Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Info_junky

Wiebes: ZZP uitspraak voorzet tot basisinkomen?

Recommended Posts

Met gedeeld door 2 bedoel ik dus dat een echtpaar gezamenlijk de volle mep krijgt.

maar wel beide de helft, net zoals de aow.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
4 minuten geleden, Loreen zei:

Persoonlijk denk ik eerder dat parttimers parttime blijven werken, maar dat juist de fulltimer van het gezin óók parttime gaat werken.

Verder kan ik je bericht eerlijk gezegd niet volgen?

Hoezo gedeeld door twee? Het hele idee van basisinkomen is dat het een inkomen is, waarmee de basis gedekt is. Dat íédereen dat inkomen krijgt, en dat het dus ook AOW en bijstand vervangt.

Hoe moeten die mensen met bijstand en AOW opeens rondkomen met de helft van hun inkomen?

De complete economie en alle ontroerend goed nationaliseren, grenzen dichthouden voor instromers (cq verlaten van de EU gezamelijke markt).

Soort Noord-Korea zeg maar.

Deze post delen

4 minuten geleden, Vladimir zei:

Bijstand is op dit moment 668 euro voor een alleenstaande en 1336 euro voor een gezin.

Dan mag je als overheid het leven wel voor de helft goedkoper maken wil je hiervan kunnen rondkomen zonder toeslagen en subsidies.

Hoe wilde je dat doen?

Normaal gesproken zullen er genoeg vacatures zijn/komen om extra inkomen te verdienen.

er zullen mensen korter gaan werken.

of stoppen met werken waardoor mensen die het nodig hebben weer extra kunnen verdienen.

Deze post delen

3 minuten geleden, Vladimir zei:

De complete economie en alle ontroerend goed nationaliseren, grenzen dichthouden voor instromers (cq verlaten van de EU gezamelijke markt).

Soort Noord-Korea zeg maar.

Niks Noord korea.

maar je gaat geen basisinkomen rondbreien op een A4tje.

Deze post delen

Zojuist, Hermanusb zei:

waardoor mensen die het nodig hebben weer extra kunnen verdienen.

Vaak zijn mensen die het hard nodig hebben ook diegene die nèt niet kunnen werken om welke reden dan ook. 

Deze post delen

1 minuut geleden, Info_junky zei:

Vaak zijn mensen die het hard nodig hebben ook diegene die nèt niet kunnen werken om welke reden dan ook. 

Dat kan.

volgens mij schreef ik ergens in de eerste reacties al dat er een vangnet moet zijn voor wie niet kan.

wie niet wil heeft pech.

Deze post delen

Zojuist, Hermanusb zei:

Niks Noord korea.

maar je gaat geen basisinkomen rondbreien op een A4tje.

Je gaat sowieso geen basisinkomen rondbreien zonder een compleet staatsgeleide economie en je economie af te sluiten voor het buitenland.

Deze post delen

Zojuist, Hermanusb zei:

Dat kan.

volgens mij schreef ik ergens in de eerste reacties al dat er een vangnet moet zijn voor wie niet kan.

wie niet wil heeft pech.

Maar dan moet je weer een heel controlle + toeslagencircus optuigen om dit te regelen, en dat zou juist afgeschaft worden.

Deze post delen

Ik zou niet weten waarom je een communistische dictatuur moet hebben en je volledig moet afsluiten vd EU.

ik zeg dat je de voorwaarden hiervoor moet scheppen.

Deze post delen

3 minuten geleden, Hermanusb zei:

Dat kan.

wie niet wil heeft pech.

Ja dat bestaat dus al. Dat noemen we bijstand en AOW.

Het hele idee van een basisinkomen is juist dat het de bijstand en AOW vervangt, en dus juist al die regels en controlerende instantie worden opgeheven.

• Leuk 1

Deze post delen

1 minuut geleden, Loreen zei:

Ja dat bestaat dus al. Dat noemen we bijstand en AOW.

Het hele idee van een basisinkomen is juist dat het de bijstand en AOW vervangt, en dus juist al die regels en controlerende instantie worden opgeheven.

