd door het leven moeten zonder celwand die ze beschermd.

Deze post delen

Zelf voeg ik ook tea tree oil aan m'n zelfgemaakte handgel toe.

recept wat ik gebruik:

350 ml alcohol 96%

2,5 ml tea tree olie

25 ml glycerine

100 ml water

eventueel nog wat geurolie maar dat doe ik zelf niet aangezien de tea tree er al inzit.

met keukenzout kun je de vloeistof dikker maken, let hierbij wel op dat een teveel aan zout het juist weer dunner gaat worden dus met kleine beetjes toevoegen om op de juiste dikte te komen.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...