Juist.

de ambtenarij kan enorm verminderd worden hierdoor wat een grote besparing is.

door het schrappen van aftrekposten ismde belasting aangifte simpel.

je verdiende A

en je betaald B belasting

C is wat je over houd.

maar primair moet de overheid ook wat doen aan de lastendruk in NL.

Deze post delen

8 minuten geleden, Hermanusb zei:

Ik zou niet weten waarom je een communistische dictatuur moet hebben en je volledig moet afsluiten vd EU.

ik zeg dat je de voorwaarden hiervoor moet scheppen.

1, Je zegt zelf dat de overheid de levenskosten drastisch moet reduceren, hoe ga je dit dan doen zonder grootschalig ingrijpen van de overheid in de economie?

(Enig idee wat een gemideld huurhuis kost tegenwoordig?)

2, Vrij verkeer van personen, goederen en diensten cq bij invoering basisinkomen kan heel kansloos Oost- en Zuid-Europa hierheen verhuizen en een basisinkomen aanvragen.

Hoe denk je deze problemen dan wel op te lossen zonder staatsgeleide economie en sluiting van de grenzen?

Deze post delen

Ik zat gewoon een beetje te denken hè. Wie geen zin heeft in een brainfart, skip vooral dit bericht.

Maar. Er is nu best veel aandacht voor 'vitale beroepen', en hoe pijnlijk duidelijk nu wordt hoe krom het allemaal geregeld is (juist de vitale beroepen, waar de samenleving dus afhankelijk van 'blijkt te zijn', verdienen geen ruk.

Op VPRO tegenlicht werd in een uitzending een Engels wetenschappelijk onderzoek besproken over de waarde van bepaalde banen voor de samenleving. Ben ff te lui om het op te zoeken, maar daarin werden twee voorbeelden gegeven. Het ging specifiek om de UK, maar uit het onderzoek bleek dat bijvoorbeeld in de kinderopvang, voor iedere pond die de medewerkers daar verdienen, creëren ze 7 pond aan waarde voor de samenleving. Aan de andere kant hadden ze gekeken naar investeringsbankiers, en voor ieder pond dat zij verdienen, creëren ze 7 pond schade aan de publieke sector.

Waarom niet heel uitgebreid zo'n onderzoek doen voor NL, waarbij voor iedere baan de waarde of schade voor de samenleving bepaald wordt, en maak aan de hand daarvan een 'vitaliteitstoeslag'. Voor ieder beroep wordt dan een positieve of negatieve toeslag berekend, op basis van de waarde voor de samenleving.

Iedereen krijgt dan een basisinkomen.

Heb je een baan als kinderleidster, krijg je naast je loon het basisinkomen + vitaliteitstoeslag passend bij je baan, bv (echt ik zeg maar wat) +2 euro per uur.

Heb je een baan als investeringsbankier, krijg je naast je loon het basisinkomen + vitaliteitstoeslag van bv -10 euro per uur.

Maar Loreen, wil dan dadelijk niet opeens iedereen in daadwerkelijk waardevolle beroepen gaan werken?

-Oh jeetje ja, nu je het zegt, dat zou wel erg zijn ja! Als heel slimme mensen opeens graag onze kinderen op willen gaan leiden of zo. Brrrr.

Nou ja, het was maar een idee, en waarschijnlijk slaat het nergens op. Ben bang dat het vooral lastig uit te voeren is. Waarschijnlijk werkt dan opeens iedereen op papier 'in de zorg'. Maar in theorie leek het me wel wat.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik zat gewoon een beetje te denken hè. Wie geen zin heeft in een brainfart, skip vooral dit bericht.

Maar. Er is nu best veel aandacht voor 'vitale beroepen', en hoe pijnlijk duidelijk nu wordt hoe krom het allemaal geregeld is (juist de vitale beroepen, waar de samenleving dus afhankelijk van 'blijkt te zijn', verdienen geen ruk.

Op VPRO tegenlicht werd in een uitzending een Engels wetenschappelijk onderzoek besproken over de waarde van bepaalde banen voor de samenleving. Ben ff te lui om het op te zoeken, maar daarin werden twee voorbeelden gegeven. Het ging specifiek om de UK, maar uit het onderzoek bleek dat bijvoorbeeld in de kinderopvang, voor iedere pond die de medewerkers daar verdienen, creëren ze 7 pond aan waarde voor de samenleving. Aan de andere kant hadden ze gekeken naar investeringsbankiers, en voor ieder pond dat zij verdienen, creëren ze 7 pond schade aan de publieke sector.

Waarom niet heel uitgebreid zo'n onderzoek doen voor NL, waarbij voor iedere baan de waarde of schade voor de samenleving bepaald wordt, en maak aan de hand daarvan een 'vitaliteitstoeslag'. Voor ieder beroep wordt dan een positieve of negatieve toeslag berekend, op basis van de waarde voor de samenleving.

Iedereen krijgt dan een basisinkomen.

Heb je een baan als kinderleidster, krijg je naast je loon het basisinkomen + vitaliteitstoeslag passend bij je baan, bv (echt ik zeg maar wat) +2 euro per uur.

Heb je een baan als investeringsbankier, krijg je naast je loon het basisinkomen + vitaliteitstoeslag van bv -10 euro per uur.

Maar Loreen, wil dan dadelijk niet opeens iedereen in daadwerkelijk waardevolle beroepen gaan werken?

-Oh jeetje ja, nu je het zegt, dat zou wel erg zijn ja! Als heel slimme mensen opeens graag onze kinderen op willen gaan leiden of zo. Brrrr.

Nou ja, het was maar een idee, en waarschijnlijk slaat het nergens op. Ben bang dat het vooral lastig uit te voeren is. Waarschijnlijk werkt dan opeens iedereen op papier 'in de zorg'. Maar in theorie leek het me wel wat.

Wil je echt in een maatschapij leven waar de overheid bepaalt hoeveel iedereen verdient?

• Leuk 1

Deze post delen

Ikvinnummooi maar Jan Rap en z'n maat vinden zichzelf veel te belangrijk om met -10 in de boeken te komen 😉 

De betaler bepaalt en dus zal dat onderzoek ook wel met een silo zout gaan 🥴

Deze post delen

6 minuten geleden, Vladimir zei:

Wil je echt in een maatschapij leven waar de overheid bepaalt hoeveel iedereen verdient?

Of ik heb het niet duidelijk geschreven, of jij hebt niet goed gelezen.

Ik heb het over een toeslag, bovenop het bestaande loon. Dat bestaande loon zou dus gewoon hetzelfde bepaald worden als het nu bepaald wordt.

De overheid bepaalt toch ook het basisinkomen? En de bijstand? En de bijstand die ZZP-ers nu kunnen krijgen?

-Edit:

Voor de duidelijkheid: Nee, van mij hoeft de overheid dat niet te bepalen. Ik had het nu echter over wetenschappelijk onderzoek. En ik had het puur over de theorie. Dus een situatie waarbij wetenschappelijk onderzoek daadwerkelijk objectief is en zo

Deze post delen

1 uur geleden, OBL-Rien zei:

Een probleem van het basisinkomen dat nog niet uitgesproken is is dit: vrijwilligers kunnen lage lonen jobs onmogelijk maken.

Lage lonen jobs zijn vaak ongeschoold, en dus perfect voor "concurrentie" met vrijwilligers. Maar lage lonen jobs staan ook vaak aan de start van een carriëre.

Een splijting in de maatschappij kon daarmee wel eens onvermijdbaar worden.

Vrijwilligerswerk mag betaald werk niet in de weg staan....https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vrijwilligerswerk/vraag-en-antwoord/wat-is-vrijwilligerswerk

Voorwaarden vrijwilligerswerk

In het algemeen gelden de volgende voorwaarden voor vrijwilligerswerk:

* Het werk is in het algemeen belang of in een bepaald maatschappelijk belang.

* Het werk heeft geen winstoogmerk.

* Het werk kost de arbeidsmarkt geen banen en komt niet in de plaats van een betaalde baan. 

Vraag bij de organisatie waar u als vrijwilliger werkt of het ook echt vrijwilligerswerk is.

Deze post delen

Ik heb het over een toeslag, bovenop het bestaande loon. Dat bestaande loon zou dus gewoon hetzelfde bepaald worden als het nu bepaald wordt.

De overheid bepaalt toch ook het basisinkomen? En de bijstand? En de bijstand die ZZP-ers nu kunnen krijgen?

Jij pleit voor een systeem van extra belastingen cq toeslagen waar de hoogte hiervan wordt bepaald door de overheid nav het algemeen nut van de functie voor de samenleving toch?

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Vrijwilligerswerk is al net zo vaag als stages. Vaak concurreert het wel degelijk...of wordt het zelfs als voorwaarde gezien "als je hier eerst gratis werkt toon je interesse en loyaliteit' blabla

aangepast door Info_junky
  • Leuk 1

Deze post delen

9 minuten geleden, Loreen zei:

-Edit:

Voor de duidelijkheid: Nee, van mij hoeft de overheid dat niet te bepalen. Ik had het nu echter over wetenschappelijk onderzoek. En ik had het puur over de theorie. Dus een situatie waarbij wetenschappelijk onderzoek daadwerkelijk objectief is en zo

Wetenschappelijk onderzoek naar de waarde van bepaalde banen voor de samenleving, heb je een linkje naar dat onderzoek zodat ik het in een longread kan slopen ajb?

Deze post delen

Zojuist, Info_junky zei:

Vrijwilligerswerk is al net zo vaag als stages. Vaak concurreert het wel degelijk...of wordt het zelfs als voorwaarde gezien "als je hier eerst gratis werkt toon je interesse en loyaliteit' blabla

Waarna er ipv de huidige stagiar in dienst te nemen gewoon weer een nieuwe stageplaats gecreeerd wordt....

• Leuk 1

Deze post delen

Ik herhaal ff mezelf van pagina 1:

Ergens gelezen of gehoord dat 1 van de ideeën was om 1000 euro aan iedereen te geven én elk salaris met 1000 te verminderen. Iets met 'aantrekkelijk maken'.

Een botte bezuiniging dus slim verpakt als altruïsme.

Hoe die 1000 terug vloeit en circulair werkt ter ondersteuning van zichzelf is me een raadsel...

Deze post delen

2 minuten geleden, Vladimir zei:

heb je een linkje naar dat onderzoek

Wel lezen aub

23 minuten geleden, Loreen zei:

Waarom niet heel uitgebreid zo'n onderzoek doen voor NL,

Daarnaast zei ik ook:

25 minuten geleden, Loreen zei:

Ben bang dat het vooral lastig uit te voeren is

Oftewel: Hoe ga je dat bepalen? Wie gaat dat onderzoek doen? Wie bepaalt wat wel en niet belangrijk is? Hoe ga je een abstract begrip als 'toegevoegde waarde' omzetten in een concreet bedrag? Etc etc.

En ik zei: dat het me vooral 'in theorie' wel wat leek. Oftewel: ik kan zelf ook wel 1000 haken en ogen bedenken. Valkuilen bedenken is dan ook heel makkelijk. Van oplossingen en ideeën ben ik dan ook meer onder de indruk :)

Deze post delen

Wel lezen aub

Daarnaast zei ik ook:

Oftewel: Hoe ga je dat bepalen? Wie gaat dat onderzoek doen? Wie bepaalt wat wel en niet belangrijk is? Hoe ga je een abstract begrip als 'toegevoegde waarde' omzetten in een concreet bedrag? Etc etc.

En ik zei: dat het me vooral 'in theorie' wel wat leek. Oftewel: ik kan zelf ook wel 1000 haken en ogen bedenken. Valkuilen bedenken is dan ook heel makkelijk. Van oplossingen en ideeën ben ik dan ook meer onder de indruk :)

Oplossing: Dit bizarre plan in de prullenbak gooien?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...